Verplicht met opleiding stoppen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Verplicht met opleiding stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 12:39

Een kennis van mij doet de MBO-opleiding Onderwijsassistent. Hij heeft nu te horen gekregen dat hij moet stoppen met de opleiding omdat hij 'niet de juiste kwaliteiten bezit.' Zijn cijfers zijn prima, de leraren mogen hem allemaal, hij ligt goed in de klas, op zijn stages heeft hij het zeer goed gedaan, en hij doet zowel vrijwilligers- als vakantiewerk met kinderen. Vooralsnog is het voor hem een raadsel waarom hij moet stoppen. Morgen volgt hier een gesprek over. Hij was vorig schooljaar ook begonnen aan deze opleiding maar heeft toen niet voldoende zijn best gedaan en moest halverwege stoppen. In de zomer gaf hij aan graag opnieuw te starten omdat hij inmiddels wél voldoende gemotiveerd was, en er is toen een gesprek met de mentor geweest. Die heeft hem toestemming gegeven om opnieuw te beginnen. De mentor gaf nu aan dat ze toen al met dezelfde twijfels zaten die nu reden zijn om hem van de opleiding af te schoppen, maar destijds is daar niets over gezegd.

Mijn -of eigenlijk zijn- vraag: mag dit? Mogen ze hem van de opleiding sturen terwijl hij wel voldoet aan de eisen? En heeft hij nog rechten met betrekking tot het collegegeld, of hulp bij het regelen van een andere opleiding zodat hij niet een heel verloren jaar heeft? Zeker aangezien ze in de zomer dus al die twijfels hadden en dat toen hebben verzwegen zou ik het wel heel krom vinden als hij nu zijn opleiding, geld, én schooljaar kwijt is..

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”


Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:03

In de Handleiding Onderwijs van de betreffende school staat, samengevat, dat een leerling verwijderd mag worden van de opleiding bij 'ernstig wangedrag', als hij regelmatig de regels overtreedt, of 'een ernstig gebrek aan motivatie toont'. In al die gevallen moet de leerling eerst schriftelijk (per aangetekende brief) op de gevolgen van zijn gedrag worden gewezen en moeten de ouders en leerling 5 dagen tijd krijgen te reageren.

Die procedure is nu sowieso niet gevolgd want het is hem in een gesprek verteld. Er staat niets over eventuele andere motivaties 'ter beoordeling van docenten' oid., zou dat betekenen dat redenen anders dan bovenstaande niet geldig zijn?

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”


Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:23

Ik heb alle informatie ja. Ik kan echt met zekerheid zeggen dat hij voldoende motivatie heeft laten blijken, geen ernstig wangedrag heeft vertoond, en niet bewust regels heeft overtreden.

Hij is inderdaad eerstejaars, maar in de wet staat over het algemeen studieadvies: “De ontbinding (van de onderwijsovereenkomst) is slechts gerechtvaardigd indien de student naar het oordeel van het bevoegd gezag, met in achtneming van zijn persoonlijke omstandigheden, onvoldoende vorderingen heeft gemaakt in de opleiding.”

In een artikel van de MBOraad staat verder dat "Het moet voorafgegaan worden door gesprekken met de student over de afspraken die bij
de toelating zijn gemaakt en zijn vastgelegd in de onderwijsovereenkomst. De uitkomst van het studieadvies, en dus ook van een negatief bindend studieadvies, mag nooit een verrassing zijn voor de student;
• Het negatieve (en dus) bindende advies moet op papier staan, met redenen omkleed zijn, een verwijzing bevatten naar afspraken in de onderwijsovereenkomst en er moet een beroepsmogelijkheid in opgenomen zijn."

Kortom: er klopt helemaal niks van wat hier gebeurt. Ik vind deze informatie trouwens nu pas hoor, ben ondertussen druk aan het zoeken.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 14:31

De mentor heeft letterlijk gezegd dat zijn cijfers prima zijn en dat het daar niet aan ligt, dus dat is het echt niet. Hij heeft alles op tijd ingeleverd, gaat altijd naar school, doet het goed op stages. Dat lijkt me toch voldoende motivatie..In hun handleiding staat ook: "een ernstig gebrek aan motivatie vertoont door bijvoorbeeld regelmatig ongeoorloofd afwezig te zijn, nadat hij/zij schriftelijk
is berispt en is gewezen op de mogelijke gevolgen van zijn/haar gedrag." Die schriftelijke berisping is er sowieso nooit geweest.

De kans dat hij iets ernstigs heeft verzwegen, of brieven niet heeft laten zien, wordt uiteraard rekening mee gehouden, al kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen (en ik ken hem echt goed). Dat zal dan morgen in het gesprek wel blijken. Maar vooralsnog vertrouw ik (en zijn ouders) hem wel. Het lijkt me ook dat als er een ernstig incident was geweest de mentor dit wel had gezegd, en niet zo vaag was geweest over dat hij 'de benodigde kwaliteiten mist.'

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 15:14

Wij vinden het allemaal een heel raar verhaal.. Niemand begrijpt er iets van, en het wordt alleen maar vreemder nu blijkt dat ze alle procedures links laten liggen. En dat ze dit dus al maanden wisten, niets hebben gezegd, en nu moet hij ineens per direct weg. Ben erg benieuwd naar het gesprek morgen. Er gaan in ieder geval printjes mee van nuttige passages uit hun eigen handleiding onderwijs en deelnemersstatuut en van het betreffende wetsartikel.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 15:21

Nee ook niet..ook geen kleinigheden. Wel een goede suggestie, had daar nog helemaal niet aan gedacht. Maar hij is nooit aangehouden of überhaupt beschuldigd van iets.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-13 17:34

Goof: dat zal inderdaad zeker. Helemaal aangezien ze maanden geleden al twijfels hadden (zegt de mentor, althans). Ik ga er wel vanuit dat de school handelt met goede bedoelingen en omdat ze oprecht denken dat hij kernkwaliteiten mist. Alleen geeft dat ze niet zonder meer het recht iemand weg te sturen, en helemaal niet op deze manier. Hij is ook helemaal niet onredelijk, als ze goede argumenten hebben kan het best dat hij zegt 'oké, jullie hebben gelijk, ik ga iets anders doen.' Ik snap werkelijk niet dat ze niet gewoon eerst eens een gesprek zijn aangegaan. :n (het gesprek morgen is op verzoek van de ouders, niet vanuit de school zelf)

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 14:39

Het gesprek is geweest. Uiteindelijk ben ik er zelf bij geweest (op hun verzoek, omdat ik me er zo in verdiept had). Ze gaven gelukkig al vrij snel toe dat ze R. (kennis) inderdaad niet zomaar van de opleiding kunnen sturen en dat het eerdere gesprek niet zo had mogen lopen. Wel adviseren ze hem met klem om iets anders te gaan doen, omdat ze denken dat hij hierin geen diploma kan halen vanwege beperkte capaciteiten i.c.m., in hun ogen, beperkte motivatie (in míjn ogen is er eerder sprake van een begeleidingsprobleem dan van een motivatieprobleem, maar goed). Hij mag dus wel doorgaan, maar gevolg van dit gedoe is dat hij vreselijk onzeker is geworden en nu dus inderdaad beter kan stoppen omdat hij niet meer gelooft dat hij 't kan. Ze gaan hem daarin wel helpen zoeken, zodat hij in februari aan iets anders kan beginnen.

Ik denk dat het een triest gevolg is van de manier waarop het onderwijs is ingericht. De mentor en opleidingscoördinator kwamen beide heel betrokken over, maar er is duidelijk geen ruimte voor een persoonlijkere aanpak. Verdorie, als je ziet dat een leerling talent heeft, als hij zegt dit vak dolgraag te willen, en tegelijk komt hij in de les niet gemotiveerd over, dan zou het mogelijk moeten zijn om in gesprek te gaan en de lesstof anders aan te bieden. Toevallig heeft R. laatst (niet vanuit school) een workshop gehad over één van de vakken die hij ook op school krijgt. Een vak waarvan de mentor zei dat hij in die lessen buitengewoon ongeïnteresseerd overkomt. Die workshop vond hij fantastisch en hij heeft zelfs een boek over dat onderwerp besteld omdat hij het zo gaaf vond. De motivatie is er wel, alleen heeft hij een andere aanpak nodig dan hem nu geboden wordt.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 15:17

Ja, dat laatste vind ik ook, kan me er echt boos om maken. Maar het leek me niet zinvol daar uitgebreid de discussie over aan te gaan, aangezien dat weinig oplost nu.

Hij wil dit werk heel graag doen, maar ziet niet altijd de link tussen de praktijk en de huiswerkopdrachten. Hij begrijpt de theorie wel, en past het in stages/vrijwilligerswerk ook toe, maar kan zich moeilijk motiveren voor opdrachten als hij niet begrijpt wat het nut ervan is. In theorie is dat simpel op te lossen door de lesstof net iets anders aan te bieden, maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Overstappen is niet echt een optie, wéér opnieuw beginnen zal hij niet willen. Dan liever een niveau lager met iets meer zekerheid dat het nu wel echt gaat lukken.

