20 uren contract, niet uitbetaald.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatassJa

Berichten: 7492
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Flakkee

20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 14:42

Hallo allemaal.

Ik werk sinds ruim een jaar bij een horecabedrijf waar ik het altijd ontzettend naar mijn zin heb gehad.
Nooit geen problemen gehad, onwijs relaxed, toffe bazen en collega's. Echt iedere dag met een lach naar mijn werk.

Ik heb een 20 uren contract (80 per maand), maar werkte er eigenlijk altijd fulltime. Mijn overuren werden gewoon netjes iedere maand uitbetaald. Nooit geen gezeur.

Sinds juni dit jaar is het bedrijf overgenomen. Hierbij begonnen ook gelijk alle problemen.
Al mijn collega's, op 1 na, zijn gillend weggerend. De nieuwe bazin heeft een karakter van, Ik ben je baas, je doet wat ik zeg..

Prima, ze ís ook mijn baas, maar een beetje respect mag je wel verwachten.

In de zomer zijn er eigenlijk geen problemen geweest qua uren. De zomer is altijd druk, dus genoeg uren. Ik werkte dan ook nog gewoon fulltime. Nu begint het seizoen af te nemen en werk ik eigenlijk voor het eerst sinds dat jaar, onder mijn contract uren.

Vorige maand kwam ik 4,5 uur tekort. Die zijn ook niet uitbetaald. Deze maand kwam ik 17,25 uur tekort! -O-
Ik heb diverse keren aangegeven dat ik op deze manier mijn uren niet ga maken, maar ze heeft niets veranderd aan het rooster. Op rustige dagen word ik weggestuurd, omdat er dan niets te doen is en ze met teveel man staat.

Er zijn echter nog meer problemen daar, we hebben al een aantal keer een flinke confrontatie gehad, omdat ze gewoon niet fair is tegenover haar werknemers én klanten. Iedere keer dat ik weer moet werken krijg ik de dagen ervoor al flinke hoofdpijn, op de werkvloer is de sfeer niet te genieten, ik merk gewoon dat ik echt op aan het raken ben. Ben onwijs moe, lichamelijke klachten die ik nooit eerder heb gehad. Ik ben gewoon aan het eind van mijn latijn.

Je zou zeggen, neem ontslag en zoek wat anders, maar ook ik heb verplichtingen die ik moet nakomen. Anders was ik alláng weg geweest! Natuurlijk blijf ik wel verder zoeken, maar ik vertrek in het nieuwe jaar naar Portugal. Dus het is voor mij lastig om dan nog voor een paar maanden een baan te vinden.

Nu mijn vraag: Kan ze het maken mij niet mijn 80 uur per maand uit te betalen? Ik heb haar er natuurlijk mee geconfronteerd, maar haar antwoord was: Je hebt die uren gemaakt in de zomer, die worden nu gecompenseerd.

Ik heb natuurlijk zelf ook al wat onderzoek gedaan en naar mijn inziens kan dit dus niet en hoor ik gewoon voor 80 uur uitbetaald te worden. Het is haar verantwoordelijkheid mij in te roosteren naar mijn contract. Ik heb het zelf diverse malen aangegeven, dat ik meer uren moet maken.

Sinds 2014 is er geen horeca CAO meer. Ik heb ook gelezen dat er in principe niet meer aan "min uren" gedaan wordt. Er staat ook niets in mijn contract over eventuele over of min uren.

Wie kan mij helpen? :)

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:45

Vakbond of rechtsbijstand inschakelen.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:49

Een werkgever hoort in beginsel jouw uren uit te betalen volgens jouw arbeidsovereenkomst. Dat de werkgever je niet kan inzetten door een tekort aan werk, is voor het risico van de werkgever. Echter kan het een en ander nog weleens anders geregeld worden in een CAO. Dus dat is lastig oordelen zo.
Ben je lid van de FNV? Zij hebben een horeca gedeelte en daar kun je terecht met al je vragen. :)

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:53

De tip van cinderella is een goede, toen ik nog werkte/woonde in de horeca in NL heeft de FNV mij zeer goed geholpen met een probleem :j

je zal toch een soort vorm van CAO moeten hebben? wat staat daar in?

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:54


Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:56

Als op jouw contract staat 20 uur en niets over gemiddelden, min- uren etc. dan moet die 20 uur gewoon uitbetaald worden. Ik zou zeker hulp hierbij inschakelen. Als je geen rechtsbijstand hebt en ook niet lid bij de vakbond, dan kun je nog contact opnemen met het juridisch loket of de rechtswinkel.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:05

Wat staat er precies in je contract over meer of minder werken? Waar ik nu werk, hebben we compensatie-uren. Ik heb een contract voor 12 uur in de week en heb ook een compensatie-pot van 12 uur. Als ik de ene week maar 10 uur werk, verdwijnen er 2 uur uit de pot. Als ik dan een week later 16 uur werk, gaan er weer 2 uur bij in de pot en worden er 2 uur aan overuren uitbetaald.
Verder staat er ook in mijn contract dat in de zomer en rond kerst een piekperiode is, waarin je meer uren zal werken. In het begin van het nieuwe jaar werk je minder.

