Vrijwilligerswerk in de paarden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:55

Grr, heb ik net alles getypt, blokkeert mijn PC weer eens |o Voor de 2de keer dus :+

Hallo iedereen :)

Ik ben de vorige zomers telkens op paardenkamp geweest - altijd superleuke week gehad. Maar deze zomer merkte ik dat ik toch wel een beetje te oud aan het worden ben daarvoor. De anderen zijn gewoon allemaal een stukje jonger dan mij... Dus wou ik eens iets anders proberen, en vrijwilligerswerk was iets wat ik altijd wou doen.

Maar wat? En waar? Het liefst zou ik werken bij verwaarloosde/mishandelde/zieke paarden, op een "natuurlijke" stal lijkt me ook heel leerzaam. Kennen jullie organisaties waar je voor 2/3 weken kan werken? Het handigste zou natuurlijk zijn als ik ergens "intern" zou kunnen blijven, want voor zover ik weet zijn er geen plekken -bereikbaar met mijn fietsje- waar ik zoiets kan doen.
O, en het zou zijn voor de laatste weken van augustus en de eerste van september. (Vroeg, I know, maar ik kan beter tijdig beginnen met info verzamelen, denk ik dan :+)

Dus, als jullie plaatsen weten waar ze mij ervaring kunnen geven in ruil voor mijn toewijding een aantal weken, laat maar horen! :)

Alvast bedankt!
Iolanthe

O, en ik hoop dat het hier goed staat, maar ik had geen idee waar het anders moest...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:59

Helpen op ponykamp? :) of wil je vooral echt met paarden bezig zijn en niet met de kinderen?

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 00:02

Vooral met de paarden :) Helpen op een kamp lijkt me ook wel leuk, maar gewoon stalwerk (paarden voeren, van en naar stal brengen, verzorgen, stallen kuisen en zo van die dingen) is eigenlijk wat ik in eerste instantie bedoel.
Als ik niets vind, kan ik nog altijd gaan helpen op het kamp weer ik vorig jaar zelf heen ging :+ Maar dat wil ik liever niet, omdat ik daar alles ken, ik wil graag nieuwe mensen leren kennen, mijn horizon verbreden nu ik al bijna 5 jaar op dezelfde manege vertoef :)

edit: Na wat googelen heb ik dit gevonden: http://vzwperdito.webs.com/
En dit leek me misschien ook iets... http://www.spirithorses.be/index.html
Iemand ervaring mee?

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 20:19

Hm, blijkbaar ga ik het nog eens lief moeten vragen aan Google :+

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:25

Wil je echt iets met paarden of is ezels ook goed? Er zit in Baarle Nassau een ezelopvang (Stichting de Ezleshoeve) die altijd wel een paar handige handjes kan gebruiken, en anders zit er in Belgie ook een opvang (Anegria). Succes!
En als je echt niets kan vinden: we hebben zelf 10 paarden/ponies en 4 ezels en nog diverse andere kinderboerderijdieren dus altijd wel wat te doen. :-)

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 20:27

Ezels is zeker ook goed! Ik zal eens kijken naar die stichting en de Anegria :) Dankje :)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:30

Ik denk dat het niet helemaal is wat je zoekt maar vrijwilligerswerk voor een weekje op ponykamp voor gehandicapten? Ik ben dit jaar voor het eerst geweest en ook meer voor de paarden maar die gehandicapten zijn leuker als je denkt. Je krijgt in principe twee paarden om voor te zorgen en voor het rijden moet je ze poetsen, opzadelen en meewandelen bij het rijden zelf (3x). In de wei zetten en eruit halen doen we ook. Uitmesten doen we ook. Verder ben je vooral bezig met de gehandicapten, meedoen met spelletjes en dat soort dingen.

lieke123

Berichten: 2520
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:31

naomi_g1998 schreef:
Ik denk dat het niet helemaal is wat je zoekt maar vrijwilligerswerk voor een weekje op ponykamp voor gehandicapten? Ik ben dit jaar voor het eerst geweest en ook meer voor de paarden maar die gehandicapten zijn leuker als je denkt. Je krijgt in principe twee paarden om voor te zorgen en voor het rijden moet je ze poetsen, opzadelen en meewandelen bij het rijden zelf. In de wei zetten en eruit halen doen we ook. Verder ben je vooral bezig met de gehandicapten, meedoen met spelletjes en dat soort dingen.


Dat klinkt echt geweldig! Heb je daar ervaring met gehandicapten voor nodig? Waar was dit ergens ?

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 20:32

Was ook mijn eerste vraag: Waar is dat?
Het is niet echt wat ik zoek, maar lijkt mij ook wel tof om te doen. Ik weet alleen niet of ik wel geschikt ben om met gehandicapten te werken, heb ik nooit gedaan en zo :o

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:36

Ik had het ook nooit gedaan hoor, ik had ook echt zoiets van ''Gehandicapten zijn echt niets voor mij'' maar stiekem mis ik ze soms een beetje :oo
Manege zanderwierde? zandewierde? Moet ik even vragen aan de vriendin van mijn oom. Als je met de paarden bezig wilt zijn moet je je gewoon aanmelden in de paardenploeg, dan hoef je de gehandicapten niet te verzorgen etc. De dag en nacht ploegen slapen bij de gehandicapten en douchen ze etc.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 20:37

Hm, de "paardenploeg" klinkt interessant... Is dat dan een soort van kamp waar je bij helpt?

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:47

Ja je slaapt zeg maar in een van de weiden in een hele grote legertent. Dan heb je een stuk of vijf/zes tenten met 5/6 gehandicapten en ongeveer twee begeleiders die dan bij de dag en nacht ploef horen en je hebt de paardenploeg tent. Dan doe je dus opzadelen, naar de wei brengen etc. Het is niet zo dat je de hele dag alleen bij paarden bent maar het is wel echt super leuk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik gehandicapten een beetje raar vond hier voor maar sommige zijn zulke schatten, echt waar. Je hoeft hun ook niet te douchen of zo maar je moet wel een beetje mee doen met spelletjes etc. Een dag gaan we ook weg naar een hele grote speeltuin of iets anders en zo heb je elke dag wel iets 'speciaals'.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 21:02

Het klinkt wel tof, zoals je het beschrijft :)

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:03

Als je nog meer wilt weten of zo mag je me altijd een pb sturen. :)

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 21:08

Dat zal ik onthouden, dank je :)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:12

In welke omgeving zoek je ?

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 21:14

Ik woon in West-Vlaanderen, maar mij lijkt het het makkelijkste als ik ergens kan overnachten, omdat het nogal stom is om 2/3 weken elke dag op en af te gaan. Tenzij het dicht genoeg is voor met mijn fiets.
Natuurlijk kan ik ook wel ergens in de buurt iets zoeken waar ik kan overnachten, zoals het niet duurder wordt dan een week kamp, zullen mijn ouders daar waarschijnlijk geen probleem mee hebben. En anders leg ik zelf bij :)

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Vrijwilligerswerk in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:50

oh okee! Te ver weg haha !