Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
esmee1008
Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-11

Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 19:33

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraag rondom de studiefinanciering.

Ik heb dit aangevraagd vanaf september, zodra mijn studie zou starten. Ik ben 10 augustus 18 geworden dus dit zou gok ik geen reden kunnen zijn dat ik dit niet ontvangen heb.

Zijn er meerdere mensen die het niet ontvangen hebben? Of iemand van jullie een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

DUO heeft al mail ontvangen van mij hierover, is wachten op een antwoord.

:)

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:35

Wanneer heb je het aangevraagd?

esmee1008
Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-11

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 19:37

14-7 heb ik een mail ontvangen dat mijn aanvraag is bevestigd.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:37

Je krijgt het per oktober. Het kwartaal van kinderbijslag is dan pas afgelopen ;)

Anoniem

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:39

Het gaat inderdaad per kwartaal in, geen idee of dit met terugwerkende kracht is. Even tot oktober wachten dus.

_love12_
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-07-12
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:42

Dan krijg je het inderdaad per oktober, is niet met terugwerkende kracht helaas

_love12_
Berichten: 761
Geregistreerd: 12-07-12
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:42

Je kan trouwens bij je account van DUO zien wanneer je uitbetaald wordt en hoeveel dat is enzo

esmee1008
Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 19:43

Dat zou flink drama zijn, heb ook al 160 euro moeten betalen voor OV kosten omdat dit ook binnen de kinderbijslag viel. Dus mijn kinderbijslag is 260 euro en mijn kosten voor alleen school met boeken is al 640 euro?

Ik zie dat ik het uitbetaald krijg ik Oktober, maar ik ging er vanuit dat ik er al recht op had in september en het niet onder mijn kinderbijslag viel, ik heb dit nergens zien staan namelijk.

Dionnetjuuh

Berichten: 408
Geregistreerd: 22-03-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:43

Weet je ook zeker dat je iets 'krijgt'? Want tegenwoordig bestaat stufi uit de lening (met mogelijk collegegeldkrediet), studentenreisproduct en aanvullende beurs (daar moeten je ouders echter echt heel weinig voor verdienen). Ik was namelijk in de veronderstelling dat ik ook een aanvullende beurs kreeg omdat m'n ma 75% werkt en m'n pa in het buitenland werkloos is maar ik krijg geen rooie cent.
Ook al krijg je wel een aanvullende beurs, dan is dit nog niet voldoende om je studie te bekostigen. Het is alleen een klein (inimini) steuntje in de rug.

En het gaat idd per kwartaal in, in oktober dus.

esmee1008
Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-11

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 19:50

Hoe bedoelen jullie qua kwartaal? dat omdat ik later 18 ben geworden ik het een maand later krijgen en andere het al wel in september?

Ik heb geen aanvullende beurs aangevraagd maar echt een lening.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:52

Als je na juni 18 wordt zit je nog in dat kwartaal en hebben je ouders nog kinderbijslag gehad. Je kan niet gelijk KB hebben en stufi.

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:55

esmee1008 schreef:
Hoe bedoelen jullie qua kwartaal? dat omdat ik later 18 ben geworden ik het een maand later krijgen en andere het al wel in september?

Ik heb geen aanvullende beurs aangevraagd maar echt een lening.


Die krijg je ook pas in oktober aangezien je na juni 18 bent geworden. Als het goed is het je ook geen OV namelijk, die krijg je ook pas vanaf 1 oktober.

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:56

Als je na 1 juli 18 wordt krijg je pas per 1 oktober studiefinanciering. Dit houdt in dat je dus pas 23 oktober je lening krijgt. Ik weet het, drama. Zit in hetzelfde schuitje, voor het 2e jaar al zelfs.

Winged

Berichten: 33016
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:44

esmee1008 schreef:
Hoe bedoelen jullie qua kwartaal? dat omdat ik later 18 ben geworden ik het een maand later krijgen en andere het al wel in september?

Ik heb geen aanvullende beurs aangevraagd maar echt een lening.

Ja, maar die zijn dan al voor de kwartaalpeildata 18 geworden.

xAlice

Berichten: 2821
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:50

Ja, ik ken dit nog goed van mijn eerste jaar. Komt inderdaad pas vanaf oktober en dat is echt zwaar balen.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:00

Volgensmij is het idd dat je het krijgt vanaf het kwartaal nadat je 18 wordt, omdat je ouders nu nog kinderbijslag krijgen.

Maar je kunt inloggen op mijn DUO daar kun je zien hoeveel je wanneer krijgt ;)

Edit: net even een vriendin gevraagd die nog 17 is: je kunt kiezen om geen kinderbijslag meer te krijgen (je ouders dan) en een lening te krijgen, maar dit kan idd pas vanaf oktober... Zij zat met hetzelfde probleem want ook haar OV gaat in oktober in....

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:07

1 oktober ontvangen je ouders een laatste keer kinderbijslag. Daardoor heb je dus nog geen stufie ontvangen. Er is wel een manier om dit anders te doen, maar daarvoor moet je contact opnemen met DUO. Ik zou sowieso even bellen in plaats van mailen, mijn ervaring is dat je met mailen erg lang moet wachten en vaak je vragen nog niet (helemaal) beantwoordt zijn.

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:14

Er is geen manier om dit anders te doen. Dit is geregeld met de overheid en is niet aan te passen met DUO. Ik heb al 2 middagen aan de telefoon gehangen met DUO en SVB (ik heb namelijk over 2016 geen kinderbijslag ontvangen omdat ik waarschijnlijk net iets teveel werkte en geen zin had om het aan te vragen).

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:15

PeerAppel schreef:
Er is geen manier om dit anders te doen. Dit is geregeld met de overheid en is niet aan te passen met DUO. Ik heb al 2 middagen aan de telefoon gehangen met DUO en SVB (ik heb namelijk over 2016 geen kinderbijslag ontvangen omdat ik waarschijnlijk net iets teveel werkte en geen zin had om het aan te vragen).


Aan kinderbijslag zit geen inkomensgrens verbonden :?

Century

Berichten: 5952
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:22

Ik had dat ook, ik ben eind augustus jarig. Kreeg het ook pas vanaf oktober. Balen maar is niet anders.

PeerAppel

Berichten: 3942
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:25

Van het kind wel.

Dionnetjuuh

Berichten: 408
Geregistreerd: 22-03-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:16

Er zit inderdaad wel een max aan het inkomen dat het kind mag ontvangen, bij een x-bedrag vervalt dan idd de kinderbijslag.

Een jaar is verdeelt in 4 kwartalen (obviously) en jouw ouders hebben over het 3e kwartaal kinderbijslag ontvangen. In het 3e kwartaal werd jij 18, maar die kinderbijslag is al betaald en vervalt dus vanaf het 4e kwartaal. Stufi kan de kinderbijslag niet overlappen en begint dus pas vanaf het 4e kwartaal, in oktober.
De anderen waar je het over had zijn voor het 3e kwartaal 18 geworden en de ouders daarvan ontvangen dus geen kinderbijslag meer over het 3e kwartaal, en het kind dus vanaf het 3e kwartaal wel stufi.

Mettee

Berichten: 3093
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Re: Studiefinanciering niet ontvangen, meerdere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:22

Ik ben 17 Juli 18 geworden en krijg ook vanaf oktober stufi. Omdat mijn ouders nog kinder bijslag kregen.. zit nu al in geld drama ivm huur van de kamer etc..

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 11:24

esmee1008 schreef:
Hoe bedoelen jullie qua kwartaal? dat omdat ik later 18 ben geworden ik het een maand later krijgen en andere het al wel in september?

Ik heb geen aanvullende beurs aangevraagd maar echt een lening.



stuvi (de vroegere) ging in, het kwartaal nadat je 18 werd.
lol, wees blij met je maand..

ik was 10 dagen te laat jarig en moest dus een volledig kwartaal wachten..

heeft inderdaad te maken met kinderbijslag, dat loopt tot en met het kwartaal waarin je 18 wordt.
dus sec gezien, krijg je niet een maand later, deze maand valt nog onder de kinderbijslag.


als je het nodig hebt, omdat je ouders direct toen je 18 werd niet meer konden of wilden bijdragen op wat voor manier dan ook, dan zou je kunnen vragen aan je ouders of ze dan het resterende deel van het kwartaal de kinderbijslag aan jou zouden kunnen geven, omdat deze immers indirect bedoeld is om jou te ondersteunen tot en met het kwartaal waarin je 18 werd (als ze je boeken betalen of collegegeld, kleding of eten of wat dan ook, dan kun je al bijna zeker zijn dat ze het resterende bedrag al aan je besteed hebben.. dan valt het argument dus weg en kun je alleen vragen en hopen).