Mensapen met uitsterven bedreigt, wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaiskeLover

Berichten: 677
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: Almeree!

Mensapen met uitsterven bedreigt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 17:39

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een opdracht voor mijn opleiding over het uitsterven van de mensapen.
Nu kreeg ik de opmerking: "wat is nou eigenlijk het probleem van het uitsterven van de mensapen"

Nu heb ik heel veel dingen opgezocht op het internet en in boeken over de mensapen en waarom ze bedreigd zijn, maar mijn docent vraagt zich af wat nou eigenlijk hun "toegevoegde waarde" is, van de mensapen.

Natuurlijk ben ik van mening dat het niet nodig is als ze uitsterven en dat we zo veel mogelijk diersoorten in leven moeten proberen te houden! Maar om te vinden wat hun toegevoegde waarde is, is erg lastig..

Nu vraag ik mij af wat jullie mening is over het uitsterven van de mensapen, en wat jullie vinden wat de toegevoegde waarde is van de mensapen. Dit kan ik dan gebruiken in mijn Paper voor mijn opleiding.

Alvast bedankt voor het lezen en uw mening geven!

Groetjes Marit,
Student Toegepaste Biologie 3de jaar.

DaiskeLover

Berichten: 677
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: Almeree!

Re: Mensapen met uitsterven bedreigt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 19:28

niemand?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:35

Niet direct een mooie onderbouwde mening maar gedachten experimentje, stel dat ten tijde van de dino's zo gedacht was. Dan zaten we nu misschien nog met T-rexen (en de rest) op een volledig ander type planeet, wat zou dat betekend hebben?

Berendje

Berichten: 1726
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Veluwe, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:36

Tja, ik ben een grote fan van apen en vooral van de gorilla. Maar inderdaad wat is hun toegevoegde waarde. Ik zou het eigenlijk niet weten. Ga er over na denken en met een gids van Apenheul dit eens even bespreken.

Dat ze uitsterven is natuurlijk verschrikkelijk en dat bijna allemaal dankzij de mens. De Orangs vanwege de palmolie de gorilla's voor de bushmeat maar ook de bomen kap. En ga zo maar door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:36

Tja, ik vind degene die je die vraag stelde eigenlijk nogal dom, sorry. Je kan dan ook stellen: wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van de mens? Zeker omdat we de enige diersoort zijn die ons habitat om zeep helpen.

Ieder dier heeft zijn nut en is een schakel in een groter geheel, net zoals iedere plant trouwens. Dieren zijn voedsel voor andere dieren, ze zorgen ervoor dat zaden van planten verspreid worden, ze houden explosieve groei van andere diersoorten of planten tegen. Om te weten welke impact een primaat op zijn omgeving heeft, moet je al echt soort per soort gaan kijken (geldt voor alle diersoorten) en ja, het uitsterven van diersoorten is een probleem. Kijk maar naar ons Europa, waar grote jagers lange tijd niet meer voorkwamen en de populatie grazers uiteindelijk ook minder gezond werden. Nu zijn vele landen met grote natuurgebieden blij dat wolven en beren langzaam terug terrein winnen en alles weer in balans komt.

Berendje

Berichten: 1726
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Veluwe, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:42

SVRL schreef:
Tja, ik vind degene die je die vraag stelde eigenlijk nogal dom, sorry. Je kan dan ook stellen: wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van de mens? Zeker omdat we de enige diersoort zijn die ons habitat om zeep helpen.


Nou daar dacht ik net dus ook aan.

Berendje

Berichten: 1726
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Veluwe, Gelderland

Re: Mensapen met uitsterven bedreigt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:47

Als je op google zoekt naar toegevoegde waarde, kom je eruit dat het een economische term is. Waarmee men doelt op waarde vermeerdering van een product na bewerking.
Dus je docent had het beter iets anders kunnen definiëren ;-)

Indra_S

Berichten: 487
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:56

Wat bokker SVRL zegt, beetje de verkeerde vraag.... Elk dier heeft een 'nut' alleen vaak niet meer de mogelijkheid die te kunnen uiten. De ijsberen verliezen hun leefgebied en voedsel door de mens en daarbij kan je je dus ook afragen wat hun nut is. Is bij mensapen ook zo. Ze verliezen hun leefgebied door mensen, enige leefgebieden die er nog zijn, zijn er voor namelijk door mensen die hun geld verdienen met toeristen die voor de mensapen komen. Ook hier bemoeit de mens zich er weer mee.

Ben chimpansee verzorger in Artis, en eerlijk, eeuwig zonde dat deze prachtige intelligente dieren zo bedreigd worden. Net zoals de gorilla's en Oerangs...

