Collega probleempje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Collega probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 17:03

Al een tijd heb ik problemen met een naaste collega van mij.
De reden dat ik problemen met haar heb is omdat ze het blijkbaar nodig vind om heel vaak kwaad over andere mensen te spreken, ze zegt echt hele gemene dingen uiteraard achter die mensen hun rug om en als ze met deze mensen spreekt dan is ze opeens heel aardig.
Als je met Jantje praat dan praat ze slecht over Pietje en als ze met Pietje praat dan praat ze slecht over Jantje.
Ook wilt ze continue aandacht en springt er bijna tussen als ze ziet dat iemand anders meer aandacht krijgt dan zij.
Ik ben 5 jaar geleden erg depressief geweest en daarom zat ik een tijdje in de ziektewet, nieuwe collega's die hier komen die weten dat uiteraard niet maar deze dame vind het dan nodig om alles over mijn verleden tegen nieuwe mensen te vertellen.
Afgelopen vrijdag hadden we een aanvaring, ik was het zo zat met haar en ik vroeg al 3 keer dezelfde vraag aan haar maar ze gaf me geen antwoord dus toen floepte ik er uit "zak er maar in" dat hoorde ze en begon meteen te schreeuwen tegen me en eindigde nog even met een luide GVD.
Nu praat ze dus niet meer tegen me en probeert continue andere mensen daar bij te betrekken door kwaad over mij te spreken.
Dit is een vervelend probleem zeker omdat ik niet zo zeker van mezelf ben ik moet eerlijk zeggen dat het me toch wel pijn doet, wat waarschijnlijk ook haar bedoeling is.

Nu mijn vraag, ik heb 4 naaste collega's waar zij dus ook bij hoort.
Ik geef tegen de kerstdagen mijn naaste collega's altijd een kerstkaart maar ik ben echt niet van plan haar een kerstkaart te geven.
Dus dan ziet ze dat ik iedereen een kerstkaart geef en haar niet....
Zij "treitert" altijd op zo'n manier dat niet echt andere mensen het door hebben maar als ik haar geen kaart geef dan zou je dat kunnen zien als pesten en mocht het ooit zo ver komen dat ik met dit probleem naar de leiding ga (wat erg moeilijk is maar dat is een ander verhaal) dan heb ik haar een stok gegeven om mee te slaan want dan kan ze zeggen dat ik haar geen kaart heb gegeven.
Zal ik haar dan toch een kaart geven en me niet laten kennen?
Misschien stom probleem maar ik zit er een beetje mee, wat zouden jullie doen?

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Collega probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:07

Ik denk dat het goed is als je eens een gesprek met je collega hebt over wat je dwars zit. En als ze roddelt over collega's moet je haar vertellen dat je daar niet van gediend bent.
En die kerstkaart moet je gewoon sturen, maak het niet ingewikkelder en probeer met haar in gesprek te blijven.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Collega probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:10

Ik zou haar juist een extra grote kerstkaart sturen met zo'n vreselijk riedeltje. :')
Ik zou inderdaad in gesprek gaan, misschien met een leidinggevende erbij?

AngeliqueB
Berichten: 1524
Geregistreerd: 29-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:10

Je directe baas erbij betrekken! Een beetje baas weet wel wat er speelt op de werkvloer en kent zijn pappenheimers! En dan vanuit jezelf spreken, niet van: zij zegt, zij roddelt over. Alhoewel ik die roddels wel zou benoemen, het onderwerp en de manier waarop ze het doet, en hoe jij je eronder voelt.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:11

Aankaarten bij je leidinggevende!! Envervolgens ga je naar PZ ( personeelszaken) een vertrouwenspersoon (als jullie die hebben ) of een OR....
Wanneer je dit aankaart moet er gewoon een open gesprek met jou, je collega en je leidinggevende komen, of desnoods met de hele groep!

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:13

Ik zou haar geen kaart geven. Volledig negeren en vooral geen aandacht aan schenken.

Zo te horen kan je het toch niet goed doen en als jij totaal niet met haar kan dan deed ik ook geen kerstkaart.

