Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 00:19

Sinds vorig jaar maak en verkoop ik op kleine schaal handwerk. Begonnen als hobby omdat ik door een vervelende tijd ging en wat om handen wilde hebben. Vrienden/familie/kenissen/collega's vonden het leuk en wilde het ook hebben, voor een kleine vergoeding maakte ik het dan (kostprijs + een beetje meer), via via meer aanvragen, eens een advertentie geplaatst. Leuke reacties, facebookpagina er bij etc. Om een lang verhaal kort te maken: ik verdien per jaar een leuk bedrag voor wat extraatjes doordat ik handwerk verkoop. Het gaat hier om een "bijbaantje" naast mijn gewone werk.

Ik ben zuster van beroep, heb totaal geen kaas gegeten van ondernemen, belastingaangifte besteed ik uit. Ik durf m'n uit de hand gelopen hobby al eigenlijk geen bedrijf te noemen, maar toch weet je in je achterhoofd dat er een grens is wbt "een zakcentje bijverdienen". Wellicht tijd voor een officiële registratie, aanmelden bij het kvk en dan? Ik heb echt totaal geen idee wat de juiste stappen zijn? Ik begreep dat je elk kwartaal belastingaangifte moet doen, maar hoe gaat dit in zijn werk, hoe behoor ik mijn administratie bij te houden of zijn daar geen regels voor? Moet ik ben bonnen voor de klanten gaan werken. Btw?? Het gaat om een streekproduct waardoor er voornamelijk mensen uit de buurt wat bestellen en het aan de deur ophalen, dus contant. Het gaat absoluut niet om wereldbedragen, ik ga er eens van uiteten of koop er wat leuks van. Geen duizenden euro's per jaar dus, eerder een paar honderd.
Hoeveel mag je belastingvrij bijverdienen? (kan dit überhaupt? ).

Wie kan mij uitleggen hoe het allemaal werkt, of weet er een website voor de startende ondernemerdummie?







Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 14:08

Als ik het opgeef als extra inkomen bij de belastingaangifte, hoe weet de belastingdienst dan dit over m'n "bedrijfje" gaat? Of kan je dat aangeven?

Bedankt trouwens voor de fijne antwoorden!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 22:07

Boekhouder berichte al terug :wow:
Inderdaad bij de belastingaangifte melden en onder die €1300nogwat proberen te blijven dan hoef ik niks te doen met kvk en btw :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers