Factureren zonder KVK

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Factureren zonder KVK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:05

Hello!

Voor een webshop moet ik een deel van mijn uren factureren (dit willen ze hebben omdat het voor hun dan weer als kosten afgeschreven kan worden ofzo, geen idee). Nu heb ik dus nog geen KVK nummer gezien ik daar en nog niet aan toe ben gekomen en ik er eerst het fijne vanaf wil weten voordat ik die aanvraag. Maar nu is dus mijn vraag, kan ik factureren zonder dat ik een officieel KVK nummer heb? Op wat voor manier zou dit dan kunnen dat het bedrijf die dit van mij vraagt hier ook daadwerkelijk wat aan heeft of is dit simpel weg niet mogelijk? :+

(Het gaat om fotografie werkzaamheden.)

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:07


eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Factureren zonder KVK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:15

Volgens mij niet mogelijk. Je factureert als zelfstandige, dus moet je een kvk nr. en een btwnr. hebben. Daarnaast zul je ook een VAR verklaring moeten aanvragen. Dus afspraak maken via de website bij een kvk en zij kunnen ook een btwnr. voor je aanvragen. Let ook op dat je verzekerd bent (aansprakelijkheid voor bedrijven en evt. een rechtsbijstandsverzekering).

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:18


Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:19

eldie schreef:
Volgens mij niet mogelijk. Je factureert als zelfstandige, dus moet je een kvk nr. en een btwnr. hebben. Daarnaast zul je ook een VAR verklaring moeten aanvragen. Dus afspraak maken via de website bij een kvk en zij kunnen ook een btwnr. voor je aanvragen. Let ook op dat je verzekerd bent (aansprakelijkheid voor bedrijven en evt. een rechtsbijstandsverzekering).


Het lijkt me toch niet dat ik meteen alles moet gaan aftikken. Ik word immers geen vestiging van ’t een of ’t ander. Ken geen enkele fotograaf die verzekerd is op die manier volgens mij .. (de pro’s wellicht maar in mijn omgeving verder weinig).

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Factureren zonder KVK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:13

KvK kost maar 50 euro, is dus te overzien. Met foto's lijkt mij een aparte verzekering toch wel belangrijk. Als mensen ageren tegen een foto en jou aansprakelijk stellen kan dat heel vervelend worden. Als jij een factuur indient met BTW (verplicht) kan dat andere bedrijf de BTW terugvragen, daarnaast kunnen zij hun geldstroom verantwoorden. Wij hebben een eigen bedrijf maar zwart geld is lastig. Je kunt er alleen wat prive dingen van kopen, zakelijk is het niets waard omdat het niet op papier binnen is gekomen. Mocht je er geen zin in hebben, dan gewoon het bedrijf opnieuw benaderen, misschien stellen ze dan wat anders voor.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Factureren zonder KVK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:26

De kvk wil je zelfs niet hebben als je onder een bepaald inkomen zit. Dus wat hierboven gezegd wordt is niet helemaal waar (dat je perse een kvk nummer moet hebben). Ik zou even contact opnemen met de kvk zelf. Die kunnen duidelijk vertellen wat handig is voor deze situatie.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:35

Je kunt rustig een nette (niet btw gespecificeerde) factuur maken, maar het bedrijf aan wie de factuur is gericht kan de btw niet verrekenen, en jij ook niet.
Als het incidenteel is (hobbymatig), kun je het zonder Kvk doen, maar als het bedrijfsmatig gaat worden dan moet je een KvK aanvragen. Is trouwens easy, en wat je dan extra te doen krijgt is dan een administratie bijhouden, fatsoenlijke facturen maken en btw aangifte doen (volgt automatisch na je aanvraag KvK nummer).

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Factureren zonder KVK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:40

Je mag facturen uitschrijven, maar zonder BTW. Simple as that :D BTW rekenen mag jij alleen als je KVK hebt. Anders niet. Dus je kunt factureren maar zonder BTW.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Re: Factureren zonder KVK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:50

Als ZZP-er heb je kvk nodig, maar als freelancer niet.
Als je (nog) niet voldoende betaalde opdrachten aanneemt, zou ik geen kvk aanvragen en voor freelance gaan.
In dit specifieke geval, ken je niet iemand met een bedrijf of die ZZP is? Wellicht kan die de factuur maken en kun je met diegene iets regelen? :o

mamajolijn
Berichten: 401
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:55

Marit schreef:
Je mag facturen uitschrijven, maar zonder BTW. Simple as that :D BTW rekenen mag jij alleen als je KVK hebt. Anders niet. Dus je kunt factureren maar zonder BTW.

Dit dus, en als zzp hoef je je ook nog niet eens in te schrijven als je inkomen/omzet onder een bepaald bedrag blijft.
Pluis de site van de belastingdienst maar eens uit :). Staat als het goed een heel document op over hoe, wanneer een waar je bij welke inkomsten moet registreren en hoe het dan zit met facturatie.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... orienteren

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... jk/zzp/zzp

http://www.ondernemersplein.nl/onlinele ... reelancer/
Laatst bijgewerkt door mamajolijn op 02-07-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 12:58

eldie schreef:
KvK kost maar 50 euro, is dus te overzien. Met foto's lijkt mij een aparte verzekering toch wel belangrijk. Als mensen ageren tegen een foto en jou aansprakelijk stellen kan dat heel vervelend worden. Als jij een factuur indient met BTW (verplicht) kan dat andere bedrijf de BTW terugvragen, daarnaast kunnen zij hun geldstroom verantwoorden. Wij hebben een eigen bedrijf maar zwart geld is lastig. Je kunt er alleen wat prive dingen van kopen, zakelijk is het niets waard omdat het niet op papier binnen is gekomen. Mocht je er geen zin in hebben, dan gewoon het bedrijf opnieuw benaderen, misschien stellen ze dan wat anders voor.


Voor mij is dat dus momenteel niet te overzien :)

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 12:59

Dat wat Marit zegt inderdaad :) zou ik jouw geval dan ook doen. Een bedrijf mag jou overigens niet dwingen om je in te schrijven bij de KvK voor hun eigen administratie.

Daarnaast kost het inschrijven bij het kvk niets, als je in de kleine ondernemerschaps regeling blijft (val ik net onder met hier en daar een betaalde opdracht. Voor de exacte grens moet je even kijken bij de belastingdienst). Voordeel: je hoeft dus geen btw af te dragen, maar bij investeringen mag je de btw wel weer aftrekken en andere gemaakte kosten zoals reiskosten (als die niet vervoed zijn door opdrachtgever). Nadeel: wees op tijd met aangiftes doen :') je hebt dus wel wat meer werk.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 12:59

Vesceron schreef:
Als ZZP-er heb je kvk nodig, maar als freelancer niet.
Als je (nog) niet voldoende betaalde opdrachten aanneemt, zou ik geen kvk aanvragen en voor freelance gaan.
In dit specifieke geval, ken je niet iemand met een bedrijf of die ZZP is? Wellicht kan die de factuur maken en kun je met diegene iets regelen? :o


Dat stelde een bevriende pro fotograaf al voor inderdaad, maar hoe zit dat met afdracht? Krijgt hij daar geen gedoe mee?

Ik wil nog steeds een keer alles uitpluizen maar alles lijkt elkaar zo tegen te spreken :+

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 13:00

Lipydo schreef:
Dat wat Marit zegt inderdaad :) zou ik jouw geval dan ook doen. Een bedrijf mag jou overigens niet dwingen om je in te schrijven bij de KvK voor hun eigen administratie.

Daarnaast kost het inschrijven bij het kvk niets, als je in de kleine ondernemerschaps regeling blijft (val ik net onder met hier en daar een betaalde opdracht. Voor de exacte grens moet je even kijken bij de belastingdienst). Voordeel: je hoeft dus geen btw af te dragen, maar bij investeringen mag je de btw wel weer aftrekken en andere gemaakte kosten zoals reiskosten (als die niet vervoed zijn door opdrachtgever). Nadeel: wees op tijd met aangiftes doen :') je hebt dus wel wat meer werk.


Wat is het verschil tussen een ‘gewone’ KVK inschrijving met zicht op een ‘kleine ondernemersschap regeling’? Krijg je dan gewoon een KVK nummer? :)

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 13:01

Floortz schreef:
Je kunt rustig een nette (niet btw gespecificeerde) factuur maken, maar het bedrijf aan wie de factuur is gericht kan de btw niet verrekenen, en jij ook niet.
Als het incidenteel is (hobbymatig), kun je het zonder Kvk doen, maar als het bedrijfsmatig gaat worden dan moet je een KvK aanvragen. Is trouwens easy, en wat je dan extra te doen krijgt is dan een administratie bijhouden, fatsoenlijke facturen maken en btw aangifte doen (volgt automatisch na je aanvraag KvK nummer).


Punt is dat ik voor mezelf fotografeer maar nog niet echt in opdracht (specifiek voor gekozen, die ‘luxe’ heb ik). Zodoende vraag ik me inderdaad af of het interessant is voor mij uberhaubt in te schrijven, ik zou alleen wel graag een KVK nummer hebben m.b.t het ‘serieuze’ van mijn fotografie ‘bedrijf’. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:07

Courses schreef:
eldie schreef:
KvK kost maar 50 euro, is dus te overzien. Met foto's lijkt mij een aparte verzekering toch wel belangrijk. Als mensen ageren tegen een foto en jou aansprakelijk stellen kan dat heel vervelend worden. Als jij een factuur indient met BTW (verplicht) kan dat andere bedrijf de BTW terugvragen, daarnaast kunnen zij hun geldstroom verantwoorden. Wij hebben een eigen bedrijf maar zwart geld is lastig. Je kunt er alleen wat prive dingen van kopen, zakelijk is het niets waard omdat het niet op papier binnen is gekomen. Mocht je er geen zin in hebben, dan gewoon het bedrijf opnieuw benaderen, misschien stellen ze dan wat anders voor.


Voor mij is dat dus momenteel niet te overzien :)


KVK inschrijving kostte vroeger geld. Inmiddels is het al een paar jaar gratis.
Maar dat staat los van je kwestie.

Als particulier mag je gewoon een rekening sturen naar een bedrijf.
Je zet er het bedrag op, de omschrijving van de werkzaamheden of het product en natuurlijk de datum.
Zie het als een soort bonnetje.

Je mag er geen btw op zetten. En het bedrijf kan dus ook geen btw aftrekken over je diensten.
Maar dat is geen probleem. Pas als je kvk ingeschreven bent en voor de belastingdienst in aanmerking komt voor omzetbelasting, krijg je een btw nummer en pas vanaf dat moment ben je verplicht om btw te heffen over je diensten.


Zorg wel dat je alles netjes in april 2016 opgeeft bij je inkomsten belasting +:)+

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Factureren zonder KVK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:17

Oeh nu hier toch een topic over loopt; is er iemand die veel verstand heeft qua kvk die mij via pb zou kunnen helpen? Dan blijft ts haar topic in topic, en neem ik met mijn vraag haar topic niet over ':)

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 13:19

Courses schreef:
Lipydo schreef:
Dat wat Marit zegt inderdaad :) zou ik jouw geval dan ook doen. Een bedrijf mag jou overigens niet dwingen om je in te schrijven bij de KvK voor hun eigen administratie.

Daarnaast kost het inschrijven bij het kvk niets, als je in de kleine ondernemerschaps regeling blijft (val ik net onder met hier en daar een betaalde opdracht. Voor de exacte grens moet je even kijken bij de belastingdienst). Voordeel: je hoeft dus geen btw af te dragen, maar bij investeringen mag je de btw wel weer aftrekken en andere gemaakte kosten zoals reiskosten (als die niet vervoed zijn door opdrachtgever). Nadeel: wees op tijd met aangiftes doen :') je hebt dus wel wat meer werk.


Wat is het verschil tussen een ‘gewone’ KVK inschrijving met zicht op een ‘kleine ondernemersschap regeling’? Krijg je dan gewoon een KVK nummer? :)


Jep :j en een btw nummer dus. Ik heb er een hele studie aan gehad om het te begrijpen (de info op de site van de belastingdienst is niet bepaald helder, hoezo ze maken het makkelijker voor ons :+). Om het even in jip en janneke taal te zeggen: het totaal bedrag van de afgedragen btw in facturen (inkomsten), min het totaal bedrag btw van je gemaakte kosten (zoals aankoop nieuwe lens bijvoorbeeld) moet onder de +/- 1200 euro zijn in een jaar (4 kwartalen). Als je verwacht hier onder de blijven dit jaar, mag je bij de aangiftes (per kwartaal) de stand op 0 euro zetten om af te dragen. Als je toch er net boven valt ben je natuurlijk wel de sjaak :p maar dat moet je zelf even in de gaten houden en alles bij elkaar blijven op tellen. Stel je verdient voor de regeling wel te veel, maar je hebt een enorme investering gedaan kan je er toch nog onder vallen (om investeringen aan te moedigen).

Je kan er dus best wel veel voordelen mee krijgen (in de zin van geld terug krijgen bij gemaakte kosten). Ik hoorde laatst van mijn schoonvader dat ik mijn studiekosten zelfs kan laten aftrekken sinds mijn inschrijving bij kvk (gerelateerde studie), maar of dit zo is ben ik nog niet achter gekomen. Bedrijven zien natuurlijk ook liever dat je staat ingeschreven, maar pas op dat je onder de grens blijft. Tenzij je natuurlijk uiteindelijk jezelf echt wilt ontwikkelen als bedrijf! Ik zou je het dus wel aanraden mocht je meer opdrachten willen doen :j

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Factureren zonder KVK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 14:28

Ik snap er echt steeds minder van volgens mij :+

Ik hoorde dus dat je tot 7.000 euro maximaal belastingvrij mag verdienen (wel of niet KVK ingeschreven discussie ging het toen over) maar het is dus 1.200? Dat is nogal een verschil namelijk :+

Anoniem

Re: Factureren zonder KVK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 14:34

Waarom ga je niet gewoon naar een advies gesprek van de KvK of bel je even met de belastingtelefoon? Daar zijn ze over het algemeen hartstikke vriendelijk en geven ze echt goed advies.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 14:35

WiancaR schreef:
Waarom ga je niet gewoon naar een advies gesprek van de KvK of bel je even met de belastingtelefoon? Daar zijn ze over het algemeen hartstikke vriendelijk en geven ze echt goed advies.


Omdat ik hier de komende 2 weken geen tijd voor heb en ik volgende week deze opdracht al verwerkt moet hebben :) En gezien er relatief veel ZZP’ers/freelance fotografen hier zitten win ik alvast wat informatie in voor zover dat kan.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:47

Zoals het nu is mag jij wel een factuur sturen maar geen btw vragen.

Om btw te mogen innen heb je volgens mij aan een BTW-nummer voldoende. Dat krijg je automatisch bij een KvK-inschrijving, maar je kunt het ook los aanvragen bij de Belastingdienst als je niet aan de criteria voor de KvK voldoet maar wel een ondernemer bent (omdat je bijvoorbeeld naast je reguliere baan bijklust).

Een KvK-inschrijving is niet gratis, vroeger was het een jaarlijks bedrag en tegenwoordig betaal je eenmalige inschrijfkosten. Er zit ook geen verschil tussen freelancers of zzp'ers. Beide zijn termen die worden gebruikt voor zelfstandige ondernemers. Of je je wel of niet in moet schrijven hangt niet af van welk naampje je gebruikt, maar van je verwachte inkomsten. De kleineondernemersregeling vereist geen afwijkende inschrijving, dat is puur afhankelijk van hoeveel btw je moet gaan betalen. Een VAR-verklaring is niet strikt noodzakelijk, maar voorkomt dat je werkzaamheden worden gezien als verkapt dienstverband. Bij een eenmalige opdracht is dat echter niet zo belangrijk. Een verzekering is ook niet noodzakelijk, en bedrijfsmatige verzekeringen kan je waarschijnlijk ook pas afsluiten als je ingeschreven staat. Het gaat wel belangrijk worden als je regelmatig opdrachten doet, je zult dan bij je inboedelverzekering moeten checken of schade aan jouw spullen wordt vergoed tijdens werkzaamheden, en je zou moeten kijken naar een bedrijfs- en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (het ene is voor schade die jij maakt tijdens het werk, de ander is voor schade als gevolg van jouw werk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:45

Courses schreef:
Ik snap er echt steeds minder van volgens mij :+

Ik hoorde dus dat je tot 7.000 euro maximaal belastingvrij mag verdienen (wel of niet KVK ingeschreven discussie ging het toen over) maar het is dus 1.200? Dat is nogal een verschil namelijk :+


Oh, ik zie inderdaad dat ze t weer aangepast hebben bij kvk inschrijving. Eenmalig inderdaad 50,- inschrijfkosten.




Er zijn verschillende soorten belasting.
bijvoorbeeld inkomstenbelasting en omzetbelasting (btw)

Iedereen die werkt moet zijn inkomsten opgeven voor de inkomstenbelasting.
Zowel werknemers als freelancers als particulieren die met een hobby wat bijverdienen.
Opgeven wat je verdiensten zijn moet dus altijd.

Daarna gaat de belastingdienst kijken of je ook daadwerkelijk iets moet betalen.
En inderdaad is er dan een drempel, als je daar onder blijft, hoef je niets of bijna niets te betalen.


Ben je ondernemer, en dus ingeschreven bij kvk en in bezit van een btw nummer, dan krijg jemet omzetbelasting te maken. De btw.
Je moet dan op al je diensten en producten 0, 6 of 21% btw rekenen aan je klanten en weer aan de belastingdienst geven.
De btw op inkopen voor je zaak mag je daar weer vanaf trekken.

Ben je een kleine ondernemer, dan kun je in sommige gevallen vrijstelling krijgen voor de omzetbelasting.
Maar je moet alsnog alles wel aan kunnen tonen, dus je moet toch al een goede administratie bijhouden.
Vaak ben je met btw nummer toch goedkoper uit dan zonder.

bello2005

Berichten: 3343
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Factureren zonder KVK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:49

betalen voor de KVK ??? hier in limburg niet hur.

en verzekerd ben ik ook niet, zou niet weten waarom. het is niet dat ik 1000de euro's verdien dus vind dat niet noodzakelijk, ook als je geen pand hebt is dat allemaal echt niet nodig.
ze proberen je veel aan te smeren maar dat kan ook echt wel op later tijdstip

succes ermee