'discriminatie' op stage door medische problemen......

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

'discriminatie' op stage door medische problemen......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:06

Ik hoop dat jullie mij wat tips/'steun' kunnen geven.. Dit is absoluut niet een topic om zielig gevonden te worden!!

Ik heb sinds 2 jaar de ziekte van bechterew. Met m'n 17 jaar is dit heel erg jong, 'normaal' word het gevonden tussen de leeftijd van 18 en 25 jaar. Bechterew houd in dat mijn rug langzaam vergroeid door ontstekingen, ook heb ik zeer regelmatig ontstekingen in mijn gewrichting (op 't moment m'n knie). Ik word behandeld in belgie bij een ontzettend goede reumataloog, maar de medicatie is helaas nog niet gevonden die voor mij wat kan betekenen.. Dat is een zoektocht die inmiddels al 2 jaar duurt..
Ik heb mee gedaan aan een studie van een soort medicatie.. Helaas kon ik daar niet tegen (ontzettend moe/duizelig etc.) en moest ik noodgedwongen mee stoppen. Nu heb ik voor de zoveelste keer andere ontstekingsremmers, deze zijn tijdelijk omdat ze niet voldoende helpen..
(zo dit was een klein stukje van m'n geschiedenis..)

Nu ga ik halve dagen naar school omdat zitten om een stoel ontzettend zwaar is. Maar met de juiste balans tussen bezig zijn en rust houden kan ik prima een volle dag bezig zijn. Ik heb hiervoor 2 maal stage gelopen (1 op een asiel waar de balans super was, en afgelopen zomer op Ecomare (zeehonden en vogelopvang) Dit waren 6 weken kei hard werken (maar met goede balans) sommige dingen heb ik wel over moeten laten aan andere mensen maar dit ging gelukkig door de goede medewerking vanuit Ecomare super! :) )

Nu moet ik aankomende woensdag beginnen op een dierenkliniek, nu wisten ze van te voren al dat ik 'reuma' had. Ze vertelde dat als ik niet volledig kon werken ik maar beter iets anders kon gaan doen (dat komt je motivatie ook niet ten goede!) Maar ik kreeg een berichtje via hyves dat ik met krukken geen stage kon lopen... (ze had opgevangen.. (ook via hyves) dat ik nu zo nu en dan met krukken loop ivm. m'n knie).
Ik heb hier niet op gereageerd..

Wat moet ik nu doen.. Ze wisten van te voren dat ik iets mankeerde..

Bedankt voor het lezen, en ik hoop dat jullie dit een beetje serieus willen nemen :)

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:11

Dat ze dingen 'opvangt' op Hyves, en jou via hyves zo'n melding doet is uiterst onprofessioneel! Belachelijk!
Ik zou het negeren, en gewoon gaan.
Mochten ze vragen wat je komt doen gewoon zeggen dat je een krabbel op Hyves toch niet serieus kan nemen.

Wanneer er moeilijk gedaan wordt en je stage komt in het gedrang, zou ik school inschakelen. Sterker nog, dat zou ik nu al doen ;)
Laatst bijgewerkt door kehdra op 16-09-10 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fl0wer
Berichten: 1066
Geregistreerd: 26-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:12

kehdra schreef:
Dat ze dingen 'opvangt' op Hyves, en jou via hyves zo'n melding doet is uiterst onproffesioneel!


Inderdaad zeker niet proffecioneel van haar...misschien om jezelf te beschermen je profiel afschermen voor vrienden of vrienden van vrienden.
Laatst bijgewerkt door fl0wer op 16-09-10 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:12

Niet echt professioneel om je via hyves zoiets uit te spelen. Ik denk zelf dat ze de link niet helemaal heeft gelegd tussen jouw reuma en het feit dat je niet fulltime kunt werken. Ik zou eens gaan praten met deze mevrouw om te kijken wat er mogelijk is en jouw kant van het verhaal uit te leggen.

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: 'discriminatie' op stage door medische problemen......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:14

allemachtig wat ontzettend onprofessioneel om het via hyves te doen!
Kun je niet via school/met school een gesprek regelen?

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: 'discriminatie' op stage door medische problemen......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:17

Ik zou daar niet eens meer op stage willen!!! -:(- stelletje amateurs!!

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:20

Bedankt voor jullie reactie,

Ik heb mijn hyves altijd afgeschermd gehad voor tot vrienden van vrienden. Mijn krabbels verwijder ik altijd optijd (plaats wel eens een WWW). Nu is zij vriend met een goede vriendin van mij.. Vandaar dat zij heeft opgevangen dat ik momenteel met krukken loop.
Nee proffessioneel is het helemaal niet om het zo uit te spelen!

Ik ga inderdaad even contact proberen op te nemen met school (heb nogsteeds vakantie ivm. de 6 weken stage op Texel).

Ik heb al die tijd nog 'echte' problemen gehad met school of bedrijven door mijn medische achtergrond.. Tot dit bedrijf..
Nee ik inderdaad echt helemaal géén zin om daar ooit nog stage te lopen.... Helaas zijn de plaatsen erg schaars waar ik kan/mag stage lopen..

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:25

zo, wat ontzettend netjes zeg! NOT!
Ik zou meteen contact opnemen met school en laat die die mensen maar eens uitleggen hoe ze met stagiaires behoren om te gaan!

Kijk, dat ze tegen je zeggen dat je met jouw beperkingen beter iets anders zou kunnen gaan doen dat zou kunnen. Maar op deze manier?!

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:38

Ze heeft je van te voren al gezegt dat als je niet volledig kon werken je beter iets anders kon gaan doen. Dat lijkt mij al genoeg aanleiding om toch te proberen iets anders te vinden. Niet alle stage plekken zijn in staat om je aangepaste werkzaamheden te geven. Zij heeft dit zo te lezen al aangegeven toen je kwam solliciteren naar de stage plek.
Bovendien is het voor een stagebieder ook heel moeilijk om je te beoordelen als je niet alle werkzaamheden kunt uitvoeren.

Natuurlijk is het niet netjes zoals het nu aangepakt is, via hyves. maar dat neemt niet weg dat je niet al van te voren gewaarschuwd was dat deze stageplek misschien niet de beste is voor jou.

Ik heb zelf ook op een bedrijf gewerkt waar we per opleiding keken welke stagiere geschikt zou zijn en welke niet. Als daar van een reguliere opleiding iemand met een beperking kwam gaven wij aan dat wij dan geen geschikt stage bedrijf zijn omdat we toetsen en begeleiden op het nivo van de opleiding, dingen die je dus niet kunt door je beperking, maar die wel moeten van de opleiding worden dan met een onvoldoende beoordeeld. Dan is het vrij moeilijk om je stage positief af te sluiten.
Daarnaast hadden we veel stagiaires van een school voor speciaal onderwijs, die werden ook op hun eigen nivo beoordeeld en daar werd ook aangepast werk voor gezocht.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:41

Je kan altijd een keer contact opnemen met de commissie gelijke behandeling. Je hoeft echt niet meteen een zaak aan te spannen. Maar zij hebben specifiek over dit onderwerp heel veel informatie, over wat er wel en wat niet toegestaan is. Ze kunnen ook eventueel als mediator optreden. Succes!

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:44

DeHP schreef:
Ze heeft je van te voren al gezegt dat als je niet volledig kon werken je beter iets anders kon gaan doen. Dat lijkt mij al genoeg aanleiding om toch te proberen iets anders te vinden. Niet alle stage plekken zijn in staat om je aangepaste werkzaamheden te geven. Zij heeft dit zo te lezen al aangegeven toen je kwam solliciteren naar de stage plek.
Bovendien is het voor een stagebieder ook heel moeilijk om je te beoordelen als je niet alle werkzaamheden kunt uitvoeren.

Natuurlijk is het niet netjes zoals het nu aangepakt is, via hyves. maar dat neemt niet weg dat je niet al van te voren gewaarschuwd was dat deze stageplek misschien niet de beste is voor jou.

Ik heb zelf ook op een bedrijf gewerkt waar we per opleiding keken welke stagiere geschikt zou zijn en welke niet. Als daar van een reguliere opleiding iemand met een beperking kwam gaven wij aan dat wij dan geen geschikt stage bedrijf zijn omdat we toetsen en begeleiden op het nivo van de opleiding, dingen die je dus niet kunt door je beperking, maar die wel moeten van de opleiding worden dan met een onvoldoende beoordeeld. Dan is het vrij moeilijk om je stage positief af te sluiten.
Daarnaast hadden we veel stagiaires van een school voor speciaal onderwijs, die werden ook op hun eigen nivo beoordeeld en daar werd ook aangepast werk voor gezocht.


Dan moeten ze dat duidelijk van te voren aan geven door te zeggen nee dat gaat niet. Zij weten beter wat wel en niet kan en wat voor werkzaam heden ze hebben. Bovendien hebben ze te maken met een tiener. Een beetje duidelijkheid zou dan wel op zijn plaats zijn.
En het verder uitspelen via hyves is helemaal geen stijl.

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:51

@sporter, zoals ik het lees hebben ze van te voren gezegt dat als ze niet volledig kan werken ze beter iets anders kan zoeken.
We weten natuurlijk niet hoe duidelijk de TS is geweest over haar ziekte, als je met zoiets al duidelijk kunt zijn, lijkt me dat het per dag kan verschillen hoeveel je wel en niet kunt.
Natuurlijk is het belachelijk dat ze nu via hyves te horen krijgt dat ze met krukken geen stage kan komen lopen.
Dit soort dingen hoor je van te voren duidelijk af te spreken en niet via hyves te zeggen.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:54

Ten eerste, heel vervelend! Ik heb zelf een andere vorm van reuma, namelijk JIA, vanaf mn geboorte (nu ook 17).
Ook bij mij heeft het lang geduurt voor ik de juiste medicatie te pakken had..
Mag ik vragen of je ook MTX krijgt?

Maargoed, het is zeker niet netjes en ik denk wel dat je dit aan kunt geven op je school, vooral de wijze waarom je
gediscrimineerd word op je beperking. Hebben ze dit écht duidelijk aangegeven van te voren, dan wist je 't, maar dan
had je vast begrepen dat je wat anders moest zoeken.. Helpt je school je niet met een goede stage zoeken?
Mijn school begeleid me gelukkig prima, hoef mn laptop niet mee zolang de vaste computers er nog zijn, boeken
hoef ik in slechte periodes ook niet mee, stages hoef ik niet op de bouwplaats te doen maar mag ik allemaal bij
bureau's doen (bouwkunde & vormgeving opleiding) enz. Misschien kan je een gesprek vragen met een begeleider/mentor/SLB'er?

Overigens gebruiken veel bedrijven tegenwoordig hyves, facebook en twitter om eventuele werknemers te scannen ;)
Enkel is het natuurlijk niet de bedoeling dat ze je afwijzen omdat ze via via hebben gelezen dat je op krukken loopt.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:57

DeHP schreef:
@sporter, zoals ik het lees hebben ze van te voren gezegt dat als ze niet volledig kan werken ze beter iets anders kan zoeken.
We weten natuurlijk niet hoe duidelijk de TS is geweest over haar ziekte, als je met zoiets al duidelijk kunt zijn, lijkt me dat het per dag kan verschillen hoeveel je wel en niet kunt.
Natuurlijk is het belachelijk dat ze nu via hyves te horen krijgt dat ze met krukken geen stage kan komen lopen.
Dit soort dingen hoor je van te voren duidelijk af te spreken en niet via hyves te zeggen.


Daar heb je gelijk in. Toch lijkt het me een kleine moeite om als bedrijf dan te zeggen dat ze iets anders moet gaan zoeke ipv beter iets anders gaan zoeken.

Ik vind het een beetje slappehap.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:03

Als je de hele mikmak vertelt, ben je zielig en een aansteller.
Vertel je niks of nauwelijks, dan ben je niet duidelijk genoeg geweest.
Het is echt moeilijk om een duidelijk maar niet zielig verhaal te vertellen als je reuma hebt.
Het is gewoonweg een ziekte die je nauwelijks ziet, als je het niet weet dan zie je niks.
En zie je niks, dan is het ook niet zo erg, teminste, dat denken veel mensen helaas.
En als TS denkt dat ze niet zoveel beperkingen zal hebben op deze stageplek, dan is er ook
geen reden om je hele verhaal op tafel te gooien. Ze kan toch zelf het beste inschatten
wat ze kan en wat ze niet kan, dat is het moeilijke met reuma, welke vorm dan ook.
Je kunt niet zeggen dit kan ik en dat kan ik niet, ligt aan de situatie op dat moment.

Het bedrijf had duidelijk moeten zijn, nemen je niet aan, punt. Dan wist TS ook waar ze aan toe is.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:16

Bedankt voor alle reactie's!!