Ik vind het maar vreemd. Juist op het MBO zitten mensen die relatief jong zijn, die gemiddeld slechter om kunnen gaan met impulsbeheersing, lange-termijndoelen, en eigen verantwoordelijkheid, en toch krijgen ze nauwelijks begeleiding in die kwaliteiten. Leerling zegt gemotiveerd te zijn maar zit in de les met zijn telefoon en de conclusie is dan dat hij niet gemotiveerd is. Míjn conclusie zou dan zijn 'kennelijk richt ik mijn les niet goed in.' En dan zit dat joch helemaal ontredderd in zo'n gesprek omdat zijn droombaan hem wordt afgenomen. Zó ontzettend sneu.. En voor mij wel een verhelderende, en bepaald niet positieve, blik op ons onderwijssysteem.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 15:40

Nou ja, als een leerling die in de basis heel geïnteresseerd is in een onderwerp tóch niet oplet tijdens de les ga ik me afvragen wat er dan aan de les schort. En dan zou ik gaan praten met zo'n leerling, "Joh, je zegt dit heel leuk te vinden maar ik merk het niet aan je gedrag, hoe kan dat?" En uiteraard daarnaast ook duidelijk maken dat er gedragsregels zijn en dat met je telefoon klieren gewoon niet mag, punt.

Hij heeft wel een paar opleidingen op niveau 3 die hem aanspreken, met name Sport en Bewegen. Het liefst zou hij gaan werken met jonge kinderen, maar daar zijn verder niet echt opleidingen voor. Bijles zou ik hem met alle liefde geven maar ik weet niet hoe. Qua kennis kan ik hem absoluut helpen maar motivatie en koppeling huiswerk/praktijk kan ik niet voor hem doen. Dat ligt deels bij de leraren (door stof anders aan te bieden en opdrachten beter uit te leggen) en bij hem (door het gewoon te doen omdat het moet, ook als hij niet begrijpt welk doel het dient), maar volgens mij kan ik daar bitter weinig in bijdragen. Of heb jij daar toevallig goede ideeën over?

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 16:19

Ik begrijp hoe het overkomt maar zo bedoel ik het niet helemaal. Hij máákt de opdrachten namelijk wel, hij heeft altijd alles ingeleverd. En dat met de telefoon was een voorbeeld, geen structureel probleem. Hij wil de theorie ook graag begrijpen, alleen hij straalt die motivatie niet altijd uit tijdens de les. Ik vind het een gebrek van de school en, in bredere zin, van ons onderwijssysteem dat hij nu hierdoor afvalt. Daarmee leg ik niet zozeer de schuld bij de school -al snap ik dat het zo kan lijken-, want ik begrijp ook wel dat zij niet de mogelijkheid hebben alles op een individu aan te passen en de lesstof is nu eenmaal wat-ie is. Maar een gebrek vind ik het wel. Want met een andere lesaanpak was de motivatie wél hoger geweest (zoals bij die workshop), en had hij het maximale uit zijn capaciteiten gehaald (hij kan dit niveau nét aan, dus met beperkte motivatie qua huiswerk wordt dat snel net niet). Ik begrijp de situatie, neem het ze niet per sé kwalijk, maar vind het wél jammer en onnodig. Wat ik ze wél kwalijk neem is de gebrekkige communicatie hierover, dat had beslist beter gekund.

Ik weet niet of dat duidelijk is? :)

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 16:56

Akhal_Teke, dat is in dit geval pertinent niet waar. :n Stagebedrijven waren zeer lovend over hem, evenals zijn vakantiewerk en vrijwilligerswerk (beide met kinderen). Dit komt echt vanuit het docententeam zelf. Het werk heeft hij júist in zich, het probleem zit 'm in de weg er naartoe.

Pinto, klopt, dat zal ook ongetwijfeld (zoals bijna elke leerling denk ik trouwens, ik denk dat er weinig zijn die altijd alert in de les zitten en al het huiswerk leuk en nuttig vinden). Alleen is dat wel een niveau lager en zal hij dan op 70% motivatie toch nog voldoendes halen. Vooralsnog heeft hij dat nu trouwens ook gehaald, alleen zegt zijn mentor bang te zijn dat hij in de hogere jaren alsnog te lage cijfers zal gaan halen en daar willen ze hem voor behoeden. En het zou goed kunnen dat die angst terecht is, dat zal ik echt niet ontkennen, want dit niveau is gewoon behoorlijk pittig voor hem.

Wat betreft de eigen verantwoordelijkheid: we hebben het hier over een leerling die zijn werk op tijd inlevert en goed presteert op stages. Dat lijkt mij voldoende. Dat hij soms in de lessen ongemotiveerd overkomt en niet altijd alles met 100% inzet doet vind ik niet een probleem wat je eenzijdig op de leerling af kan schuiven. (let wel, niet eenzijdig betekent niet 'niet', natuurlijk heeft iemand óók zelf de plicht om zijn best te doen en te bewijzen dat je het aankan).

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers