Starten bij loi, geen vmbo.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 07:33

Ik denk eigenlijk vooral dat je met je handen iets wil leren DOEN - stages en "met de poten in de klei". Dat is makkelijker na 8 jaar "geen school" en krijg je niet van een thuisstudie: dat is vooral thuis uit boeken leren. Daarom zou ik gaan voor een (deeltijd) mbo of avondonderwijs op een MBO, je hebt al meer kans dat een studie lukt als het aan je leerverwachtigen voldoet. Als je weinig tijd hebt en geen grote werkdruk wil zou je ook kunnen beginnen met een of twee losse cursussen in de avonduren. HBO lijkt me misschien te theorie-gericht, en is idd zeer pittig; zelfs sommige van mijn ex-klasgenootjes van de havo zijn naar mbo overgestapt omdat het tempo en niveau toch te hoog lag.

Bovendien zijn thuisstudies zeer moeilijk vol te houden, zelfs een zeer gemotiveerde vriendin van mij lukte het enkel om jaar 1 van een studie aan de Open Universiteit af te maken en koos daarna toch voor een studie waar ze wel gewoon regelmatig (wel deeltijd, 1x per twee weken) in een klas moest zitten en huiswerk kreeg.

Eigenlijk is mijn tip dus vooral: hou in gedachten wat je verwachtingen zijn, je interesses en hoe je het best/liefst dingen leert (door samen te werken met anderen? Door het anderen te zien doen? Alleen met een boek en een huiswerkopdracht?). Een keuze gebaseerd op die dingen zal je slaagkans verhogen. Praat misschien ook eens met een studie adviseurop het mbo, die hebben veel kijkop wat voor studies volwassenen doen en kunnen doen. :j

En kijk ook naar het toekomstperspectief: kun je een baan of werkervaring vinden bij de studie? Het zonde zjjn als je drie jaar geld uitgeeft aan een cursus of studie waar je vervolgens niks mee doet.


Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 08:31

faunty schreef:
Je zegt vooral zin te hebben in stage lopen , 'maar dat ga je pas doen in je 3e jaar hé ! Eerst 2 jaar full time leren , 40+ uur per week


Terwijl bijvoorbeeld een mbo wel veel praktijkvakken geeft. Misschien voelt dat 'lager' niveau, maar in de praktijk een vak leren (ook al is het maar een paar dagen of avonden in de week) is vaak nuttiger dan enkel uit boeken de theorie leren, en kan net zo uitdagend zijn! :j

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:36

MBO-4 opleidingen zijn echt niet allemaal "vinger in je neus en niks doen" hoor. Misschien ervaar je dat zo als je een thuisstudie doet, omdat je dan echt alleen zelf boeken leest en geen opdrachten die meer praktijkgericht of groepswerk zijn hoeft te doen, en vaak ook niet of nauwelijks stages. :o Dat is dan dus eigenlijk maar een "half" mbo.

Ik (universitair geschoold) heb een tijdje met iemand gedate die MBO-4 Media deed, en die moest echt veel opdrachten snel en goed in kunnen leveren (bedrijfsfilmpjes maken, bedrijfs-analyses maken): daar zag ik niks saais, eentonigs, of "te makkelijks" aan. Een kennis van mij heeft bovendien vorig jaar na jaren thuiszitten en ook zonder afgemaakte middelbare school een intake-toets voor MBO-4 zorgopleiding gedaan en gehaald, en die vindt het nu al erg pittig en afwisselend. Vergeet niet dat je dan ook in stages opdrachten moet doen, met mensen samen moet werken, en analyses moet doen: dat gaat veel verder dan enkel boekjes lezen en huiswerk maken, zeker als je het als vol- of deeltijd studie doet op een echt mbo en niet op een thuisstudie.

edit: en die persoon die MBO-4 media deed kon meteen na zijn opleiding bij zijn stage-bedrijf aan het werk, en hetzelfde gold voor een studente van MBO Accountancy die ik kende. Kortom: MBO-ers zijn in sommige sectoren ook nog eens erg gewild door hun grote praktijk-ervaring. :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers