Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:20

Onthoud: over 20 jaar vraagt er niemand naar jouw studieloopbaan. Uiteindelijk studeer je af in iets, ga je aan het werk, en die werkervaring wordt veel belangrijker dan hoe je dat diploma precies hebt gehaald. Haal dus even diep adem, en besef dat je leven nu niet verpest is.

Je hebt niet gefaald, je hebt geleerd. Niemand heeft een perfecte levensloop, veel mensen maken er maar een rommeltje van. ;) Geswitcht tussen studies, jaartje opnieuw doen, gaan werken in een totaal andere richting, doen tig banen voordat ze die ene leuke vinden...je bent echt de enige niet bij wie het niet op rolletjes loopt. En dat komt eigenlijk altijd ook weer goed.

Verder klinkt het alsof dit niveau op dit moment inderdaad te hoog gegrepen is. Leer je wel op de goede manier? Heb je verschillende leertechnieken uitgeprobeerd? Misschien dat daar nog een oplossing in ligt, want niet één toets halen terwijl je er wel een goed gevoel bij hebt is wel vreemd. Of je beter kan stoppen of niet, dat durf ik niet te zeggen. Hoeveel zin heb je in het volgende jaar? Vind je de opleiding wel echt leuk? Durf je nog wel? Vind je van jezelf dat je geen MBO 'mag' omdat je havo hebt gedaan, maar zou je het eigenlijk liever willen?

Probeer eerst voor jezelf helder te krijgen wat jij wil. Los van (on)mogelijkheden. Wil je deze opleiding echt graag afronden omdat je het supertof vindt en je dolgraag de journalistiek in wil? Dan zou ik eens gaan praten met leerbegeleiders of studieadviseurs, ook van buiten je school, om te kijken of je de oorzaak van het probleem kunt achterhalen. Begrijp je de stof niet goed, denk je te snel dat je het wel weet, leer je op de verkeerde manier? Daarna kan je verder kijken: is er een oplossing, of is de conclusie dat ik dit niet ga redden? Als je deze opleiding eigenlijk helemaal niet zo graag wil, dan zou ik jezelf een boel teleurstelling besparen en nu stoppen en bedenken wat dan wel. Een jaartje werken is ook geen schande, zeker niet als je dat in het buitenland zou kunnen doen. En er zijn tig MBO-opleidingen, of zelfs totaal andere HBO-opleidingen, waar je misschien helemaal goed op je plek zit.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers