Studie versnellen a.k.a. Hoe bezorg ik mezelf hoofdpijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Studie versnellen a.k.a. Hoe bezorg ik mezelf hoofdpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 12:51

Pffff wat heb ik mezelf op de hals gehaald? :')

Ik doe de deeltijdopleiding Engels. Vorig jaar (mijn eerste jaar) kon ik geen vrijstellingen krijgen, maar omdat ik dat jaar in één keer mijn propedeuse heb gehaald kon het dit jaar wel. Ik heb dus besloten om naast de vakken van het tweede jaar ook alle vakken van het derde jaar te volgen waarvoor ik toestemming kan krijgen. Dit met het idee; dit jaar doe ik jaar twee en de helft van jaar 3, volgend jaar doe ik de rest van jaar 3 en jaar 4 en dan ben ik in drie jaar klaar met een vierjarige opleiding.

Zo gezegd zo gedaan, afgelopen week begonnen en het bevalt goed :j

Maar... Lerarenopleidingen bestaan uit drie delen, die alle drie worden afgesloten met een bekwaamheidsproef. De eerste heb ik gehaald en daarom mocht ik van de propedeutische fase naar de hoofdfase. Als ik echter volgend jaar ook jaar vier wil gaan doen, moet ik ook de tweede bekwaamheidsproef hebben afgesloten, die bepaalt dat je van de hoofdfase naar de afstudeerfase mag.

Nu komt het:
Om de BP2 te mogen doen, moet ik dit jaar twee stages in één doen, een heleboel videomateriaal maken én ik moet minstens 138 studiepunten hebben.
Op dit moment heb ik er 60 van het eerste jaar, het tweede jaar verwacht ik er ook 60 te halen. Houden we 18 over. Met de twee vakken die ik in het derde jaar volg (het eerste semester) heb ik er 12, moet ik er dus nog 6 hebben die ik -als het goed is- kan verdienen met de stage.

Keihard werken dus, geen steken laten vallen want anders voldoe ik niet aan de studiepuntennorm.

Maarrr... nu is de vraag of ik überhaupt wel kan voldoen aan die studiepuntennorm, want de studiepunten worden pas doorgevoerd na de tentamens en ik moet me drie weken voor de BP2 opgeven en aantonen dat ik voldoende studiepunten heb >;)

Laat ik het zo zeggen; ik zit hier met het examenprogramma voor m'n snufferd, de rekenmachine op m'n computer open, en een glas water en twee paracetamol :')

Kom er vast wel uit, maar het duizelt me wel even %)

Nog meer mensen die dit soort issues hebben of hebben gehad? Is het te overwinnen? :=


Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Studie versnellen a.k.a. Hoe bezorg ik mezelf hoofdpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 15:56

Waarom wil ik dit? Dat is best een goede vraag :j

Ten eerste ligt de opleiding me zo goed dat ik met een beetje nadenken en inzet de vakken zonder problemen doorloop. Dat is de voornaamste reden dat ik ben gaan versnellen.

Van deeltijders wordt aan de ene kant meer verwacht dan van de voltijders (een bepaalde mate van inzet en zelfstandigheid, ook omdat er minder contacturen zijn dan met een voltijd opleiding).

Aan de andere kant wordt er veel makkelijker met ons omgegaan, we hoeven minder regels te volgen, worden minder streng beoordeeld.

Het leek mij leuk om te versnellen, net wat meer vakken, ik heb het een heleboel klasgenoten vorig jaar zien doen en een aantal doen het dit jaar ook weer. Het was voor mij een leuk voordeel om een jaartje eerder klaar te zijn. Het scheelt een jaar studiegeld en bovendien kan ik sneller lekker voor de klas, wat me erg goed bevallen is afgelopen jaar.

Ik had alleen even niet stilgestaan bij die bekwaamheidsproef 8)7

Door die bekwaamheidsproef worden bepaalde jaren op hun plek gehouden. Mocht ik op dat vlak niet versnellen dan kan het bijvoorbeeld zo zijn dat ik alles heb afgerond, behalve mijn LiO-stage. Dat vind ik jammer van het jaar (en ook van het geld).

Natuurlijk is het zo dat er een rijpingsproces in zit, maar ik denk dat daar toch ook wel een verschil tussen voltijders en deeltijders in zit. Niet voor niks staan er een heleboel mensen zonder bevoegdheid voor de klas. Ik denk dat ik qua competenties snel groei.

Natuurlijk leer ik in de praktijk, het gaat alleen wat sneller dan normaal.

Ik heb besloten nog even alles goed op een rijtje te zetten en dan met de juiste mensen in gesprek te gaan of het überhaupt haalbaar is en of het dan klopt wat ik allemaal op een rijtje heb gezet zodat ik niet voor onaangename verrassingen kom te staan.

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Studie versnellen a.k.a. Hoe bezorg ik mezelf hoofdpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 16:34

Volgens mij hebben ze er een vast moment in het jaar voor, maar ik kan me voorstellen dat ze ook herkansingsmomenten hebben.

*Maakt lijstje met vragen*


Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Studie versnellen a.k.a. Hoe bezorg ik mezelf hoofdpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 19:45

Dank je voor de info. Flair, ik studeer idd aan de HvA :j Fijn om te horen dat het meevalt met die BP2, misschien maak ik er wel een groter probleem van dan de HvA doet (zou niet de eerste keer zijn). Jij hebt dus ook bij DOO gezeten? Leuk!

Marieke, het is inderdaad zo dat ik een aantal vakken niet kan volgen. Zo is er een 'deel 2' dat in het eerste semester van het derde jaar wordt gegeven, maar dat sluit aan op 'deel 1' dat in het tweede semester van het tweede jaar gegeven wordt. Voor de rest zijn eigenlijk alle vakken toegankelijk voor me.

Aanwezigheidsverplichting is geen probleem voor me. De tweedejaarsvakken worden allemaal op de donderdag gegeven en de derdejaarsvakken op de dinsdag.

Ga maar even een mailtje eraan wagen weer. En nog de laatste hand leggen aan de vakken voor morgen. :)

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Studie versnellen a.k.a. Hoe bezorg ik mezelf hoofdpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 20:08

Dat is fijn om te horen! :D

Ben meteen even in je profiel gaan spieken maar je komt me niet bekend voor :')

Afgelopen jaar heb ik Opgroeien en de School gedaan, en nu volg ik op de dinsdagavond leerlingbegeleiding en de donderdagavond didactiek en klassenmanagement. Het tweede semester doe ik dan op de donderdag nog communicatie en cultuur in de klas en dan ben ik van ABV af.

Ik weet dat je geen derdejaarsstage kan doen als je LLB er niet langs hebt lopen, dus dat zou moeten kunnen.

Zo, hw voor morgen is klaar, nu dat mailtje er nog uit, maar eerst even zorgen dat ik de boel op een rijtje heb, anders snap ik het zelf niet als ik het mailen wil :')

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Studie versnellen a.k.a. Hoe bezorg ik mezelf hoofdpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 10:16

Mailtje verstuurd en toch weer terugverwezen naar mijn eigen mentor, dus die heb ik inmiddels gemaild om een afspraak in te plannen om alles op een rijtje te krijgen.

De zoektocht naar een goede stageplek gaat inmiddels ook door. Helaas heeft de HvA samenwerkingsverbanden met een boel middelbare scholen, dus die stageplekken gaan naar de voltijders -O-

Heb nu een brutaal mailtje gestuurd naar degene die de stages coördineert vanuit de HvA, dat ik het heel fijn vind dat er steeds meer van die samenwerkingsverbanden komen, maar dat ik nu nauwelijks meer een stageplek vinden kan :') Hij gaat het overleggen met de school waar ik graag heen wil :D

Ben benieuwd :=


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers