Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:00

Ik ben echt de wanhoop nabij, lichtelijk depressief weet ik nu echt niet meer wat ik moet doen.
Graag wil ik mijn verhaal kwijt en misschien kunnen jullie mij helpen.

Na mijn havo ben ik een opleiding gaan doen waar ik na een jaar achterkwam dat het hem niet was.
Ik ben gestopt en heb een tussenjaar genomen, veel gewerkt maar ik wilde graag weer naar school.

Afgelopen augustus ben ik dan ook begonnen met de hbo opleiding journalistiek (HU).
Ik vind het een onwijs leuke opleiding maar het gat gewoon mis.

Op het moment heb ik 20 studiepunten.
1e blok: 10
2e blok: 5
3e blok: 5

Nu heb ik met de decaan gesproken omdat ik wat tegenslagen heb gehad, ik ben aan mijn knie geopereerd en daardoor heb ik heel veel lessen gemist (blok 3&4). Ik moest op school komen voor een pleitsessie met de examencommissie en zij besluiten pas later als ik na blok E (zomervakantie) heb bewezen dat ik gemotiveerd ben en het niveau aankan.

Maar ik weet helemaal niet zeker of ik het niveau wel aankan. Ik heb letterlijk niet één theorietoets van dit jaar gehaald. Ook niet in de herkansing. En hier zit dus mijn probleem, omdat mijn klasgenootjes de toetsen wel allemaal halen voel ik me helemaal prut. Want het is niet dat ik een luie leerling ben, ik werk er echt hard voor (studeren, studeren en nog meer studeren). Is hbo gewoon te hoog gegrepen voor mij??

Ik moet nu in de zomervakantie (begint deze week tot aan 12 augustus) naar school om de vakken die ik door mijn operatie heb gemist te herkansen. Als ik deze 3 vakken haal krijg ik er dus 15ec bij, dus kan ik in totaal nog 35 punten halen. Plus een theorie toets van het 4e blok die ik moet herkansen, omdat ik deze in de eerste kans wéér niet heb gehaald.

Toen ik de uitslag van deze toets binnen kreeg stortte mijn wereld echt weer in. Moet ik nu weer stoppen met een opleiding omdat ik niet aan het minimum studiepunten kan komen. Moet ik weer een tussenjaar gaan nemen?? Ik word dit jaar al 21 en heb nogsteeds 'niets' bereikt.

Zijn er mensen die ook zo'n studieloopbaan achter de rug hebben? Hoe is het bij jullie gegaan, en is alles nog op zijn pootjes terecht gekomen? Want ik zie nu even niet meer hoe alles goed kan komen...

Bedankt voor het lezen en (hopelijk) reageren.

Groetjes Chantal

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay


chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:07

Ja dat is het dus juist. Voor mijn gevoel gaat het leren me goed af, de toetsen zijn wel moeilijk maar ik ben telkens weer stomverbaasd als ik weer een onvoldoende haal. Omdat ik me juist zo goed voorbereid.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:14

Docenten en decaan kijken alleen naar de cijfers, en omdat ik zelf ook niet precies aan kan geven waar het mis gaat kunnen ze er weinig aan doen. Formulering is het ook niet, want alle theorietoetsen zijn meerkeuze.
Ik denk dat je gelijk heb en dat het gewoon teveel is, lat te hoog, te zwaar niveau. Ik baal zo onwijs, als ik dus geen opgeschort advies krijg van de examencommissie wordt dit al mijn 2e onafgeronde opleiding. Voel me een faler zonder toekomst.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:30

Thanks! Jullie peppen me weer een beetje op!

Qua leren heb ik alles al geprobeerd, alles doorlezen en samenvatten. Opschrijven en samenvatten, alle samenvattingen (ook van andere) doorlezen en in me hoofd stampen. De readers van school 100x doorlezen en achtergrond info ervan opzoeken. Ik weet gewoon niet waarom ik het niet haal als ik alles stof uit mn hoofd ken.

Misschien is mbo wel beter, maar ik vind dit zo'n onwijs leuke opleiding en het werk past ook heel erg bij mij. Ik ga in ieder geval wel de vakken deze zomer herkansen en alles op alles zetten om de punten die ik kan halen ook echt te halen. Maar dan ben ik nu alweer bang dat ik die theorie herkansing wéér niet haal. En dat de examencommissie het ziet als niet gemotiveerd, want ik ben wel gemotiveerd!

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:37

@mirriezz het is precies zoals Appelflapje zegt met meerkeuze. 2 kunnen er sowieso al weggestreept worden, en blijkbaar kies ik dus telkens dan de ene verkeerde die overblijft.

@Jibberjabber, ik onderneem actie want ik ben onwijs gemotiveerd om door te gaan. Maar slb'er zegt nu dat ik pas volgend schooljaar begeleiding kan nemen, terwijl ik het nu juist zo nodig heb!

Toetsen kijk ik vaak achteraf in en dan kom ik er inderdaad achter dat ik net het verkeerde antwoord heb gekozen. Dus dat helpt niet veel.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:40

Emmaa_ schreef:
Chantal, wanneer ben je voor het eerst naar de decaan gestapt met dit probleem? Als je het op tijd hebt aangegeven dan zien ze het niet als een motivatieprobleem. Als jij het einde van het laatste blok langs bent gekomen dan doen ze vaak moeilijker.


Rond januari heb ik haar al een mail gestuurd dat het allemaal niet zo verloopt als het zou moeten,
maar daar werd dus het probleem op mijn knie geschoven omdat ik veel lessen mistte door ziekenhuis afspraken enz.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:43

Ben gewoon heel erg bang dat ik de hele zomervakantie keihard aan het werk ben om te kunnen blijven en ze uiteindelijk besluiten dat ik van school af moet.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 12:50

Heb er zojuist een mailtje met helpkreet uitgegooid naar de decaan, zodat ik nog hulp krijg met het
voorbereiden van de herkansing. Ook ga ik aan de slag met een meerkeuze training zoeken.
Dank jullie wel voor de steun en het advies :)

@Emma, wat is bij jouw nu het plan? Moet je nog vakken herkansen in blok E?

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 13:07

Ik ben met jullie tips aan de slag gegaan, heb een aantal leraren en de decaan gemaild. Hopelijk komt het nu goed, ik ga er in ieder geval voor!

Echt heel erg bedankt voor jullie reacties, zat even in een mega dip maar jullie zijn een goede steun! _/-\o_

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 16:42

Morgen ga ik de toets die ik moet herkansen inkijken en met de vakdocent bespreken wat ik nu moet gaan doen. Hoe ik bijvoorbeeld anders voor kan bereiden en oefentoetsen maken.

Zelf ben ik natuurlijk ook benieuwd wat ju precies het knelpunt is. Misschien toch de multiplechoice toetsen. Maar dat zou opgelost kunnen worden.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 12:01

Decaan en slb'er steunen mij trouwens voor de pleitsessie, zij geven beide een positief advies.
Decaan mailde ook terug dat als de examencomissie geen opgeschort advies geeft ik hier bezwaar tegen moet geven, of zelfs in hoger beroep moet gaan.
Dit klinkt wel positief, omdat zei ervanuit gaat dat het waarschijnlijk een positief advies is.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 19:45

Toets ging voor me gevoel weer goed, heb er nu een stuk langer over gedaan om over rustig de tijd voor te nemen. Uitslag komt in de loop van de week (voor woensdag als het goed is)./

Een vak uit blokE wat ik zou herkansen wordt gechrapt door te weinig inschrijvingen. Heel vervelend want nu wordt het maximaal aantal punten wat ik zou kunnen halen nog lager..
Gelukkig kan ik hier niets aan doen, en hoop ik dat de examencommissie daar begrip voor heeft.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 18:44

EEN 6,6!!!

IK BEN ER ONGELOOFLIJK BLIJ MEE!

Super bedankt voor jullie tips en op peppertjes! Nu de vakken die ik aan het herkansen ben even halen en het komt helemaal goed!

Voel me weer helemaal positief en nog gemotiveerder!

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 09:16

Ik heb inderdaad zo'n test gedaan. Daar kwam uit dat ik eerst wil 'zien'en dan zelf uitvoeren. Maar hoe pas je dat toe op theorie?

Decaan schakel ik meteen bij het begin van volgend jaar in, ook een studiebegeleider zodat ik volgend jaar mijn P kan halen.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 20:51

Wat is een AD studie?

Als ik over mag, ga ik natuurlijk wel door met deze studie.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-15 16:22

Oke, ik stress m weer helemaal!

Gisteravond heb ik opeens een e-mail ontvangen van de examencommissie:

Citaat:
Beste Chantal,

De examencommissie heeft jou op 24 juni gesproken in vervolg op jouw verzoek om een opgeschort advies.
De examencommissie wijst dat verzoek af.

Hoewel je dit jaar verschillende toetsen hebt gehaald, is het je niet gelukt om 45 punten te halen ondanks dat je twee toetskansen per toets hebt gekregen afgelopen schooljaar. Je wist dat het behalen van 45 studiepunten voorwaarde zou zijn voor een positief advies.

Toen bleek dat je niet ging voldoen, heb je gepleit voor een opgeschort advies. Voorafgaand aan het gesprek met jou heeft de examencommissie contact gezocht met je slb’er en de decaan voor input conform artikel 23 van de Onderwijs- en Examenregeling (OER). We hebben een melding gekregen van bijzondere omstandigheden op grond waarvan studenten conform de OER een opgeschort advies kunnen krijgen. Die omstandigheid betreft een operatie waardoor jij een deel van het jaar de periode tussen C en D uit de roulatie bent geweest. Je prestaties in periode A en in periode B laten echter ook geen heel positief beeld zien en in het gesprek gaf je ook aan de opleiding pittig te vinden. Daarnaast maakte je dudielijk zeer gemotiveerd te zijn. Dat is echter voor ons geen grond voor een opgeschort advies.

De examencommissie ziet te weinig grond voor een opgeschort advies. Je krijgt daarom een negatief studie-advies en kunt daardoor de opleiding niet voortzetten.

Tegen het negatief studieadvies kan bezwaar en beroep worden aangetekend. In de brief met het studie-advies die je komende week zult ontvangen, staat dat nader toegelicht. Een bezwaarschrift dient binnen een termijn van 2 weken bij de Examencommissie te worden ingediend, een beroepschrift binnen 6 weken bij het College van Beroep voor de Examens van Hogeschool Utrecht te worden ingediend. Meer informatie: www.klachtenwegwijzer.hu.nl

Met vriendelijke groet namens de examencommissie


Wat hierin wordt vermeld klopt dus helemaal niet. Ik vind de stof/opleiding niet te pittig, de toetsen lukken me niet door de meerkeuze. Hier ben ik nu mee aan het werk en heb de laatste toets daardoor dus gehaald!

Ook zei de examencommissie tegen mij in de pleitsessie dat ze me graag nog een keer wilde spreken na blok E. Aanstaande vrijdag rond ik blok E af, en beide vakken zijn zo goed als gehaald. 1 vak echter niet omdat deze door gebrek aan leerlingen (ik was de enige die op kwam dagen) niet door ging, dit is dus niet mijn beslissing geweest maar van de school. Hier kon ik dus niets aan doen!

Ik weet nu even niet wat ik moet doen.. De examencommissie een mail sturen met mijn 'pleidooi' waarom ik wel door zou moeten gaan. Of het kort houden met dat ik nog een pleitsessie belooft had gekregen. Of moet ik gelijk in bezwaar gaan tegen de uitspraak?

Bedankt voor het lezen alvast :)

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-15 13:33

Het is een tijd geleden dat ik jullie heb geupdate. Maar na het negatief bindend studieadvies heb ik dus bezwaar gemaakt.

En vandaag heb ik te horen gekregen dat ik door mag! JEEEJ!

Bedankt voor jullie steun toen ik er even helemaal doorheen zat!

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-15 14:38

Ik moet volgend jaar 4 toetsen herkansen. (voor Emma; Mens&Media, nieuwsbericht, nieuws&actualiteit en Binnenland)

Als ik die haal krijg ik er in 1 klap 20 punten bij.

Dan moet ik nog een opdracht inleveren,nog een keer 5 punten. En nog een heel vak herkansen (Emma: research).

In mijn bezwaar heb ik toen gevraagd om een nieuwe pleitsessie. Deze is niet nodig volgens de examencommissie, dus ik weet niet wat ik nu verder nog moet doen. Ik zal met mijn nieuwe slb'er wel een studieplan gaan opzetten.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-15 15:11

Dankjulliewel!! Mijn dag kan niet meer stuk! Haha

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers