Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Avondschool en hoge school samen? Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 13:11

Hallo bokkers,

Dit jaar studeer ik af aan de middelbare school.
Ik wil volgend schooljaar bedrijfsmanagement gaan studeren in de hogeschool te Geel. Dit omdat deze school dicht bij mij thuis is en zo moet ik de paardjes niet opgeven voor mijn studies.
Nu wil ik ook de hippische opleiding (manegehouder) aan de avondschool volgen.

Al vanaf mijn 5 jaar droom ik ervan om later iets met paarden als beroep te kunnen doen. Nu heb ik hier de kans voor en zou dit dus heel graag doen.

Mijn lesgeefster heeft dit vroeger ook gedaan en zei dat het heel zwaar was omdat de examens samen vallen, maar ze denkt dat ik dit zeker kan. Ook ziet ze in mij wel iemand die er de capaciteiten voor heeft om later een eigen stal te openen. Volgens haar zou ik dit aankunnen als ik er hard voor werk.

Ik heb wat opzoekingswerk gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat mijn opleiding bedrijfsmanagement aan de hoge school minimum 3 jaar zal duren.
De avond opleiding zal 2 jaar duren waarvan elke week één dag les zal zijn. Op deze avond zowel theorie als praktijk les.
Dus mijn eindwerken vallen gelukkig niet samen.

Ik zou er helemaal voor willen gaan want dit is uiteindelijk wat ik al zo lang wil bereiken. Ik werk er al een aantal jaar heel hard voor om goed genoeg te worden om zo misschien toch ooit een klein kansje te hebben om ooit op deze markt te geraken. Ik zal er veel moeten voor opgeven zoals (kotfeesten en dergelijke) maar waarom niet?

Nu is de vraag, is dit realistisch of niet?
Wat denken jullie hiervan?
Al enige ervaringen?

Ik ben super benieuwd naar jullie reacties!
(aub. opbouwende kritiek, ben zelf een heel onzeker pzesoon, DANKU! )

mvg Rébecca!

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com


Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 22:24

Solleke_Noah schreef:
Misschien lees ik erover, maar hoeveel dagen per week heb je avondschool?

Afhankelijk van het aantal dagen, is het volgens mij zeker mogelijk. Ik heb verschillende vriendinnen die ofwel een fulltime job, ofwel een studie gecombineerd hebben met avondschool en met succes :)



het is 1 avond per week. :o

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com


Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 22:26

Amaranth7 schreef:
waar wil je manegehouder volgen? :)


in Limburg, dit is een opleiding van Syntra uit, dit is niet te ver en wil er iemand met mij naar daar rijden met zijn paard ;)

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 22:28

chelle_dora schreef:
Ik zou ook zeggen van niet. Ook al is de avondschool maar 1 dag in de week, je huiswerk zal er niet naar zijn. Evenals je examens et cetera. Dan blijf je bij een opleiding dicht bij huis zodat je je paarden niet op hoeft te geven, maar wie zegt dat je met een dag en een avond opleiding nog tijd over hebt voor je paarden?

Je kan het ook eerst een jaar aankijken met je dagopleiding. Als je daar echt extreem veel tijd over hebt, kan je het altijd proberen.


1 jaar kan ik het zeker niet uitstellen aangezien dat dan mijn eindwerk van mijn gewone school samen valt met die van de avondschool en dat gaat wat te veel van het goede worden. :(

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 22:48

Kieffertje schreef:
Die avondschool duurt dus maar twee jaar. Zelfs als je nog een jaartje wacht, zou je tegelijkertijd met je hbo de avondschool kunnen afronden. Ik zou dus beginnen aan je fulltime studie en kijken hoeveel tijd je overhoudt.

Ik dacht altijd dat hbo-opleidingen 4 jaar duurden? Of 2 voor een associate-degree, maar in elk geval niet 3.


ik heb het goed nagekeken en hier is de hogeschool 3 jaar voor deze opleiding.

