schoolmoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

schoolmoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 15:20

hey iedereen,

Laat ik beginnen van in het begin...
( ik zit in nu in mijn eerste jaar hogeschool voor leerkracht secundair onderwijs en heb hiervoor een jaar makelaardij gedaan )

Ik heb altijd al moeten " vechten" voor mijn punten in het middelbaar ( en ook al in het lager onderwijs ) en als dat al 5 jes en 5jes (hooguit een 7 ) was het al een hele overwinning, maar ben nooit blijven zitten. Heb wel in het 3e middelbaar een B-attest gehad en dus van richting moeten veranderen.
Nu wou ik met de overgang secundair hogeschool met een nieuwe lei beginnen, alleen was niets minder waar. Ik wist wel dat het niet makkelijker ging zijn, maar een nieuwe methode van werken, les geven, meer vrijheid, ... kon ik nemen als een nieuwe start.
Maar hoe hard ik ook leerde de punten bleven zwak en uiteindelijk was de richting makelaardij niets voor mij.
Nu ben ik dus bezig aan mijn 2e opleiding en de wil is er om te willen slagen en een diploma te halen, maar alleen de wil is er :(
Ik ben dit jaar ook gestopt met paardrijden. Vroeger kon ik de zwakheid van mijn punten nog " verwerken" door tussen de paarden te zijn en mijn zelfvertrouwen niet te verliezen, alleen heb ik nu helemaal niets meer om mij aan vast te houden.

Ik ben dit jaar MOETEN stoppen , omdat thuis werd gezegd dat ik dit allemaal niet zou aan kunnen (studie en sport ). Nu loop ik vaak met een slecht humeur rond doordat ik niet meer tussen de paarden kan zitten en dan word er thuis gezegd dat niemand mij verplicht heeft om te stoppen en dan ging ik terug iedere zondag, maar dat werd maar slecht aanvaardt want deed dan niets nuttig en dat was tijd verspillen ( Meestal doe ik heel weinig op zondag voor school ).

Mijn moeder heeft nooit kunnen verder studeren en heeft alleen een secundair diploma. Haar vriend heeft een master Industrieel Ingenieur. Mijn moeder heeft nu dat niveau ook maar enkel in praktijk ( en dus niet op papier = diploma ).
Nu door dat mijn moeder nooit heeft kunnen verder studeren voel ik me verplicht om dit te doen ( omdat ze mij die kans geeft ) en onrechtstreeks maakt ze mij dat ook duidelijk ook al zegt ze mij altijd dat het haar niet uitmaakt wat ik doe ( buiten niets :+ ).

Mam's vriend zit nu ondertussen ook sinds juni thuis met een burn-out ( maar werk in huis en buiten in de tuin ), maar wilt zich niet laten helpen door een psycholoog, want volgens hem weet hij even veel ( of zelf meer ) dan de psycholoog en zeggen die toch maar onzin. Mam's zelf zit ook op consultatie bij de psy om haar problemen op te lossen met haar zelfbeeld.
Mam's vriend heeft ook 2 zonen ( wonen allebei bij hun moeder en zijn 21 en 25 ). De oudste is net afgestuurd burgerlijk ingenieur en de jongste gaat aan zijn eerste jaar Psychologie beginnen ( allebei dus unif ) en natuurlijk zijn die voor hem heilig en zijn zij de beste.
De jongste is keeper bij de promotie ploeg hier in de buurt ( en traint ook veel ), maar hij moet niet stoppen want hij moet zich ontwikkelen in de voetbal en is perfect te combineren met de unif... Hij heeft hardere uren als ik en vaste uren om te trainen, terwijl ik geen vaste dagen en uren had om te gaan paardrijden enzo...
Mam's heeft daar nooit commentaar op ... het enige wat er dan uitkomt is gewoon " nja " want anders komt er ruzie van...

Ik doe altijd mij best om iedereen tevreden te stellen en kom er altijd gebroken uit. Als ik kom met een probleem, zegt mam's vriend dat zijn problemen erger zijn en ik maar niet moet zeuren...
Motivatie, zelfbeeld en zelfvertrouwen blijven maar zakken en nu ben ik echt aan de bodem beland waardoor ik niets meer positief zie... Maar dan ook niets meer :( en dus ook niet meer voor school :(
Ik zit liever buiten en werk liever met mijn handen ( kan binnen ook ), maar doe liever de dingen in praktijk dan in theorie ...

