Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 17:19

Ik werk al 8 jaar voor dezelfde baas en ben in die 8 jaar nog geen 2 euro per uur meer gaan verdienen.
Vooral de laatste 3 jaar ongeveer staat het zo goed als stil en heb al vanalles geprobeerd om er wijzer uit te worden.
Rechtsbijstand wil het koekje graag voorgekauwt hebben en zeggen mij niet te kunnen helpen tot ik daadwerkelijk een geschil kan voordragen -O-
Dit is de CAO op ons werk http://www.salaris-informatie.nl/images ... 2-2013.pdf

Ik word er zelf niet goed wijs uit, wat ik nou echt hoor te verdienen en ook al zit ik iets boven minimuum dan zou ik toch ervaringsjaren of inflatiecorrectie moeten krijgen??
Wie weet hier meer van??

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 18:51

Je kunt dat eigenlijk alleen controleren als je weet in welke functie je bent ingedeeld (als je bent ingedeeld, dan moet dat op je salarisstrook staan). Aan de hand daarvan kan je dan in de tabel opzoeken wat je hoorde te verdienen en hoe dat in de laatste CAO is veranderd (art. 6 van je CAO).

Of:

Citaat:
Mode - en Sportondernemingen die 5 maanden na Algemeen Verbindend Verklaring van deze cao de functies van hun medewerkers nog niet hebben ingedeeld in FUWAM en het loongebouw zijn gehouden hun medewerkers een loonsverhoging te geven van 2,5%. Dit geldt niet voor ondernemingen in de DLR en de Schoendetailhandel. Voor deze ondernemingen geldt een apart invoeringstraject voor FUWAM en het loongebouw.


Overigens klopt het wel dat voor 2013 geen loonafspraken zijn gemaakt: http://www.flexnieuws.nl/2013/05/28/pri ... rho3vtE2Q4

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 19:51

Bedankt voor je reactie, kan op mijn loonstrook niks van een functiegroep vinden.
Vindt het gewoon heel raar dat ik zo nooit zou kunnen groeien ook niet na zoveel jaar op de werkvloer.
Als ik dadelijk 50 zou zijn zou ik nog hetzelfde verdienen, dat vind ik een bizar idee.
Ik snap ook wel dat ik geen grote hopen erbij zal krijgen maar helemaal stil staan.............
Daarbij kan niemand nou eens precies uit de doeken doen hoe of wat.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:02

Je moet inderdaad weten wat je functie groep is, die zou op je loonstrook moeten staan, vaak staat er zoiets als schaal... oid....
Daaraan kan je zien welke schaal je zit en in de CAO zien wat je zou moeten verdienen.
Zit je al in een hoogste trede van een schaal dan stijgt je salaris niet meer.
Je gaat niet automatisch naar een hogere schaal.
Dat is iets dat moet je met je werkgever dan weer voor elkaar zien te krijgen, is zeg maar gunst van hem aan werknemer als die super goed functioneert en hij het ziet zitten om dat te belonen.
Werkgever hoeft dat dus niet te doen.

Inflatie geen idee... Bij mijn cao gaan we allemaal paar cent er op vooruit... met nadruk op paar cent.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 20:07

Ja die paar cent wat ik steeds stijg zal dan idd dan wel inflatie zijn, maar ik kan niet echt iets van functie of schaal vinden.
Altijd leuk dat vage gebeuren.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:33

Er zijn veel lonen bevroren de afgelopen jaren. Kan goed dat dat bij jou ook zo is.

Bijna 2 euro per uur gestegen (in laten we zeggen 5 jaar, de crisisjaren niet meegerekend) vind ik eigenlijk niet eens weinig, als je in dezelfde functie gebleven bent. Dat is een stijging van 320 euro per maand, bij fulltime dienstverband.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 20:50

In de eerste jaren zat er ook best wat vaart in de stijgingen maar de laatste jaren eigenlijk niks.

Brainless

Berichten: 29726
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 20:54

Mijn man zijn salaris is al enige jaren bevroren.
En zo zijn er meer mensen bij wie er al jaren niks is bij gekomen.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:03

Als je functie niet op je salarisstrook staat, dan moet je functie en bijbehorende inschaling en/of salaris in je arbeidsovereenkomst staan, die je ooit na je indiensttreding hebt ontvangen.
Als je bij indiensttreding direct op je maximale trede bent aangenomen, dan zal je behalve de indexering bij nieuwe CAO-afspraken inderdaad niet veel meer ontvangen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 22:21

Oke dank je wel, zal eens gaan kijken.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:26

Misschien zit je aan de max van je schaal, dan houd het inderdaad op met meer verdienen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:27

In de meeste cao'en staat dat je of ieder jaar een minimaal aan percentage stijgt of dat je bij ten minste goed functioneren een functiejaar ( dus bedrag) bijkrijgt. Het is wel afhankelijk van het cao. Zo heb ik bijvoorbeeld drie jaar niks extra's gekregen omdat de onderhandelingen met de cao stilstonden... Nu heb ik echter dit jaar vanalles extra gehad omdat de onderhandelingen eindelijk goedgekeurd zijn.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:31

Er staat geen enkele cao schaal op mijn salarisstrook.
Staat alleen chemicus op.

Maar inflatiecorrectie praat je over procenten en in mijn geval is het niet centen maar tientallen euro's per jaar meer.
Inflatiecorrectie is vrijwillig bijdrage voor het bedrijf.

Een bedrijf heeft niet altijd cao.
Dus ts ja het is mogelijk dat je jaren hetzelfde gaat verdienen en alleen meer geld krijgt als de regering belastingen aanpas, of in dit geval pensioenen..... Volgend jaar ga je paar tientjes op vooruit door je pensioen

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:41

hier waren lonen bevroren tot 2 jaar geleden en sindsdien heeft nog niemand er een ene cent erbij gekregen
laatst de rekeningen van vorig jaar en dit jaar vergeleken en ben per mand wel 150- euro meer gaan betalen aan alles....
Ook hier geen schaal op loonstrook vermeld

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 22:54

tita schreef:
Er staat geen enkele cao schaal op mijn salarisstrook.
Staat alleen chemicus op.

Maar inflatiecorrectie praat je over procenten en in mijn geval is het niet centen maar tientallen euro's per jaar meer.
Inflatiecorrectie is vrijwillig bijdrage voor het bedrijf.

Een bedrijf heeft niet altijd cao.
Dus ts ja het is mogelijk dat je jaren hetzelfde gaat verdienen en alleen meer geld krijgt als de regering belastingen aanpas, of in dit geval pensioenen..... Volgend jaar ga je paar tientjes op vooruit door je pensioen



Of je werkgever nu wel of niet onder een CAO valt, bepaalde afspraken zijn ooit vastgelegd bij de indiensttreding.
Het belangrijkste is de functie en het loon. Als in je arbeidsovereenkomst geen inschaling of verdere loonafspraken zijn gemaakt en bedrijf valt niet onder de CAO, dan kan je volgens art. 7:618 BW aanspraak maken op het loon dat gebruikelijk is volgens bepaalde maatstaf of bij vergelijkende beroepen bij indiensttreding. M.a.w. was het toen een redelijk salaris wat bij je functie hoorde?

Maar ik zou eerst mijn arbeidsovereenkomst er eens bij pakken, kijken naar de gemaakte afspraken toen en dan kijken of je werkgever onder een algemeen verbindend verklaarden CAO valt. Val je onder een CAO, dan moet je de salarisschalen bekijken. Zo niet, dan zou ik de prijscompensatie/indexering van de laatste jaren eens berekenen en dan in een goed gemotiveerd gesprek met je leidinggevende aangeven hoe lang je al hetzelfde salaris ontvangt en vooral in hoeverre je taken/werkzaamheden zijn uitgebreid/veranderd/verzwaard t.o.v. toen je in dienst kwam.


Note: Ik heb in de OP de CAO gezien, deze CAO is algemeen verbindend verklaard. Dus functie en functieschaal opzoeken in je arbeidsovereenkomst en dan in de Salaristabel je inschaling opzoeken. Na je 23e zijn er nog verschillende tredes (ervaringsjaren), afhankelijk van je functie.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 08:18

Dat is juist het rare, het is een algemene CAO maar de salarisschalen zijn weer onderverdeeld in schoenen en sport.
Ik zal onder sport vallen en daar word weer niet over ervaringsjaren gesproken, maar over schaal.
Dat is wat ik zo vervelend vind, ik word er zelf niet wijs uit, alles is zo vaag.
Met mijn werkgever praten heb ik al een paar keer gedaan en hij zal me echt geen loonsverhoging geven, ze zullen me eerder proberen wat in te trekken.
Is al een beetje een jarenlang gevecht.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 08:27

ik zou het gewoon aan je leidinggevende vragen hoe het zit.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:05

Ik zit op mijn telefoon, kan je CAO daardoor niet zo goed lezen. Maar op blz. 38 en 39 staan jouw loonschalen per 1juli 2013. Belangrijk is nu je functiegroep. Deze zal of op je loonstrook of in je arbeidovereenkomst staan. Verder neem ik dan aan dat je ouder dan 23 jaar bent. Dan functiegroep, naar beneden voor leeftijd e dan leeftijds/ervaringsjaren erbij tellen in dat schema.

moonsparkle
Berichten: 21714
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 16:53

Bij mij staat er een functie op m'n loonstrook, maar niet het salaris wat er bij die functie staat in de CAO. Ik krijg het salaris van een functie lager. Dit wil ik dan ook gaan aankaarten bij het functioneringsgesprek binnenkort. Niet dat ik nou gelijk het salaris wil van die andere functie, maar ik wil wel graag weten of het dan klopt en wat dan de eisen zijn voor de hogere schaal. Dan heb je nog de functiejaren, kan een bedrijf als je goed functioneert ervoor kiezen je toch geen functiejaar extra te geven? Dit is voor mij mn echte eerste baan dus dat soort dingen zijn nog uitpuzzelen.

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Kan dat allemaal dat lonen totaal niet stijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 18:08

ook hier, al bijna zeven jaar bij dezelfde baas aan het werk en nog altijd hetzelfde loon.
heb het al eens gemeld maar daar kwam geen reactie op.