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 22:49

troi schreef:
Het kan als je idd goed bent, veel geluk hebt met je thuissituatie en in staat bent om grote delen van de rest van je leven op 'pauze' te zetten. Ik zou wel duidelijk een prioriteiten lijst maken, welke opleiding gaat voor bij problemen? Soms kan je niet alles tegelijkertijd doen immers.


ga ik zeker doen! goede tip dankje! :)

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 22:53

Lianne86 schreef:
Heel dubbel... Maar dat vooral omdat je avondstudie waarschijnlijk "voor niets" gaat worden. (Opleiding klinkt heel gaaf, maar vind maar eens een baan in die sector :S)

Momenteel doe ik ook 2 studies.. 1 1 dag in de week en dan moet ik nog een scriptie schrijven van een andere studie.. Daarnaast werk ik ook nog fulltime... Ik weet niet of jij alleen wil gaan studeren of er ook bij gaat werken?

Want met alleen studie, eerlijk is eerlijk, ik heb er altijd 16-24 uur naast gewerkt en dan nog genoeg vrije tijd.. (Toen 1 studie) Dus denk wel dat het qua tijd te doen is... Voor de rest.. ik ken ook weer iemand die dezelfde studie deed en het al te veel vond om naast der studie nog op zaterdag 6 uurtjes te werken :S Dus het hangt ook van de persoon af en hoe gemotiveerd je bent.

Het enige waar ik mee had gezeten als ik meer dan alleen scriptie moest doen --> overlappende uren... Maar dat komt als het goed is niet voor... meeste colleges zullen wel overdag zijn?


ik ga niet werken, heb van mijn moeder goede steun.
Ik ben een gedreven persoon, ik help al bijna 7 jaar op de manege elke vakantie en weekend dus voor motivatie is dit geen probleem :o

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 23:59

pjotrg schreef:
Ik zou je een paar andere suggesties willen geven ter overdenking. Ik wil je hier niet mee demotiveren, maar proberen om je te helpen om een reele kijk te hebben op je droom.

Wat zijn de eisen vanuit de Belgische overheid om een manege (=bedrijf) te beginnen ? Is een opleiding bedrijfsmanagement niet voldoende voor het bedrijfsmatige gedeelte?

De Syntra opleiding is een mengelmoesje van een beetje bedrijfmatige kennis met algemene paarden kennis en een beetje rijden en een beetje lesgeven. Voor mijn gevoel van alles net te weinig om er echt profijt van te kunnen hebben. Als je alle uren optelt is het op voltijdsbasis is het amper 4 weken full-time. Ze zouden het zomaar in een zomercursus kunnen geven. Kun je niet beter bij de Belgische paardensportbond informeren naar gedegen instructeurs opleidingen ?

Ga eens met wat verschillende manegehouders praten over hun beroep, misschien krijg je dan een heel andere kijk op dat vak. Ga eens een maand of langer stage lopen op een manege (maar maak dan wel goed van te voren duidelijk wat je doel van die stage is: kijken of dit in de toekomst een passend beroep voor je is).

Het is een complex vak (maar daarom zeker interessant). Je hebt onder andere te maken met:
- het runnen van een (agrarisch) bedrijf met alle aspecten van administratie, boekhouding, wet- en regelgeving, overheid, gemeente, inkopen van voer, stro, hooi, afvoer van mest etc.
- aankoop van paarden, houden/verzorgen van van paarden, trainen van paarden, stalling, weidegang, ziekten inschatten en behandelen, de dood van paarden (als je er enkele tientallen hebt, heb je er ook geregeld die je moet laten inslapen of slachten. Dat laatste klinkt hard, maar als ondernemer moet je ook economisch denken: laten inslapen is veel duurder dan naar de slacht brengen)
- les geven, paarden/ponykampen en andere dingen organiseren voor je klanten
- EHBO bij paard en mens
- bedrijfsveiligheid, ongeval, brand, ziekten
- personeel (betaald en vrijwillig)
- klanten

Paardrijden als hobby is echt heel wat anders dan er proberen je brood mee te verdienen. Veel manegehouders maken veel en lange dagen en zitten zelf eigenlijk nog maar heel weinig te paard, simpelweg omdat ze er de tijd niet voor hebben. Grootste nachtmerrie van manegehouders: klanten. Die moet je namelijk tevreden houden, en dat is een lastige en zware klus.

Je moet een dergelijke stap echt doen uit liefde voor het manegehoudersvak (niet uitsluitend uit liefde voor paarden), want echt rijk zul je er niet van worden. Er zijn maar weinig mensen die echt leuk geld verdienen "in de paarden". Voor de meesten is het sappelen om je paarden en jezelf te eten te geven.

Tot slot nog een gouden tip: zoek een rijke vent, want je bent maar zo een miljoen euro kwijt voordat je een beetje een bedrijf op poten hebt staan (en ik vrees dat zelfs dat deze inschatting nog aan de lage kant is....)

Een instructeursopleiding volgen en eerst eens naast je opleiding of toekomstig werk als rij-instructeur werken is misschien een goede eerste stap.



Hier zit zeker super veel in om na te denken,
ik ben nu al een kleine 7 jaar aan het helpen op de manege, zowel weekenden als vakanties. Ik help hier van s'morgens tot s'avonds en dan moet ik de knollies nog doen die ik op wedstrijd wil meenemen, dus heb al gemerkt dat het lange en zware dagen zijn. Ik rij zelf op een kleine privéstal en weet dat het veel werk is en uiteindelijk bijna onmogelijk is om al je eigen paarde nog te rijden. Het is niet enkel het paardrijden dat mij zo intereseerd maar alles eromheen, lesgeven, met mensen omgaan en dieren, ... Naast het "paardenleven" weet ik ook dat je je huishouden nog moet doen enzo. Het is zeker niet mijn bedoeling om er rijk door te worden want dat heb ik zelf ook al ondervonden dat dat niet kan.

kortom ik ga zeker eens praten met manegehouders! Super tip!
En waarom ik koos voor de syntra opleiding, deze is het meest combineerbaar met een gewone opleiding aan de hoge school, ik zocht naar een avondopleiding en heb hier namelijk de voor mij beste uit gekozen. Een instructeur opleiding ga ik zeker ook eens overwegen!
:) dankje voor de tips!

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-13 00:09

Celiien schreef:
Even doemdenk scenario. Ik heb wel eens tot 7 a 8 u les gehad/tentamens gehad. Wat nu als dit valt op de avond dat je die andere opleiding hebt :) ?


hier heb ik ook aan zitten denken en dit hoop ik gewoon niet te hebben, ik ga proberen ook eens informeren hierover op de school waar ik naartoe ga.
hier had ik ook al aan zitten denken en weet eerlijk gezegd hier geen oplossing voor ;s

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com

Mary_X

Berichten: 531
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-14 10:45

Ruth1995 schreef:
Ik zou er zelf in je 2e jaar nog eens over nadenken. Ik zit nu in het eerste jaar van het mbo art en design en kom van de havo (niet gehaald geen geld voor vavo ivm al op kamers wonen). Dit gaat me echt wat te gemakkelijk af met name de basisvakken (nederlands, engels, rekenen, kunstgeschiedenis) hierom heb ik besloten om in mijn 2e of 3e jaar een avondopleiding erbij te gaan doen (fnrs instructrice) dit is ook op 1 avond in de week en deze opleiding duurt een jaar. Dit is afhankelijk van of ik een paard kan vinden waarmee ik hier naartoe kan vandaar dat ik niet weet of het het 2e of 3e jaar word.

Wel heb ik er goed over na gedacht en dus eerat een jaar zonder gedaan om te kijken of ik het aankan. Ik zou dus als ik jou was het 1ste jaar alleen je hbo studie volgen evt het 2e jaar kijken of je er iets bij kunt doen.

Edit: sorry voor de spelfouten oid ik tik het bericht op mijn telefoon.



ben er ook over aan het na denken, maar als ik het pas het 2de jaar begin heb ik mijn eindwerk van hoge school en avondopleiding samen en ben aan het denken dat dit zwaarder gaat zijn dan dat ik mijn 1ste jaar gelijk start met de 2.

Hulp nodig met uw paard of pony?
Contacteer mij gerust!
rebecca.bruna@hotmail.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 bezoekers