Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Appelflapje

Berichten: 9578
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:26

Vergeet niet dat het maken van meerkeuze-toetsen ook een vak apart is. Het kan best zijn dat jij de stof heel goed kent, maar (nog) niet zo bedreven bent in het doorgronden van het verschil tussen de antwoorden waaruit je kunt kiezen. Heb je tijdens het maken wel het idee dat je zeker weet welk antwoord het moet zijn of twijfel je vaak tussen bijvoorbeeld 2 van de 4 opties? Als je dan steeds net de verkeerde kiest, kun je alsnog een laag cijfer halen terwijl je best wel wat weet over de stof. Het zou zomaar kunnen dat je het veel beter zou doen als er gewoon open vragen zouden worden gesteld. Dan kun je de stof die je hebt geleerd ook daadwerkelijk toepassen en heb je ruimte om je antwoord toe te lichten en te nuanceren. Meerkeuzevragen zijn lang niet altijd duidelijk in hun formulering, waardoor je ze op verschillende manieren op kunt vatten en daardoor ook makkelijk het verkeerde antwoord geeft.

Blijven alle toetsen bestaan uit meerkeuzevragen of komen er later in de opleiding ook tentamens met open vragen? In dat laatste geval zou ik zeker nog even doorzetten, want het kan dus zomaar zijn dat je cijfers daar ineens een stuk van omhoog gaan. En sowieso is het goed om je wat meer te verdiepen in het systeem dat bij multiple choice toetsen gebruikt wordt. Vaak kun je 2 van de 4 antwoorden sowieso al wegstrepen en is het vervolgens de kunst om voor jezelf duidelijk te krijgen wat precies het verschil is tussen de 2 overgebleven antwoorden. Alleen als je die nuance ziet, kun je kiezen wat het juiste antwoord is op de vraag. Ik denk dat er op internet ook redelijk wat tips te vinden zijn over meerkeuzevragen, want je bent zeker niet de enige die dit lastig vindt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nannetje7 en 20 bezoekers