discussie over service.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

discussie over service.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:54

ik had laatst met mijn leraar een discussie over gratis service.
een winkelwagen is dus geen service, maar bijvoorbeeld: een parkeerplaats weer wel.
wat is volgens jullie nou een een goede gratis service?
bijvoorbeeld: bij de ikea passen ze op je kinderen...

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: discussie over service.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:55

Waarom is een winkelwagen geen service? Ik mis even de inhoud van 'service'

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: discussie over service.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:56

Daar kan je hele leuke discussies over hebben, leuk!

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:58

Urielle schreef:
Waarom is een winkelwagen geen service? Ik mis even de inhoud van 'service'

hoe bedoel je? hij vond een winkelwagen geen (gratis) service want dat was iets heel gewoons...

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:59

Ik heb laatst een milde woordenwisseling gehad met de snackbaruitbater op station Ede-Wageningen, dat zijn toiletten niet (meer) gratis zijn voor klanten. Geef ik daar vijf euro uit aan een niet zo verschrikkelijk lekker broodje, mag ik niet eens naar de wc >;) Dat vind ik nou géén service.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:00

Een winkelwagen is wel service, alleen moet je borg betalen omdat niet iedereen de karretjes terugbrengt. Je betaalt er toch niets voor?
Parkeerterreinen vsn supermarkten zijn daarentegen lang niet altijd gratis :)
Ik versta onder service een kassamedewerkster die je oprecht gedag zegt, die met je meeloopt als je iets niet kunt vinden.
Het helpen met je jas in een restaurabt, je stoel helpt aanschuiven, etc.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:12

novito schreef:
Urielle schreef:
Waarom is een winkelwagen geen service? Ik mis even de inhoud van 'service'

hoe bedoel je? hij vond een winkelwagen geen (gratis) service want dat was iets heel gewoons...

omdat iets gewoon is, is het nog niet geen service.

natuurlijk is het service, die krengen kosten goed geld en de supermarkt stelt ze ter beschikken na het betalen van een kleine borg.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:19

Ook niet alle winkels hebben muntslotjes op de winkelwagentjes en ik vind het absoluut wel vallen onder service, zeker omdat de meeste winkels wagentjes hebben die aangepast zijn aan de artikelen (een bouwmarkt heeft andere karretjes voor plaatwerk bijv.; of platte karren voor als je zakken veevoeder of potgrond gaat halen); bij supermarkten zit er meestal een kinderzitje op en een haakje waaraan je boodschappentas of je handtas kan hangen. De Blokker hier heeft bijv. geen karretjes, ik kan je vertellen dat je staat te vloeken met in een hand een overlopend mandje, in een hand een maxi cosi met een kind van 10 kilo en nog loslopend grut bij je door die smalle gangetjes!
Ik vind het dan weer 'normaler' dat je bij een winkel kunt parkeren. Daarom snapte ik de definitie even niet.

Wat ik een prettige service vind:
- winkelmedewerkers die zware of grote aankopen voor je in de auto zetten; helpen bij het inpakken van je boodschappen; etc.
- als een artikel is uitverkocht even willen bellen naar nabijgelegen filialen of het daar wel is (dat wil nl. ook niet elke winkelier grrrrrr)
- de automatische schuifdeur en automatische hekjes! Heel vanzelfsprekend tot je bij een winkel komt waarbij je met je handen vol staat en een deur of hekje open moet prutsen.
- zelfscanservice
- boodschappen thuis kunnen laten bezorgen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:22

Ik vind een parkeerplaats ook geen service. Als die er niet zou zijn zal de supermarkt heel veel klanten mislopen. (e.e.a. afhankelijk van in welke regio je woont).
Maar een winkelwagen vind ik ook geen service. Imo hoort dat er ook gewoon bij, want waar moet ik anders mn schapjes in doen :D

Je boodschappen inpakken of thuis laten brengen (kosteloos) vind ik wel service :D

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: discussie over service.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:30

De koffie/thee die je vaak in supermarkten kan drinken zijn wel een echte service vind ik.

Maak er nooit gebruik van, maar toch, het zou kunnen :)

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 21:35

Urielle schreef:
Ook niet alle winkels hebben muntslotjes op de winkelwagentjes en ik vind het absoluut wel vallen onder service, zeker omdat de meeste winkels wagentjes hebben die aangepast zijn aan de artikelen (een bouwmarkt heeft andere karretjes voor plaatwerk bijv.; of platte karren voor als je zakken veevoeder of potgrond gaat halen); bij supermarkten zit er meestal een kinderzitje op en een haakje waaraan je boodschappentas of je handtas kan hangen. De Blokker hier heeft bijv. geen karretjes, ik kan je vertellen dat je staat te vloeken met in een hand een overlopend mandje, in een hand een maxi cosi met een kind van 10 kilo en nog loslopend grut bij je door die smalle gangetjes!
Ik vind het dan weer 'normaler' dat je bij een winkel kunt parkeren. Daarom snapte ik de definitie even niet.

Wat ik een prettige service vind:
- winkelmedewerkers die zware of grote aankopen voor je in de auto zetten; helpen bij het inpakken van je boodschappen; etc.
- als een artikel is uitverkocht even willen bellen naar nabijgelegen filialen of het daar wel is (dat wil nl. ook niet elke winkelier grrrrrr)
- de automatische schuifdeur en automatische hekjes! Heel vanzelfsprekend tot je bij een winkel komt waarbij je met je handen vol staat en een deur of hekje open moet prutsen.
- zelfscanservice
- boodschappen thuis kunnen laten bezorgen

haha ik ben het volledig met jou eens!

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: discussie over service.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:51

De definitie van service kan je in mijn ogen zo maken

heeft de winkelier er wat aan?

zo ja, dan geen service, bij nee dan wel service

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: discussie over service.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:52

Een winkelier heeft altijd wat aan service :D nl. klanten trekken.

Zelfs als ie een schoenenpoetser inhuurt doet hij dat omdat hij hoopt dat mensen daardoor bij zijn winkel boodschappen komen doen, wat voor hem dus omzet is :)

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:53

Dat is wel lastig want indirect heeft een winkelier altijd wat aan service. Het levert ze natuurlijk klandizie op.

Wat Sammie zegt dus :') Crosspost

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: discussie over service.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:58

Ik denk dat je het dan wat meer sec moet zien.

natuurlijk verleent een winkelier service om klanten aan zich te binden, maar stel dat klantenbinding geen factor was in deze. Zo moet je de vraag eigenlijk lezen.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:03

Een winkelwagentje is bedoeld om meer boodschappen in kwijt te kunnen dan in bijvoorbeeld en mandje zodat er meer omzet gemaakt wordt.
Een parkeerplaats is hetzelfde. Kun je alleen boodschappen doen die je naar huis kunt dragen dan is dat veel minder.

Service is voor mij net een beetje extra, maar heeft als onderliggend doel klantenbinding. Maar vaak kost service ook weer geld , daarom kan een duurdere winkel meer service bieden.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 22:27

raket schreef:
Een winkelwagentje is bedoeld om meer boodschappen in kwijt te kunnen dan in bijvoorbeeld en mandje zodat er meer omzet gemaakt wordt.
Een parkeerplaats is hetzelfde. Kun je alleen boodschappen doen die je naar huis kunt dragen dan is dat veel minder.

Service is voor mij net een beetje extra, maar heeft als onderliggend doel klantenbinding. Maar vaak kost service ook weer geld , daarom kan een duurdere winkel meer service bieden.

maar wat vind jij dan een goede service?

Knoffer

Berichten: 4109
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 22:59

Een winkelwagen zie ik niet als service eerlijk, maar als noodzakelijk basiselement. (In een grote winkel iig.) Net als de winkelruimte zelf. Parkeerruimte hetzelfde bij grote winkels. Het is echt heel erg basis dat je klant je op de juiste manier kan bereiken, anders kun je beter überhaupt niet beginnen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: discussie over service.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:20

Ik vind het ook altijd wel service als ze in de winkel je spullen inpakken in een tas/doos/krat wat je eventueel zelf meegenomen hebt.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:29

Extra hulp die ongevraagd wordt aangeboden. Bijvoorbeeld boodschappen naar de auto dragen als je slecht ter been bent.
Als je een product vraagt en het is er niet dat er achter de coulissen toch doorgezocht wordt en ze je opzoeken in de winkel om het toch te brengen.
Aanvullen op een manier gebeurd zodat je er nauwelijks hinder van ondervindt, dus de vakkenvullers aken plaats voor jou ipv dat je al turnend bij je boodschappen komt.

Voor in een supermarkt dit soort dingen.

Bij bijvoorbeeld ruitershop kreeg ik proefzakjes kattenvoer mee, omdat ze wisten dat ik katten heb.
Vooral omdat ze dat onthouden hadden, reparaties worden netjes opgelost, er wordt de ruimte geboden om mee te denken als je een product nodig hebt voor iets specifieks.

Volgens mij is de grens tussen service en benodigde zaken om een zaak draaiend te houden heel vaag.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:31

-Dat de witgoedwinkeleigenaar hier in het dorp mijn nieuwe magnetron na sluitingstijd zonder extra kosten even bij me thuis kwam brengen, dat vind ik fijne service.
-Dat Ziggo gratis een nieuwe verlengkabel stuurde toen ik belde met een klacht vanwege storende ontvangst. De storing bleek te liggen aan een zwaar verouderde kabel die ik er zelf tussen had gezet. Helemaal niet hun "schuld" en toch binnen 2 dagen een gratis nieuwe kabel in de bus en weer fijn tv kijken. Goede service!
-De loodgieter die ik nodig had vanwege lekkage. Moest een afspraak met mij maken. Ik heb 2 banen en ben alleen thuis tussen 13 en 14:30. Dus ik dacht, dat gaat weken duren. Zegt 'ie "bent u nu thuis, dan kom ik over 10 minuten". Super service gewoon!!
-Hema cassiere die meedenkt over een aanbieding die ik niet goed had begrepen. "als u nou 2 van die pakt, dan is deze gratis" op een drukke zaterdag. Fijne Service!
-Naar toilet mogen in een winkel. Prettige service!
-mogen stemmen over de herinrichting van het gemeentelijk groen, en dat dan ook nog aan de uitkomst wordt gehouden. Service.
-Schilders die in de buurt bezig zijn en met mij een afspraak proberen te plannen. Ik zie ze bezig en roep "jullie zouden morgen komen, maar dat komt best wel slecht uit, ik ben NU thuis" "Oh wat handig, bedankt dat u het zegt, dan komen we zo na de schaft, dan hoeven wij ook morgen niet op nieuw te komen!" Service!

Service gaat het afgelopen jaar over het algemeen heel prima allemaal :))

Bij slecht bericht vind ik trouwens ook dat er wel service wordt verleend.
Bijvoorbeeld Bol.com die iets niet kan leveren en een mail stuurt met de mogelijkheid om de bestelling te annuleren.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:31

weetje wat eigenlijk service is..! Je bestaande klanten ook af en toe iets leuks geven ipv alleen maar nieuwe of ik stap op klanten lokken met ipads, kortingen en andere aanbiedingen..

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: discussie over service.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:32

Mee eens! Als bestaande klant krijg je bijna nooit wat extra's!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:35

Service is voor mij een extra handeling waar geen geld voor wordt gevraagd. Winkelwagentje zie ik niet als service, die is voor mij standaard. Maar laatst moest ik iets aan mijn bril laten repareren (een van de vleugeltjes waarmee de bril op je neus rust was foetsie. Beide vervangen, hoefde niet te betalen, dat noem ik service. Meedenken, anticiperen, dat is ook service.

Wat ik onder service schaar is net dat stapje extra dat men bereid is voor je te zetten. En dan maakt het niet uit of er betaald moet worden of niet betaald hoeft te worden. Een servicemonteur die bereid is om op een zondag, dat jij net tijd hebt, toch langs te komen zonder weekendtoeslag om je wasmachine te repareren, dat valt bij mij onder service.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:37

Sammie schreef:
weetje wat eigenlijk service is..! Je bestaande klanten ook af en toe iets leuks geven ipv alleen maar nieuwe of ik stap op klanten lokken met ipads, kortingen en andere aanbiedingen..


Ik zit bij een bedrijf die bestaande klanten regelmatig dingen aanbiedt. En dan is ben nog niet blij meteen cadeautje. Maar je kunt het niet iedereen naar zijn zin maken, en ik kom te vaak tegen dat men als bestaande klant niet blij is met die iPad. Dus wie bepaald of iets service is? De klant of het bedrijf zelf?