Wat zou jij nou graag van je collega willen weten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Wat zou jij nou graag van je collega willen weten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 11:57

Ja hoor, ik ben er in getrapt... 8)7 mijn werk heeft me zo ver gekregen dat ik een maandelijkse/2 maandelijkse nieuwsbrief ga lanceren.
Nu zit ik er aan te denken om er ook een interview met een collega in te verwerken, maar ik vind de standaard interviews nooit zo leuk. Dus mijn vraag is:

Wat zou jij nou willen weten over jouw collega?

Mijn vriend kwam met het idee om ze naar hun 'tic' te vragen. Ikzelf kan er bijvoorbeeld heeeel slecht tegen als iemand alvast de lepel in mijn toetje doet.
Ik heb inmiddels meer vragen, maar jullie bokkers hebben vast ook originele vragen!

Dus roept u maar!

de nieuwsbrief word trouwens alleen onder collega's + partners verspreid

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:02

Als het onder partners verspreid wordt vind ik een tic misschien een beetje gevoelig. Bij tic dacht ik zelf aan gekke afwijking, niet een bepaalde gewoonte (van derden) die me stoort. Wellicht een ander woord ervoor zoeken?

Ik zou het eerder in de hoek zoeken van;
- Wat heb je altijd op je bureau staan of in je (zakelijke) tas/koffer zitten?
- Wat is je routine als je 's ochtends op werk komt? Of zelfs ochtendritueel thuis, leuk om te weten wie de tijd neemt om te ontbijten/nieuws kijken en wie altijd haast heeft
- Ga je met de lift of trap (m.a.w. ben je sportief of niet)?
- Zonder welk item kom je de dag niet door?

Kleine weetjes van je collega's die dus wel werkgerelateerd zijn. Wellicht kan je er een soort poll in verwerken (bv in samenwerking met de kantine, wat missen je collega's in de kantine).
Laatst bijgewerkt door Ababe op 22-09-16 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wat zou jij nou graag van je collega willen weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:04

Wat is jouw werkgerelateerde blunder?

Stond ook altijd in onze nieuwsbrief en dat was altijd hilarisch om te lezen. :)

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Wat zou jij nou graag van je collega willen weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:06

hobby s van collega s

Maaaarije

Berichten: 1755
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Wat zou jij nou graag van je collega willen weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:13

Zelf vind ik "wist je dat..." altijd erg leuk, je kunt dan zelf beslissen of je het alleen over het werk laat gaan, ook prive, of alleen dingen die op het werk besproken zijn.

Bv.
Wist je dat... Peter al 3x deze maand koffie omgegooid heeft.
Wist je dat... Ellen 4 kinderen en 10 kleinkinderen heeft.
Wist je dat... Karel afgelopen maand naar een concert van .... is geweest.
Wist je dat... Jan per ongeluk 300 kopietjes gemaakt heeft ipv 3.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:15

Hobby's vind ik ook wel een leuke :j

Zo kwam 'k er enkele dagen geleden pas achter dat één van mijn collega's een echt tekentalent is die zelfs kunstwerken verkoopt! Dat zijn altijd leuke dingen om te weten :D

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Wat zou jij nou graag van je collega willen weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:18

Wat maakt je werkdag goed?

Kun je altijd gebruiken :))

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wat zou jij nou graag van je collega willen weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:20

Salaris, altijd goed voor gespreksstof :D

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 12:21

Dat van die werkblunder is wel goed ja! Hoewel ik het 3 jaar later nog steeds te horen krijg ;):)

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 13:12

Lauraa90 schreef:
Als het onder partners verspreid wordt vind ik een tic misschien een beetje gevoelig. Bij tic dacht ik zelf aan gekke afwijking, niet een bepaalde gewoonte (van derden) die me stoort. Wellicht een ander woord ervoor zoeken?



Daarom staat 'tic' tussen aanhalingstekens. Er komt inderdaad een andere zin/woord voor in de plaats.

Het wordt niet naar partners toegestuurd, maar ik kan me voorstellen dat de meeste partners het wel zullen lezen. Dat is hier thuis wel het geval tenminste. En tijdens een gezamenlijk etentje waren partners ook heel enthousiast.

Voor de rest leuke vragen, bedankt!

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 13:19

Iris82: die staat inderdaad in mijn lijstje ja, altijd leuk om te lezen.

Maaaarije: leuk! waarom kom ik daar zelf nou niet op...

Shirley: haha, dat gaan we maar niet doen. Dan krijgt mijn baas het zo druk

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:25

Een hele andere kijk op dit onderwerp, ik wil het liefst zo min mogelijke persoonlijke horseshit van m'n collega's weten. Anders komen ze veel te dichtbij en worden werk in privé scheiden erg moeizaam. Je werkt roddelen en kliekjesvorming in de hand...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:27

Wij hebben een echt leuk bedrijfsmagazine en als je het leuk vind om te zien moet je me even je mail pb'en! Dan stuur ik je een pdf.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:31

Oeh das lastig.. Denk dat ze beter leren kennen als persoon wel leuk is dus wat is de gezinssituatie? hobby's / interesses. Maar ja dan wordt het misschien ook wel weer té persoonlijk voor sommigen. Niet iedereen wil dat met collega's delen.
Bij mijn vriend op het werk moest hij zelf een 'voorstel' stukje over zichzelf schrijven. Dan heb je zelf controle over wat erin komt. (Hij heeft daarin vermeld dat 'hij' (= wij = ik :') een paard heeft ). Je kan ook iets van de dag van ... doen; dat er steeds iemand anders een dag in zijn leven beschrijft. Of iedere keer de meest rare werkfoto plaatsen, dan kan iedereen insturen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:34

Ik zou persoonlijk niet zo heel meewerkzaam zijn als men naar gezin en thuissituatie enz zou vragen. Gewoon lekker op werkzaken houden. Eventueel welke sport iemand doet als die daarover wil vertellen. Verder gewoon zoals hierboven al gezegd werkblunder of "leukste/grappigste moment op het werk". Afhankelijk van de branche zitten er misschien ook momenten bij die je raken. Ik zat bv in de backoffice en toen een van de mensen die buiten zaten speciaal had rond gevraagd waar ik zat om aan mijn bureau persoonlijk te komen melden dat alles zo fijn in orde was en dat ze er op konden vertrouwen dat het in orde kwam als ze mij belden. Dat is me (zoals je leest) altijd bij gebleven. Dat soort dingen dus. :)

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 13:41

ARCTN schreef:
Lauraa90 schreef:
Als het onder partners verspreid wordt vind ik een tic misschien een beetje gevoelig. Bij tic dacht ik zelf aan gekke afwijking, niet een bepaalde gewoonte (van derden) die me stoort. Wellicht een ander woord ervoor zoeken?



Daarom staat 'tic' tussen aanhalingstekens. Er komt inderdaad een andere zin/woord voor in de plaats.

Het wordt niet naar partners toegestuurd, maar ik kan me voorstellen dat de meeste partners het wel zullen lezen. Dat is hier thuis wel het geval tenminste. En tijdens een gezamenlijk etentje waren partners ook heel enthousiast.

Voor de rest leuke vragen, bedankt!


Oooooh partners op die manier, excuses ik dacht zakelijke partners van het bedrijf haha. In dat geval heb ik niks gezegd :D !

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wat zou jij nou graag van je collega willen weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 14:02

het ligt natuurlijk ook aan de bedrijfssfeer. Ik heb op een bedrijf gewerkt, wat iets kleiner was, maar als één grote familie voelde, dan zou zoiets best kunnen.
Maar op een ander bedrijf waar ik gewerkt heb, werd alles wat ze van je wisten, tegen je gebruikt, wat er dus voor zorgde dat iedereen heel erg op zijn hoede was met informatie verstrekken. Hier zou zo'n rubriek niet werken. Maar dat kan TS het beste zelf uitzoeken.

Misschien kun je ook zoiets doen als het favoriete recept van....... waarin een collega dan zijn of haar recept geeft voor een appeltaart oid.

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 15:53

Lauraa90 schreef:
ARCTN schreef:

Daarom staat 'tic' tussen aanhalingstekens. Er komt inderdaad een andere zin/woord voor in de plaats.

Het wordt niet naar partners toegestuurd, maar ik kan me voorstellen dat de meeste partners het wel zullen lezen. Dat is hier thuis wel het geval tenminste. En tijdens een gezamenlijk etentje waren partners ook heel enthousiast.

Voor de rest leuke vragen, bedankt!


Oooooh partners op die manier, excuses ik dacht zakelijke partners van het bedrijf haha. In dat geval heb ik niks gezegd :D !


Nu snap ik jou opvatting van partners haha! :D

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 15:57

Ik lees dat soort stukjes nooit.
En ik schrijf alleen soms een stukje over mezelf voor ouders/verzorgers als ik ergens wat langer blijf, indien gewenst.

Ik zou vragen of ze zelf een ludiek stukje schrijven, waarin ze dan waar of onwaar in mogen schrijven

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 15:57

Woogy schreef:
Een hele andere kijk op dit onderwerp, ik wil het liefst zo min mogelijke persoonlijke horseshit van m'n collega's weten. Anders komen ze veel te dichtbij en worden werk in privé scheiden erg moeizaam. Je werkt roddelen en kliekjesvorming in de hand...

Jou kijk snap ik. Maar hier word al veel gedeeld, en er hangt hier een hele informele sfeer.
Ik kan natuurlijk altijd zeggen dat als er echt vragen tussen zitten die ze niet willen beantwoorden, dat we die gewoon schrappen.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:02

ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je nog meer in de nieuwsbrief gaat vermelden.

Ik heb dus de taak gekregen maandelijks een nieuwsbrief te maken.

interview met collega is heel leuk!

ik zou zeker de blunder vragen.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:04

Heb je al eens gekeken naar de kaartjes die aan de theezakjes zitten? Daar staan vaak leuke vragen op, niet té persoonlijk. :) Bijvoorbeeld welke landen iemand allemaal al heeft bezocht? Wat zijn of haar gekste bijbaan is geweest? Naar welke dag in de geschiedenis iemand terug zou willen gaan? En zo nog veel meer waarvan ik persoonlijk denk dat je best een leuke selectie kan maken om je interview aan te vullen.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 16:30

Bij ons zijn een tijdje collega's geïnterviewd die (bijzonder) vrijwilligerswerk deden.
Ook leuk en leerzaam.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:12

Eight schreef:
Heb je al eens gekeken naar de kaartjes die aan de theezakjes zitten? Daar staan vaak leuke vragen op, niet té persoonlijk. :) Bijvoorbeeld welke landen iemand allemaal al heeft bezocht? Wat zijn of haar gekste bijbaan is geweest? Naar welke dag in de geschiedenis iemand terug zou willen gaan? En zo nog veel meer waarvan ik persoonlijk denk dat je best een leuke selectie kan maken om je interview aan te vullen.


Jaaaaa, die zijn leuk!
Dan noem je ze de teacup interviews :-)

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 20:34

Eight: Goed idee! *pakt gelijk een doosje theezakjes* Ik wist wel dat bokkers met geniale ideeën zouden komen, ik was zelf alweer veel te moeilijk aan het denken. +:)+

Rockey: Nou dit was eigenlijk het eerste idee haha! Ik wil graag een werkdagje van mijn werkgever in beeld brengen. Hij is altijd veel onderweg en soms vragen collega's weleens af wat hij dan nou eigenlijk allemaal doet.

Verder gaan we erin vermelden als wij bijvoorbeeld een nieuwe, grote klant gekregen hebben, word er over lopende projecten het een en ander vermeld, aangezien niet iedereen altijd even goed op de hoogte is van elkaars werkzaamheden. Dat soort dingen. Maar het idee is er nog maar net, dus er zal ongetwijfeld nog veel meer bij komen!