En dit geld overigens net zo erg voor alle dieren op die veelste lange lijst van bedreigde dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:59

Ik denk dat je ook echt op zoek zal moeten gaan naar het de plek die de mensapen in de natuur innemen en hoe zij de omgeving rondom zich vorm geven. Deze dieren zijn zo bestudeerd, kan me echt niet voorstellen dat hier niets over te vinden is. Je hebt Jane Goodhall die zich met de chimpansees of bonobo's bezig hield en Diane Fosey, ik denk als je via een wetenschappelijke data bases op zoek gaat en een goede zoeksleutel maakt, je best wel wat kan vinden. Google scholar is alvast een goed begin.

Een zoeksleutel is trouwens een groep van woorden, waardoor je op bepaalde dingen selecteert, voor een data base liefst in het Engels, dat geeft de meeste hits. Ik kom nu niet op ene in het Engels, maar zal een voorbeeld geven: mensapen {en/of} bonobo {en/of} chimpansee {en/of} gorilla {niet} mens en hun relatie met hun omgeving {en/of} habitat. Dit is niet echt een heel goed voorbeeld, in mijn sector moet je een zoeksleutel met MESH-terms maken, alleen weet ik niet of je die ook in de biologie hebt.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:59

Berendje schreef:
SVRL schreef:
Tja, ik vind degene die je die vraag stelde eigenlijk nogal dom, sorry. Je kan dan ook stellen: wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van de mens? Zeker omdat we de enige diersoort zijn die ons habitat om zeep helpen.


Nou daar dacht ik net dus ook aan.


Denk niet dat diegene dom was met zijn vraag, maar juist TS aan het denken wil zetten.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Mensapen met uitsterven bedreigt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:06

Wauw, geen toegevoegde waarde?

Misschien niet direct voor de mens, maar wel voor zichzelf en het ecosysteem. De term intrinsieke waarde komt hier goed van pas, dit houdt in dat het dier zelf ook een waarde heeft die niet wordt berekend aan de hand van hoe waardevol hij voor de mens is. In andere woorden, ieder individu heeft zelf ook nog waarde en rechten. Deze soorten vullen hun eigen niche, spelen hun eigen (grote of kleine) rol in de systemen op aarde. Als deze soorten zouden uitsterven zou dit verschrikkelijk zijn. Simpelweg omdat het systeem wéér een schakel kwijt is, weer een soort die moet boeten voor onze allesverslindende hebberigheid. Alles heeft waarde, gewoon door er te zijn.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:06

Zie de aarde en alles wat er op leeft als 1 zeer complex superorganisme. Nu ga je er organen uit trekken(soorten die uitsterven), wat denk je dat het uiteindelijke gevolg is?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensapen met uitsterven bedreigt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:10

Met uitsterven op zich is niets mis, dat doet een evolutie nou eenmaal.
Echter is uitsterven door roofbouw van de mens wel een probleem. Dat is geen stabiel ecosysteem maar een scheefgetrokken puinhoop.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:11

Sjolvir schreef:
SVRL schreef:
Tja, ik vind degene die je die vraag stelde eigenlijk nogal dom, sorry. Je kan dan ook stellen: wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van de mens? Zeker omdat we de enige diersoort zijn die ons habitat om zeep helpen.



Denk niet dat diegene dom was met zijn vraag, maar juist TS aan het denken wil zetten.


Idd, eens buiten 'the box', net als mijn kleine gedachtenexperimentje. Het risico met dit soort vragen is namelijk dat je de al lang uitgekauwde denkbeelden gaat herhalen, hoe waar ook misschien dat staat er los van. Probeer originele invalshoeken te vinden. Dat voegt echt wat toe aan het debat.
Laatst bijgewerkt door troi op 23-10-16 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:12

troi schreef:
Niet direct een mooie onderbouwde mening maar gedachten experimentje, stel dat ten tijde van de dino's zo gedacht was. Dan zaten we nu misschien nog met T-rexen (en de rest) op een volledig ander type planeet, wat zou dat betekend hebben?

De krokodil stamt nog af van de dino's. Is het oudste diersoort

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:13

Je zou de vraag kunnen benaderen vanuit de functie die mensapen vervullen in de ecosystemen waarin ze voorkomen.

En jij hebt er vast een bepaald onderduikgevoel bij 'dat kan toch niet goed zijn, dat uitsterven'. Ga eens op zoek naar wat de achterliggende waarden zijn die je daarbij van belang vindt. Waar komt dat onderduikgevoel vandaan? Heeft het bestaan van een diersoort intrinsieke waarde? Waarom dan? Met die invalshoek ga je meer de kant op van de ethiek, best interessant om daar eens over na te denken. Echt nadenken zonder platitudes: waarom dan? :)

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:27

De krokodil is niet de oudste diersoort.
Dat zijn de kwallen dacht ik, die zijn er al zo'n 200 mjn jaar. In iedergeval een klein zeebeestje.

