Driemaal is scheepsrecht? (studiekeuze)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Driemaal is scheepsrecht? (studiekeuze)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 16:31

Ik ben nu voor de derde keer aan het kijken voor een studie en weet het echt niet meer.
Drie jaar geleden heb ik mijn vwo diploma gehaald, met c&m (dus economie, kunst, biologie, geschiedenis en wiskunde c enz)

Ik wist niet wat ik na mijn vwo wilde doen, behalve 'iets met dieren'. In de zesde ben ik met de decaan gaan praten en daar is uitgekomen dat ik eerst een tweejarige deeltijd opleiding voor dierenartsassistente ging doen (als back up) en daarna de opleiding voor natuurgeneeskundig diertherapeut bij de Silverlinde.

Mijn dierenartsassistente diploma heb ik gehaald, maar dat blijkt niet zo geschikt als 'vangnet', omdat er nauwelijks werk in te vinden is. Daarnaast heb ik ook mijn twijfels over de opleiding van Silverlinde. Ik denk dat ik er te nuchter/praktisch voor ben en dat het te onzeker qua inkomsten is.

In de tussentijd heb ik ook een cursus gedaan voor ondernemer asiel/kennel/pension, maar je eigen hondenpension oprichten is moeilijk qua financiering enz.

Daarom heb ik besloten om afgelopen september verder te leren voor wiskunde docent. Dit omdat ik afgelopen jaar bijles ben gaan geven en ik dat erg leuk vond, vooral in wiskunde. Maar ik heb wiskunde c gedaan (de makkelijkste), dus dat zou wel een uitdaging worden.
Ik heb erg hard geleerd de eerste periode, maar helaas toch maar 1 van de drie wiskunde tentamens gehaald (met een 5,9). En ik kan eerlijk gezegd geen wiskunde meer zien. Ook weet ik niet of voor de klas staan echt iets voor mij is, maar daar had ik mijzelf misschien nog wel in kunnen ontwikkelen. Vrijdag heb ik een gesprek met de studieloopbaanadviseur van mijn school en zeer waarschijnlijk ga ik stoppen.

Maar wat dan?

Ik droom van een eigen onderneming, met dieren of iets creatiefs, maar ik wil ook graag (een beetje) zekerheid hebben en ook financieel onafhankelijk zijn. Het liefst wil ik ook iets doen wat een combinatie is tussen denken en doen.

Dus ik zou bijvoorbeeld eerst een andere baan kunnen doen en daar vanuit later een onderneming kunnen starten. Maar dan heb ik alsnog geen idee welke baan.

Qua opleidingen zitten ik op dit moment te denken over Small business and retail management, maar dat is misschien te economisch. De small business kant lijkt me erg interessant, maar de retail kant niet. Ik heb een jaar als schoenenverkoopster gewerkt en toen was ik er eigenlijk wel weer op uitgekeken.

Over goudsmid, want dat is creatief en kan je doen als ondernemer, maar ik weet niet of daar veel vraag naar is.

En over banketbakker, ik vind bakken erg leuk en heb ook bij de AH op de broodafdeling gewerkt, maar ik weet niet of dit niet vrij snel te saai voor mij wordt.

Ik vind het moeilijk om in te schatten of een opleiding echt iets voor mij is.

Iemand advies/ideeën?

xdniesje
Berichten: 2053
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Dordrecht

Re: Driemaal is scheepsrecht? (studiekeuze)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:47

Ik kan wel wat opleidingen noemen die je misschien leuk zult vinden, maar waarschijnlijk heb jij al genoeg bekeken! Ik zou proberen te regelen om te gaan proefstuderen of een keer in de beroepspraktijk mee te lopen. Zo kan je ontdekken of het beeld klopt wat je in je hoofd hebt en of het iets voor je is.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:47

Waarom ben je geen biologie gaan studeren? Dan zou je na je bachelor de master behavioural ecology kunnen gaan doen. Daar leer je het gedrag van dieren bestuderen.

Je noemt trouwens vooral MBO/HBO opleidingen of zie ik dat verkeerd? Hoe komt 't dat je niks op universitair niveau noemt?

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 16:55

Bedankt voor de reacties :)

Meeloopdagen heb ik vorig jaar bij onderwijskunde en bij wiskunde docent gedaan en helpt helaas ook niet altijd, maar ga ik deze keer zeker weer doen. En meelopen bij het beroep is ook een goede tip, had ik ook bij wiskunde docent gedaan, maar blijkt ook niet foolproof helaas.

Biologie is te pittig voor mij denk ik, ik heb met moeite een 6 voor mijn examen gehaald. En volgens mij is er niet veel werk in gedragsbiologie toch? Maar dat heb ik wel overwogen toen ik in 6vwo zat en ik heb ook een meeloopdag gedaan.
Ik heb ook gekeken naar universitaire opleidingen (vorig jaar en in 6vwo), bijvoorbeeld onderwijskunde, maar ik denk dat het teveel theorie voor mij is. Bij onderwijskunde was het teveel praten in plaats van doen en voor de rest zie ik zo snel niet iets wat mij interessant lijkt

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Driemaal is scheepsrecht? (studiekeuze)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:57

Je zit waarschijnlijk niet op mijn advies te wachten, maar: kies iets en zet je tanden op elkaar. Elke studie heeft dingen niet niet leuk zijn en die moeilijk zijn. En altijd komt er een punt waarop je niet meer wil. Niet zeuren en er doorheen! Persoonlijk zou ik dan, van die dingen die je leuk vindt, de studie kiezen waar je later nog de meeste kanten mee op kan.

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Driemaal is scheepsrecht? (studiekeuze)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:06

In gedragsbiologie is inderdaad niet veel werk :P Maar nergens is veel werk in op 't moment. Dus om daar op nou je studie uit te kiezen... Ik heb zelf altijd iets gekozen wat ik leuk vond en dan vind ik straks vast (hopelijk :') ) ook wel een baan de ik leuk vind.

Maar kan me voorstellen dat je, als je vooral praktijk wilt, voor HBO kiest. Al is bv biologie ook wel veel practica. Ach en dat je met moeite een 6 hebt gehaald. Dat weet je toch nooit. Er zijn mensen die op vwo alles met een 8 afronden en dan op de uni ineens alleen maar 5/6en halen.

Ben het ook wel met Sheran eens inderdaad. Een studie is niet alleen maar leuk en interessant. Vaak is 't gewoon saai en moet je dingen leren waarvan je denkt: waarom?

O en nog iets. Ik heb 't idee dat je je heel erg focust op de baan na je studie. Je weet dat heel veel mensen heel ander werk gaan doen dan waar ze voor gestudeerd hebben? Misschien leef ik te veel in het nu maar ik heb m'n studie echt gewoon gekozen op wat ik leuk vind. En niet op: kan ik daar wel werk in vinden/wat voor baan krijg ik dan later. Met een gemiddelde studie ben je zo 4-6 jaar verder. Dan is er alweer zoveel veranderd.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 17:31

Sheran, dat snap ik ook, alleen bij wiskunde docent vind ik het hele wiskunde deel niet meer leuk en te moeilijk :+ Maar dierenartsassistente heb ik wel afgemaakt en een studie die ik wel kan en waarvan ik iig een deel leuk vindt zal ik ook zeker afmaken.

Tara, ja dat klopt, ik ben bang om weer een opleiding te doen waarmee ik later geen werk kan vinden, omdat ik al de opleiding voor dierenartsassistente heb gedaan. Dus ik wil nu eigenlijk iets doen waarmee ik wel werk kan vinden en wat ik het liefst ook nog een beetje leuk vind :P

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Re: Driemaal is scheepsrecht? (studiekeuze)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:34

Maar werk vinden is sowieso lastig. Welke opleiding je ook hebt gedaan. Dus nogmaals, ik zou me daar niet zo aan vasthouden. Ik zou me focussen op het kiezen van een studie die bij me past en die ik af ga maken. Dat hele baan vinden zou ik dan loslaten. Want zo te horen is 't al lastig genoeg om een studie te vinden die je leuk vindt :P

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:40

_Tara_, dat ben ik niet helemaal met je eens. Tuurlijk is het nu even moeilijk in de meeste sectoren, maar je hebt altijd betere sectoren. Zo zou ik persoonlijk geen kunstgeschiedenis oid gaan doen (no offence, maar alle banensites wijzen uit dat dat nou niet de meest verstandige keuze is qua arbeidsmarkt).. Maar voor TS lijkt het wel handig om nu eerst even te focussen op een studie vinden die je af kunt maken, want zonder studie ben je helemaal nergens..

Vrouwen zijn in de bèta-kant momenteel erg gewild, dus als dat iets voor je is TS? En de small business en retail opleiding, wat lijkt je aan de retailkant van die opleiding niet leuk? Dat je liever niet in een winkel wilt werken is heel wat anders dan het managen van zo'n winkel(keten) hè..

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:43

Opleidingen zijn niet alleen maar leuk :n Helaas :')

Mijn opleiding vind ik persoonlijk erg leuk, nú, want de eerste 2 jaar waren hel voor mij :j
Ik had 10 jaar geen scheikunden en wiskunde gehad en ineens moest ik het in een moordend tempo op HBO niveau kunnen... heb de eerste 2 jaar heel wat keren gedacht "waar ben ik aan begonnen" en "deze studiekeuze is de grootste fout van mn leven" en toch ging ik weer door na de zoveelste onvoldoende...
En nu zit ik in mn 3e jaar, heb mn P gehaald, heb bijna alle vakken uit de 2e ook gehaald (doe er nu nog een paar) en heb een super interessant onderzoeksproject. Ineens is de studie écht leuk en geniet ik er van :j

Overal is het nu moeilijk een baan te vinden, dus daar moet/kan je niet naar kijken. Tenslotte ben je toch nog minimaal 4 jaar onderweg met je volgende studie... laten we hopen dat het dan wat aangetrokken is qua werk :j

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:44

imd schreef:
_Tara_, dat ben ik niet helemaal met je eens. Tuurlijk is het nu even moeilijk in de meeste sectoren, maar je hebt altijd betere sectoren. Zo zou ik persoonlijk geen kunstgeschiedenis oid gaan doen (no offence, maar alle banensites wijzen uit dat dat nou niet de meest verstandige keuze is qua arbeidsmarkt).. Maar voor TS lijkt het wel handig om nu eerst even te focussen op een studie vinden die je af kunt maken, want zonder studie ben je helemaal nergens..

Vrouwen zijn in de bèta-kant momenteel erg gewild, dus als dat iets voor je is TS? En de small business en retail opleiding, wat lijkt je aan de retailkant van die opleiding niet leuk? Dat je liever niet in een winkel wilt werken is heel wat anders dan het managen van zo'n winkel(keten) hè..

O:) O:) Absoluut waar, laat ik nou net zo'n opleiding volgen :D

_Tara_

Berichten: 13203
Geregistreerd: 22-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:18

imd schreef:
_Tara_, dat ben ik niet helemaal met je eens. Tuurlijk is het nu even moeilijk in de meeste sectoren, maar je hebt altijd betere sectoren. Zo zou ik persoonlijk geen kunstgeschiedenis oid gaan doen (no offence, maar alle banensites wijzen uit dat dat nou niet de meest verstandige keuze is qua arbeidsmarkt).. Maar voor TS lijkt het wel handig om nu eerst even te focussen op een studie vinden die je af kunt maken, want zonder studie ben je helemaal nergens..

Vrouwen zijn in de bèta-kant momenteel erg gewild, dus als dat iets voor je is TS? En de small business en retail opleiding, wat lijkt je aan de retailkant van die opleiding niet leuk? Dat je liever niet in een winkel wilt werken is heel wat anders dan het managen van zo'n winkel(keten) hè..


Nee ok, de creatieve kant op is vanwege veel bezuinigingen in die sector misschien niet de handigste keuze. Maar dan nog, als dat is waar je hart ligt... Ik had ook beter een andere master kunnen kiezen als ik naar banen had gekeken. Wat TS al zegt, met kennis van diergedrag kun je niet zo gek veel :P

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Driemaal is scheepsrecht? (studiekeuze)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:28

Toegepaste biologie op de HAS? erg leuke praktijk opleiding en als je de goede richting kiest ook baan gelegenheid (richting plantwetenschappen). Ik heb deze opleiding ook gedaan (en afgerond), ik wilde ook graag "iets met dieren" dus ben dat gaan doen. Omdat de opleiding erg breed merk je al gauw waar je voorkeuren liggen. Of Dierwetenschappen op de Universiteit van Wageningen misschien iets voor je?

