Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Moderators: Dani, Polly, khirshanta, Shanna, Leo, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:26

Zulke resultaten zijn niet motiverend nee. Maar blijheid heeft wel gelijk: je bent "nog" maar 21 en je hebt nog genoeg tijd om te zorgen dat alles op zijn pootjes terecht komt.

Probeer niet teveel te denken dat al je klasgenoten er met gemak doorheen komen. Ik dacht tijdens mijn 1e opleiding (om ongeveer jouw redenen gestopt) ook dat ik echt de enige was die het moeilijk vond en die slechte cijfers haalde enzo.
Later kwam ik erachter dat dat helemaal niet zo is! Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat elke student onzeker is, en dat veel studenten zeker het eerste jaar een moeilijk jaar vinden. Niet alles lukt in 1 of 2 keer. Dat geeft ook niet, het maakt je echt niet een slecht mens.

Wel een vraagje over je toetsen dan: heb je je toetsen wel in mogen zien? Snap je dan wat je fout doet, of heb je nog steeds geen idee waar het aan ligt? Of vraag je je misschien nog steeds af waarom jouw antwoord fout is?
Vooral bij meerkeuze heeft de manier waarop je de vraag leest ook invloed op wat je als antwoord invult. Als jij de vraag anders leest dan de docent hem bedoelt, snap ik je uitdaging wel.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:46

chantal: goed dat je op tijd contact hebt gezocht met je decaan. Dat spreekt in alle gevallen voor je, zeker bij een examencommissie.

Ik denk dat de tip om met een docent een toets of evt een paar opdrachten te maken misschien wel kan helpen. Als je inderdaad elke keer 2 opties over houd en dan de verkeerde kiest, is dat heel vervelend. Waarschijnlijk lijken die 2 opties erg op elkaar en weet je eigenlijk wel hoe het moet, je kiest alleen verkeerd. Tijd dus om erachter te komen waarom jij het verkeerde antwoord kiest. Ben je misschien zo zenuwachtig dat je dat ene woordje mist? Heb je misschien net een andere redenatie dan de docent? etc.

Misschien, als je toch nog die ene toets van blok 4 moet herkansen, kun je de docent van dat vak wel vragen? Als die een paar opdrachtjes (al is het maar van de vorige toets) met je door kan spreken, dan kom je er misschien wel achter waar jouw redenering verkeerd gaat en wat je kunt doen om je toets bij poging 2 toch te halen.

mirriezz

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:00

Super! Gefeliciteerd! Je kunt het echt wel! Ik hoop dat dit een voorteken is voor de rest van je toetsen ;)

mirriezz

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:03

Oeh, vervelende brief. Eerste actie: adem in, adem uit.

Het is een nare brief, maar niet het einde van de wereld. Zoals je zegt kun je ondertussen aantonen dat er wat is veranderd, dus je maakt nog een kans. En willen ze je die niet geven, dan heb je alles geprobeerd.

Dan: teken je bezwaar aan of niet? Of stuur je een mail, of doe je allebei?
Ik weet niet hoe vaak bij jullie de examencommissie vergadert, op mijn hogeschool is dat 1x per maand. Tussendoor doen ze geen uitspraken (of het moet wel heel heel heel heel noodzakelijk zijn dat er op een bepaalde dag een uitspraak is). Aangezien jij niet aan tijd gebonden zit wat dat betreft (je hebt nog meer dan een maand voor het nieuwe schoolseizoen start), denk ik niet dat ze die uitzondering gaan maken. Dat betekent dus dat als je een email stuurt, die waarschijnlijk pas over 4 weken besproken wordt. Je bezwaar moet over 2 weken binnen zijn, ruim daarvoor dus.

Ik wil je dus adviseren om de procedure bij bezwaar goed te bestuderen (in die brief die je nog krijgt) en dan te zorgen dat je daar goed doorheen komt. Mocht je zelf geen gesprek hebben bij het bezwaar, stel dan een brief op, waarin je uitlegt waarom je denk dat je nu wel kunt aantonen de studie te kunnen halen.

Wacht dus heel even af voor die brief.

Dat je nu de toetsen wel hebt gehaald en toch bent komen opdagen bij die ene toets die niet door ging, pleit voor je. Mogelijk kun je ook je docent die je om hulp hebt gevraagd voor de multiple choise vragen om je te ondersteunen. Waarschijnlijk heb je toetsen van zijn/haar vakken eerder dit jaar niet gehaald, en als hij/zij kan aangeven dat er een goede kans in zit dat je die nu wel zult halen, dan is dat ook weer goed voor jou.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie