Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 11:16

Ik dacht hm, fijne vacature tot je dit dan leest "Ben je geïnteresseerd in deze vacature? Klik op de knop 'Solliciteer direct!' en we nemen op korte termijn contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Nieuw! Wil je jouw aannamekansen verhogen? Stuur dan nadat je online gesolliciteerd hebt ook een korte videomotivatie van maximaal 1 minuut naar (naam) via WhatsApp op nummer (nummer) en vertel waarom jij perfect bent voor deze baan!"

Wat vinden jullie hier nu van? Ironisch genoeg is deze vacature voor een callcenter. Dit is niet eens de eerste keer dat ik dit lees en ik snap niet dat het normaal is dat een werkgever zomaar videos mag aannemen terwijl wij de werkgever zelf niet krijgen te zien, want in principe wordt er al een beetje gekozen op basis van die video's. Ik snap dat ze misschien graag initiatief willen zien maar is dit passend? Het gaat in dit geval dus om een callcenter vacature waar jij gebeld wordt door een klant. Dus je gaat niet mensen benaderen met een verkoop praatje. Misschien is dat relevant. Pas zag ik dezelfde vacature beschrijving voor een kledingmerk. Zeer diverse vacatures dus maar met dezelfde beschrijving.

Is dit nog eerlijk? Wat als je geen smartphone hebt bijvoorbeeld? Je kunt het ook niet doen, maar wat als alle werkgevers dit zo gaan aanpakken? Wat vindt bokt hier nu van? Gaat het te ver of is dit normaal?


Ik dacht het onder werk te zetten maar weet niet of ik het goed gezet heb, mocht dit niet het geval zijn zou een modje het dan willen verplaatsen? :)

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!



chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 12:06

Ja, dat vond ik dus ook aangezien uiterlijk er daar totaal niet toe hoort te doen. Ook vind ik het moeilijk aangezien je nooit weet wat er met je filmpje gebeurt. Niet dat het een ongepast filmpje is ofzo maar toch je weet niet wie het uiteindelijk op z'n telefoon heeft staan. Ik vind dat gewoon geen fijn idee. 1 op 1 contact is toch veel beter? Dan kan de werkgever meteen vragen stellen lijkt me.
Ik had echt het idee dat ze toch ook wel naar uiterlijk kijken ipv skills. Ik wilde eigenlijk een poging doen tot solliciteren maar ik wil gewoon geen video boodschap sturen :+ Maar als de rest van de wereld het nu heel normaal had gevonden en vertelde waarom wilde ik er nl nog wel over nadenken.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 12:30

Maar een telefoontje plegen is ook zo gedaan. Dan spreek je de persoon zelf aan en kun je hun reactie vermogen pijlen. Dit gaat niet bij een opgenomen boodschap vind ik.

Callcenters bellen nl vaak op en stellen bepaalde vragen om te zien hoe je reageert. Dus dan hebben ze je gezicht zelf niet nodig, vandaar.

En hoe is een video gesprek dan persoonlijker als het eenzijdig is? Vindt het eerlijk gezegd een beetje eenzijdig van de werkgever zijn kant, wij stellen ons bloot maar krijgen niets terug. Bij een telefoon gesprek spreek je elkaar nog, Bij een sollicitatie gesprek zie je elkaar nog. Nu zien zij jou en niet andersom. Extreem onpersoonlijk. Ik vraag me gewoon af of dit de nieuwe manier van solliciteren gaat worden. Dan lijkt het me toch wel een tikkeltje afhankelijk van uiterlijk of iemand nog werk krijgt of niet, wat niet zou mogen...

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 12:52

Maar dat is het nu net, doordat je een filmpje net 100 keer kan overdoen is het veel "nepper" dan bv een telefoon gesprek. Dus vandaar dat ik me afvraag hoeveel ze dan uiteindelijk aan een filmpje hebben. En zo eenzijdig dat ze je geen vragen kunnen stellen en je testen of je ook kan antwoorden. Daarom is het wel jammer dat daardoor een betere kandidaat af zou vallen wegens het niet sturen van een video.

Ik snap het wel dat er van de andere kant voor een callcenter een video kan helpen met het kiezen van een lange lijst aan potentiële sollicitanten maar ze halen buiten je accent, manier van praten en je uiterlijk niet de informatie die ze verder nodig halen uit je video. Dus daarom vraag ik me af of een telefoontje niet productiever is. Maar een minuutje is natuurlijk wel weer sneller dan iemand moeten bellen.

Ik vind het persoonlijk niet zo fijn als dit een verplichting zou worden. Ik heb geen problemen met mijn uiterlijk en kan me op zich goed en snel verwoorden maar ik ga liever langs zodat ik tegen een persoon praat ipv mijn telefoon voor zo'n boodschap :')

Ben eigenlijk wel verrast hoe begrijpelijk het lijkt te zijn voor velen! Ik had verwacht dat het niet in zo'n goede aard zou vallen eigenlijk. Zo zie je maar dat ik er misschien te negatief over denk. Wel interessant dan om wat meningen te lezen.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 13:06

Ik moet wel even zeggen dat dit dus niet alleen om callcenters gaat maar echt random vacatures die ik zo nu en dan tegenkom. En deze vacatures blijven eeuwig komen dus volgens mij lijkt het erop dat ze niemand vinden? Of ze doen het omdat het moet (heb ik ooit gehoord?).

Wat dat betreft zou ik liever voor het bedrijf van Cowboy willen werken aangezien dat me meer aanspreekt. Misschien verwacht ik persoonlijk te veel en zou ik een bedrijf willen vinden waar mensen nog persoonlijk contact hebben buiten de werkfunctie zelf. Maar goed ik zoek momenteel gewoon een bijbaan dus dat zal wel lastig worden :+

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 13:26

Ik woon heel toevallig in het zuiden ja :P
Maar geen rijbewijs (dat is dus waar ik nu een bijbaan voor zoek zodat ik de lessen kan betalen).
Ik heb nl ook een auto nodig voor een stageplek te vinden die misschien wat verder weg is en de trein in Nederland is echt veel te duur dus dan is een auto hebben super. Maar hier een winkel baantje werkt echt niet want ik krijgt nooit antwoord. Ik ben volgens mij al veel te oud om nog goedkoop te zijn voor ze.
Maar ja ik vind het eigenlijk dus stom om een video boodschap te sturen. Maar als ik zo de reacties lees lijkt het gangbaar te moeten zijn dus misschien moet ik me niet zo "aanstellen"?

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 13:33

Skype is prima, aangezien je daar nog iemand spreekt/ziet. Is niet eenzijdig zeg maar. Daar heb ik ook niets op tegen, het is zelfs super handig als je bv in het buitenland zit.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 13:59

Klopt. Kom er voor mijn beroep niet onder uit iets speciaals te bedenken om te solliciteren, een reclame bureau zal je niet met een brief aannemen namelijk. Maar ik dacht voor een bijbaantje zal het toch niet zo overdreven gaan met video boodschappen enzo. Nope :')

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 22:02

Maar dan is een video maken over je bekwaamheid als hart chirurg ook doelloos in feite... Want tenzij je jezelf bezig filmt als hartchirurg ga je ook niet veel aan een video hebben :+

Management, ik kan het me enigzins wel voorstellen. Het is zoals ik zei reclame bijvoorbeeld, daar ga je niet zo even binnen, je adverteert jezelf bij het bureau en zij moeten daarvan onder de indruk zijn anders heeft het weinig zin jou aan te nemen als adverteer brein als je jezelf niet kan promoten. Maar sorry ik wordt voor een callcenter toch liever gebeld met vragen ipv een video waar ik precies hetzelfde zeg als alle andere 100 video boodschappen van sollicitanten :o

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 22:30

Nou ja "door de mand vallen" nee, niet echt want ik heb dit topic geplaatst om te kijken wat andere mensen vinden van deze toepassing. Niet waarom deze toepassing gedaan gehouden wordt, dat heeft in principe verder niets met mijn mening als sollicitant te maken.

Wat ze doen en hoe mag mij verder een zorg zijn, maar ik mag het zeker een onpersoonlijke, eenzijdige manier van werknemers zoeken vinden. Dus door de mand vallen omdat ik een bepaalde mening heb vind ik een raar argument.

Dat het efficient voor het bedrijf is snap ik ook wel, maar ik blijf het vreemd vinden. En het is toch logisch dat skype niet zomaar gebruikt wordt... Ik zeg zelf ook al skype is handig voor als je bv in het buitenland zit en niet zo even naar dat land kan gaan voor bv een stage of iets dergelijks. Maar callcenters plegen normaal gezien een telefoontje met een paar vragen.

Twijfel nog steeds of ik het moet doen als ik het niet vind kunnen. Maar deze vacature komt al best vaak voorbij, volgens mij zoeken ze echt per direct mensen om aan training te beginnen want daarna worden er nog mensen uitgekozen die niet kunnen beginnen. Vriend van vroeger heeft de training gedaan, deed het goed maar werd alsnog niet aangenomen. Dus misschien is retail ofzo toch beter :+

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 22:49

Hmm, misschien hebben jullie gelijk en moet ik wat positiever denken :)
Ga er toch eens voor zitten morgen denk ik. Ik zou een ideetje kunnen uitwerken waar ik aan mocht werken op school. Ben er niet aan toegekomen maar kan hier misschien van pas komen. (Moest een zelf promotie vine filmpje maken in principe).

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 10:35

Maar voor die callcenter baan worden er heel wat mensen aangenomen om die training te volgen. Wordt niet voor maar een persoon geregeld. Dus daarom zullen ze meerdere mensen aan moeten nemen en stiekem ben ik het dan wel eens met het idee van als je zoveel sollicitanten verwacht je het beter kan laten aanpakken. Lijkt me dan he, of het zo wordt toegepast is een tweede.

Succes iig met je telefoon interview :)

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 12:53

Dat er hetzelfde is is het probleem niet maar dat het eenzijdig is is mijn probleem. Wie weet waar je video heen gaat, wie weet wie het allemaal ziet. Mijn docenten vertelden me eens dat ze samen aan tafel met een fles wijn onze aanmeldigen bekeken hebben sindsdien heb ik echt zoiets van nou dat vind ik niet erg prettig. Misschien dat ik daarom liever live op gesprek ga ipv een video waar ik niemand zie maar zij mij wel.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 14:04

Ja want in principe is alles wat op het internet gegooid wordt er ook meteen voor altijd. Ik vind dat niet prettig omdat ik er geen zeggenschap over heb.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Het nieuwe solliciteren: een video boodschap sturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 14:31

Maar dat weet je in principe niet :P

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kirja en 68 bezoekers