Opleiding paardencoach

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Opleiding paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 14:07

Hallo,
Om te beginnen wil ik zeggen dat ik me nog helemaal aan het oriënteren ben en me er dus nog niet echt heel goed verdiept heb, maar ik zie nu door de bomen het bos al niet meer. Er zijn zo veel opleidingen en ik weet echt niet zo goed wat ik wil.... Ik studeer momenteel psychologie en paardencoaching sluit hier natuurlijk mooi op aan. Ik houd niet van dat hele zweverige gedoe dus dat is echt geen optie :P

Wat ik dus van jullie wil weten wie heeft er ervaring mee ? Waar heb jij je opleiding gevolgd ? Ik blijf het liefst een beetje in zuid Nederland en België is denk ik ook een optie maar ook dat heb ik nog niet goed uitgezocht. Echter is zo'n beetje alles een optie als het goed bereikbaar is met het openbaar vervoer.

Willen jullie je kennis met mij delen ? Weet iemand waar ik kan vinden welke opleidingen hoog aangeschreven staan ? Ik wil dus wel een officieel certificaat :o Staat mooi op mijn cv in combinatie met psychologie :+

HELP alsjeblieft !

(Sorry als het verkeerd staat)

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Opleiding paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:10

Ik volg dit even want ik heb ook interesse om mijn studie met hobby te gaan combineren :) :j

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Opleiding paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 14:21

In België heb je EAT opleiding via Artevelde hogeschool en Hogeschool Gent. Dit is een bachelor na bachelor opleiding en enkel voor mensen die reeds een diploma ergotherapie, kinesitherapie, verpleegkunde of maatschappelijk werk hebben. Ik weet niet of je vanuit het buitenland kan aansluiten maar vragen staat vrij he!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:06

TAO -> STW

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Opleiding paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:07

Ik volg! Ga volgend jaar ook psychologie studeren en die combi met paardencoaching heb ik ook over na zitten denken.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 18:12

Laibadji schreef:
In België heb je EAT opleiding via Artevelde hogeschool en Hogeschool Gent. Dit is een bachelor na bachelor opleiding en enkel voor mensen die reeds een diploma ergotherapie, kinesitherapie, verpleegkunde of maatschappelijk werk hebben. Ik weet niet of je vanuit het buitenland kan aansluiten maar vragen staat vrij he!


Dat gaat hem dan niet worden want ik studeer nog psychologie. Ik heb dus nog geen diploma ;)

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Opleiding paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:23

http://www.keulseweg.nl

Hier heb ik hem gedaan. Niet zweverig, gecertificeerd, bereikbaar met OV.
Ik heb geen ervaringen met andere opleidingen, maar alles is hier in ieder geval top georganiseerd!

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:43


daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 22:08

quintusgl schreef:


Die had ik inderdaad gevonden en ik heb een mail gestuurd dus ben heel erg benieuwd :) Heb je hier zelf ook ervaring mee of iemand anders die ervaring heeft met deze opleiding ?

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 19:52

Wat een goed idee daisyjazz! Wat wil je weten, ik ben de docent/coordinator van deze opleiding.
De opleiding is gericht op tenminste HBO opgeleide hulpverleners en geeft een breed beeld van de verschillende methodes waarbij ethiek een belangrijke leidraad is.

En als je nog studeert; er is ook een minor die voor studenten toegankelijk is.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 20:49

josien_m_ schreef:
Wat een goed idee daisyjazz! Wat wil je weten, ik ben de docent/coordinator van deze opleiding.
De opleiding is gericht op tenminste HBO opgeleide hulpverleners en geeft een breed beeld van de verschillende methodes waarbij ethiek een belangrijke leidraad is.

En als je nog studeert; er is ook een minor die voor studenten toegankelijk is.


Ahh wat toevallig :) Ik las op de site dat 1 van jullie eisen is dat je ervaring met paarden moet hebben (logisch natuurlijk) en ik was wel benieuwd hoe je dat kan aantonen want tja iedereen kan zeggen ik heb ervaring met paarden maar hoe willen jullie dat aangetoond hebben? :o En verder heb ik mijn situatie uitgelegd in de mail en gevraagd wat er mogelijk is in mijn situatie aangezien ik het zou combineren met mijn andere opleiding ;)

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Opleiding paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:17

Ik wacht je mail dan even af, heb het nog niet doorgestuurd gekregen. (Je mag de mail ook wel rechtstreeks naar me opsturen..)
Zonder paardenervaring kun je deze opleiding niet doen, dus als je zegt welke ervaring je hebt en wat die ervaringen voor je betekenen, komen we al een eind. Verder is er een intake sessie bij mij op de praktijk zodat je kunt ervaren wat je eventueel gaat leren. Daarna bespreken we samen of je toelaatbaar bent en wat het beste past.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:10

Ik volg een postgraduaatsopleidingoed interventies met assistentie van dieren, optie therapie met dieren aan het Belgisch Instituut voor Animal Assisted Therapie. Van opleiding ben ik ook psycholoog. Het is afstandsonderwijs en prima te volgen vanuit NL. Je moet wel eerst afgestudeerd zijn eer je kan beginnen. Het is een brede weteenschappelijke opleiding. Het werken met andere dieren dan paarden komt ook aan bod, maar je kan er zeker voor kiezen je te richten op het werken met paarden. Als je meer wil weten, vraag gerust!

Sab123
Berichten: 390
Geregistreerd: 27-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:15

Ik schop dit topic weer even omhoog.
Ik ben me aan het oriënteren voor een opleiding tot paardencoach, er zijn verschillende die een eenjarige basisopleiding aanbieden met interessante modules. Mijn vraag is of er meerdere zijn die zo een basisopleiding hebben gevolgd en hoe jullie na het behalen van diploma aan de gang zijn gegaan? Welke doelgroep? En hoe jullie dit hebben aangepakt?

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 14:17

en ik geef het topic ook maar weer een schop.

ben erg benieuwd naar ervaringen inderdaad.
en wat de prognose voor de toekomst is?

welke certificaten zijn goed en welke zijn bulshit?
hoe weet ik dat de opleiding die ik volg de juiste is?

wat betreft de opleiding aan de NHL, is zeker een kanshebber.. ik woon dan dus wel in noord NL

(zit er zelf aan te denken die te volgen en daarna nog enkele 1 daagse cursussen te doen zodat ik een breed zicht heb en daaruit mijn eigen werkwijze kan ontwikkelen).

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Opleiding paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:09

Ik denk dat je allereerst moet nadenken wat je zelf wil. Wil je graag een wetenschappelijke opleiding met voldoende achtergrondkennis of vind je dat niet nodig?
Wat is je basisopleiding ? Hoe sta je tegenover het werken met paarden ? Wat vind je zelf belangrijk? Enz enz. Ik heb zelf gekozen voor een wetenschappelijke opleiding waarin er heel wat in de diepte aan bod komt. Het is een intensieve, langer durende opleiding (minimaal 2 jaar), waarbij een deel ook bestaat uit het opzetten van je eigen project (op welke doelgroep richt je je, met welk dier, welk model, welke methodieken,....).

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Opleiding paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:46

Tanx ikke. Het is een idee wat steeds terug komt.

Ik heb paardenhouderij gedaan (mbo)
En daarna hrm (hbo).

Ik wil het liefst mij richten op het bedrijfsleven en persoonlijke ontwikkeling. Dus mensen zich laten spiegelen om zo te zien wat hun persoonlijkheid is en wat dit teweegbrengt. En hoe collega's er op kunnen reageren en dat je met een andere houding hele andere dingen voor elkaar krijgt.

Ik wil niet een flutcursus wat ik op basis van mijn gezond verstand ook wel kan bedenken.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Opleiding paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:32

In dat geval vind ik persoonlijk de postgraduaatsopleiding aan het BIAAT wel een goed idee voor jou. Zoals gezegd, intensief en langdurig, maar wel degelijk en gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Met je vooropleiding kan je daar denk ik wel starten.
Zoals gezegd ga je tijdens de opleiding stap voor stap ook je eigen project opzetten. Eerst begin je met dit uit te schrijven (doelgroep, welk dier, model van waaruit je werkt, wie ben je zelf, toekomstvisie) en dat ga je gaandeweg meer en meer verfijnen tot je ook effectief je eigen project opstart en draaiende houdt. Daar krijg je dus ook wel enige begeleiding bij.
Het is afstandsonderwijs en prima te volgen vanuit NL. Je kan studeren op je eigen tempo. Veel theorie, maar ook praktijk. Je kan altijd een kijkje nemen op de website: http://www.therapiemetdieren.be

Je hebt ook nog een cursus aan de open universiteit (nl. antrozoologie) . Heb daar pas een lezing van gezien die je gratis kan bekijken via de website. Persoonlijk lijkt deze mij minder interessant (terminologie die gebruikt werd in die lezing was niet geheel correct (oa therapiedier --> bestaat in principe niet want een dier is geen therapeut, maar kan wel assisteren bij therapie, verwarring van veld van assistentiehonden en therapie met honden (twee verschillende domeinen die hier wel door elkaar gebruikt werden)), de prof die de lezing gaf had op heel wat vragen geen echt antwoord en was precies ook niet helemaal op de hoogte van onderzoeken uitgevoerd in het domein enz.

Je hebt ook nog EAGALA. Daar ben ik zelf niet echt fan van, al zullen bepaalde methodieken wel werken. Opleiding is kortdurende dan bij bv BIAAT en enkel gericht op paarden. Wel zou het zo zijn dat paarden die volgens zo'n programma ingezet worden soms nogal snel uitgeblust zijn, er te weinig rekening wordt gehouden met het paard en de impact op het paard en paarden soms echt te jong ingezet worden (bv jaarling). De opleiding zou nu wel herwerkt en verbeterd worden om kwaliteit te verbeteren (oa eis van het volgen van bijscholing zou worden ingevoerd).

Wat ik niet onbelangrijk vind als je op zoek gaat naar een degelijke opleiding is dat je nagaat van waar de lesgever(s) hun kennis halen: welke opleiding hebben zij zelf gevolgd? Waar hebben ze zelf die opleiding gevolgd? Passen zij die methodieken zelf ook toe? Ervaringen in het werkveld? enz enz. Immers, een heel aantal mensen doen dit vanuit een soort intuïtieve kennis of vanuit de ervaring die ze zelf hebben dat werken met paarden helpend kan zijn. Maar dat is niet altijd zo.
Wat ook nuttig kan zijn is dat je nagaat welk lesmateriaal er gehanteerd wordt en je dit misschien al eens inkijkt indien mogelijk. Zo wordt er bv bij educatief centrum Keulseweg (waar je ook een opleiding mbt paardencoaching kan volgen) gewerkt met (of dat was vroeger toch zo) het boek "contact met paarden". Ik ben hier ooit in begonnen, maar dat was écht mijn ding niet (in mijn ogen een hoop onzin / zever bij elkaar).

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Opleiding paardencoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:21

Ik werk al even als paardencoach (opleiding psycholoog a&o + klinisch) met wat losse bijscholing + een standaard coachingsdiploma en wat extra paardenopleidingen.

Dit jaar ga ik de horsense opleiding uit Nederland volgend, qua coaching en dan vooral naar bedrijven toe stak deze er met kop en schouders voor mij bovenuit. Héél nuchter, gelinkt aan tools die bedrijven kennen, ...

Wil je vooral met bedrijven of met particulieren werken? Dat heeft ook wel een invloed op wat je nodig hebt.