Edit: gegoogled, meer dan 500 mjn jaar zelfs.
Maar de sponsen zijn nog ouder.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Mensapen met uitsterven bedreigt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:36

Heb ff op google gezocht. De blauwalg schijnt de oudste te zijn. 2.5 miljard jaar oud

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:41

Slim diertje ;)

Er zijn anderzijds ook soorten geweest die gewoon niet handig ontworpen waren.
Evolutie is een komen en gaan.
Zolang dat een natuurlijk systeem is dan geeft dat niets.
Een atoombom of lekkend alluminium stuwmeer is geen normaal ecosysteem :n

Het ligt dus aan de reden van uitsterven of het 'erg' is.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:20

SVRL schreef:
Tja, ik vind degene die je die vraag stelde eigenlijk nogal dom, sorry. Je kan dan ook stellen: wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van de mens? Zeker omdat we de enige diersoort zijn die ons habitat om zeep helpen.

Ieder dier heeft zijn nut en is een schakel in een groter geheel, net zoals iedere plant trouwens. Dieren zijn voedsel voor andere dieren, ze zorgen ervoor dat zaden van planten verspreid worden, ze houden explosieve groei van andere diersoorten of planten tegen. Om te weten welke impact een primaat op zijn omgeving heeft, moet je al echt soort per soort gaan kijken (geldt voor alle diersoorten) en ja, het uitsterven van diersoorten is een probleem. Kijk maar naar ons Europa, waar grote jagers lange tijd niet meer voorkwamen en de populatie grazers uiteindelijk ook minder gezond werden. Nu zijn vele landen met grote natuurgebieden blij dat wolven en beren langzaam terug terrein winnen en alles weer in balans komt.



Dit idd en een beetje leraar (zeker gezien de studie) zou dit zelf toch ook kunnen bedenken

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:25

xxCYNNxx schreef:
SVRL schreef:
Tja, ik vind degene die je die vraag stelde eigenlijk nogal dom, sorry. Je kan dan ook stellen: wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van de mens? Zeker omdat we de enige diersoort zijn die ons habitat om zeep helpen.

Ieder dier heeft zijn nut en is een schakel in een groter geheel, net zoals iedere plant trouwens. Dieren zijn voedsel voor andere dieren, ze zorgen ervoor dat zaden van planten verspreid worden, ze houden explosieve groei van andere diersoorten of planten tegen. Om te weten welke impact een primaat op zijn omgeving heeft, moet je al echt soort per soort gaan kijken (geldt voor alle diersoorten) en ja, het uitsterven van diersoorten is een probleem. Kijk maar naar ons Europa, waar grote jagers lange tijd niet meer voorkwamen en de populatie grazers uiteindelijk ook minder gezond werden. Nu zijn vele landen met grote natuurgebieden blij dat wolven en beren langzaam terug terrein winnen en alles weer in balans komt.



Dit idd en een beetje leraar (zeker gezien de studie) zou dit zelf toch ook kunnen bedenken

Een beetje leraar zet zijn leerlingen aan het denken.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Mensapen met uitsterven bedreigt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:19

Het ligt er aan of de docent het zich echt af vraagt, of gewoon wil dat de student er over na denkt. Ik denk het laatste, anders zou ik dat opmerkelijk vinden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Mensapen met uitsterven bedreigt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:41

Ze hebben geen "toegevoegde" waarde. Ze hebben intrinsieke waarde.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Mensapen met uitsterven bedreigt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 00:00

Ik vat de vraag van je leraar op als:

Wat verandert er in de wereld als er geen mensapen meer zijn?
Buiten dat er natuurlijk geen mensapen meer zijn.

Dus dan is het handig welke plaats de mensapen in het ecosysteem hebben waar ze leven. Wat eten ze? Waar worden ze eventueel door gegeten? Welke andere veranderingen brengen zij teweeg in hun omgeving? Wroeten ze bijvoorbeeld de grond om op zoek naar eten? Want daarbij zorgen ze dus voor een verbetering van de vruchtbaarheid van de grond.

Daarnaast zou je nog een link kunnen leggen tussen mensen en mensapen en wat wij van die mensapen kunnen leren en welke gelijkenissen we hebben met hun. Ook hebben mensapen soms nog een belangrijk aandeel bij gedragsonderzoek bij mensen (volgens mij).

Succes!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Mensapen met uitsterven bedreigt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 00:34

Er zal zeer weinig in de wereld veranderen zonder mensapen. Voor het ecosysteem waar ze in leven hebben ze geen sleutelrol.