Werken als Au-Pair in het buitenland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:18

Ik heb een half jaar als au pair gewerkt. Hoewel het een aardig gezin was, werd er met twee maten gemeten tegenover de kinderen (het omschakelen na het weekend was dus echt een ramp!) en ik voelde me niet onderdeel van de familie (wat eigenlijk wel het idee is), ondanks dat de kids gek op me waren. In plaats van een jaar heb ik er een half jaar gezeten, omdat het voor mijn gevoel steeds erger werden (ze gingen in het weekend op uitjes en ik werd niet eens meegevraagd etc), waardoor ik het gezellige familieleven in Nederland enorm ging missen en naar huis ben gegaan. Vond het tegenover de kids ook niet eerlijk, iedere keer die omschakeling.

Heb wel ook goede verhalen gehoord.

Zorg in ieder geval dat je ALLES op papier zet.

Ik zou het alleen doen als je echt gek bent op kids, geen problemen hebt met het draaien van een heel huishouden, en je je erop voorbereid dat je niet per sé echt 100% deel uitmaakt van het gezin. Als je het als een baan kunt zien, prima. Maar dat vond ik moeilijk 1) vanwege het feit dat je in huis woont (ik in ieder geval wel en 2) dat je niet betaald wordt alsof het een baan is. Het moet dus of onderdeel zijn van een gezin, geven en nemen (en daar naar betaald worden), of het moet een baan zijn met een salaris wat overeenkomt. :+

Verder: een jaar er tussenuit kan ik je absoluut aanraden! En Engeland ook. Ik ben zo verliefd geworden op het land dat ik, nadat ik weer een paar jaar in Nederland was, uiteindelijk vorig jaar ben geëmigreerd. :)


Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:24

Ik had gelukkig wel een normaal functionerende familie, haha, maar voelde me enorm buitengesloten.

Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:30

Ja, zorgverzekering kan geloof ik wel, maar zou ik voor de zekerheid even nakijken. Ik weet toen ik als au pair wegging mijn NL zorgverzekering gewoon heb gehouden.

Ik had alles ook op papier, incl 'licht huishoudelijk werk'. Dat klopte wel. Iedere dag wat, maar kwam er wel op neer dat ik degene was die het hele huis schoon hield!

Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:48

GrumpyCat schreef:
Ik zal nog even mijn zorgverzekeraar bellen dan. Had het gezin waar jij in zat ook geen huishoudelijk medewerker of iets? Ik heb even een stukje uit de mail geplukt van de moeder van het gezin:

"Your household duties will mostly entail heating up meals, doing dishes, sweeping the kitchen and dining room floor, and tidying areas that the kids have been in. You won't need to do any cleaning or laundry as we have a weekly cleaning person and I take care of laundry."

Dus tot dusverre zal ik niet veel huishoudelijke taken hebben, al kan dat natuurlijk altijd veranderen als je er eenmaal bent..


Nee, hadden ze niet. Dus iedere dag (als ik werkte) was, koken, kids verzorgen, van/naar school brengen plus naschoolse activiteiten (allemaal op de fiets met die jonge kids, vond het een beetje sneu soms...) bedden verschonen, badkamer die ik met de kids deelde schoonhouden, beneden en boven stofzuigen (1x per week) en de keuken op de dagen dat ik werkte. De dagen waar zij kookten deden zij dat. En iedere week een andere 'taak', dus de ene keer de keukenlades schoonmaken, de andere keer de plintjes afnemen, noem maar op.

In mijn gesprek werd gesproken over 'licht huishoudelijk werk', waarbij een aantal voorbeelden werden genoemd. Mijn advies: bespreek dit tot in detail en laat het vastleggen. Ik vond het in het begin niet meer dan normaal, maar achteraf bedacht ik me dat ik werkelijk het hele huis schoon hield, behalve het kleine (1,5 bij 1) badkamertje wat zij zelf op hun kamer hadden.

Een simkaart kreeg ik wel, maar de telefoonkosten waren geheel voor mezelf. Ook als ik hun nodig had voor het een of het ander. Had wel een prima kamer. :)

Ik kreeg geloof ik 75 pond per week en werkte 3,5/4 dagen per week, dus dat was in verhouding nog wel aardig betaald met wat ik van andere au pairs hoorde. Maar zij hadden vaak een stuk minder schoonmaakwerk. Mijn gezin kwam er met mij tegelijkertijd dus wel erg makkelijk vanaf. De dagen dat ik 'werkte' was ik ook de hele dag wel druk om alles geregeld te krijgen. En zoals je kunt zien, de kids zaten op school, dus het was in mijn ogen een heel kromme verhouding met huishouden/kids.
Laatst bijgewerkt door Annash op 05-07-15 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:51

Ik heb idd ook geSkyped. Voor ik vorig jaar besloot een baan te zoeken heb ik nog wel gedacht om eerst weer als au pair te gaan, veel gezinnen gesproken en eigenlijk 1 die me maar aansprak (met alle ervaring in mijn achterhoofd). Tegelijkertijd kwam toen mijn huidige baan op mijn pad en heb ik daar voor gekozen--dat was voor mij een keus waar ik niet eens over hoefde na te denken.


Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:00

Ik zat qua bedrag in Engeland aan de lage kant, wat ik kon vergelijken toen, maar ik werkte minder dus in verhouding verdiende ik aardig wat voor mijn gevoel. Anderzijds waren de meeste mensen overdag redelijk vrij als de kids op school waren, en dat was ik door al het huishoudelijke werk niet.

Wat ik altijd gevraagd heb is wat de kids graag doen, en wat de ouders graag met hen doen. Dan kan je inschatten of ze veel thuis zijn, of ook op pad. Maar vooral voor jezelf: wat verwachten ze van jou? Wat zijn eventuele huishoudelijke taken? Hoe voeden ze hun kinderen op / hoe strikt zijn ze met regels? Welke vrijheid heb jij daarin: wordt je verwacht alles na te leven zoals zij dat doen, of, omdat je niet ouder bent maar au pair, kan je zelf met een oplossing komen? Mijn kids hadden ontzettend moeite om 's ochtends te eten en op tijd klaar te zijn om naar school te gaan. Was iedere ochtend weer een drama. Ik heb toen een systeem met stickers opgezet: bij goed gedrag kregen ze een sticker, en als ze een 10 stickers hadden mochten ze wat leuks uitzoeken (bv bij de charity shop voor een pond, kost je dus amper wat). Dat vonden ze helemaal prachtig en werkte als een tierelier, maar het was niet iets wat de ouders deden. Uiteraard wel netjes overlegd voor ik het invoerde. ;)

Wat mij het meest tegenstond was de tegenstrijdigheid die de ouders gaven. Bij mij was nee, nee. Bij hun was het: als ik tot drie tel en je bent niet in je bed, krijg je geen verhaaltje. Dan tot drie tellen, kind is er niet, moeten ze kind nog gaan halen (met gesleep en gekrijs natuurlijk) maar wél weer een verhaaltje geven (iedere keer opnieuw). Tja... imo gaat het dan nooit werken. Dat soort dingen gingen bij mij steeds meer wringen en vond ik bijzonder oneerlijk tegenover de kinderen. Kijk, als zij hun kinderen op die manier willen opvoeden: prima. Dat is niet aan mij om te veranderen. Maar het gewissel door de week en na het weekend werd een steeds groter drama. In combinatie met het feit dat ik absoluut geen onderdeel was van de familie dacht ik: het is goed geweest. Heb wel verschrikkelijk heimwee gehad naar Engeland toen ik weer thuis was. :+


Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:21

Twee, vier (meisje) en 7 (jongetje). Hij werd 7 toen ik daar was.

Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:47

Klinkt goed, had ik ook wel gewild. Ik was iedere ochtend door de week om half 6 wakker c.q. uit bed, op één dag na. Dan was ik wel wakker, maar hoefde ik in ieder geval niet uit bed. Niet dat het dan helpt dat je de volgende 2,5 uur wakker ligt door gillende kinderen, maar vooruit. :')

Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:59

Ik heb het destijds ook zelf geregeld via aupair world. Succes met je gesprek!

Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:38

Zeker met meerdere gezinnen Skypen, die tijd gunnen ze je wel. En zo niet, dan zijn ze sowieso niet het juiste gezinnen, dan snappen ze niet dat een goede match voor jou belangrijk is.

Annash
Blogger

Berichten: 26467
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Werken als Au-Pair in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:27

Ik zeg zelf altijd: bij twijfel niet doen.

Wellicht is dit gezin gewoon niet het juiste gezin voor je. Ik had ook absoluut geen ervaring, maar daar werd geen punt van gemaakt. Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers