fibromyalgie en school , switchen van opleiding?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

fibromyalgie en school , switchen van opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 16:29

hallo mensen

ik heb even jullie wijze adviesen nodig

even korte schets van de situatie

sinds vorig jaar december is bij mij de diagnose fibromyalgie geconstateerd
echter heb ik dee klachten al ongeveer 8 jaar ( ik ben nu 18 )

ik merk dat ik hier met de jaar ( eigenlijk meer weken .. )meer last van krijg.
toen het nog wat minder slecht ging heb ik gekozen voor de opleiding paraveterinair dierenarts assistent niveau 4 op het wellant college in gouda

de eerste 2 jaar ging het echt prima, ik moest stages lopen op bedrijven voor dierverzorging echter nu in het derde jaar moest ik bij een dierenarts praktijk.

goed ik dus naar een dierenkliniek ( zeg niet welke meeste herkennen mischien de DA maar niet openbaar zetten aub )
op sollicitatie heb ik verteld van mijn fibromyalgie maar hier hoefte ze toen geen details over te weten dat kwam wel in de eerste weken dat ik er werkte. dus ik werd gelukkig aangenomen.
ik solliciteerde toen op de afdeling gezelschapsdieren. echter hadden ze geen plek meer en moest ik bij de paarden, goed ik hou van paarden en moest toch een stage hebben en veel DAPs zaten al vol. ik dus toegestemd.
de eerste week ging redelijk. ik moest wel de rot klusjes doen maar iedereen begint onderaan. echter mocht mijn klasgenoot wel in de 2e week alles al doen, rontgen , lab etc etc .
ik op gesprek gegaan en verder verteld over mijn fibro, echter was de gene waar ik op sollicitatie geweest was op zwangerschaps verlof en wist mijn stage begeeleider nergens van en was hier erg verbaas van, maar goed ze zouden er rekening mee houden. ik opgelucht en wel.
echter werd ik de dagen daarna erg op me nek gezeten, sneller werken , meer stallen mesten , sneller en beter werken.

weer op gesprek gegaan dat ik dit dus gewoon echt niet kon. en met de vraag waarom ik alleen de rot klusjes mocht doen en de protocollen lijst alleen moest afwerken. ( in de eerste weken zeiden ze dat die elke dag af moest gemaakt worden door ons, aangezien mijn klasgenoot te druk was met de andere dingen heb ik deze afgewerkt tot het me fataal werd. ik naar klasgenoot gegaan en verteld. die deed er echter niks mee dus ik besloot een dag niks te doen hieraan om te kijken wat de reactie op moest zijn
smiddags bij het voeren om 4 uur was er dus nog niks gedaan en komt een medewerker naar ons toe ja willen jullie dat NU doen want het moet over een uur af zijn, mijn klasgenoot ging voeren en wilde di nu niet doen dus deed ik het weer,

gevolg 2 dagen met pijn op bed gelegen.

weer op gesprek gegaan met de vraag waarom IK dit moest doen. toen werd mij verteld dat dit helemaal niet de bedoeling was maar klasgenoot inderdaar voorgetrokken werd omdat zij leuke is en beter in de groep past.

naja ik nijdig dus en contact gehad met school.

goed in gesprek gegaan met mentor en stage begeleider, mijn mentor heeft besloten na dat ze zeiden dat ik net als elk ander 10 stallen meost kunnen mesten ipv 2 ondanks mijn fibro en dus hier niet op me plaats was ( waarom ze me dan aangenomen hebben geen idee)
mijn mentor besloot dus om mij weg te halen van het bedrijf. ik nog gevraagd of het gevolgen had voor mijn opleiding aangezien een nieuwe stage vinden onmogelijk is . nee dit had geen gevolgen en ik zou de week erna een gesprek hebben met de zorgcoordinator op school, mentor en afdelingshoofd om tot een oplossing te komen.

toen ik op gesprek kwam was het eerste wat ze zeiden dat ik mijn diploma niet meer halen kon tenzij ik alle dagen in zou halen ( 10 weken 40 uur inde week ) onmogenlijk dus meer voor me. en me PVB kon ik op me buik schrijven want ik kan niks meer in praktijk leren ( PVB kost 200 euro door inwoning op school in horst) dus besloten deze niet te doen omdat er een kans was deze niet te halen.

ik weer nijdig want ze zeiden dat dit geen gevolgen had. vervolgens kwam onze nogal ... tja niet leuke afdelingshoofd met ja , je moet maar stoppen met werk of beter met je paarden ! want als de dokter zij dat als zijn knie pijn deed en de dokter zei dat hij voorlopig niet meer moest fietsen dan deed hij dit ook. dit was volgens hem precies hetzelfde heb je fibro moet je maar stoppen met werk of paarden.

echter heb ik me werk , school stage gewoon nodig voor een toekomst en heb ik alles opgegeven wat ik opgeven kon behalve me paarden aangezien dit mijn enige ontspanning nog is .
ik en me moeder dus boos op deze meneer geworden door zijn vergelijking.

hij maakte hier een heel punt van en zei nou dan stop je toch lekker met school! . dus ik weer nijdig.

ik vervolgens mijn idee opgedragen om deze 10 weken de tijd te nemen om weer ergotherapie en fysiotherapie te volgen zodat ik mijn stage volgend jaar beter kon doorlopen. maar nee dan kwam ik nog te kort aan uren ( maar leerlingen kunnen wel de opleiding doen in 3 jaar ? komen ze toch ook een jaar stage te kort?) maar nee dit was dus niet mogenlijk.