( school ) moeheid of zit ik te zeuren over onbelangrijke dingen.

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re: schoolmoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:28

Jezelf overvragen, daar wordt niemand gelukkig van.
Natuurlijk zul je voor sommige vakken harder moeten blokken maar als dit constant het geval is en je steeds een zesje haalt motiveert dat natuurlijk totaal niet.

Lekker 'relaxen' even iets leuks doen, dat is ook heel belangrijk! Zo blijf je ook gemotiveerd als het even iets moeilijker wordt.

Misschien is het schoolniveau wel te hoog en dat is helemaal niet erg.
Opstromen en leren tijdens het werken zijn ook manieren om op te klimmen.
Zorg er vooral voor dat je op je eigen niveau zit, dan blijft het leuk.

Overigens is de splitsing praktijkgericht en theoriegericht een hele vervelende in het scholensysteem.
Iedereen leert anders, sommige mensen hebben een denkvermogen wat aansluit bij de universiteit maar de manier van leren (veel theorie) sluit totaal niet aan. Dat is toch een beperkende factor.

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Re: schoolmoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 18:50

Mijn relaxen vond ik altijd bij de paarden, maar omdat voetbal belangrijker is dan mijn hobby...
Natuurlijk ga ik ook wel uit met vrienden enzo, maar voor de moment heb ik er weinig aan :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 19:17

Ach jee meid ik kan mij wel voorstellen dat je zo gedemotiveerd raakt.
Ik ken dat gevoel zelf ook wel en wil je op het hart drukken stop met te kijken wat anderen van je verwachten.
Het is heel mooi dat jij ergens je geroepen voelt om te gaan studeren omdat je moeder dat niet kon.
Maar jij bent je moeder niet :(:)

Zodra je de motivatie kwijt bent is het heel moeilijk jezelf weer aan te zetten om je in te zetten.
Neem jezelf serieus en gun jezelf ook je eigen ontspanning wat een ander daar ook van vindt.
Dat de tijd bij de paarden in ander mans ogen nutteloos is ook al zeggen ze dat niet maar merk je dat aan de houding van mensen moet je proberen los te laten.

Jij bent niet minder dan de vriend van je moeder of minder dan zijn kinderen.
Jij hoeft niet dezelfde gaven en talenten te bezitten als hen om mee te tellen.
Houdt jezelf voor dat je bijzonder bent en uniek, je hoeft niet het zelfde te zijn als een ander want dat doet afbreuk aan de gaven en talenten die jij zelf hebt.

Nu is dat allemaal even moeilijk om te zien, dat herken ik heel goed. Ik zelf zit ook met een negatief zelfbeeld waar door ik onzeker ben.
Erkennen dat je daar last van hebt is een eerste stap, je verhaal hier delen vind ik een goede tweede stap.
Maar buiten dat je ervaringen kunt delen en tips kunt ontvangen hier op bokt wat zeker heel functioneel kan zijn is het zeker verstandig een afspraak met de HA te maken.
De HA kan je eventueel helpen met een doorverwijzing naar een psycholoog.
Sterkte :(:)

mohica

Berichten: 1057
Geregistreerd: 14-06-08
Woonplaats: BELGIë !!!!!!!

Re: schoolmoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 19:47

Bedankt! Het steekt Me een hart onder de Rien! :)
Aan de HA ga ik morgen een bezoekje :)
Een eigen identiteit nemen en zelfvertrouwen in zichzelf hebben... Wist niet dat het zoveel " pijn " Kon doen :/

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 02:19

Ten eerste.. Het is JOUW studie. niet die van je moeder of die vriend of wie dan ook. Hou dit goed in je achterhoofd. Je moeder kan je nog zo goed kennen.. het is jouw studie.

Misschien een idee om eruit te gaan een jaartje en te ontdekken wie je bent, waar je hart ligt en misschien wel een niveau lager te gaan doen? Zodat je gemotiveerd raakt door je cijfers? :) Zorg dat je weer echt gelukkig werd en vol goede moed start met een studie! +:)+ succes!

Verder kun je natuurlijk hulp zoeken bij je op school.. Daar zitten mensen wie daarvoor zijn, want je bent echt niet de enige.