NatassJa

Berichten: 7492
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Flakkee

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 15:37

Nee er staat echt totaal niets in mijn contract over uren. Alleen bij ziekte, dat de kosten volledig worden doorbetaald. Voor de rest is er niets te vinden.

Ik ben geen lid van een vakbond, maar heb wel rechtsbijstand! Die kan ik inderdaad eens raadplegen. Nog niet aan gedacht eigenlijk.

Het lijkt allemaal zo simpel 20 uur = 20 uur, maar ze doet zo enorm moeilijk. Heel vervelend.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:43

Bel de FNV,die helpen je heel erg goed ookal ben je geen lid. Ik ben daar tot nu toe op een fijne en vriendelijke manier te woord gestaan. Succes,altijd vervelend dit soort dingen.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:52

Je kan ook even navraag doen bij het juridisch loket. Die hebben mij ook goed geholpen weet ik uit eigen ervaring.

Had namelijk een soortgelijk iets. Bedrijf X hadden mij begin v/d maand ontslagen en wilden mijn uren ook niet uitbetalen. Helaas voor hun kon dat niet omdat alles wat op het rooster staat je uitbetaald moet krijgen.

Dus ik had een maand volledig salaris terwijl ik niet hoefde te werken :D

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:54

als er verder niks over die 20 uur in het contract staat; bv een iets lager uurloon als er geen werk is, heeft je werkgever gewoon die 20 uur uit te betalen.

Even een belletje doen naar je rechtsbijstand; die kunnen je daar heel goed mee helpen

Juridisch loket is idd ook een hele goede; die heeft mij jaren terug heel goed geholpen met een soortgelijke kwestie als jij nu hebt ts. 1 brief en kreeg eindelijk mijn uren uitbetaald; bleek achteraf ook nog meer te zijn dan ik zelf dacht aan uren; was toch bijna een maandloon wat mn werkgever mooi ff had achtergehouden.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:20

Staat er wel in je contract dat die 20 uur normaal is? Heb je toen de werkgever veranderde een nieuw contract gekregen of bericht gekregen dat de nieuwe werkgever alle contracten over nam?

Als er in jouw contract staat dat je 20 uur werkt, en je baas heeft de extra uren afgelopen zomer gewoon klakkeloos uitbetaald, dan heb je niks te maken met compensatie.
In dat geval zou je een 0-uren of flexibel contract moeten hebben, of een contract waarbij gewerkt wordt met + en - uren.

Ik zou ook even naar de vakbond en/of het juridisch loket bellen. Daarnaast: je collega's hebben hier neem ik aan ook last van. Kijk of je met hen samen kunt werken. Samen sta je sterker.

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:30

Ja dit mag ze. Ik heb dit ook gehad toen ik schijnbaar te duur werd. Kreeg minder uren als op contract maar omdat ik het hele jaar veel meer had gewerkt. Ze kijken niet naar je uren per maand maar je uren per jaar. Die heb je waarschijnlijk al en daarom mag ze jou minder uren geven.
Maar bel de FNV, die kunnen dat beter uitleggen. Ik heb er ook gezeur mee gehad en had geen poot om op te staan helaas.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:46

Koekeroekus schreef:
Ja dit mag ze. Ik heb dit ook gehad toen ik schijnbaar te duur werd. Kreeg minder uren als op contract maar omdat ik het hele jaar veel meer had gewerkt. Ze kijken niet naar je uren per maand maar je uren per jaar. Die heb je waarschijnlijk al en daarom mag ze jou minder uren geven.
Maar bel de FNV, die kunnen dat beter uitleggen. Ik heb er ook gezeur mee gehad en had geen poot om op te staan helaas.

Ik heb een hele andere ervaring. Een werkgever wou dit ook bij mij doen. Ik heb contact gehad met de rechtsbijstand en deze gaven aan dat dit niet mocht. Uiteindelijk is de werkgever daarmee akkoord gegaan en heeft mij voldoende uren geboden zoals contractueel vast gelegd.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:47

Mocht het niet goed uitpakken en je daar echt weg willen zou ik voor die laatste periode even bij een uitzendbureau langsgaan, deze hebben vaak kortdurende projecten of ander werk voor korte bepaalde tijd :) veel succes, wat een vervelende situatie!

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:53

even rechtsbijstand bellen, die kunnen je hier heel goed mee helpen. let wel, als je deze of de bond of wat dan ook inschakelt het er niet gezelliger op wordt. Daar moet je van te voren goed over nadenken. maar je hebt er recht op.

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:11

PBA_ schreef:
even rechtsbijstand bellen, die kunnen je hier heel goed mee helpen. let wel, als je deze of de bond of wat dan ook inschakelt het er niet gezelliger op wordt. Daar moet je van te voren goed over nadenken. maar je hebt er recht op.


