Twijfels twijfels twijfels

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Twijfels twijfels twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:10

Ik weet niet of dit topic hier goed gaat maar het gaat iig over studie.

In 2011 haalde in mijn HAVO diploma. Daarna ben ik Bedrijfskundige informatica gaan studeren. Na een paar maanden ben ik gestopt omdat ik het niet leuk vond. Vervolgens zat ik ruim een half jaar thuis en ben ik gaan nadenken wat ik wel wou. Daar is toen Verpleegkunde uit gekomen. Inmiddels zit ik in m'n 2e jaar HBO V. Vorig jaar met moeite 45EC gehaald en afgelopen tentamenweek was weer een ramp. De herkansingen stapelen zich op en ik werk me de pleuris zonder resultaat. Na gesprek met SLB'er, decaan en studiekeuzeadviseur heb ik besloten om te stoppen. Naast dat ik het heel moeilijk vind, vind ik het ook niet meer zo leuk als ik dacht. Ik mis wiskunde heel erg. Dat zei ik na de stop van mijn vorige opleiding ook maar toch ben ik toen verpleegkunde gaan doen. Ouders en familie reageren niet zoals ik had gehoopt en vinden dat ik door moet gaan. Maar als ik voor mezelf kies, dan stop ik. Maar al die mensen om me heen met al hun meningen. En ik snap ze wel, waarom kan je na 2 keer nog niet de juiste studie hebben gekozen? Ik ben soort van boos op mezelf en twijfel of ik niet gewoon moet doen wat iedereen van me verwacht. Ik zit er op dit moment helemaal doorheen.
Misschien dat er hier 'lotgenoten' zijn? Mensen die hetzelfde hebben meegemaakt of iemand kennen die het moeilijk had met studiekeuze.
Ik ga nu zoeken naar een baan om de tijd tot september te overbruggen. Daarnaast ga ik HAVO Wiskunde B halen om toch aan het leren te blijven en omdat ik dat misschien bij een andere studie nodig ga hebben. En ik ga workshops studiekeuze volgen.
Misschien zijn er mensen met tips over een opleiding waar je rekent/wiskundig bezig bent? Of mensen die Leraar wiskunde opleiding of Bedrijfswiskunde opleiding doen?
Ik ben ten einde raad en twijfel over wat ik nu moet doen..

Edit: Nog even een aanvulling.
Ik ben graag in contact met mensen en help mensen graag. Daarnaast ben ik een echte dierenliefhebber. Ik zou daar wel in willen werken maar ben bang voor de lage kans op een baan. Maar als iemand iets weet, ik hoor het graag :j
Laatst bijgewerkt door MadelonSunny op 06-12-13 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Twijfels twijfels twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:16

Leraren wiskunde zijn er niet genoeg, als je dat overweegt zou ik me er zeker in verdiepen. Wil je wiskunde of cijfertjes? Anders kan je ook in de richting van boekhouden/accountancy gaan denken.

Wat vond je niet leuk aan informatica?

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Twijfels twijfels twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:19

Leraar Wiskunde staat bij mij nu bovenaan het lijstje maar ik wil graag alle opties nog open houden.
Het liefst wiskunde. Cijfertjes vind ik ook wel leuk en ik heb 2 jaar geleden ook gekeken naar accountant. Het sprak me toen niet genoeg aan vanwege het zakelijke. Ik vind contact met mensen zoals je als verpleegkundige of leraar hebt het fijnst :)
BI vond ik te zakelijk en te veel gericht op de IT/informatica. Dus die richting wil ik iig niet uit.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Twijfels twijfels twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:21

Even off topic, maar misschien kan je tot die tijd bijles gaan geven in wiskunde?

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:21

Mijn zus heeft er ook 3 opleidingen en 2 jaar werken over gedaan om uit te vinden wat ze nou eigenlijk wou doen.
Zij is toen in het buitenland gaan studeren, en ze is er hgelemaal happy mee :)
Het is moeilijk om een juiste opleiding te vinden, ook ik heb er ervaring mee.
Volg je hart, misschien kan je eerst gaan werken, misschien kom je er dan achter wat je echt wilt :)

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:22

Daar zit ik inderdaad aan te denken. Ik heb gemaild om een dag mee te lopen met een wiskundedocent op m'n oude school en wil daar ook gelijk vragen hoe ik zoiets aan kan pakken. Heb jij misschien ideeën hoe ik daar mee kan beginnen? Waar je dat aanbied en hoe?

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:23

Troost je. Ik heb ook in 2011 mijn HAVO gehaald en ben nu al met de derde opleiding bezig. In de hoop nu wel de goede keuze gemaakt te hebben.

Ik heb wel een lerarenopleiding gevolgd, maar dan biologie ipv wiskunde. Van de studenten hoorde ik dat het best een pittige opleiding is. Maar ik zou zeggen, doe eens een meeloopdag en ga naar de open dag.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:24

MadelonSunny schreef:
Daar zit ik inderdaad aan te denken. Ik heb gemaild om een dag mee te lopen met een wiskundedocent op m'n oude school en wil daar ook gelijk vragen hoe ik zoiets aan kan pakken. Heb jij misschien ideeën hoe ik daar mee kan beginnen? Waar je dat aanbied en hoe?

Misschien via Marktplaats en misschien via de plaatselijke supermarkt een briefje. Je kan denk ik ook wel een fb bericht maken en delen.Ik weet het persoonlijk ook niet goed -O-

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Twijfels twijfels twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:28

Het is fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Ik voel me echt zo'n mislukkeling, ook al is dat helemaal niet zo en heb ik gewoon meer tijd nodig dan een ander om te weten wat ik wil. Maar het voelt alsof ik faal.
@goldenarrow Volgende week vrijdag ga ik een dag meelopen op de HU voor leraar wiskunde :)
@eclair98 Bedankt :) Ik ga 's even rond kijken. Lijkt me iig slim om eerst weer even m'n wiskundekennis naar boven te halen. Vooral wiskunde B is al jaren geleden :P

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:43

Over het bijlesidee: het is soms moeilijk om aan je eerste "klant" te komen, ik deed het vooral via sites als Marktplaats enz. Zorg vooral ook dat iedereen weet dat je bijles geeft, vrienden, kennissen, je oude leerkrachten op school. Een vriendin van me krijgt bv. doorverwijzingen van haar vroegere leerkracht Frans. Ik had via internet één leerling aan wie ik bijles Frans en Engels gaf en haar ouders hadden aan hun kennissen verteld dat ze erg tevreden waren over mij, en zo heb ik via hen en vervolgens via anderen steeds nieuwe leerlingen gekregen :) Eens je dus één leerling hebt, gaat de bal snel aan het rollen.

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Re: Twijfels twijfels twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:45

waarom doe je geen MBO v? hartstikke leuke opleiding, goed te doen! en veel werk in de te vinden. je hebt dan teminste een opleiding. en de pabo (of hoef je dat voor wiskunde niet?) is echt heel lastig

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 18:50

MadelonSunny schreef:
Leraar Wiskunde staat bij mij nu bovenaan het lijstje maar ik wil graag alle opties nog open houden.
Het liefst wiskunde. Cijfertjes vind ik ook wel leuk en ik heb 2 jaar geleden ook gekeken naar accountant. Het sprak me toen niet genoeg aan vanwege het zakelijke. Ik vind contact met mensen zoals je als verpleegkundige of leraar hebt het fijnst :)
BI vond ik te zakelijk en te veel gericht op de IT/informatica. Dus die richting wil ik iig niet uit.


Ik denk na het lezen van dit bericht je jezelf moet volgen en lekker leraar wiskunde moet worden! Als daar je hart ligt en je dat écht leuk vind is de kans dat je die opleiding haalt heel groot. Daarbij zoeken ze daar inderdaad mensen in.

Doe wat goed voelt en niet wat de rest wilt. Jij moet er de rest van je leven in werken. Zij niet.

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 18:54

@Yasmine Bedankt voor de tips! Vraag je daar dan ook geld voor en hoeveel dan?
@mariekeoo Nee MBO is niks voor mij. Ik kom van het Gymnasium en kan HBO maar niet HBO V vanwege de Anatomie, Fysiologie, Pathologie en Farmacologie. De andere vakken haalde ik makkelijk maar dat vak is een drama. Van HBO V wordt gezegd dat het qua niveau bijna gelijk staat aan de uni. En wiskunde zou ik wel aan de Uni kunnen, maar dingen die met biologie te maken hebben kan ik nog niet eens op HBO :P
Daarnaast wil ik ook geen verpleegkundige meer worden.
@ilaan Bedankt voor je bemoedigende woorden! Ik heb echt even heel veel mensen nodig die zeggen dat ik moet doen wat ik zelf wil. Omdat ik niet weer de verkeerde keuze wil gaan maken, wil ik alle opties nog open houden. Ik heb nog een half jaar om te bedenken wat ik wil :) En door m'n Wis B diploma te gaan halen, kan ik gelijk kijken of ik dat echt nog steeds zo leuk vind als 2,5 jaar geleden :)

PanniePannie

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-06-12
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 23:02

Ik heb zelf een half jaar op de lerarenopleiding wiskunde gezeten. Ik ben daar vervolgens mee gestopt en ben toen bedrijfswiskunde gaan studeren. Dat is een goede beslissing geweest. Ik ben inmiddels alweer een tijd afgestudeerd. Ik wil je graag wat vertellen over de verschillen tussen de 2 opleidingen.

Wat betreft de lerarenopleiding wiskunde: zet heel goed voor jezelf op een rijtje waarom je deze opleiding zou willen kiezen. Vind je het leuk om jongeren iets te leren en vind je het niet erg dat je (afhankelijk van het niveau waarop je les geeft) ook een deel van de tijd bezig bent met 'opvoeden' en gedrag corrigeren? Vind je het onderwijs leuk en ben je bereid de ontwikkelingen in het onderwijs te volgen en je manier van lesgeven daarop aan te passen? Kies dan vooral de lerarenopleiding wiskunde.
Wil je echter echt wat met wiskunde doen, kies de lerarenopleiding dan vooral niet. Ikzelf was zo iemand: ik wilde ook graag wat met wiskunde doen en ik dacht dat ik op de lerarenopleiding op de juiste plek zou zitten. Dit bleek echter absoluut niet het geval te zijn omdat het overgrote deel van de opleiding uit onderwijskunde, vakdidactief en stage bleek te bestaan. Ik miste ook de uitdaging op wiskundig vlak: als docent draag je ieder jaar maar weer dezelfde kennis over. Nu vind je het oplossen van een differentiaalvergelijking misschien uitdagend, als je dat al 5 jaar doet is de uitdaging daar wel vanaf. Als je de lerarenopleiding kiest moet je de uitdaging dus echt in het onderwijs zoeken en niet in de wiskunde (dat is nu misschien uitdagend, maar als je er ieder jaar hetzelfde mee doet dan is die uitdaging ook snel weer weg).

Als je twijfelt tussen beide studies dan is mijn advies: kies dan bedrijfswiskunde. Na de studie bedrijfswiskunde kun je in 1 jaar tijd je onderwijsbevoegdheid halen en alsnog het onderwijs in (mocht je dat willen). Soms kan het zelfs al met een didactische aantekening!
Als je de lerarenopleiding wiskunde af hebt en je wil het bedrijfsleven in, dan duurt dat langer dan een jaar voor je je bedrijfswiskundediploma hebt behaald.
Samengevat: de lerarenopleiding leidt specifiek op tot docent, en met bedrijfswiskunde kun je veel meer kanten op.

De werkgelegenheid voor docenten wiskunde is volgens mij redelijk goed, de werkgelegenheid voor bedrijfswiskundigen is uitstekend. Ik weet van toen ik nog bedrijfswiskunde studeerde dat er regelmatig bedrijven contact zochten met de opleiding of ze misschien nog een student hadden die aan het afstuderen was, omdat ze interesse hadden. Het is dus een gewilde studie in het bedrijfsleven en door de brede inzetbaarheid zal de werkgelegenheid ook wel goed blijven.

Meer informatie over bedrijfswiskunde heb je waarschijnlijk al op internet gevonden. Ik geloof dat er op dit moment 5 hogescholen zijn die de opleiding aanbieden en als ik me niet vergis is er ook nog wel wat verschil in de toepassingsgebieden waarop de verschillende hogescholen zich richten. Dat is dus wel een belangrijk punt bij de keuze van een hogeschool (als je deze studie zou kiezen uiteindelijk). Ik heb de opleiding zelf in Tilburg gevolgd en deze staat tevens het beste aangeschreven.
Als je specifieke vragen hebt over de opleiding dan mag je ze altijd stellen. Ik lees dat je gaat meelopen op je oude school. Mocht je ook een keer willen meelopen in het bedrijfsleven bij iemand die bedrijfswiskunde heeft gestudeerd, dan kan ik dat waarschijnlijk wel regelen.

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Twijfels twijfels twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 23:13

Deze informatie heb ik nodig! Superfijn dat je dit bericht hebt gestuurd.
Het 'opvoeden' en gedrag corrigeren vind ik leuk maar ik heb er idd ook al aan zitten denken dat je altijd hetzelfde niveau wiskunde geeft. Tuurlijk kan je doorleren voor de bovenbouw maar het lijkt mij meer hetzelfde dan wanneer je het bedrijfsleven in gaat. En idd wat je zegt, wat ik heb gelezen, is dat je als je bedrijfswiskundige bent, je ook altijd nog leraar kan worden. Ik vind het fijn om meerdere mogelijkheden te hebben en als leraar heb je die minder.
Maar ik weet nu nog vrij weinig over bedrijfswiskunde, de opleiding en toekomstperspectief. Ik ga je daarover even pb'en :)

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Twijfels twijfels twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:15

Haha had het niet gezegd als ik dacht dat je je verstand niet gebruikte. Maar dat doe je duidelijk wel. En over beide erg veel info inwinnen via internet, scholen etc en dan kijken waar jou kwaliteiten het best in uitkomen. Grote kans dat je dat ook de leukste vind..

PanniePannie

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-06-12
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 13:58

MadelonSunny schreef:
Deze informatie heb ik nodig! Superfijn dat je dit bericht hebt gestuurd.
Het 'opvoeden' en gedrag corrigeren vind ik leuk maar ik heb er idd ook al aan zitten denken dat je altijd hetzelfde niveau wiskunde geeft. Tuurlijk kan je doorleren voor de bovenbouw maar het lijkt mij meer hetzelfde dan wanneer je het bedrijfsleven in gaat. En idd wat je zegt, wat ik heb gelezen, is dat je als je bedrijfswiskundige bent, je ook altijd nog leraar kan worden. Ik vind het fijn om meerdere mogelijkheden te hebben en als leraar heb je die minder.
Maar ik weet nu nog vrij weinig over bedrijfswiskunde, de opleiding en toekomstperspectief. Ik ga je daarover even pb'en :)

Geen dank!

Inderdaad: je kan doorleren voor een eerstegraadsbevoegdheid of om les te geven op het HBO. Maar ook daarvoor geldt: als je dat jaar in jaar uit moet doen, dan is het niks nieuws meer.

Toen ik aan de lerarenopleiding begon viel het me op dat al mijn medestudenten de opleiding kozen omdat ze graag het onderwijs in wilden. Ze kozen voor het vak wiskunde omdat ze dat 'wel leuk vonden'. Mijn argementatie om die opleiding te kiezen was daarentegen dat ik graag wat met wiskunde wilde doen. Ik koos voor de lerarenopleiding omdat het onderwijs me 'wel leuk leek'. Precies andersom om dus. En dat bleek dus ook de verkeerde insteek te zijn, want de opleiding draait vooral om het worden van docent. Het vak is (in mijn ogen) echt bijzaak.

Ik heb je PB inmiddels beantwoord.

MadelonSunny

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:14

Inmiddels wat verder in het 'keuzeproces'.
Dagje bij Leraar wiskunde en Bedrijfswiskunde meegelopen. Bij Leraar wiskunde sprak de wiskunde me erg aan maar de leraarvakken een stuk minder. Bij Bedrijfswiskunde sprak eigenlijk alles me wel aan. Hele moeilijk wiskunde maar ik denk dat dat wel moet lukken :) Ik heb een aantal online boeken van hun dus ik kan me er beter in verdiepen :)
Nu ben ik ook aan het kijken naar Bouwtechnische bedrijfskunde. Zijn er hier toevallig mensen die dat studeren/gestudeerd hebben?
18 januari is de open dag op de HVA dus dan ga ik bij de techniek kijken. Ik ben daar ook geweest voor de meeloopdag Bwis en de school spreekt me iig heel erg aan :j Het valt me op dat de techniek me toch wel erg interesseert en het me ook goed ligt. Dus vandaar dat ik daar ga kijken en Bouwtechnische bedrijfskunde me aanspreekt. Technische bedrijfskunde spreekt me minder aan, dat vind ik weer te technisch.
Ideeën voor opleiding zijn nog altijd van harte welkom :)