Ik heb net een mail gestuurd naar mijn mentor van vorig jaar (die van het komende jaar is nog niet bekend ivm. vakantie).
Per telefoon kon ik niemand te pakken krijgen dus dan maar even 'onpersoonlijk' per mail.

deHP@ Ik heb duidelijk (naar mijn inzich) aangegeven dat ik bijvoorbeeld voerzakken van 15kilo niet kan tillen. Ik heb gezegt (is zo'n 3mnd geleden dat ik het sollicitatie gesprek had) dat het zo KAN zijn dat het over een half jaar helemaal super met mij gaat, maar het kan ook zijn dat het behoorlijk verslechterd (wat dus helaas het geval is, mijn onderste 2 ruggenwervels zitten behoorlijk vast!! En heb helaas steeds meer ontstekingen).
Ik heb ook aangegeven dat ik niet te lang kan staan achter elkaar, maar ook niet te lang kan blijven zitten. Dus eigenlijk altijd zelf wel opzoek ga naar iets om te doen (mits dat het mag van het bedrijf ;) voor de afwisseling ).
Ik geloof dat ik toch wel redelijk duidelijk tegen hun ben geweest? Ik heb niets verborgen (waar ik op 'gestraft' zou kunnen worden). Tuurlijk snap ik dat niet elk bedrijf in staat is om mensen met 'problemen' te kunnen begeleiden (dit klinkt voor mij nu ontzettend raar..) Maar wees daar dan ook direct en eerlijk in, en ik vind dat het niet achteraf op deze marnier gespeeld moet worden..

Anoeska @ Bedankt voor de tip, ik zal er eens over denken!! :D

sporter @ Ja ik ben een boventallige dus mogen zij niet op mij rekenen al medewerker (oké ik weet dat het in de praktijk eigenlijk altijd wel gebeurt.. Wat ik eigenlijk vaak ook wel fijn vind om wat verantwoordelijkheid te hebben!). Maar zij hebben tegen mij niet verteld wat de werkzaamheden nou eigenlijk in houden (stom maar ik heb er ook niet veder naar gevraagt.. was eigenlijk zo 'geschrokken' van het antwoord dat ik beter iets anders moest gaan zoeken)..

Loiz @ Nee ik krijg geen MTX, ik heb enbrel, sulphazine, en nog hele vele andere ontstekingsremmers gehad. Mijn reumataloog is aan 't proberen of ik humira of remicade kan krijgen (maar aangezien in nog geen 18 ben is dat nog al een probleem... en het via belgie moet (woon wel in nederland ;) ) is dat nog niet zo eenvoudig..
En inderdaad als je alles verteld vinden ze je een aansteller.. en verberg je iets dan heb je gelijk een probleem omdat ze er van te voren niet vanaf wisten..
Vanaf buiten zie je inderdaad niets.. Ik ben 'blij' dat ik eindelijk een stempel heb en dat ik kan vertellen dat ik iets 'mankeer'.. Je kan naar mijn mening beter kromme benen oid (niet vervelend bedoeld!!!) hebben dan iets dat niet zichtbaar is!!
En tijdens het sollicitatie gesprek heb ik ook uitgelegd dat het inderdaad per dag kan verschillen van wat ik wel en niet kan. Ik heb er duidelijk bij vermeld dat het over een half jaar ook achteruit kan geen (maar ook vooruit) dat kan ik helaas tot op de dag van vandaag nog niet voorspellen (als dat eens kon!!)

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:24

Waarom zit je trouwens in Belgie onder behandeling? Zit zelf in Utrecht, waar ook de grooste onderzoeken op dat gebied
worden gedaan in NL. Heb 5 reumatologen gehad, maar nu eindelijk pas echt een goede, helaas moet ik vanaf januari over
naar het UMC ipv het kinderziekenhuis, aangezien ik dan 18 word. Word trouwens wel prima begeleid daarheen.

Jammer he dat je 't niet kunt voorspellen, zou zo veel makkelijker zijn.. maarja, das nou eenmaal reuma..

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: 'discriminatie' op stage door medische problemen......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 16:32

Loiz je hebt een PB aangezien ik niet over wil gaan naar offtopic.
De gene die daar nog meer geintresseerd zijn mogen altijd een pb'tje sturen :D