Ambachtelijk slachten (vereisten)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:20

Wat versta jij onder slachten? Want wat ik nu lees heb je het eigenlijk over uitbenen, dus beest in de bekende stukken snijden zoals je die bv in de winkel koopt. Traject ervoor heb je ook nog en dat vereist weer andere materialen en vergunningen.

Als je bv vlees van je eigen dieren wil verkopen loop je zeker tegen een fors aantal regels op en of het qua kosten uit kan is ook de vraag. Ik begrijp wel dat er een markt is (en misschien wel groeiende) van mensen die om wat voor reden ook niet hun eigen kleinvee kunnen slachten en die graag een kleine slachterij zouden willen om dat voor ze te doen. Niet alleen omdat het zelf doden te dichtbij zit, maar ook door bv ruimtegebrek en niet genoeg invries capaciteit voor zoveel vlees in 1 keer.

Lees je qua eigen vlees verkopen aan derden heel goed in, want er mag weinig nog (zeker buiten directe familie) en de eisen zijn giga streng. Kleine bedrijfjes hierin gaan niet voor niets sluiten.

Als voor het oefenen met je vader de grootte van het beest een bezwaar is, is een heel konijn oid kleins geen optie? Kleiner is lastiger goed verschillende onderdelen uitsnijden, maar grofweg zitten ze niet anders in elkaar dan een koe of varken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –



tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:40

palousa_boy schreef:
tamary schreef:
Als voor het oefenen met je vader de grootte van het beest een bezwaar is, is een heel konijn oid kleins geen optie? Kleiner is lastiger goed verschillende onderdelen uitsnijden, maar grofweg zitten ze niet anders in elkaar dan een koe of varken.


Maar van een konijn haal ik echt geen biefstuk of spare-ribs ofzo hoor :D

Dat zijn 4poten, een stuk rug en eventueel de heup maar als je de achterpoten goed snijd dan zit hier niet zo veel vlees aan. De hele borst gaat de soep in.

De kop en onderkant van de poten gaat naar de honden.

Dan heb je het wel een beetje gehad met een konijn.

Je hebt idd meer kabouterporties dan :D , maar qua spiergroepen is er weinig verschil. Praktisch gezien is het niet rendabel of handig om het zo precies in stoofvleesblokjes te snijden, maar als oefening voor groter valt het te proberen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:09

Xyris schreef:
Ik denk wel dat dat er bij gaat komen kijken ja. Als mij de keuze werd gelaten zou ik liever niet de slacht zelf doen, de rest wel. Maar als ik hier dan toch mee aan de slag wil moet ik het ook goed doen vind ik.

Ik kon geen opleiding vinden m.b.t. het slachten van dieren dus ik ging er eigenlijk van uit dat vleeskennis dit dekte.
Dus deze http://www.svo.nl/trainingen/Paginas/An ... ficer.aspx moet erbij.

Uiteindelijk hebben we het dus over 3 trainingen.

Je zegt zelf al dat de mensen daar de slachter voor doden en uitbenen laat komen. Als jij deel 1 niet wil doen heb je geen vraag en dus geen werk. Ik vermoed ook dat in Zweden (net als NL) groot vee zelf slachten ook niet mag en daarom een slachter die wel papieren en vergunningen heeft noodzakelijk is. Het doden van de dieren zal dus hoogst waarschijnlijk de belangrijkste reden zijn om je te laten komen als je dit werk kiest. Maak wat tijd vrij om een tijdje met een kleine slachter mee te lopen en te beslissen of je aan dit onderdeel van je gekozen beroep kan wennen. Anders zal je toch een andere beroepskeuze moeten maken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:26

Xyris schreef:
@ Tamary, het slachten wil ik wél doen maar als een klant mij de keuze biedt, dan slacht ik liever niet :). Maar zoals ik al zeg, als ik hier aan begin wil ik het goed kunnen doen. Dus ook stukje slachten erbij.
Meelopen met een kleine slager ga ik zeker doen.

Even uitgaande van wat ik hier van de regels weet, mag de klant niet zelf slachten en is dat de reden dat hij een slager aan huis laat komen. Controleer hoe het daar zit, maar ga er van uit dat dat zoals ik al zei de reden is dat je moet komen. Groot vee legaal doden is een diploma en vergunning voor nodig en dat is niet rendabel voor die 1-3 dieren/jaar. Het zal dus het hoofdbestanddeel van je werk zijn en daar moet je tegen kunnen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:39

Xyris schreef:
Ik weet nog niks van de kosten van de opleiding. Wat ik eerder gelinkt heb waren trainingen (cursussen neem ik aan). Mijn ervaringen met cursussen is dat ze wel een bak geld kosten maar niet de wereld maar ik kan er volledig naast zitten hoor.

Zeg je nou dat, stel, ik heb een eigen koe staan en ik wil de slachten, dat ik iemand moet laten komen om het te doen ongeacht het feit dat ik dat zelf ook kan tegen die tijd?

Zonder geldige vergunning (en alles wat daar bij hoort) is het doden van je eigen vee anders/groter dan een kip of konijn idd illegaal in NL. Net als elk jaar weer het in de badkamer slachten van geiten en schapen tijdens de ramadan ook illegaal is. Of je het humaan kan is hiervoor niet relevant.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 00:58

Kuggur schreef:
tamary schreef:
Zonder geldige vergunning (en alles wat daar bij hoort) is het doden van je eigen vee anders/groter dan een kip of konijn idd illegaal in NL. Net als elk jaar weer het in de badkamer slachten van geiten en schapen tijdens de ramadan ook illegaal is. Of je het humaan kan is hiervoor niet relevant.

Hier (IJsland) mag je alle soorten vee zelf thuis slachten, zonder vergunning.
Voorwaarde is wél dat het vlees de boerderij niet verlaat; dus op de plaats van slachten wordt geconsumeert.

Puur voor eigen consumptie dus. Genoeg motivatie om het schoon en veilig te doen, want je hebt zelf de buikpijn als je het fout doet }> Zou mooi zijn als NL (en EU) daar wat van zouden leren. De krimpende capaciteit voor zelfredzaamheid hier begint zorgelijk te worden.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers