Ontslag nemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:26

Ik ben er voor mezelf helemaal uit. Ik ga ontslag nemen. Door allerlei situaties die zich voordoen en al 2 jaar ijzerenheinig mijn kop in het zand te steken en te hopen dat het beter wordt is de situatie op mijn werk voor mij nu onhoudbaar en ga ik voor mezelf kiezen. Financieel is alles haalbaar en hoef ik echt niet binnen een half jaar weer werk te hebben.

Het enige wat mij nu nog rest is mijn baas op de hoogte stellen en daar zit 'm nu net de crux. Ik heb al vaker op het punt gestaan dit te doen en altijd heb ik me laten weerhouden door het feit dat mijn baas dan op vakantie is. En dat is hij nu ook. Ik wil het graag netjes afronden en hem van te voren even melden dat hij mijn ontslagbrief kan verwachten, maar dat kan dus niet. Mijn baas is pas 4 oktober weer terug op de zaak en ik heb echt geen zin om nog een maand langer dit voor me uit te schuiven. Wat zouden jullie doen? Gewoon die brief aangetekend versturen met de datum van vandaag? Of toch nog een maand wachten? Mag ik überhaupt mijn ontslag indienen op een moment waarvan ik weet dat mijn baas eigenlijk niet kan reageren?

Ik werk in een heel klein bedrijf en er is dus bijvoorbeeld geen HRM of personeelszaken waar ik deze week terecht zou kunnen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:28

Ik zou het zo snel mogelijk doen, hoe langer je wacht, hoe langer je er moet blijven werken. Als ik het goed heb telt het volgende in Nederland ook, als je nu nog in september opzegt, gaat je opzeg in op 1 oktober, doe je dit pas 4 oktober gaat de opzeg pas in op 1 november.

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:28

Werkgever bellen, op de hoogte stellen en melden dat hij je ontslagbrief zowel hardcopy (via oost/op zijn tafel) als digitaal (email) zal krijgen. Maar wel even voor het einde van deze maand doen!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:29

4 oktober is volgende week ! Kun je na al die tijd dan echt niet nog een weekje wachten ?? Je zegt dat je het netjes wilt afronden, dan kun je toch na 4 oktober een gesprekje aanvragen en dan je ontslagbrief aan hem overhandigen ?
Ik neem aan dat je een maand opzegtermijn hebt ? Ik begrijp nooit goed waarom mensen altijd een paar dagen voor het einde van de maand op gaan zeggen.... je weet toch dat je weg wilt... doe het dan op tijd óf blijf netjes tot het eind van je opzegtermijn.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:31

Tja, als je er al twee jaar mee wacht maakt in mijn ogen die ene maand ook niet meer uit.
Ik zou wachten of er moeten zulke dringende en/of onhoudbare zaken spelen.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:33

ElCamino schreef:
4 oktober is volgende week ! Kun je na al die tijd dan echt niet nog een weekje wachten ?? Je zegt dat je het netjes wilt afronden, dan kun je toch na 4 oktober een gesprekje aanvragen en dan je ontslagbrief aan hem overhandigen ?
Ik neem aan dat je een maand opzegtermijn hebt ? Ik begrijp nooit goed waarom mensen altijd een paar dagen voor het einde van de maand op gaan zeggen.... je weet toch dat je weg wilt... doe het dan op tijd óf blijf netjes tot het eind van je opzegtermijn.


Ik ben me er van bewust dat 4 oktober volgende week is! Daarom ook nu mijn vragen nog. Als ik na 4 oktober mijn ontslag indien moet ik ook november nog werken i.v.m. een maand opzegtermijn. En uiteraard blijf ik tot mijn opzegtermijn erop zit! Ik zal wel moeten! Je moet vóór de eerste van de maand je brief dan ingeleverd hebben omdat je er anders nog 2 maand aan vast zit.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:34

idd. Eens met El Camino. Je bent al 2 jaar aan het dubben...die ene week (en ws 1 maand langer blijven) kan er dan ook nog wel bij. Daarbij wist je ws al langer dan vandaag dat hij op vakantie zou gaan. En wist je ws ook al langer dat je ontslag wilde nemen. Waarom moet dat dan perse in deze week?
Daarbij zou ik het sowieso netjes afronden. Nieuwe werknemer inwerken, beetje flexibiliteit. Ongeacht wat er is voorgevallen...zeker als je zelfstandig wordt (maar ook..stel dat dit toch niet werkt) is het handig om gewoon goed uit elkaar te gaan.

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:38

heb je overigen geen vakantiedagen meer? In overleg kun je vast wel iets eerder weg. Ze hebben niks aan een ongemotiveerde werknemer. Of je dient de ontslagbrief in en vraagt gelijk gesprek aan als je baas terug is. Maar dan zou ik me wel iets flexibel opstellen als in als er nog geen vervanger gevonden is bijv. nog 1 week in november doorwerken. Komt die man terug van vakantie, moet ie gelijk een sollicitatieprocedure in gang gaan zetten...

roosje78

Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:44

Misschien een crux antwoord, als ik bovenstaande antwoorden lees, maar ik zou pas mijn brief inleveren op de laatste dag van de maand, dus in jouw geval op 30 september en dan vertrekken op 31 oktober. Waarom? De werksfeer wordt de laatste maand er echt niet beter op. Waarom zou je acht weken lang ergens blijven waar je niet wilt zijn?
Daarnaast, de enige die voor jou kiest, ben je zelf. Je baas zal er echt niet rouwig om zijn en er zijn zo tien anderen voor je. Heel hard, maar dat is de werkelijkheid.

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:44

kijk even goed wat er in je contract staat qua opzeg termijn.. is dit een volle kalender maand, dan zou ik het voor eind van deze maand doen. (dan hoef je oktober alleen nog uit te werken, vertel je het in oktober, dan heb je dus heel november ook nog al opzeg termijn) Is het gewoon een maand, dan zou ik even wachten tot hij er weer is. Die week maakt dan niet zo veel uit.

Goed dat je voor jezelf kiest! Succes er mee!

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 13:44

Nee, ik heb geen vakantiedagen meer. Tenzij ik de vakantiedagen van de kerstvakantie terug zou krijgen omdat ik er dan toch niet meer zou werken.

Het is uiteraard niet de bedoeling om mijn baas dwars te zitten of zijn vakantie te verpesten. Ik wil dit graag netjes afronden, daarom vraag ik juist om meningen. Dit is de eerste keer dat ik ontslag neem dus vergeef me dat ik niet weet "hoe dat moet".

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:49

hog,alles hangt af van je plannen.

als je niet meer op vakantie gaat(je bv als je nog zou werken,met de kerstvakantie gewoon thuis ging blijven,maar wel vakantie zou nemen),en je bent van plan van bv enkele maandjes thuis te zitten,dan kan je die vakantiedagen wel nog nemen,anders heb je er ook niets meer aan.

zoek je zo snel mogelijk nieuw werk en hoop je die dan nog te kunnen nemen(wat met nieuwe werk natuurlijk altijd de vraag is of dat nog gaat kunnen),dan spaar je ze natuurlijk.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:53

Is er geen vervanger/waarnemer van je baas? Zo te horen gaat die ene maand extra niet meer. Ik zou het kenbaar maken bij de vervanger/waarnemer van je baas en de ontslag brief indienen. Daarna kan je altijd nog het gesprek met je baas aangaan als hij terug is.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:54

OK, je baas is op vakantie. Wie heeft het nu voor het zeggen dan? Ik neem niet aan dat jullie elkaar verward zitten aan te kijken van "Hoemoemenu". :D

Overhandig je brief voor 1/10 aan die persoon, dan ben je per 1/11 klaar. Kun je altijd nog op 5/10 bij je baas binnenwandelen en e.e.a. toelichten.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:54

Je kan toch ook je brief dateren op 30 september. Maandag de mededeling met de brief. En dan nog... als je ontslag wil dan zijn werkgevers echt niet altijd de beroerdste om mee te werken aangezien je toch niet echt meer gemotiveerd bent. Anders moeten ze je nog een maand extra betalen.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:55

LOL Milatje....great minds think alike.....

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:56

Meestal kijken bazen wel vluchtig in vakantie naar mailtjes hoor.

Je kunt de mail ook gewoon sturen, mogelijk ziet hij hem dan pas de 4e, maar duidelijk is wel de datum waarop deze verstuurd is.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:59

Ik zou de ontslagbrief wel deze maand nog indienen. Je wou toch voor jezelf kiezen? Nou dat kan prima ook op een nette manier. Deze maand indienen en direct als je baas terug is een gesprek aanvragen/aankopen (weet niet of dat bij jullie gepland moet worden, zo ja kan je altijd mailen met de aanvraag voor een gesprek op 4 okt). Kan je direct het een en ander toelichten en heb je het toch netjes gedaan zonder dat je er zelf langer aan vast zou zitten terwijl je dit overduidelijk niet wil.

Overigens voor jou 10 anderen denken mensen heel snel maar dat is écht niet in ieder bedrijf de simpele waarheid.
Zeker bij de kleinere bedrijven zijn bepaalde schakels van een grotere waarde dan mensen kunnen voorstellen. Die mensen heb je niet zo maar even vervangen.
Niets is onmogelijk, en uiteindelijk is iedereen vervangbaar. Maar dat kan echt niet altijd 'zo' maar even.

Blijft echter wel dat jij daar in principe geen rekening mee hoeft te houden als personeel :).
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 26-09-16 14:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:02

Wij kunnen niet oordelen over hoeveel haast de TS mag hebben met haar ontslag. Soms kun je niet wachten tot je de deur uit kunt rennen.

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:20

Ik zou ook voor 1 oktober opzeggen. Je wilt het netjes afhandelen? Dat is in mijn ogen netjes, aangezien je je keurig aan de maand opzegtermijn houdt! Kies voor jezelf :Y)

Zoals iemand al eerder zei, voor jou 10 anderen. Daar hoef je je echt niet druk om te maken, je baas vindt echt wel weer een vervanger :D

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:29

Gewoon voor 1 Oktober opzeggen. (aangetekende) brief en mail. Kies gewoon voor jezelf. Wie die brief ontvangt en de mail leest en of dat op tijd is, is zijn probleem. Hij heeft het vast goed geregeld als chef zijnde. Daar hoef jij helemaal geen rekening mee te houden. En dat is helemaal niet onbeleefd, het is gewoon netjes volgens de regels en je contract en je hoeft hier helemaal niet flexibel in te zijn. Als het er op aankomt is de baas ook niet flexibel en zal altijd voor zijn bedrijf kiezen. Mensen die blaten dat "die ene week wachten en een maand langer dan nodig daar nog moeten werken er ook nog wel bij kan" hebben geen idee hoe jouw situatie is en hoe moeilijk het kan zijn de knoop door te hakken. Gewoon nu doen, nu sturen en als jouw chef het er nog over wil hebben, dan kan dat de 5e ook prima.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ontslag nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:37

Waarom wil je eigenlijk zo snel weg, is het zo'n drama daar?? Indien je er al twee jaar werkt dan kom je eventueel twee maanden ook wel door.

Cowboy55
Berichten: 8482
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:39

bigone schreef:
<KNIP> Indien je er al twee jaar werkt dan kom je eventueel twee maanden ook wel door.


Hoe weet je dat?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:40

Maar wat is het nut om er nog 2 maanden te moeten werken? Als ze nu een brief stuurt is ze wettelijk in orde.
Als een werkgever iemand wilt ontslaan zal die ook niet talmen om een brief op te sturen, want dan moet hij een maand langer betalen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:41

Inderdaad, en dan krijg je ook geen lief waarschuwingsmailtje vantevoren.