Stage en niks leren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Stage en niks leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:13

Hallo,

Ik wil graag mijn verhaal kwijt.
Ik heb momenteel een stage van een half jaar bij een drukkerij. (als DTP-er)
Ik kom van het SintLucas waar ik mediavormgeving studeer en dit is het 3e jaar.

Maar er kloppen een groot aantal dingen niet.
Ik zou werkdagen hebben van half 9 tot half 5
Maar de eerste week moest ik mee gaan stikkers plakken (totaal niet mijn opleiding) en was ik pas 8 uur thuis door de brandende zon en geen eten en drinken staan werken.
(dus flink pissig)

Toen eindelijk na een week mocht ik gaan werken aan mijn "stageverslag" (er was dus geen werk meer voor mij)
Nou oke... Na een week niks doen werd ik toch een beetje geirriteerd en nam contact op met mijn stage begeleider op school die mij een beetje afschudde met een vaag antwoord dat ik het zelf maar moest gaan oplossen...

Maar later stond de deurwaarder op de stoep ivm huur, en word er geen inkt geleverd ivm openstaande koste etc etc.
Ik krijg dan ook geen stagevergoeding of reiskosten vergoeding (niet dat dat erg is als ik dan ook een leerzame stage heb)

Nou is er een grote opdracht binnengekomen maar dan dus absoluut niet waarvoor ik ben gekomen.
Namelijk gaatjes maken, ringen en knippen van kalenders.... dit ben ik nu dus al 2 weken aan het doen.

Het komt er dus op neer dat er geen werk voor mij is en ze mij waarschijnlijk hebben aangenomen om dit "rot" werk op te knappen zodat hun goedkoop zoveel mogelijk winst overal op kunnen maken....

WAT MOET IK HIER MEE DOEN?

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:14

Contact opnemen met je school en stagebegeleider.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Stage en niks leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:16

Dit heb ik dus gedaan, met het nummer namelijk kwijt...
En dat is 1.5 week geleden en ik krijg dus gewoon geen reactie terug of die mij even zo snel mogelijk wilde bellen.

En de eerste keer... werd ik dus afgescheept met een belachelijk antwoord

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:17

white_flame schreef:
Het komt er dus op neer dat er geen werk voor mij is en ze mij waarschijnlijk hebben aangenomen om dit "rot" werk op te knappen zodat hun goedkoop zoveel mogelijk winst overal op kunnen maken....

Welkom in het leven van een Stagaire :D

Maar wat dacht je ervan contact op te nemen met je stage begeleider of met je school...

Overigens ben je net begonnen bij je stage... gelijk grote dingen doen terwijl zij jou niet kennen gaat niet gebeuren..

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:18

Zoeken naar een andere plek is ook een mogelijkheid
Maar ik zou eerst netjes het gesprek aangaan met het werk en j en begeleiding daar.
Stage opdracht bespreken en kijken of je er samen uit kunt komen

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:19

MelanieB schreef:
white_flame schreef:
Het komt er dus op neer dat er geen werk voor mij is en ze mij waarschijnlijk hebben aangenomen om dit "rot" werk op te knappen zodat hun goedkoop zoveel mogelijk winst overal op kunnen maken....

Welkom in het leven van een Stagaire :D

Maar wat dacht je ervan contact op te nemen met je stage begeleider of met je school...

Overigens ben je net begonnen bij je stage... gelijk grote dingen doen terwijl zij jou niet kennen gaat niet gebeuren..


Nee, maar dat snapte ik zelf ook wel.
Maar ze laten mij echt gewoon niks doen.
En willen mij ook gewoon niks uitleggen....

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:20

Ja weer naar je school. Aangeven wat je nu moet doen en dat het zo niet gaat lukken.
Dat je niks opleidingsgerelateerd aan het doen bent. Ik bedoel een keer stickers plakken ofzo hoort erbij. Het werk moet af en soms is het even prettig dat alle handjes in het bedrijf even meewapperen bij van die rotklusjes.
Heb je binnen het bedrijf nog een begeleider? Doet die ook nu dit werk?


Hoezo je bent het nummer kwijt? Het nummer van school? En als dat niet lukt gewoon langsgaan.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 21-10-16 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:21

Ik zou rustig even afwachten of het veranderd.
Na een week of 3 idd contact opnemen

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:21

Gesprek aangaan met de begeleider van de drukkerij.

Daarin bedanken voor de stageplek en dat je snapt dat je niet meteen al het DTP werk mag gaan doen, maar wellicht dat ze een planning kunnen geven wanneer je wat mag gaan doen.

Mijn eerste stage bestond ook uit stickertjes plakken in reisbrochures de eerste 2 weken...daarna mocht ik meeluisteren met telefonische boekingen en na een week mocht ik met begeleiding telefoon aannemen en gegevens noteren.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:22

Nou ik vind het inderdaad ook niet erg om een keer mee rotklusjes te doen en heb me daar dan ook overheen gezet.

Maar dan wil ik daarlangs wel wat dingen doen waar ik wat van leer.

Mijn begeleider doet dit niet nee, en collegas zeggen dan ook dat hij zichzelf daar te goed voor voelt

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:24

laetitia schreef:
Gesprek aangaan met de begeleider van de drukkerij.

Daarin bedanken voor de stageplek en dat je snapt dat je niet meteen al het DTP werk mag gaan doen, maar wellicht dat ze een planning kunnen geven wanneer je wat mag gaan doen.

Mijn eerste stage bestond ook uit stickertjes plakken in reisbrochures de eerste 2 weken...daarna mocht ik meeluisteren met telefonische boekingen en na een week mocht ik met begeleiding telefoon aannemen en gegevens noteren.



Ik heb dit gesprek al gedaan
en heb dus gevraagt van ik weet niet wat de bedoeling is maar ik geloof niet dat er genoeg werk is om mij te voorzien.
Waarop hij verbaast keek en ik antwoorden van ik zit al een aantal weken niks te doen.
Dus werd ik meer "ingeplant?"nou niet dus want ik had om half 12 al geen werk meer en nu nog steeds niet...

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:25

Ik vind het niet normaal dat je in het 3e leerjaar nog zulke klusjes moet doen :n Af en toe tussendoor, oke, maar de hoofdtaak zou toch moeten zijn dat je echt digitaal dingen gaat ontwerpen? Daar studeer je immers ook voor en dat kun je ook. Ik ken wel meerdere mensen die zulke rot stages hebben gehad hoor, hele dagen bijv. aan het schoonmaken waren. Belachelijk!!

Inderdaad naar school toegaan en als er geen verandering in de zaak komt, naar een andere stageplaats opzoek gaan. Dit is zonde van je tijd..

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:27

white_flame schreef:
Nou ik vind het inderdaad ook niet erg om een keer mee rotklusjes te doen en heb me daar dan ook overheen gezet.

Maar dan wil ik daarlangs wel wat dingen doen waar ik wat van leer.

Mijn begeleider doet dit niet nee, en collegas zeggen dan ook dat hij zichzelf daar te goed voor voelt


Dan ga je zelf actief op zoek naar een stageplek.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:28

Ja, 3e leerjaar....volgend jaar afstuderen... dus erg "dom" ben ik toch ondertussen niet meer.
Maar de andere collega die DTP doet vraagt kei veel dingen aan mij hoe ze dat misschien makkelijker kan doen. En dat weet ik ook gewoon en waar ik werk van "krijg" af en toe een dingetje vrijstaand maken als hij dat te veel werk vind of geen zin heeft.
Denkt dus echt dat ik niet zo slim ben ofzo. En dat laat hij dan ook goed merken.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:28

Nou en wat doet je begeleider dan wel? Want dan is er kennelijk wel ergens de mogelijkheid om ander werk te doen. Dus in gesprek met je begeleider ... aangeven dat die gewone klusjes prima zijn maar dat je wel nieuwsgierig bent naar wat het bedrijf nog meer doet etc. Geintresseerde vragen stellen en zorgen dat je toch iets meer te weten krijgt dan hoe je optimaal gaatjes knipt.

En ook zeker school gaan bellen en zelf ook gaan zoeken naar een nieuwe plek. Niet blijven afwachten.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 21-10-16 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:29


jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:30

Tja af en toe zitten er nou eenmaal vervelende klussen bij, maar om nou 6 maanden gaatjes te prikken en stickers te plakken...

Toch even contact opnemen met school en vragen of het mogelijk is om tussentijds van stageplaats te veranderen.
kortom, andere stageplaats zoeken. Al is dat vaak heel erg moeilijk om een leuke stageplaats te vinden waar je ook echt mee kunt werken zonder al de prut klusjes te moeten doen...

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:31

Ja en ik vind het ook niet erg om koffie stagere te zijn en steeds op en neer te lopen en rot dingen doe. Maar ik zeg al zolang ik ook maar leerzame dingen doe.

Maar ik had het er al met de andere stagere over en die zei dus. Het komt er op neer dat ze bijna out off money zijn en wij niks kosten en dus die klusjes moeten doen...

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:32

white_flame schreef:
Ja, 3e leerjaar....volgend jaar afstuderen... dus erg "dom" ben ik toch ondertussen niet meer.
Maar de andere collega die DTP doet vraagt kei veel dingen aan mij hoe ze dat misschien makkelijker kan doen. En dat weet ik ook gewoon en waar ik werk van "krijg" af en toe een dingetje vrijstaand maken als hij dat te veel werk vind of geen zin heeft.
Denkt dus echt dat ik niet zo slim ben ofzo. En dat laat hij dan ook goed merken.


Ik denk dat hij wel weet dat je het kunt hoor.. maar dat jij gewoon liever word gebruikt als goedkope kracht voor de rotklusjes.. Dit lijkt me geen goed stagebedrijf, een goed bedrijf/goede begeleider had wel het initiatief getoond om jou wat te leren/jou uitdagende opdrachten te geven op jouw niveau.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:32

Als ze bijna failliet zijn en jij kan eigenlijk wel werk aan dat meer geld oplevert zou dat toch prima zijn... al is dat misschien wel het probleem jij bent een bedreiging voor de baan van je begeleider.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Stage en niks leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:34

Ja er was al iemand die ze gewoon 161 uren te weinig hadden betaalt....sorry maar.....dat is gewoon raar....

Ja toen ik kwam voor gesprek was het ook nog een ander bedrijf en nu zijn ze samen gevoegd met een ander bedrijf etc..

Majken

Berichten: 1288
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:35

Achter je stage begeleider blijven gaan. Ze willen ook niet dat je alleen maar zo een klusjes doet, en dat je echt wat leert. Anders via je mentor contact zoeken. Ik zou het wel nog een paar weken af kijken of er wat verandert.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Stage en niks leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 11:38

Ik zit nu op week 7 en heb er dus al 1/3 op zitten.... denk als ik nog langer wacht het geen zin heeft nog wat anders te gaan zoeken

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:39

Lekkere begeleider heb jij. Ik ben daar heel makkelijk in geworden. Geef duidelijk aan bij je begeleider dat jij hebt geprobeerd hebt het zelf op te lossen maar dat dit niet gelukt is. En dat je van hem binnen een week een oplossing verwacht. Is dit niet het geval, stap dan naar de leidinggevende van jouw begeleider (maar dat zou ik niet van tevoren melden aan je begeleider). Ik heb echt schijt aan docenten die zich overal veel te makkelijk vanaf maken ten koste van de studenten.

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:39

Nee dan zeker niet langer wachten hoor TS! Actie ondernemen.