Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 19:11

Hallo,

Ik heb op het moment een probleem ivm school.
We hebben een tentamenweek gehad even terug, en ik ben die week dus ook ziek geweest. Een slechtere timing had ik niet kunnen hebben helaas. Ik heb me voor toetsen afgemeld die week en gevraagd wat de procedure is. Over het algemeen is bekend dat je bij afwezigheid een 4 krijgt en met goede reden een 5. In de mail gevraagd of ik een onvoldoende krijg of kans op inhalen. Het antwoord: Haal je wel weer op toch? Hierop besloten maandag erna de toets te maken, dikke onvoldoendes kan ik niet gebruiken namelijk. Die zondag dus geprobeerd te leren en het tentamen gemaakt. Uiteindelijk 2 tentamens gemist, en 1 gemaakt die maandag.

Nou cijfers zijn bekend.. Ik heb dus een 4 gekregen voor de gemiste toets en kan niet inhalen.. Eind cijfer van het blok : 5.46666 -O-

En voor het andere tentamen een 5.4...

Er is sprake van compensatoir toetsen, wat betekend dat je losse toetsen niet kan herkansen. Wel is er aan het einde van het semester een totaal herkansing over de lesstof van les onderdeel van heel het semester. Een flinke herkansing (lesstof van 4 eerdere kennistoetsen). Of een vervangende opdracht voor heel het blok (onderdeel waarmee ik met 5.46666 geëindigd ben).

hoe is bij jullie de regeling? en wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Ik was dus echt ziek, kwam niet eens de trap op.. laat staan met de fiets en trein naar school en dan een toets maken. Ook bij de huisarts geweest etc.. Dus nee, het was niet een excuus om de toets te missen.

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:13

Bij ons krijg je gewoon geen cijfer en mag je een halfjaar laten met de herkansing meedoen.

Wel rare regeling bij jullie =/

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:13

Wat staat er in het reglement over ziek zijn? Bij ons op school heb je hier een flink document met tekst over! ;) Ik zou naar je studiecoach gaan en met hem of haar overleggen hoe je nu verder moet.

Heb je een verklaring van de huisarts ingeleverd? (dit moeten wij namelijk wel, anders is je verklaring niet geldig)

Wel balen zeg.. Hoop dat je er nog wat aan kunt doen.. -O-
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 14-11-13 19:17, in het totaal 2 keer bewerkt

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 19:16

Verklaring van de huisarts, kan je dat dan opvragen? heb geen briefje meegekregen namelijk ;)
Op dat moment ook niet aan gedacht.

Staat zoiets in het OER?(heet dat eigenlijk bij iedereen zo?)

Slina, jullie kunnen het dan ook niet inhalen begrijp ik, je mist als het ware een kans dus?

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:17

Een cijfer voor iets wat je niet hebt gemaakt? Nog nooit van gehoord.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:17

Achteraf kun je dat denk ik niet meer opvragen.

Ja, klopt! Wij hebben ook het OER en deze moet gewoon op internet te vinden zijn, via de site van jou school. Lees dat eens goed door.

@ Tooske: Ik vind het ook gek, waarom dan geen 1,0? :+

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:19

Wat apart hoe het bij jullie geregeld is. Wij krijgen gewoon GR (geen resultaat) en in het volgende blok kan je herkansen. Als je een tweede keer moet herkansen kan je hiervoor een verzoek indienen bij de examencommissie. Dan helpt het om een brief van je huisarts te hebben en een van je vakdocent en/of SLB'er.

robbedoes__

Berichten: 417
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:21

Als je bij ons een tentamen mist heb je pech en zal je voor je herkansing moeten gaan, ook bij ziekte.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 19:23

Ga ik vanavond het OER een doorspitten :j

Ik vind een cijfer ook gek hoor, in theorie kun je voor een toets lager scoren als je hem maakt dan wanneer je hem mist :?

Ik zou het normaal dus ook prima vinden om de losse toets te herkansen. Alleen zijn er dus geen herkansingen per toets, maar alleen einde van het semester een mega kennistoets herkansing van heel het semester.. :j

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:24

_Yasmine_ schreef:
Verklaring van de huisarts, kan je dat dan opvragen? heb geen briefje meegekregen namelijk ;)
Op dat moment ook niet aan gedacht.

Staat zoiets in het OER?(heet dat eigenlijk bij iedereen zo?)

Slina, jullie kunnen het dan ook niet inhalen begrijp ik, je mist als het ware een kans dus?


Klopt, beetje jammer systeem, maar het is niet anders. Gewoon zorgen dat ik niet ziek word? :')

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:26

Wat vreemd. Welke opleiding doe je als ik vragen mag? En waar?

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 19:34

Aan de Hva ;) zal verder geen opleiding noemen.

haha slina, was zelf ook liever niet ziek geweest. Weet wel wat leukers dan heel de dag slapen en rot voelen :j

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:40

Gek. Ik studeer ook aan de HvA en zowel bij Domein Onderwijs en Opvoeding als bij Domein Maatschappij en Recht gaat het zoals ik eerder beschreef.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 19:42

Domein Gezondheid zit ik ;)
Dit jaar voor het eerst compensatoir toetsen.. Wie weet komt het nog naar jullie :P

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:44

Nou ik mag hopen van niet. Zou killing zijn voor mijn toekomstig vakgebied :=

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:45

Ik zou even kijken wat in je examenregelement staat. Bij mij is het zo, dat ik me dan gewoon moet afmelden (via internet in het examenrooster) voor de toets, anders is het een gemiste toets kans, en moet dan de herkansing maken. Wij krijgen geen compensatie moment aangeboden. Haal je de herkansing niet, jammer dan, mag je volgend jaar opnieuw komen.

jumerenik
Berichten: 1101
Geregistreerd: 20-03-13

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:51

ik weet dat bij ons op de midelbate school je als je ziek bent tijdens je toetsweek gewoon mag inhalen. aleen dan verspil je je enige herkanzin.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:53

Wat een gekke regeling...

Bij ons op de middelbare school kreeg je geen cijfer als je ziek was. Je kon het dan gewoon een keer inhalen op afspraak waar bijna nooit moeilijk over werd gedaan.

Op de uni moet je je op tijd hebben afgemeld. Dan kun je de eerst volgende herkansingsmogelijkheid gebruiken. Als je je niet hebt afgemeld, vervalt de eerste mogelijkheid voor herkansing en kun je hem pas de herkansingsronde daarna maken.

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:01

Ik volg ook een opleiding aan de HvA, domein gezondheid. Bij ons krijg je bij afwezigheid geen cijfer, en kun je gewoon deelnemen aan De herkansing. Mocht je die niet halen, kun je bij de examencommisie nog een aanvraag indienen voor een derde kans. Deze aanvraag moet je wel goed kunnen onderbouwen. 

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:34

wat idioot dat je een cijfer krijgt als je een toets gemist hebt...het moet niet gekker worden.

(bij ons was het zo jammer ziek over x maanden herkansen) meer smaken waren er niet (en gelukkig maar).

wat K_im zegt klinkt mij veel logischer in de oren, als dat de procedure is..

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:37

Zo das lekker makkelijk, een 5 halen als je 'ziek bent' (Dit geld niet voor jou, maar geheid gaat daar gebruik van gemaakt worden).

Bij ons is het je komt, of je komt niet. Kom je niet gewoon een onvoldoenden en tot ziens bij de vakantie. Bij een echt goede reden (overlijden, heel erg ziek, ziekenhuis oid) kan je een extra herkansing aanvragen bij de examencommissie.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:38

Ben je inmiddels al wat wijzer?

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 20:41

Artikel 5.4
6. Een student die verhinderd is van een toetsgelegenheid gebruik te maken, is aangewezen
op de volgende toetsgelegenheid. In bijzondere gevallen kan de examencommissie
besluiten in een voor de student gunstige zin af te wijken van deze regel. De examencommissie wint zo nodig advies van deskundigen in alvorens te beslissen

artikel 5.9
4. Afrondingen om te komen tot de beoordeling op een GH cijfer dan wel een cijfer voorzien
van één decimaal geschieden volgens de normale rekenregels. Dat betekent dat
decimalen vanaf 500... naar boven en decimalen lager dan 500... naar beneden worden
afgerond


Verder kan ik niets vinden over aanwezigheid als je ziek bent.
Maar zoals ik lees ben ik aangewezen op volgende toetsmogelijkheid --> is er niet direct, enkel grote eindherkansing... Valt dat eronder?

En ik begrijp dat mijn eindgemiddelde van het blok 5.4666 een 5.5 wordt en daarmee voldoende, wat betekend dat ik het blok zou halen :j

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 20:51

Welke school zit je :) ?

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Procedure bij ziekzijn in tentamenweek (studie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 20:54

Hva ;)