Te oud in de klas...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Te oud in de klas...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 00:25

Dag bokkers,

Na heel wat studie wisselingen zit ik nu redelijk op mijn plek. Echter voel ik mij 'te oud' in de klas.
Ik ben eerste jaars mbo student en 22 jaar. Daarnaast ook een 'rugzak' om het zo maar te noemen..

Ik voel me momenteel niet in de klas lekker, maar ik merk van mijzelf dat dit niet de eerste keer is.. Dit heb ik eigenlijk heel vaak en misschien wel de reden waarom ik gedemotiveerd raak.. want tjah je zit er wel 38 uur mee. Edit: Ik weet natuurlijk dat je voor jezelf er zit.. maar als je als enige eigenlijk door de klassen gaat, word het wel moeilijker zeker met groepsopdrachten ;) Ik zit wel met 3 andere meiden, maar ik merk gewoon dat ik er niet 'bij hoor'. Ik ben ouder, wijzer, woon op mijzelf, denk anders... noem maar op.

Ik wil eigenlijk ook heel graag naar HBO, wat misschien sommige al weten hier op dit deel van het forum. Echter de knoop doorhakken voor de toelatingstest. Dát is andere koek. Ik weet dat ik het niveau aan kan.. Dat is het ook niet. Ik verwacht dat ik het met gewoon studeren de testen wel doorkom.

Is er iemand wie mijn verhaal herkent? of mij misschien kan pushen om 'gewoon' aan te melden? Ik ben misschien wat te onzeker oid..
Laatst bijgewerkt door Astaloca op 28-11-13 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Te oud in de klas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:28

Je bent nooit te oud om te studeren :D
Op de uni hebben we een man van 70+ die samen met ons colleges volgt.
Als je iets wilt, moet je er voor gaan!

femo
Berichten: 1841
Geregistreerd: 20-04-12

Re: Te oud in de klas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:31

heel herkenbaar! :) ik zat vorig jaar ook in een klas, waarvan het echt een leuke klas was, maar gewoon in een andere levensfase zit.

Bravour89
Berichten: 132
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:32

Er zijn ook ROC's die klassen hebben waarin veel 'oudere' studenten zitten. Maar veel daarvan zijn versnelde opleidingen.

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 00:32

Bravour89 schreef:
Er zijn ook ROC's die klassen hebben waarin veel 'oudere' studenten zitten. Maar veel daarvan zijn versnelde opleidingen.

Klopt inderdaad.. helaas hebben we dat hier niet in de regio. :\

En idd @femo andere levensfase. Dat woord zocht ik! Ben jij ook dan iets anders gaan doen? :)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Te oud in de klas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:39

Ik heb mijn halve studie in een andere levensfase gezeten, en het heeft mij nooit gestoord - de meeste van mijn klasgenoten ook niet. Je moet alleen niet verwachten dat je vol in de groep meedraait, maar dat was ik toch al nooit van plan.

Je zit er voor jezelf, om jezelf te ontwikkelen, om kansen voor jezelf te creëren. Als je denkt dat je dat beter op een HBO kan - zet de stap. En als het daar niet van komt, dan heb je eigenlijk ook te weinig initiatief om het op een HBO te redden, dat durf ik ook nog wel te zeggen. Zit je niet op je plek, doe er dan wat aan. En anders: maak het beste van je opleiding - zonder opleiding ben je nog veel verder van huis.

Pieter25

Berichten: 3789
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:43

Ik ben op mijn 21ste nog aan een MBO opleiding begonnen. Ik had wel geluk dat het een kleine klas was en dat de leeftijd redelijk gespreid was.. Maar goed van de 4 jongens, was ik wel papa Pieter _O-

In jou geval, ik kan het me goed voorstellen, dat je moeite hebt een klik te vinden.. wat ik zou doen poe. Als je HBO aan kan en je de perfecte opleiding hebt gevonden doen!!

edit: Prrrr _/-\o_

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Te oud in de klas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:49

wij hebben ook zat oudere mensen in de klas hoor. leeftijd varieerd op dit moment van 17 tot 24. gaat prima en is heel gezellig!
Maar gewoon doen waar je je goed bij voelt! Wil je naar het HBO wie houd je tegen? Gewoon doen!

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:52

Ik ben 39 en zit tussen de jonge jongetjes van 18 t/m 22 jaar :D (1e monteur elektrotechniek :+ )

Ze vinden het prachtig *D

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 00:57

Ik ken je probleem ! Maar ik had dat al toen ik 14was.
Ben écht altijd al met oudere mensen om gegaan,
Kon wel goed met de klas opschieten hoor, maar echt vrienden met ze nee, die had ik buiten school.

Als jij je beter bij hbo voelt, dan zal ik als ik jou was daar voor kiezen ! :)

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Te oud in de klas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 01:03

Nou, ik heb het weer andersom. Ik doe eerste jaar MBO, en ben zelf 16, en de rest is boven de 18 jaar.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 01:03

Hier genoeg oudere mensen op de opleidingen, zit van 17 jarigen tot 26 jarigen in de klas met alle leeftijden daar tussen in, lekker je opleiding afmaken joh! :D

edit: ben zelf ook een jonkie in vergelijking wat er in mijn klas zit :+

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 01:04

Ik ben net weer begonnen met n MBO opleiding, ben in t 2e jaar ingestroomd en ben 25 jaar. We hebben n aantal in de klas van 16, 17, 18, 20 en 21 jaar. Daarna kom ik en er is nog iemand van 30 jaar. Ik voel me iig echt niet oud en heb t juist ontzettend naar mn zin in de klas :) ik merk iig weinig van t leeftijdsverschil :) maar ik denk dat het er ook heel erg aan ligt of je er open voor staat. Als ik overal op zou letten zou ik me ook oud voelen :') maar ik kan er juist wel om lachen als we t over 'vroeger' hebben :')

ik zou er gewoon het beste van maken :)

shet_rules

Berichten: 488
Geregistreerd: 22-04-06
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Te oud in de klas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 01:07

Ik ga vanaf volgend jaar met ongv het zelfde zitten dus ik lees even mee :)

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:47

Je denkt dat de studenten op HBO in dezelfde levensfase zitten als jij? Nou nee, ze zullen bijna allemaal 17/18 zijn en net van havo af. Ze zijn super irritant met hun gegiechel en gezeur over niks. Ze wonen nog thuis, ze hebben nog geen rijbewijs. Het is nooit hun eigen schuld als iets fout gaat, altijd van de docent. Etc etc.

Maar gewoon die toelatingstoets doen :) als je het kan, go for it!

DeMaJai
Berichten: 281
Geregistreerd: 03-02-10
Woonplaats: Gouda

Re: Te oud in de klas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:57

Ik ben net begonnen op mbo in Barneveld, Ben 25 jaar.
Mensen in mijn klas zijn vanaf 17 tot 20 jaar.
Ben het gewend was altijd de oudste

Anoniem

Re: Te oud in de klas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:03

Was geswitcht dit jaar naar een andere studie (wil alleen weer terug switchen... Dus hopen dat dat kan...), maar zit nu dus in de eerste van hbo en leeftijd in mijn klas varieert van 17 tot 28. De helft is 23 en jonger andere helft is 23 en ouder.

Ik zeg dus gewoon doen! Als je het aankan, probeer hbo!

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:03

Je moet gewoon je eigen instelling veranderen :j ik heb ook altijd in klassen gezeten waarin ik de oudste was :) dat kon ik heel vervelend vinden, maar zoals hier boven ook al eens is gezegd, je zit er voor je zelf, je draait toch nooit helemaal vol mee in zo'n groep, maar wil dat dan ook gewoon niet. Hou iedereen te vriend en wees sociaal, maar verwacht er verder niets van :) dat heeft t voor mij allemaal veel makkelijker gemaakt. Mijn laatste studie was ik ineens de een na jongste :+ kwam ik als 24 jarige terecht tussen allemaal 30 tot 50 jarigen :')

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:10

Ik herken je verhaal. Inmiddels ga ik al 2 jaar niet meer naar school haha.
Maar toen ik 20 was zat ik ook in een klas met mensen die net van het vmbo kwamen.
Hier voor heb ik in een 'volwassen' klas gezet, van 18 tot 40 jaar ongeveer. Daarbij zaten ook wel mensen die daar niet thuis hoorden haha maar dat was geen probleem.

Maar het was erg lastig omdat ik graag wilde leren, en het was voor mij al best moeilijk. Terwijl de rest van de klas altijd druk bezig was met de boel te verstieren. Die hadden nog niet begrepen dat de vmbo tijd afgelopen was.
Ik heb 100 keer gedacht ik zit hier voor mezelf, maar het bleef moeilijk. Echt een gesprek stof hadden we niet en in de pauze tja, gewoon lastig.
Ik woonde samen, had een rijbewijs, naast school een baan etc. En de rest vond het alleen maar cool een auto! Die wilden het liefst de hele dag met mij naar de McDonalds

Ik denk dat je gewoon voor jezelf moet kiezen en je dromen achter na moet gaan
Laatst bijgewerkt door CoSnuf op 28-11-13 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:10

Ik zit momenteel in een deeltijd klas, ik ben met 20 zo'n beetje de jongste geloof ik, maar er zijn er ook van voorbij de 40.

Niemand doet daar eigenlijk moeilijk over, iedereen heeft het juist heel gezellig met elkaar. Zet je er overheen, ik vind je nu eigenlijk over komen alsof je jezelf beter vind dan de rest. Je kunt toch gewoon gezellig mee kletsen?

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Te oud in de klas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:13

Als je niet op je plek zit in de klas kun je je best eenzaam voelen, vooral als je ook nog een beetje introvert bent.
zie jouw anders zijn niet als een minpunt maar als een pluspunt, je mag er ook zijn.
waarom twijfel je over het hbo?

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:17

Je hoeft toch ook geen vrienden te zijn met je klas? Ik héb uberhaupt geen vaste 'klas' maar een groep mensen waar ik colleges mee volg per vak verschillend. Kom wel dezelfde mensen soms tegen en daar maak ik ook gewoon een praatje mee. Maar buiten schooltijd niet hoor. Ik zat vorig jaar met mensen vers van het atheneum (18 jr, ik ben 23) in de 'klas'. Maarja, dat maakt mij niet uit. Ik ben daar niet om vrienden te worden, maar ik wil mijn vakken halen zodat ik een master kan doen. Misschien moet je je iets meer focussen op waarom je daar zit, en wat je daaraan hebt? Dat werkt voor mij dus erg goed :)

Je zegt daarbij dat je hier goed op je plek zit qua opleiding. Dan zou ik eerst deze opleiding afmaken en dan evt instromen in HBO. Als je dit afmaakt heb je iig een diploma, en dan kun je daarna nog aanvullen. Staar je niet blind op het niveau, soms is het ook een voordeel om eerst een opleiding af te maken alvorens aan een nieuwe te beginnen. Persoonlijk vind ik het iig erg fijn (ben doorgestroomd naar uni) dat ik altijd nog aan de slag kan met mijn HBO diploma, als dit allemaal niks wordt :)

Ik denk net als Gypsy, dat je je er even overheen moet zetten. Op geen manier banketstaaf bedoelt, maar accepteer het zoals het is, maak er het beste van en dan heb jij straks mooi wel je diploma en kun je evt verder studeren als je wilt! (Ennuh, ik heb ook weleens zwakke momentjes hoor: waarom zit ik hier, wat doe ik hier, kan ik niet beter.. Maarja, ik weet héél goed waar ik naartoe wil, en daarvoor is dít de weg. Dus doorzetten dan maar!)

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:23

De meeste mensen met een rugzak hebben door schade en schande ontdekt wat verstandig is voor hun, in jouw geval waarschijnlijk (want ik ken je niet) dat een opleiding heel verstandig zou zijn en je verder zou helpen. Ergens mee stoppen zou erg zonde zijn, maar een stapje hoger proberen te komen natuurlijk niet. En de ene opleiding sluit de andere niet uit natuurlijk. Je kunt doorgaan met je MBO terwijl je toelatingsexamen doet voor het HBO. Haal je hem dan ga je verder naar een andere opleiding (die natuurlijk inhoudelijk anders is maar sociaal precies hetzelfde want allemaal 17/18 jarigen vers van de middelbare school). Haal je hem niet, geen schande want je hebt het geprobeerd, dan maak je je MBO af. Hoe dan ook kom je verder in je leven. Je sociale contacten zul je waarschijnlijk ergens anders vandaan moeten halen, prima toch? Pauzes zijn prima geschikt om te studeren met een bakje koffie ipv kletsen over het weekend met anderen. Kwestie van instelling denk ik eigenlijk.. En ja ik herken het wel hoor, op mijn opleiding zaten mensen van 19 tot 63. De een ging in de pauze opscheppen over veroveringen in de kroeg en de ander ging even snel studeren zodat ze dat thuis niet meer hoefden te doen.

astwice

Berichten: 726
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: NB-Bladel ;)

Re: Te oud in de klas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 13:44

Ik herken je verhaal, met mijn 22 jaar voel ik me af en toe ook niet helemaal op mijn plek. Ik heb eerst een MBO3 gedaan en nu een MBO4. Na heel lang twijfelen omdat ik ook met mijn leeftijd zit. En ja ik zit op een ander level qua denken en doen. Maar zoals hierboven al eerder genoemd word, ik doe wat ik moet doen, ik hoef er niet helemaal bij te horen maar ben wel gewoon sociaal en heb dat geaccepteerd.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Te oud in de klas...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:47

Ik denk dat je jezelf ook vooral niet als superieur in wat dan ook moet zien. Als wij aan een opdracht werken kan ik meestal óók van de eerstejaars wat leren. Denken dat je van anderen niks kunt leren is mijns inziens de grootste fout die je kunt maken, gezien zelfs een topmanager of professor van een productiemedewerker of student vaak nog wel iets kan leren :)