Hoe lang bezig met school diergeneeskunde Utrecht/Gent

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Hoe lang bezig met school diergeneeskunde Utrecht/Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 07:37

Hoi,
Ik zit te denken om naar de universiteit diergeneeskunde in utrecht of in gent te gaan, lijkt me super interessant! Nu heb ik alleen nog een vraag aan de mensen die daar naar school zijn/zijn geweest :j Wat zijn de gemiddelde lestijden per dag? (dus wanneer de school begint en wanneer het eindigt) en hoe lang jullie normaal bezig zijn met huiswerk en leerwerk per dag :). Want ik zit te kijken of ik dan nog wel genoeg tijd heb voor mijn paardje... Hebben jullie ook een eigen paard? Hoe combineren jullie dit met deze studie? Hebben jullie genoeg tijd over?
Alvast bedankt!

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hoe lang bezig met school diergeneeskunde Utrecht/Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 07:49

Gewoon even googelen en je vindt het antwoord. http://studiegids.ugent.be/2016/NL/FACU ... BDIER.html
Het aantal contacturen is hoeveel je les hebt.

Daarbij zou ik je studiekeuze niet laten afhangen van huisdieren die je op het moment hebt. Je studiekeuze bepaald je toekomst. Voor de dieren is er altijd wel een oplossing.

Datjaa

Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Re: Hoe lang bezig met school diergeneeskunde Utrecht/Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:04

Ik kan je alvast meegeven dat DGK in Gent niet simpel is! :) Is echt wel 1 vd zwaardere studies.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:30

kimmylhh schreef:
Hoi,
Ik zit te denken om naar de universiteit diergeneeskunde in utrecht of in gent te gaan, lijkt me super interessant! Nu heb ik alleen nog een vraag aan de mensen die daar naar school zijn/zijn geweest :j Wat zijn de gemiddelde lestijden per dag? (dus wanneer de school begint en wanneer het eindigt) en hoe lang jullie normaal bezig zijn met huiswerk en leerwerk per dag :). Want ik zit te kijken of ik dan nog wel genoeg tijd heb voor mijn paardje... Hebben jullie ook een eigen paard? Hoe combineren jullie dit met deze studie? Hebben jullie genoeg tijd over?
Alvast bedankt!
Als je nu al twijfelt over de lestijden en of je genoeg vrije tijd over houdt om andere dingen te doen, dan kun je beter iets anders gaan zoeken. Ik heb na lang wikken en wegen een andere studie gedaan, maar uiteindelijk wel stage gelopen bij heelkunde en het VMDC en ben er toen achter gekomen dat mijn keuze om niet voor diergeneeskunde te gaan een hele goede beslissing was. De co-assistenten zijn blij als ze hun 26urige werkdag in de beschikbare 24 uur weten te proppen en ook nadat je klaar bent zul je zeker in het begin lange dagen werken + weekenddiensten draaien als dierenarts zijnde.

kikkerdril4
Berichten: 661
Geregistreerd: 08-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:32

Je hebt wel veel contacturen op een dag, voor mij was het ook geen doen om elke dag op en neer te gaan en mijn paard te doen dus daar ging ik alleen in het weekend heen. Ik vind ook dat je je keuze niet van je huisdier af moet laten hangen (heb een bijrijdster voor doordeweeks), want het is inderdaad je toekomst. Maar goed dat is je eigen keuze natuurlijk. Ik heb in Antwerpen gezeten en het was echt hard werken met veel contacturen en daarnaast veel zelfstudie. DGK staat inderdaad ook bekend als een van de moeilijkste studies

Alnieno

Berichten: 1200
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Delft omgeving

Re: Hoe lang bezig met school diergeneeskunde Utrecht/Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:39

Het is mogelijk, ik heb het ook gedaan. Elk tussenuur volledig benutten met huiswerk of heen en weer naar paard etc. Paar vriendinnen op dgk doen het ook. Maar, je moet er veeel voor laten, en echt heel gemotiveerd zijn anders ret je het niet. Overigens wel gestopt met dgk, ik vond het tegenvallen en het paste totaal niet bij me. Nu kunstacademie, ook samen met een paard. Schijnt ook niet te kunnen, maar waar een wil is is een weg!;)
Tip is wel om paardlief dichtbij school/kamer te plaatsen en een stal te zoeken waar hij ook in de winter buiten gezet wordt, desnoods met diensten. En contacten te zoeken op stal die het in nood een dagje voor je willen mesten etc.

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 08:47

Ik doe DGK in Utrecht en het rooster verschilt elke week ontzettend, daar is geen touw aan vast te knopen :P Maar over het algemeen heb je wel vaak de hele dag nodig om naast de contacturen ook de zelfstudies te doen. Het is geen makkelijke studie want je hebt gewoon heel erg veel stof. Maar het helpt wel dat je veel praktische dingen doet, dan leer je het allemaal al een stukje makkelijker :) Maar het is iig niet zo dat als je een dagje met maar 1 college hebt, je dan ook echt vrij bent, want er wordt van je verwacht dat je de werkcolleges en practica allemaal voorbereidt. Maar met goed plannen red je het wel hoor! Zorgen dat niet alles op het laatste moment nog moet en dan zal je zien dat je ook heus nog wel kan ontspannen :D Ik heb zelf geen paard maar meerdere studiegenootjes wel, of een bijrijdpaard, en daar hebben ze ook nog wel tijd voor, maar dat vergt ook gewoon een goede planning.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:14

In Gent (eerste semester) heb je lessen van 1.15 minuten. 16 lessen in 1 week (eerste semester). dus 20 uren aan contact momenten. Daar komen dan ook nog practica bij van een aantal vakken, dus denk dat het aantal contact uren per week gemiddeld rond de 24 uur ligt (al verschilt het per week). Op een volle lesdag begin je ik om half 9, dan 3 lessen van 1.15 minuten + 15 min. pauze. Dan anderhalf uur middagpauze, en dan weer 3 lessen in de middag. je hebt dan van half 9 tot kwart voor 7 les. op "halve dagen" heb je van 8.30 tot 13.00 les, maar dan heb je middags dus vaak practica.

Daar komt dan inderdaad nog een hele hoop zelfstudie bovenop (of in mijn geval als student die het niet altijd de moeite waard vind om naar de les te gaan, heel veel zelfstudie). Gemiddeld zit je toch wel ruim 8 uur per dag aan de studie (incl. hoorcollege), en dan moet je zeker ook nog wel wat doen in het weekend.

Heb wel vaak gehoord dat de studie in Gent zwaarder is dan in Utrecht (weet niet of dat waar is, maar als je ziet wat het percentage uitvallers is in het eerste jaar, dan zou dat maar zo kunnen). Hier zijn wel mensen die een verzorgpaard hebben. Soms zijn er paarden op de faculteit die verzorgd mogen worden (die mogelijkheid hebben ze in utrecht ook). Zelf rij ik een aantal ponies in het weekend, en werk ik ook nog een halve dag. Met goed plannen is het wel mogelijk, maar ik zou, zeker door de week, niet al te veel verplichtingen willen hebben.

Daarnaast moet je niet vergeten dat je, zeker als je naar Gent gaat, uit huis gaat. Dat betekent dat je niet alleen rekening moet houden met lessen qua tijdsplanning. Zo ben je, afhankelijk waar je woont, toch al snel een uur kwijt aan fietsen. Als baardlief dan weer ergens anders staat, dan moet je daar ook naar toe, dus reken al snel 1-2 uur per dag kwijt aan vervoer. Dan moet je nog koken, was draaien, kuisen etc. nog eens anderhalf uur. opstaan, aankleden, ontbijten ook nog eens een half uur. Dat bovenop je studielast van 8 uur, en als je een volle dag les hebt de anderhalf uur pause (die je wel kunt gebruiken voor studeren, of avondeten, maar die vaak niet genoeg is om naar huis te gaan, tenzij je dicht bij de locatie woont) betekent dat op een volle dag je dag al van 7-9 is volgeplant. Als je dan ook nog eens je 8 uur slaap wil halen (en serieus, hoewel slaap zo typisch iets is wat er bij in schiet als student kan ik toch echt zeggen dat met een goede nachtrust je studeren een stuk effectiever wordt), heb je nog 2 uurtjes op een dag over om iets anders te plannen

Tot zover misschien een beetje een pessimistisch beeld van je tijdsplanning, maar zo is hoe mijn dagen eruit zien op het moment. Veel studeren, weinig vrije tijd, en dat beetje vrije tijd wat ik heb bestaat ik aan mijn hond, die ik mee heb op kot, of in het weekend aan de ponies of werk.

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Hoe lang bezig met school diergeneeskunde Utrecht/Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:15

* vraagde aan TS: hoe ver ben je met de Middelbare school? moet je al snel een keuze maken, of heb je nog een aantal jaren?

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:27

Ik zit nu in Antwerpen, momenteel heb ik iedere dag les van 8.30-18 of 19 uur. Hiernaast nog moeten leren, koken, voor jezelf zorgen en een sociaal leven hebben is moeilijk, hiernaast een eigen paard hebben is helaas onmogelijk (tenzij anderen er door de week voor zorgen uiteraard).

Edit: ik denk dat de roosters in Gent maar weinig of niet zullen verschillen met die van Antwerpen.

kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 09:44

Zoe_97 schreef:
Daarbij zou ik je studiekeuze niet laten afhangen van huisdieren die je op het moment hebt. Je studiekeuze bepaald je toekomst. Voor de dieren is er altijd wel een oplossing.


Dit was ik ook niet van plan, ik wil er sowieso heen maar ik graag even weten of ik mijn paardje dan mee kan nemen :j

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:45

@stabledoor, echt elke dag... wow, dan hebben wij het in Gent nog luxe :-P Dan hebben we het maar 2x in de week door tot 18-19.00 ;-)

kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 09:45

_Cathalijne schreef:
* vraagde aan TS: hoe ver ben je met de Middelbare school? moet je al snel een keuze maken, of heb je nog een aantal jaren?


Ik zit nu in 5VWO, heb dus nog wel een jaartje de tijd

kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Re: Hoe lang bezig met school diergeneeskunde Utrecht/Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 09:46

Dus elke dag naar je paard gaan en ook nog goede cijfers halen is dus niet echt mogelijk?

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Hoe lang bezig met school diergeneeskunde Utrecht/Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:48

Ik zou niet zeggen dat het onmogelijk is. Maar of het fijn is om ook nog die extra verantwoordelijk te hebben is een andere vraag :-)

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:51

kimmylhh schreef:
Dus elke dag naar je paard gaan en ook nog goede cijfers halen is dus niet echt mogelijk?

Niet als je ook nog iedere dag wil slapen.

Alnieno

Berichten: 1200
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Delft omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:54

kimmylhh schreef:
Dus elke dag naar je paard gaan en ook nog goede cijfers halen is dus niet echt mogelijk?


Jawel, ken meerdere personen die op antwerpen/gent/utrecht dat wel doen. Maar dan moet je op een flexibele stal staan, en goed zijn in stampen en plannen. Tijd voor feestjes is er dan nauwelijks bij, en in het weekend naar huis eigenlijk ook niet. Maar het kán zeker wel. Maar of je het moet willen? Dat is voor iedereen persoondelijk

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:04

Ik zou ook goed bedenken waar je wil gaan wonen/studeren, neem in je achterhoofd mee dat naar NL reizen vanuit Gent best een tijdje duurt. Je bent toch al snel 1.5 uur met de auto op weg, dus mocht je je ouders/vrienden/familie willen bezoeken dan duurt dit ook nog langer. Gent is een prachtige stad (ik ga nu in deze omgeving wonen) maar ik zou zelf toch zeer zeker voor Utrecht kiezen. Allemaal net wat praktischer, dicht bij je familie (scheelt ook tijd) en wie weet kun je dan iemand vinden die je met je paard kan helpen.

Verder denk ik dat het ook aan je motivatie ligt of het allemaal haalbaar is. Momenteel werk ik 44 uur per week, ben ik aan het emigreren van NL naar BE, heb ik een eigen bedrijf daarlangs, leer ik Frans en ben ik met een zwaar fitness programma bezig. Makkelijk? Nee, zeker niet. Maar als je het wil/moet is het wel haalbaar.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe lang bezig met school diergeneeskunde Utrecht/Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:09

Ik maak weken van 60-80 uur omdat ik naast mijn studie ook nog moet werken om de hele rattaplan te betalen. Mijn paard zie ik als ik mazzel heb eens per week.

Ik zal niemand aanraden om een paard te kopen tijdens de studie, maar als je hem al hebt kan je het proberen. Sommige mensen redden dat prima, maar dat geld niet voor iedereen. Ligt eraan hoeveel tijd je kwijt bent met zelfstudie etc.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:04

Houd er ook rekening mee dat ze in Gent een heel eigen dialect hebben, die lastig te verstaan is voor mensen die niet uit de streek komen (al kom je een heel eind als je Twents kan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:12

-O- Ik vond ze in Gent juist super verstaanbaar...

Ik heb de bachelor in Antwerpen gedaan en heb een eigen paard. Ik ging in het weekend naar huis om op zaterdag te werken en zondag naar stal te gaan. Ik zag hem dus 1x per week. Daardoor studeerde ik niet van vrijdagmiddag tm zondagavond (want reistijd, werk, paard, reistijd). Laten we zeggen dat die situatie niet bevordelijk is voor je studie :+ Ik heb dan ook 5 jaar over mn bachelor gedaan (eigenlijk 6, maar toen combineerde ik mn laatste 2 bachelor examens met master vakken).