Je hoeft niet te melden dat je hun hebt ingeschakeld. Bij het juridisch loket gaven ze mij een brief mee met notities die ik in mijn eigen woorden heb gezet. Bedrijven weten gauw genoeg of ze in hun recht staan of niet :)

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:37

milatje schreef:
Koekeroekus schreef:
Ja dit mag ze. Ik heb dit ook gehad toen ik schijnbaar te duur werd. Kreeg minder uren als op contract maar omdat ik het hele jaar veel meer had gewerkt. Ze kijken niet naar je uren per maand maar je uren per jaar. Die heb je waarschijnlijk al en daarom mag ze jou minder uren geven.
Maar bel de FNV, die kunnen dat beter uitleggen. Ik heb er ook gezeur mee gehad en had geen poot om op te staan helaas.

Ik heb een hele andere ervaring. Een werkgever wou dit ook bij mij doen. Ik heb contact gehad met de rechtsbijstand en deze gaven aan dat dit niet mocht. Uiteindelijk is de werkgever daarmee akkoord gegaan en heeft mij voldoende uren geboden zoals contractueel vast gelegd.


Das dan ook raar, ik heb het fnv toen gebeld en die zei me dat ze dat mochten. Misschien ligt dat dan aan bepaalde voorwaarden in je contract ofzo.

NatassJa

Berichten: 7492
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Flakkee

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 18:19

Mijn collega's heb ik helaas niks aan. Op de collega na die er al was, zijn het allemaal nieuwe die allemaal een 0 uren contract hebben.

Mijn andere collega heeft een contract voor 13 uur. Maar ze heeft het nogal achter haar ellebogen zitten. Tegen mij klagen over de baas, maar ondertussen likt ze nog net d'r kont niet.. ;) Dus die vertrouw ik niet.

Ik heb contact gehad met het FNV en ze hebben mijn vraag weerlegd bij de juristen! Dus ik hoop daar morgen antwoord op te krijgen.

De sfeer is toch al niet goed en gaat er ook niet beter op worden. Ik heb met haar ook al een discussie gehad over mijn reiskosten, die krijg ik namelijk niet vergoed. Maar vervolgens roostert ze me bij wijze van spreken wel 5 dagen in voor 3/4 uurtjes. Terwijl ik juist aangegeven heb, rooster me dan 2 volle dagen in, dan zit ik ook aan mijn uren. En scheelt mij weer enorm in reiskosten. Ik heb op dit moment geen auto, dus ben afhankelijk van het OV. Heel vervelend, maar goed, is even niet anders.

Even voor de duidelijkheid, ik doe natuurlijk gewoon mijn werk, ben altijd ruim op tijd, sta alsnog met een lach de klanten te woord, maar ik draag wel al een aantal maanden een gigantisch masker. Zo hoort het natuurlijk niet.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:45

Koekeroekus schreef:
Das dan ook raar, ik heb het fnv toen gebeld en die zei me dat ze dat mochten. Misschien ligt dat dan aan bepaalde voorwaarden in je contract ofzo.


Dat is precies waar het aan ligt. Ik heb een contract gehad waarin pas aan het einde van het jaar over het hele jaar de overuren werden bepaald - met ook nog een tijd ertussen omdat dat natuurlijk verwerkt moest worden. Overuren van januari in jaar 1 werden dus pas in maart jaar 2 overgemaakt... Maar dat was expliciet zo geregeld in dat contract.

Als er in de overeenkomst, of in de toepasselijke CAO, niets anders geregeld is, dan mag er niet gemiddeld worden.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:52

Je hebt in de zomer overuren gemaakt.. zijn deze toen gelijk uitbetaald, of niet?

NatassJa

Berichten: 7492
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Flakkee

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 19:20

Ja, alle uren die ik naast de 20 uur draaide, zijn gewoon uitbetaald in diezelfde maand.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:28

Dus heb je niks te maken met compensatie, zoals je baas zegt.
Dit zou ik inderdaad aankaarten bij haar, en ondertussen informatie inwinnen bij je rechtsbijstand..

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 19:34

Volgens mij heb je gewoon recht om die 20 uur per week uitbetaald te krijgen, Als het niks over in je contract staat. En volgens mij heb je misschien zelfs nog wel recht om meer uren tenminste eerst was het zo als je dacht ik 4 maanden standaard meer uren heb gewerkt als op je contract staan je ook recht hebt op die uren.

NatassJa

Berichten: 7492
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Flakkee

Re: 20 uren contract, niet uitbetaald.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 19:38

Oh dat kan ik dan ook nog eens navragen! Heb er wel iets over gelezen, maar eigenlijk niet bij stil gestaan dat dit ook bij mij het geval is.

Maar goed, stel nu dat ik ontslag neem vanwege een andere baan, dan kan ze mij toch nooit die "niet gewerkte uren" laten terug betalen? Dat is toch haar eigen risico?