Misschien kan je de kaarten voor de anderen geven als zij er niet is of op de post doen? Als je bang bent dat het anders escaleerd.

Ik zou wel proberen dit bij je leidinggevende aan te kaarten. Hier lijdt je zelf onder en dat mag nooit de bedoeling zijn in je werk.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:15

Als je haar geen Kerstkaart stuurt dan verlaag je jezelf tot haar niveau.

Heb je geen leidinggevende die je om advies kunt vragen? Dit is namelijk best een heel vervelend probleem wat iedere werkdag weer terug komt.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:15

Ik heb ook een collega die veel roddelt en zeurt. Heb hem er 2 keer zelf op aan gesproken, toen een keer boos geworden en gezegd dat ik het zat ben om elke dag het gezeur en gezemel aan te horen. Daarna teamleider ingelicht met de melding dat ik er gek van werd. Teamleider heeft collega er op aangesproken en nu is t al weken heerlijk rustig naast me :) kerstkaart zou ik niet weten want die geef ik aan niemand :')

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:16

Volledig negeren zorgt voor een geweldige werksfeer ja ;) Weet niet hoeveel jullie daadwerkelijks amen moeten doen, maar kaart het iig aan en doe er iets mee.

Expres geen kaart geven is gewoon een beetje kinderachtig, of je zet je er overheen, of je geeft hem gewoon uit "netheid".. Maar expres niets geven, tjah... dat lokt wel reactie uit...

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 17:16

Een gesprek aangaan word moeilijk...
Mijn leiding gevende die roddelt net zo hard met haar mee dus daar heb ik niks aan.
Dan zou ik een stapje hoger moeten gaan naar de directeur die ook PZ is en die heeft mij verteld dat hij denk dat ik loog over mijn depressie en mijn psychische problemen en dat hij me niet vertrouwd dus 9 van de 10 keer trek ik aan het kortste eind omdat ik "ziek in me kop" (zo noemen hun dat) ben.
Snappen jullie waarom het moeilijk word om het aan te kaarten?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Collega probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:17

Waarom werk je daar überhaupt dan nog? Als ze zo tegen je doen?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Collega probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:19

Jemig wat een vervelende sfeer bij je werkgever. Ik zou ook op zoek gaan naar wat anders geloof ik..

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 17:21

MarlindeRooz schreef:
Waarom werk je daar überhaupt dan nog? Als ze zo tegen je doen?

Omdat ik het werk zelf wel leuk vind, ik werk hier al 8 jaar...
En daarbij weet ik niet zo goed wat ik anders moet gaan doen, en misschien ben ik ook wel bang om mijn vaste contract op te zeggen en mijn zekerheid te verlaten...
Ik woon alleen en kan nergens op terug vallen, ik moet echt geld verdienen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Collega probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:54

Arrabel, het is nu geen goed moment om een vaste aanstelling op te zeggen, tenzij je er een andere voor terug krijgt. Doe dat dus niet.

Ik vind niet dat je naar een leidinggevende moet gaan voordat je zelf hebt geprobeerd iets aan het probleem te doen. En in jouw specifieke geval is dat waarschijnlijk ook geen goed plan.
En heb je teamvergaderingen? Daar zou je het onderwerp 'roddelen' op de agenda kunnen plaatsen.

Probeer zelf niet in een slachtofferrol terecht te komen. Daarmee voldoe je wellicht aan het beeld wat anderen van je hebben. Je bent niet 'ziek in je kop', straal naar anderen uit dat je plezier hebt in je werk en een leuke collega wil zijn. En doe zelf natuurlijk nooit mee met praatjes over anderen.

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Collega probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 18:00

Maak duidelijk bij de rest van de collega's dat ze over iedereen roddelt. Zodra iemand dus de deur uit is dan gaat het over hun. Zouden ze daar blij mee zijn? Geef aan dat jij het zat bent om constant geroddel over een ander te horen en dat je wilt dat er een einde aan komt. Mochten ze een probleem met jou hebben, dan moeten ze dat bij jou aangeven en er niet met een collega over praten: die kan er immers niks aan doen.

En juist wel naar je leidinggevende gaan, of zoals Sammyoo zegt het aankaarten met het gehele team.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Collega probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 19:27

Jeetje, ben ik nou de enige die dit echt kinderachtigheid ten top vind?
Van beide kanten hoor. Zij hoort zeer zeker niet te roddelen, ik zou dit zeker aankaarten bij haar zelf en bij je leidinggevende ondanks het feit dat die net zo hard meedoet.
Maar dan het wel of niet geven van een kerstkaart vind ik een evenzo kinderachtig punt.
Houd de eer aan jezelf en geef OF iedereen gewoon een kaart OF geef niemand een kaart. Maak geen uitzonderingen.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 20:34

MarlindeRooz schreef:
Waarom werk je daar überhaupt dan nog? Als ze zo tegen je doen?


Euhm.... Dit is niet de beste tijd om je baan op te gaan zeggen zonder dat je er een vast contract voor terugkrijgt :=

Ik zou het idd aankaarten bij haar en bij je baas toch, ondanks dat hij ook raar tegen je doet. Dit moet uitgepraat worden anders gaat ht ook ten koste van het bedrijf.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 09:37

Voordat de dame in kwestie binnen was ben ik even naar mijn leiding gevende gegaan een aangegeven dat ik vandaag even in gesprek wil gaan met haar maar dat vond hij geen goed plan.
"daar heeft zij geen behoefde aan" zei hij.
Hij is het met haar eens, hij zegt dat ze steeds probeert normaal met mij om te gaan maar dat ze dan weer de deksel op haar neus krijgt >;) van die uitspraak begrijp ik helemaal niks, het slaat kant nog wal.
Zij roept continue de ergste dingen over mensen en ik floep er 1 keer wat uit en dan ben ik de gebeten hond.
Het lijkt er dus op dat zelfs de leiding aan haar kant staat, wat moet ik dan nog.
Het liefst zou ik me spullen pakken, weg gaan en nooit meer terug komen.
Wat een k#t situatie zeg.... voel me echt heel erg down. :(
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 10-12-13 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Collega probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:42

Toch een gesprek met haar aan gaan? Of in ieder geval aangeven dat je wil praten, wat zij daar dan mee doet is haar keuze, zegt ze nee dan heb je het in ieder geval geprobeerd

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:47

Heb je heeeeeel veel lef? Ga dan eens met een collega praten die je vertrouwt en vraag haar/hem om je te coachen. Wellicht zend jij zonder dat je het zelf weet een boel signalen uit waar anderen op reageren. Jij ziet dan je eigen invloed niet, maar wel de reactie van anderen.

Die collega kan je dan af en toe aangeven waar je "vervelend" voor anderen overkomt en hoe je misschien anders met de situatie kunt omgaan.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 10:09

Ik heb haar een mailtje gestuurd of ze wilt praten.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 12:30

Ze reageert er niet op, dan niet.
Ik heb me best gedaan.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:35

MarlindeRooz schreef:
Ik zou haar juist een extra grote kerstkaart sturen met zo'n vreselijk riedeltje. :')
Ik zou inderdaad in gesprek gaan, misschien met een leidinggevende erbij?

Precies mijn gedachte.. heel slecht :')

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Collega probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:40

Lastig geval... zo'n collega die altijd wat te zeuren heeft op welke manier je haar ook aanspreekt je krijgt het vast altijd te horen. Als ze weer een keer tegen jou begint over een ander zou ik gewoon zeggen dat je niet mee wil doen aan roddelen en dat ze het maar met de persoon zelf moet bespreken.

Verder vind ik het erg laf van je bazen om jou zonder echt gesprek met beide partijen of andere collega's de schuld bij jou te leggen. Hoewel het erg lastig is zou ik toch kijken naar ander werk, hier wordt je ook niet gelukkig van..

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:41

Arrabel schreef:
Ze reageert er niet op, dan niet.
Ik heb me best gedaan.


Misschien moet ze het even laten bezinken :) er zijn maar weinig mensen stoer genoeg om dit zo aan te pakken en haar stijl is het waarschijnlijk helemaal niet. Geef haar even de tijd.