Werken in België als Nederlander !

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Werken in België als Nederlander !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 11:20

Wie o wie heeft er ervaring met het werken in België als Nederlander?
Ik woon in zeeland wat redelijk dicht bij België ligt. Doordat de Nederlandse banenmarkt haast niks meer is
ben ik opzoek naar werk in België.Ik ben heel erg benieuwt hoe de werk mentaliteit is, Hoe de loonschalen zijn, wat voor secundaire arbeidsvoorwaarden er zijn en of de taal voor een barrière zorgt. Alle ervaringen en tips zijn welkom!
Bij voorbaat dank!

PanniePannie

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-06-12
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:09

Hoi,

Mijn vriend werkt in Belgie, terwijl wij in Nederland wonen. Er is niks mis met werken in Belgie als Nederlander, maar je moet er wel een hoop voor regelen en uitzoeken. Vooral belastingtechnisch zijn er nogal wat verschillen.

In Belgie liggen de bruto lonen over het algemeen hoger. Daar staat tegenover dat je wel meer belasting betaalt als je in Belgie werkt. Netto houd je in Belgie dus minder over van hetzelfde brutoloon als in Nederland.

Mijn vriend heeft geen Nederlandse zorgverzekering meer, omdat dit in Belgie in het loon is verwerkt. Hij betaalt hier nog maar iets van 60 euro per jaar voor. Hij kan gewoon in Nederland gebruik maken van huisarts etc. Ik weet niet zeker of dit voor iedereen geldt die als Nederlander in Belgie werkt of dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen.

De mentaliteit in Belgie ervaren mijn vriend en ik als aanzienlijk anders (ik werk zelf voor een Nederlands bedrijf dat ook een vestiging in Belgie heeft). In Belgie zijn de mensen wat gemoedelijker. En wat vandaag niet is, komt morgen wel.

De secundaire arbeidsvoorwaarden hangen vooral af van het bedrijf / de bedrijfstak. Ik geloof dat maaltijdcheques in Belgie wel redelijk gebruikelijk zijn in de wat grotere bedrijven, dat heb je in Nederland niet. Ook een auto van de zaak is in Belgie vaak goedkoper.

Als je nog vragen hebt, stel ze maar.

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Re: Werken in België als Nederlander !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:45

Effe iets over de mentaliteit... Ik denk dat de mentaliteit vaak sterk afhangt van provincie tot provincie.
Ik ben Belg, woon net over de taalgrens op 30km ten zuide van Brussel en persoonlijk vind ik de mentaliteit regio Brussel heel anders dan de mentaliteit regio Antwerpen.

PanniePannie

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-06-12
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 09:53

mohica schreef:
Effe iets over de mentaliteit... Ik denk dat de mentaliteit vaak sterk afhangt van provincie tot provincie.
Ik ben Belg, woon net over de taalgrens op 30km ten zuide van Brussel en persoonlijk vind ik de mentaliteit regio Brussel heel anders dan de mentaliteit regio Antwerpen.

Kun je toelichten wat er anders is?

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:06

shadowflower schreef:
Wie o wie heeft er ervaring met het werken in België als Nederlander?
Ik woon in zeeland wat redelijk dicht bij België ligt. Doordat de Nederlandse banenmarkt haast niks meer is
ben ik opzoek naar werk in België.Ik ben heel erg benieuwt hoe de werk mentaliteit is, Hoe de loonschalen zijn, wat voor secundaire arbeidsvoorwaarden er zijn en of de taal voor een barrière zorgt. Alle ervaringen en tips zijn welkom!
Bij voorbaat dank!

In Belgie is er net zo goed nauwelijks werkgelegenheid hoor ;) Bijna al mijn vrienden en kennissen zijn al tijden op zoek naar werk tenzij ze echt al jaren ergens vast werken. Er zijn met de crisis veel mensen ontslagen en nieuw werk vinden is nog niet evident. Ik ben zelf ook op zoek maar heb teveel eisen helaas (kan maar twee (flexibele) dagen werken en een zaterdag. Daarmee kom je nergens aan de bak natuurlijk. Dat is dan wel in het Antwerpse.
Ik weet niet wat voor werk je wil gaan doen, voor dingen met klantencontact is vaak tweetaligheid (Nederlands en Frans dus) vereist. Werk in callcenters als Nederlander kun je vergeten omdat ze geen Nederlands accent aan de telefoon willen.
Er wordt veel gewerkt met extralegale voordelen als groepsverzekering, maaltijdcheques etc.
Qua werkmentaliteit: nieuw voor mij was dat als een feestdag op zondag valt je dan ipv die dag de maandag of de vrijdag vrij krijgt *\o/* Vrij nemen is dan weer niet zo simpel, iedereen die ik ken doet echt alles buiten het werk om. En er was iets van dat je pas vakantie krijgt als je een jaar onafgebroken hebt gewerkt, dus als je nu begint heb je van de zomer geen vakantie. -O-

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 10:54

PanniePannie schreef:
mohica schreef:
Effe iets over de mentaliteit... Ik denk dat de mentaliteit vaak sterk afhangt van provincie tot provincie.
Ik ben Belg, woon net over de taalgrens op 30km ten zuide van Brussel en persoonlijk vind ik de mentaliteit regio Brussel heel anders dan de mentaliteit regio Antwerpen.

Kun je toelichten wat er anders is?


Ik ben een jaar als student naar Mechelen/ Antwerpen geweest en schrok me dood hoe ik zag dat vele de ik-ik-ik-mentaliteit hadden.
Natuurlijk wil ik niet iedereen over dezelfde kam scheren.
Ik woon dus net over de taalgrens (zoals ik al vermeld had) en dat was al genoeg om me uit te schelden als "Waal" en iedereen vond dat maar " normaal". Ik heb een Turkse vriendin die in Mechelen woont en toen ze in België aankwam ( en dus ook in Mechelen ) en alleen maar Frans en Turks kon, werd ze ook uitgescholden en met harde aanpak erbij... Verschrikkelijk dus :(
Maar nog eens, wil niet iedereen over dezelfde kam scheren want dat zou een fout van me zijn.

En zoals Urielle zei, hier kan het even moeilijk zijn om werk te vinden dan in Nederland. De eisen liggen heel hoog en taalvaardigheid van het Nederlands-Frans is noodzakelijk en meestal vragen ze er Engels ook bij ( ook afhankelijk van wat je zoekt als job ).

Ik ben dan maar student, maar door goed in mijn omgeving te kijken en goede communicatie met omgeving, merk ik dat werk vinden een harde strijd is.
Buiten in de knelpuntberoepen die maar niet gevuld raken.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 11:42

mohica schreef:
Buiten in de knelpuntberoepen die maar niet gevuld raken.

Dat zeggen ze ja, maar bijv. de dienstenchequebanen in schoonmaak en thuiszorg, daar kom je niet binnen. Pagina's vol vacatures bij de VDAB-website en op het prikbord van de supermarkt oproepen om te solliciteren maar dan doe je dat en dan kun je niet terecht. Voor mij snap ik het dan nog omdat ik maar 2 dagen per week kan gaan werken (hoewel ik ook weer niet snap waarom 16 uur per week een probleem zou zijn) maar vriendinnen van me zoeken fulltime iets, zijn gewoon Nederlandstalig (Vlaams :+ ) en worden bij die bureaus ook niet aangeworven. Maf hoor!

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: Werken in België als Nederlander !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 14:20

Ik zal een kleine toelichting geven. Ik zoek werk in de horeca, Het liefst in de keuken en/of administratie. Mogelijkheden om door te groeien zijn ook belangrijk. In Nederland is de horeca gewoon niet zo veel en daarom wil ik kijken wat belgie me kan bieden. Woon zelf in Goes dus het maximale wat ik er voor wil rijden is 1 uur enkele reis. Liefst korter. Dus zijn er mensen met ervaring in de belgische horeca?

sevenofnine

Berichten: 141
Geregistreerd: 25-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 00:49

In de Belgische horeca verdien je weinig... En er wordt veel verwacht, da's zo alles wat ik je kan vertellen :D. Ook is zwartwerk in België veel normaler dan in Nederland, zeker in de horeca. Het is best dat je Frans kent, maar als je in plaats daarvan heel goed Duits kan, is dat misschien ook goed. Als je in Brugge gaat werken denk ik dat je vaker Engels gaat nodig hebben.
Ben jij naar een kok/hotel school geweest? Veel mensen die carrière maken in de horeca in België zijn naar zo'n school met grote naam geweest.

Mentaliteit: Er wordt verwacht dat het lijkt alsof je een hoog werktempo hebt zonder dat je je daarvoor moet inspannen... Als je de hele dag gejaagd hebt gewerkt en iemand (de baas nu niet, dan doe je dat subtieler) vraagt of je hard gewerkt hebt dan moet je zeggen dat je fb gecheckt hebt. Zo ging het bij ons toch... :+ Streberigheid is onaantrekkelijk.

Mentaliteit hangt hard af van de sector, leerkrachten zijn er bekend om dat ze hard zijn voor elkaar. Over de ambitie van de Antwerpenaren... Dat wordt van je verwacht, tenzij je helemaal tevreden bent met een laag loon, in dat geval denken mensen dat je mentale problemen hebt of een profiteur bent. Maar met die ambitie merk ik wel dat het anderen zich er niet aan storen omdat het juist van iedereen verwacht wordt. Op een bepaalde manier is dat aangenaam, op een andere merk je dat mensen wantrouwig en gesloten zijn, Antwerpse scholieren zijn ook de ergste pesters van Vlaanderen. Zo zie je wat voor effect volwassenen op jongeren hebben. Voor migranten uit hele andere culturen is Antwerpen moeilijk, voor bijvoorbeeld Amerikanen, Britten, vaak ook Nederlanders, is het meestal niet zo heel anders. Limburg is veel relaxter, Oost-Vlaanderen hangt redelijk dicht aan Antwerpen, maar de mensen zijn socialer(ook qua politiek), West Vlaanderen is een vreemde provincie, zitten de extremen van Antwerpen en Limburg in, maar over het algemeen wel gezelliger dan Antwerpen. De relatie Vlaanderen/Wallonië is gevoelig voor beide kanten.

Tegen werkgevers is het ook nog minder dan in Nederland geaccepteerd om je mening te uiten. Met (neem het a.u.b. niet verkeerd op) Nederlandse assertiviteit moet je opletten, als je te assertief bent, ben je voor een Belg agressief. Wij hebben geen assertiviteit :+ Niet algemeen geweten: geheim ingrediënt voor geweldig Belgisch bier is gemalen ruggengraat, daarom :+ ... Heeeeel goed letten op stemvolume en woordkeuze als je kritiek levert... anders worden wij bang :+ .

Ik ga trouwens zoeken naar dat topic over emigreren, want ik ben de mentaliteit in België beu, ik raad u af om er naartoe te gaan. :evaw:

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:56

Ha, ik kom meekletsen!

Als je in Nederland blijft wonen, moet je belastingtechnisch wat extra invullen. Je betaalt in België je belasting. In Nederland vul je een speciaal formulier in, zodat je een verschil in belastingen kan rechttrekken. Dit betekent vaak dat je in Nederland dus weer geld terug krijgt.

Voor je zorgverzekering ben je idd in België verzekerd. Maar als je Nederlandse zorg wilt, moet je eerst in Nederland een bepaalde verzekering aanvragen (zoiets). Hier is veel over te vinden op internet.
En in het kader daarvan: als je ziek bent in belgenland, MOET je langs de huisarts voor een briefje. Anders krijg je geen vrij.

Ze houden in België van papierwerk :+ Voor mijn beroep moet ik zo'n 10 papieren bijeen zoeken en opsturen. En dan kan je 4 maanden wachten of het wel goedgekeurd gaat worden :+
Ben nu zelf ook op zoek naar een tijdelijke baan in belgisch Limburg, maar het schiet nog niet echt op..