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 18:36

Heb je al meegedaan aan de loting voor dierenarts? Of moet je daar weer een N&G/N&T profiel voor hebben. Ja het schijnt een zware studie te zijn, maar lijkt mij wel iets wat je wil. In Nederland is er loting, maar in Belgie niet.
Als je niets echt bijzonder leuk vind om te doen/leren (of omdat je geen zekerheid denkt te krijgen), ga dan een 'algemene' studie doen, zoals economie/bedrijfskunde/... Dan heb je wel (meer) zekerheid en heb je in ieder geval het papiertje dat je op dat werk-/denkniveau zit.
Persoonlijk heb ik in mijn studie maar een paar vakken gehad die ik niet heel leuk vond, maar de rest was zeker leuk.
Succes met de keuze!

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 14:12

Ik kon gisteravond niet reageren, alleen even doorlezen.

Imd, beta kant is helaas niet mijn ding, ik ben meer alfa en wiskunde studeren is dus ook niet bepaald een succes. Natuurkunde en scheikunde ben ik niet goed in, biologie heb ik net kunnen halen en wiskunde redelijk, maar niet goed genoeg om echt te studeren.
Klopt, werken in de Retail vond ik inderdaad niet leuk, maar misschien is managen idd wel heel anders.

Anoli, dat is knap, dat je toch door hebt kunnen zetten. Ik weet niet of ik dat kan en wil, ik denk dat ik het niet red en eerlijk gezegd heb ik er ook geen motivatie meer voor. Ik heb ook deels voor deze studie gekozen vanwege de goede baankansen en om mensen te laten zien dat ik het wel kon, terwijl het waarschijnlijk echt te hoog gegrepen is.

Maar ik denk wel dat je naar de werkgelegenheid moet kijken, kunst en dieren zijn bijvoorbeeld richtingen waar 4 jaar geleden moeilijk werk in was te vinden, nu nog steeds en over 4 jaar waarschijnlijk ook nog steeds.

Welmoedz, toegepaste biologie heb ik 3 jaar geleden naar gekeken, maar zal er weer naar kijken, bedankt!

Mootjuhh, haha of dierenarts niet wat voor mij is heb ik al heel vaak gehoord, maar dat is ook te zwaar voor mij denk ik, teveel beta en ik zou niet zoveel verantwoordelijkheid willen. Dat als ik iets fout doe, er een dier misschien doodgaat.
Misschien kan ik het beste inderdaad een algemene economische studie doen.

Meer reacties zijn welkom en ook ervaringen, bijvoorbeeld met Small business and Retail management, goudsmid of banketbakker oid.

MoOtJuHh

Berichten: 962
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: 020

Re: Driemaal is scheepsrecht? (studiekeuze)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:45

Aangezien het studie jaar nog niet voorbij is, kun je best een paar keer naar de colleges gaan van een studie die je leuk lijkt. Dus zoek een hogeschool/universiteit, zoek het rooster en ga eens naar een paar colleges. Dan weet je of je de stof aan zou kunnen (al denk ik dat je jezelf wel onderschat).

Zelf had ik geen hoge cijfers op de middelbare school. Alles netjes gehaald maar geloof dat ik gemiddeld ergens tussen de 6.5 en 7 zat. En nu, gaat het gewoon veel makkelijker en sta ik gemiddeld tussen de 7.5 en de 8. Je groeit ook mee met een opleiding ;)

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:21

Misschien lees ik er overheen, maar heb je economie ooit leuk gevonden? Daar zijn natuurlijk ontzettend veel studies in te vinden en zou je ook een basis voor eventueel een eigen onderneming kunnen geven. Dat type opleidingen zijn er op WO, HBO etc. te vinden dus kun je echt iets zoeken dat bij je past.

Zo te horen heb je je heel erg gericht op het kiezen van opleidingen die je een hele duidelijke richting geven qua beroep; dierenartsassistente, je denkt over banketbakker, etc. Maar wat als je nu eens begint met een opleiding kiezen die je leuk lijkt... Dan komt gedurende die opleiding vaak wel naar boven wat je ermee zou willen doen qua werk.

Dus, kijk niet alleen maar naar 'goudsmid', 'banketbakker' of 'leraar wiskunde', maar kijk eens naar de bredere opleiding die je een basiskennis geven waarop je kunt voortbouwen. Je hoeft niet meteen al te weten wat je er de rest van je leven mee gaat doen en vaak - en hier spreek ik uit ervaring - kom je tijdens zo'n opleiding er pas achter wat je eigenlijk allemaal ermee kunt doen en wat je wel/niet leuk lijkt. Je hebt VWO gedaan, dus je hebt allerlei mogelijkheden; probeer breed te kijken!