toen zeiden ze dat het mischien mogenlijk is de opleiding in 5 jaar te doen en het 5e jaar te gebruiken om mijn gemiste stage dagen te lopen. dit vond ik best een goed idee. ik hoef later niet op dit gebied echt te werken ( althans niet fulltime ) mijn doel is een diploma te halen zodat ik kan zeggen dat ik wat bereikt heb ( heb alleen overgangsbewijs geen diploma)

echter hadden ze wel van alles nodig,

een medische verklaring, verklaring dat ik echt fysiotherapie doe etc etc.
maar een medische verklaring krijg ik van de dokter niet, dokter zegt dat school mijn op me woord moet geloven of ze een formulier moeten hebben waarop ik een machtiging kan geven. maar ook dat is niet voldoende want school wilt van de dokter weten wat ik wel en niet kan. en dat kan alleen ik bepalen en niet de dokter.
verklaring van fysio kan volgens mij weer wel maar heb ik nog niet overlegd.

maargoed toen starte de pvb van mijn klasgenoten en kreeg ik een mail waarom ik niet aanwezig was? ik dus weer terug gemaild dat dit allang besproken was. en waarschijnlijk krijg ik toch nog de kosten omdat ik niet optijd gezegd zou hebben dat ik niet mee deed.

behoorlijke gebrek aan communicatie dus.

echter naar al dit gedoe zie ik het niet meer zitten. echter wil ik toch echt een diploma hebben. maar managment zie ik echt niet zitten! alleen maar kantoor en veelste veel cijfers waar ik gewoonweg echt niet goed in ben.

moet ik alles nou op zen beloop laten en kijken of ik het 5e jaar kan doen of toch switchen van opleiding en weer opnieuw beginnen en dus 3 jaar langer op school zitten.?

ik ben gaan kijken bij helicon naar de opleidingen dier gedrag en ondernemen, en toegepaste biologie. allebei leken ze me erg intressant en ik ga dan ook naar de info avond deze maand gewoon om te kijken.

echter vroeg ik me ook af of iemand ervaringen heeft met deze opleidingen en of de stages zwaar zijn? en heb ik daadwerkelijk wat aan deze opleidingen ( of in iedergeval evenveel, of meer als paraveterinair )

kortom ik heb geen idee wat ik moet doen. dit jaar afmaken en volgend jaar nieuwe opleiding starten of toch 5 jaar doen indien mogenlijk?

iedergeval ik ben even ten einde raad en word er elke dag weer mee geconfronteerd wat erg stressend is en dus niet goed werkt met mijn fibro.

respect als je alles gelezen heb...


Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:41

Niemand :(?

Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Re: fibromyalgie en school , switchen van opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:46

Dokter mag het dus gewoon echt niet volgens de wet . Heb het aan meerdere dokters gevraagd second opinions etc. Zelf ook nog op internet gezocht.

Vandaar :( ik ga nog wel kijken of mijn fysio een verklaring kan geven en mischien dat dat voldoende is

Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Re: fibromyalgie en school , switchen van opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 21:53

Ik denk dat scholen er niet veel van af weten.

Ik moet totnutoe met best veel dingen formulieren ondertekenen willen ze inzage op mijn dossier en een verklaring etc.

Mischien dat sommige dokters er wat makkelijker mee zijn ? Geen idee eigenlijk :s


Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Re: fibromyalgie en school , switchen van opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 22:17

Ik besef dat het zwaar is vandaar dat ik twijfel over het switchen van opleiding, hier ben ik van bewust. Als een andere opleiding ( binnen dieren) mij zal helpen zal ik het ook zeker doen

Ik wil inderdaad slechts het papiertje, maar als ik hiermee later ook partime toch kan werken zal ik het zeker doen.
Ik merk mijn pijn meestal in de avond of de dag erna pas. Vandaar dat 40 uur in de week mij teveel is terwijl partime ik het bijna zonder problemen doe
Een huisdierenpraktijk is ook zwaar mee eens. Maar het is minder slecht voor me spieren ( bij paarden word je regelmatig door de kliniek heen geslingerd en leverd grote klappen op )

Verder ben ik nooit brutaal geweest tegen mijn stage begeleiders, slechts gevraagd waarom de klasgenoot het wel mocht en ik niet, toen hebben ze ook gezegd dat ik mij inderdaad meer moest bewijzen en echt 10 stallen moest mesten ondanks ze wisten van mijn fibro. Waarop ik dus gezegd heb dat ik echt mijn best doe binnen mijn kunnnen.

Vervolgens zeiden ze ook dat ze konden zien dat ik heel erg me best deed en er echt voor wilde gaan binnen mijn kunnen maar dat het binnen het bedrijf gewoon niet past.

Dat heb ik geaccepteerd en dat snap ik ook, ik ben ook zeker niet met ruzie daar weggegaan.
Dat je onderaan moet beginnen dat snap ik zeker, ik vroeg me alleen af waarom zij wel micht en ik niet kon omdat ik dacht het zelfde te doen als mijn klasgenoot) maar het antwoord daarop was, zij is gewoon leuker dan jij .

Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Re: fibromyalgie en school , switchen van opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-13 22:31

Ooh dat is wel een hele slimme inderdaad ! Dan ga ik dat is proberen dankjewel !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers