Transcriptie interview, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Transcriptie interview, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 12:26

Ik moet een letterlijk transcriptie maken van twee interviews. Hoe je een transcriptie maakt is me echter niet
helemaal duidelijk en niemand lijkt het echt te weten aan wie ik het vraag. Dus vandaar dat ik mijn vraag hier
stel!

Klopt het dat ik gewoon letterlijk moet uittypen wat ik heb opgenomen (in een audiobestand), dus wat ik als
interviewer vraag/zeg en wat de geïnterviewde zegt zonder koppelwoorden (zegt ze, stilte etc.) en interpretaties?

Maakt het nog uit hoe ik dit vorm geef in het bestand of mag ik gewoon alles na elkaar doortypen zolang het maar
duidelijk is wie wat zegt? (Het gaat om een fictief praktijk onderzoek (kwalitatief) over seksuele voorlichting).

Alvast bedankt voor het lezen en een reactie zou natuurlijk helemaal fijn zijn als je me kan helpen! :D

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Transcriptie interview, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:30

Ja, gewoon uittypen :j Je kunt het verschil tussen interviewer en antwoorder aangeven met bv italics, of door als een filmscript steeds de naam/functie ervoor te zetten. Het is altijd handig als je steeds op nieuwe regels begint als de beurt wisselt. Bij een goede transcriptie moet je soms ook nog de pauzes, aarzelingen en dat soort dingen weergeven, het is echt het 'ruwe' materiaal. Voor je verslag kun je die er dan uithalen en alleen relevante delen van het interview weergeven, maar je transcriptie moet zo dicht mogelijk het oorspronkelijke interview benaderen.

Ik heb ooit als vakantiebaantje dat soort interviews uit moeten typen, was nog best geinig :)

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Transcriptie interview, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 12:32

Dankje, daar heb ik wat aan! Wij hoeven de uh's en de ah's niet uit te typen dus ik denk dat pauzes
en aarzelingen er ook niet in hoeven. :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Transcriptie interview, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:45

Dat scheelt alweer wat :) Veel succes ermee!

Melisding

Berichten: 1893
Geregistreerd: 22-07-11

Re: Transcriptie interview, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:50

Wat Shadow zegt klopt. Zorg gewoon dat je niet steeds hoeft te verschuiven van scherm en dat je snel op spelen en pauze kan drukken. Scheelt een hoop gekloot ;) ik geef meestal het verschil aan met [I] van interviewer [eerste letter van naam geïnterviewde]

Uhhs en ah's eruit mogen laten scheelt ook heel veel tijd, maar voeg het wel toe als het aangeeft hoe de toon was van het antwoord.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:50

Als het via de officiële manier moet zijn er wel wat tekens die je moet gebruiken om bv. stiltes en geluiden mee aan te geven.
Momenteel ben ik hier ook mee bezig en wij zijn ook heel erg op zoek naar de ''regels''.
Ik heb wel een foto van een bladzijde uit een Engels boek over kwalitatief onderzoek, met wat regels.
Evt. kan ik het naar je doorsturen? :)

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:52

Zoals het hierboven gezegd wordt, klopt het inderdaad :j Ik heb evt. wel een transcript van een interview van mijn afstudeeronderzoek voor je?
Wij moesten er 30 van elk ongeveer 30 á 45 min, mennnn wat een werk was dat haha. De cliënten spraken ook nog gebrekkig Nederlands *\o/*

MaaikeMo

Berichten: 3761
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: London

Re: Transcriptie interview, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:15

Wat ik heel fijn vond bij het transcriberen was software F4. Ideaal. Als je op pauze klikt, ging hij automatisch 1 tot 6 seconde terug (kan je zelf instellen) en kan je de snelheid aanpassen.

Ik stuur je nog een PB

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Transcriptie interview, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-13 19:57

Bedankt allemaal! :)

zap

Berichten: 7230
Geregistreerd: 29-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:25

Ik heb er ook 15 van een uur gehad om uit te werken. Pfffff wat een werk!! Ik deed wel alle ohhs en ahhs en aarzeling, stilte, lachen enzo.

Ik deed het zo (staat even onzin):


Interviewer (naam): En hoe ging dat in zijn werk?

Geïnterviewde (naam): [stilte] nou, uhm, weet niet. Door bijvoorbeeld goed te luisteren naar cliënten.

En dan zette ik bovenaan vaak wat algemene info (dus naam, leeftijd, functie, geslacht etc)

Overigens zal je opvallen hoe vaak mensen hun zin niet afmaken of halverwege overstappen op een heel ander verhaal. Best grappig om te merken.

Ik heb op mijn toetsenbord van mijn laptop knopjes zitten om het fragment te stoppen en weer te laten doorlopen. Via mediaplayer kan je de afspeeltijd vertragen en dan hoef je niet constant te stoppen en terug te spoelen.

[edit] en je moet inderdaad letterlijk, woord voor woord uittikken wat gezegd is. Ik weet niet of je met betrouwbaarheid te maken hebt? Dan kan/moet je de uitgewerkte interviews weer aan de geïnterviewde laten lezen.