hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 12:23

hey,

Ik heb het uwv, belastingdienst en de kvk al gebeld maar ik kom er niet uit. iedereen vind mij maar een grens geval en weten gewoon niet wat ze aanmoeten met de situatie... hopelijk zit hier een slimmerik.

het zit zo. ik word ontslagen, op dit moment zit ik in de ziektewet maar zodra ik mij beter meld dat word ik ontslagen. ik ben vroeger kapster geweest en ik ben gevraagd om op een gehandicaptencentrum te komen knippen. ik wil dit best doen, (wanneer ik beter ben, want staan kan ik op dit moment niet) maar ik wil dit wel legaal doen om geen gedoe te krijgen met het uwv of belastingdienst.

nu heb ik het uwv gebeld. daar kreeg ik een vaag antwoord dat ze niet goed wisten wat ze met deze situatie aan moeten
toen heb ik de belastingdienst gebeld om te vragen hoe ik dit legaal kan oplossen, ook daar wisten ze niet goed wat ze voor me konden doen dus hun advies gevolgd en de kvk gebeld.
bij de kvk vinden ze me een grens geval. ik krijg daar een aantal bewoners, ik wil niet groter dan die bewoners (stel, ik krijg weer werk moet ik dat ook kunnen bolwerken), ik hoef geen website, kortom ik heb klanten maar ik ben niet actief op zoek naar klanten, volgens hun ben je dat een stille onderneming.
het kvk raad me dan dus aan om deze extra inkomen bij de jaarlijkse opgave te melden bij overige inkomen. ik wil dit natuurlijk best doen, maar heeft iemand een idee
- hoe zit dat met mijn uitkering? hoeveel word ik dan gekort
- hoeveel belasting moet ik gaan betalen over mijn opbrengsten?

het gaat om 5 groepen, deze groepen bestaan uit verschillende aantal mensen. dus ik kan niet zeggen dat ik er standaard 5uur per week bezig ben want dat is niet zo. ik heb een globale berekening gemaakt en kom ik op zn 2600e op jaarbasis. daar gaat dan nog wel belasting vanaf+benzine kosten, en ik moet nieuw materiaal kopen want ik heb geen kappersspullen meer in huis.

iemand enig idee hoe dit handig op te lossen is...? ik heb nog niet toegezegd om het te gaan doen maar het lijkt me wel leuk en ach ik heb straks tijd zat

ik ben vroeger kapster geweest. toen ben ik omgeschoold tot beveiliger en nu na 5 jaar word ik vanwege de crisis eruit gegooid.
ik krijg dus een ww (straks). maar omdat ik nu toch tijd over heb, ben ik gevraagd om te komen knippen op een gehandicapten centrum. laten we het zo zeggen, mn oude hobby weer oppakken
Laatst bijgewerkt door hunter87 op 26-11-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:37

Ik snap niet zo goed wat voor uitkering je krijgt als je dus gewoon een baan als kapster hebt?

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 12:41

nee nee, wacht
ik ben vroeger kapster geweest. toen ben ik omgeschoold tot beveiliger en nu na 5 jaar word ik vanwege de crisis eruit gegooid.
ik krijg dus een ww (straks). maar omdat ik nu toch tijd over heb, ben ik gevraagd om te komen knippen op een gehandicapten centrum. laten we het zo zeggen, mn oude hobby weer oppakken

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:44

Je krijgt dan een WW bij de WW geef je aan dat je een aantal uren als zelfstandige gaat werken, die uren worden gekort op je WW uitkering.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:45

21% moet je dan betalen van je inkomsten.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:47

nee saskiafie, 21 % BTW moet ze afdragen. Over wat er daarna overblijft moet nog inkomstenbelasting betaald worden.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:49

Ik zou als ik jou was gewoon inschrijven bij kvk als zzp'er en gewoon je inkomsten opgegeven bij de belasting.
Als je geluk hebt krijg je volgend inkomen / belasting jaar nog geld tot van de belasting als je onder de inkomen grens blijft.
Is altijd mooi meegenomen.

Mocht je in de toekomst weer een baan aangeboden krijgen, is het enige wat je moet doen dit aan te geven bij de belastingdienst en KvK.
Wie weet bevalt het je om als zzp'er te werken dat je niet meer anders wil.

Zoek voordat je een zzp'er wordt of je nog aan bepaalde voorwaarden moet voldoen zoals verzekering etc.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:51

Nou bijna niet de moeite waard... :x
TS je hoeft niet altijd eerlijk te zijn als het maar om heel weinig gaat volgens mij mag je tot een bepaald bedrag "zwart" bij verdienen

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 12:56

dus 2600 - 21% btw= 2054
wat ik op de site lees van de belastingdienst gaat er dan nog 37% inkomstenbelasting af.
dan houd ik 1295 over... pff das ff een flink verschil.

en dan ook nog gekort worden op mn uitkering... huhm, goed over nadenken dus.

myk_en_shant, inschrijven als zzper heeft geen zin aangezien dan mijn uitkering stopt en van dit bedrag kan ik niet leven.

tita, enig idee tot wel bedrag? ik had daar ook al van gehoord gezocht op internet maar kan dat niet vinden

Susanne_

Berichten: 2431
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: Op een bewoond eiland / op een berg in oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:58

Eigenlijk ga je dan starten vanuit een ww-uitkering. Je wordt dan (als ik heet goed begrijp) een zelfstandige ondernemer. De hoeveelheid die je gaat verdienen ligt inderdaad op het grensgeval of je voor de BD daadwerkelijk ondernemer bent, of dat ze het meer als hobby zien. Ik dacht dat het dan wel beter is om jezelf als ondernemer te zien om later gezeur te voorkomen. Kan je niet meer gaan verdienen met dat werk, om het bijvoorbeeld fulltime te doen? Dan kan je dankzij de ww-regeling in eerste instantie opstarten met ww ernaast en zodra je meer werk hebt komt de ww gewoon te vervallen (ww is sowieso niet eeuwig).
Of wil/kan je zoiets niet fulltime gaan doen?

Aantal sites met info over starten vanuit de ww.

http://www.uwv.nl/Particulieren/bedrijf ... index.aspx

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -uitkering

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/sub ... starten-ww

http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-st ... uitkering/

Je kan de BD vragen hoeveel je mag verdienen als 'overige inkomsten', deze dien je dan wel op te geven bij je aangifte inkomstenbelasting. 2600 is namelijk bijna niks voor de BD...

hunter87

Berichten: 2942
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: apeldoorn

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 13:03

suzanne, nee ik ben bewust uit het kappersvak gegaan om het gewoon niet echt mijn ding was. maar dan spreek ik over de kapsalon zelf. ik zie het niet zitten om de hele dag met een autotje rond te gaan rijden om thuis kapster te gaan worden. op dit gehandicaptencentrum kan ik alleen terrecht tussen half 7 en 8 uur savonds. dit heeft te maken met het ''werken'' van de gehandicapten en hun rust. ik kan daar dus niet de uren draaien die mij een volledig salaris kunnen biezen. thqs voor de site's, ik ga ze straks even bekijken (mn taxi is dr om even een frisse neus bij de paarden te halen :D )

feliciaa

Berichten: 2264
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:08

Sommige antwoorden hierboven kloppen voor geen meter.
Je bent alleen BTW verschuldigd als je voor de belastingdienst als ondernemer wordt gezien. Als jij je inkomsten opgeeft als overige werkzaamheden zoals de kvk je heeft geadviseert ben je voor de BD geen ondernemer. Je betaald dus alleen inkomstenbelasting en dat is net zoveel als wanneer in je in loondienst zou zijn. Een voordeel daarvan is dat er minder eisen zijn omtrent de belastingzaken. Het voordeel van ondernemerschap zou zijn is dat je over het algemeen minder belasting betaald ivm aftrekposten etc. waar je recht op hebt. Het nadeel van ondernemerschap is dat je dus ook te maken krijgt met BTW of terwijl omzetbelasting en dat je een winstaangifte moet doen voor de IB wat zelf eigenlijk niet te doen is en je dus uit moet besteden.
Kappers betalen trouwens 6% btw over hun diensten geen 21%

Wat het met je ww uitkering gaat doen dat weet ik niet, dat kun je het beste aan de uwv vragen.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:11

Maar met 2600 euro op jaarbasis denk ik zelfs dat je binnen de KOR valt en geen btw hoeft te betalen... Afhankelijk van je inkomen en uitgaven. Maar val je onder de 1800 euro (inkomsten - uitgaven) dan hoef je geen btw te betalen..

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:14

Als je WW ontvangt korten ze op je uren, dus ben je veel uren bezig alles bijelkaar, ook voorbereiding knippen etc, gaat allemaal van je uitkering af... Kan zijn dat je dan minder voordelig uit bent qua inkomsten.

Mocht je WW later overgaan in Bijstand, hoop voor je van niet..., dan gaan de verdiensten af van je uitkering. Het geeft in ieder geval véél rompslomp...

Het wordt je in ieder geval niet heel makkelijk gemaakt om vanuit WW/Bijstand als ZZP'er te starten, de regeltjes maken het moeilijk. Laat je dus goed informeren. En zwart bijverdienen mag dus niet als je een uitkering krijgt... Hoog bedrag of niet, je kan er problemen mee krijgen.

feliciaa

Berichten: 2264
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:15

Even inhaken op Naath86: Klopt de kans is vrij groot dat ze onder de kleine ondernemers regeling kan vallen voor de BTW maar dat neemt niet weg dat ze wel btw aangifte moet doen en zelf aanspraak moet maken op die vermindering.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:21

feliciaa schreef:
Even inhaken op Naath86: Klopt de kans is vrij groot dat ze onder de kleine ondernemers regeling kan vallen voor de BTW maar dat neemt niet weg dat ze wel btw aangifte moet doen en zelf aanspraak moet maken op die vermindering.


Voor dit soort dingen is het dus handig dat TS iemand in de omgeving heeft die hier misschien verstand van heeft.. Wel of niet via een administratie/accountantskantoor..

En aangezien TS waarschijnlijk wel beoogd om winst te maken, denk ik dat ze al snel als ondernemer wordt gekenmerkt. Er zijn dan idd wel aftrekposten, maar met 2600 euro op jaarbasis, denk ik dat je hier weinig gebruik van kunt maken ook omdat je aan een urencriterium moet voldoen. Ook met resultaat overige werkzaamheden kan je gewoon btw plichtig gesteld worden door de BD trouwens..

feliciaa

Berichten: 2264
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:25

Dat is zo, wat TS zou kunnen doen, bij de kvk (of tenminste dat is hier in Leeuwarden zo) worden er spreekuren gehouden waarbij je een afspraak kan maken met allerlei soorten mensen, denk aan advocaten, accountants, mensen van de BD enz. op die manier zou ze een compleet plaatje kunnen krijgen van haar situatie en wat het allemaal voor haar zou gaan betekenen.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:29

Bij een bedrag van 2600 euro omzet, ben je in mijn ogen geen zzper/ondernemer. Dit soort bedragen zou ik inderdaad gewoon opgeven bij je aangifte als inkomen uit overige werkzaamheden. Hoeveel belasting je hierover moet betalen en hoe dat zit met het uwv/uitkering weet ik niet.

Als ik jou was, zou ik het navragen bij het uwv, zij kunnen je vertellen hoe het zit met bijverdiensten.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:36

Naath86 schreef:
Maar met 2600 euro op jaarbasis denk ik zelfs dat je binnen de KOR valt en geen btw hoeft te betalen... Afhankelijk van je inkomen en uitgaven. Maar val je onder de 1800 euro (inkomsten - uitgaven) dan hoef je geen btw te betalen..

Mijn gedachte ook. En betaald een kapper wel 21% BTW? Valt toch onder 6% tarief?

Het gaat er bij de KOR om dat je minder dan 1.800,00 BTW betaald overigens.

edit: op de site van de belastingdienst staat de KOR vrij duidelijk uitgelegd. Je kunt ontheffing voor administratieve verplichtingen aanvragen, dan hoef je ook geen BTW aangifte meer te doen. Deze ontheffing wordt jaarlijks door de belastingdienst getoetst.

Je betaald natuurlijk wel inkomstenbelasting.

Anoniem

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:11

Kappersdiensten vallen inderdaad onder het 6% tarief.
Werken onder een VAR-ROW (resultaat uit overige werkzaamheden) is inderdaad een logische keuze met dergelijke geschatte inkomsten. Je houdt je administratie daarmee lekker eenvoudig. Omdat kappersdiensten BTW-belast zijn, ben je ook zonder een onderneming en met VAR-ROW wel BTW-plichtig.

Hoe het verder zit met bijverdienen naast een WW, geeeeen idee.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:24

@Nouks; waarom zou ze niet onder de KOR kunnen vallen? Tenminste, ik ga er vanuit dat je denkt dat dat niet kan omdat je over een VAR-ROW spreekt? Of anders gesteld, waarom zou werken onder een VAR-ROW beter zijn?

wil94

Berichten: 777
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: drenthe

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:28

Wat ik zo zo als oplossing uit kan maken is:
Je meldt je weer beter op dat moment dat je weet beter bent bij je werkgever.
Je krijgt ontslag dus daar krijg je een ontslagbrief.
Vervolgens vraag je je bedrijf aan bij de KVK
Je mag volgens mij bij een uitkering een maximaal bedrag bij verdienen.. verdien je meer wordt dat op je uitkering afgerekend.

Mocht het niet goed zijn verbeter mij..

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:37

Nou, het rare is dat in de WW naar het aantal uren wordt gekeken wat gestoken wordt in een eigen onderneming... Al verdien je bij wijze van spreken 100 euro in een uur, dan gaat er een uur af... Werk je echter 12 uur, ik noem maar wat, en je verdient maar 50 euro, want ook voorbereidingen e.d. horen bij werk, dan gaat er 12 uur af.

Heb je bijvoorbeeld een 'bijbaan' in de schoonmaak, dat is makkelijker, dan kan je gewoon je salarisstroken opsturen en dan gaan je verdiensten af van je uitkering...

Het is dus nog best lastig, een kleine zaak in combinatie met WW. Verder wil men weten hoeveel uren je gemiddeld per week hebt besteedde aan je eigen bedrijf vóór je WW aanvroeg en dat gemiddelde aantal uren mag je dan besteden aan je eigen bedrijf... Praktijkervaring, heb het zelf meegemaakt.

Mocht je nog vragen hebben mag je me pb'en. Ik weet natuurlijk ook niet alles, beste even met iemand van UWV of KVK gaan praten!
Laatst bijgewerkt door Dagmar80 op 26-11-13 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:59

Ceriadwen schreef:
nee saskiafie, 21 % BTW moet ze afdragen. Over wat er daarna overblijft moet nog inkomstenbelasting betaald worden.


Da's toch hetzelfde als wat ik schreef? :+ ik bedoelde betalen aan de belastingdienst.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: hoe dit op te lossen *eigenzaak?*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 17:09

21% BTW betaal je aan de belastingdienst, maar ze moet ook inkomstenbelasting betalen aan de belastingdienst. Dus meer dan 21% betaalt TS aan belastingdienst in principe.. Dat is wat Ceriadwen bedoelt, het is niet alleen 21% btw..

In geval van TS is het dan geen 21% maar 6%...