Je paard dichterbij is dan evt een optie. Maar in Gent woonde ik letterlijk in stal. En dan waren er ook momenten bij dat ik hem 2-3 dagen niet van dichtbij zag. Lange dagen op de uni. En als ik thuis was alleen even uit mn raam snoepje gooien en hup studeren. Pauze? Ja om de boodschappen te doen en de afwas :')

Datjaa

Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Re: Hoe lang bezig met school diergeneeskunde Utrecht/Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:13

Gent zijn ze juist heel verstaanbaar hoor..

Toen ik in Gent woonde en dgk studeerde, reed ik er ook nog een aantal paarden bij voor een springstal. Eerlijk gezegd zou ik het je niet aanraden, je hebt echt alle tijd wel nodig!

caramellebel

Berichten: 208
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 18:07

ik zit nu in gent ondertussen 2de bachelor, op kot en ik heb een paard. het eerste jaar is inderdaad niet simpel, vooral het eerste semester is zwaar, lange lesdagen en veel practica. Het 2de semester is in tegenstelling tot het eerste veel rustiger, elke dag tot 13u les en op donderdag tot 19u maar veel minder practica die je moet voorbereiden. Tijdens de examenperiodes heb ik nauwelijks tijd voor mijn paard en zie ik hem gemiddeld 1 a 2 keer in de week. Tussen de examenperiodes in kom ik enkel in het weekend naar huis en zie ik mijn paard elke dag en kan ik hem toch 2 keer rijden en daarbij nog een aantal uurtjes studeren en hou ik nog wat vrije tijd over. Op wedstrijd gaan wordt wel wat lastiger je kan wat minder gaan maar dat is niet rampzalig. het 1ste jaar is niet simpel ik had zelf een boel herexamens misschien wel door de combinatie met paard, maar herexamens zijn toch niet het einde? dus ja ik was misschien niet de beste student (geloof mij ik zit echt niet elke dag aan mijn bureau) maar ja ik ben toch al in het 2de jaar geraakt. Het wordt alleen maar zwaarder als ik zo van de hogere jaren hoor en steeds minder mogelijk om je paard te houden, maar in het begin is het zeker combineerbaar. Ik zie DGK student zijn met een paard zeker niet als onmogelijk of zoals onze studentenvereniging zou zeggen 'willen is kunnen'.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:45

Hoi TS, ik zit momenteel in mijn derde jaar van de bachelor in Utrecht :)
Ik heb het echt geweldig naar mijn zin! De roosters verschillen van dag tot dag, dus over de belasting kan ik je niet echt iets concreets vertellen, maar eigenlijk ben je gewoon van 's ochtends tot 's avonds laat bezig met je studie.
Over je paardje gesproken: Ik moet 2 uur heen en 2 uur terug reizen, en train 2 paarden, waarvan een voor de wedstrijdsport. Ik heb al mijn vakken in één keer gehaald en niet met de minste cijfers, dus waar een wil is, is een weg ;)
Uiteraard komt dit niet aanwaaien. Ik moet er onwijs hard voor werken allemaal, doe ook veel in de trein en maak lange dagen (elke dag om 6 uur op ;) ). Daarbij werk ik nog op een melkveebedrijf in het weekend, die ook druk zijn omdat ik dan nog aan school werk. Wanneer het echt druk is, worden de paarden door andere mensen gelongeerd :)

Mocht je nog vragen hebben, ik beantwoord ze graag voor je :)

kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 12:09

hafjelinger schreef:
Hoi TS, ik zit momenteel in mijn derde jaar van de bachelor in Utrecht :)
Ik heb het echt geweldig naar mijn zin! De roosters verschillen van dag tot dag, dus over de belasting kan ik je niet echt iets concreets vertellen, maar eigenlijk ben je gewoon van 's ochtends tot 's avonds laat bezig met je studie.
Over je paardje gesproken: Ik moet 2 uur heen en 2 uur terug reizen, en train 2 paarden, waarvan een voor de wedstrijdsport. Ik heb al mijn vakken in één keer gehaald en niet met de minste cijfers, dus waar een wil is, is een weg ;)
Uiteraard komt dit niet aanwaaien. Ik moet er onwijs hard voor werken allemaal, doe ook veel in de trein en maak lange dagen (elke dag om 6 uur op ;) ). Daarbij werk ik nog op een melkveebedrijf in het weekend, die ook druk zijn omdat ik dan nog aan school werk. Wanneer het echt druk is, worden de paarden door andere mensen gelongeerd :)

Mocht je nog vragen hebben, ik beantwoord ze graag voor je :)


Bedankt voor je reactie! Ga je dan elke dag naar de paarden toe of alleen in het weekend?