MER, opleiding management, economie & recht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

MER, opleiding management, economie & recht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 08:29

Ik ben van plan deze opleiding in september te gaan beginnen.
Wie heeft de opleiding ook gedaan of is er nu mee bezig? Kan je er meer over vertellen en hoe bevalt het? Doe je hem voltijd of in deeltijd?
Ik wil de opleiding in deeltijd gaan doen bij Hogeschool INHolland.
Voor de mensen die de opleiding hebben voltooid: wat voor werk ben je gaan doen en zijn er veel banen voor MER afgestudeerden?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:47

Niemand?
Ben ook benieuwd naar het gedeelte Economie, wat er allemaal zo'n beetje wordt behandeld.

Zqw39
Berichten: 1444
Geregistreerd: 08-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:31


stunning

Berichten: 2433
Geregistreerd: 01-04-08
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:33

Ik doe op moment de opleiding MER in groningen :).
Bevalt me tot nu toe super!

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:04

Zqw39 schreef:
ik heb een tijdje geleden ook een topic over deze opleiding geopend. :)
misschien heb je er nog wat aan?
[STW] Ervaringen studie MER?


Bedankt, een nuttige link!

@Stunning: kan je me iets meer vertellen over de vakken? Ik heb vooral interesse in het economische gedeelte, wat wordt er zoal behandeld?

stunning

Berichten: 2433
Geregistreerd: 01-04-08
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:16

Ik heb nu bijna het eerste jaar erop zitten. Ik vond zelf het tweede blok heel leuk, dat was financieel management. Dus dan krijg je vakken zoals Bedrijfseconomie, (balansen ed maken en lezen), Economische bedrijfsomgeving (voornamelijk algemene economie), kwantitatieve methoden (soort wiskundige formules enzo die je ook in de economie nodig kunt hebben).

In het eerste blok heb ik Management, gedrag en organisatie (over het personeel in het bedrijf en leiderschapsmethoden), logisitiek (spreekt vast voor zich :) ), informatiemanagement (is een computertoets dat je formules en dingen moet invoeren in excel, zo leer je goed met excel om te gaan en een gewone toets over informatiebronnen en welke wegen informatie gaan ed) en rapporteren (goede, correcte rapporten schrijven) als vakken gehad.

In het derde blok heb ik presenteren gehad (een goede presentatie leren maken en doen), en recht (privaat en publieksrecht).
Het vierde blok ben ik op moment mee bezig, heb nog niet veel les daarin gehad, dus kan je nog niet echt iets over de vakken vertellen.

Elk blok (tenminste hebben wij) krijg je een project. Projecten die ik heb moeten doen is bij een woningbouwcorporatie een afdeling studenten in het bedrijf toevoegen, een vakantiepark upgraden omdat het niet meer zo goed gaat met het park en zorgen dat het wel weer goed gaat, een juridische gids voor startende ondernemers uitbrengen en op moment moeten we zelf een product bedenken en dat helemaal gaan uitwerken en daarmee moeten we op de jaarbeurs gaan staan :=.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 09:31

Dank je wel Stunning!
Het is de bedoeling dat ik de opleiding in deeltijd ga doen. Ik heb 20 werkervaring, de eerste ca. 10 jaar heb ik financieel administratief werk gedaan tot laag HBO niveau aan toe. Veel ervaring met spreadsheets in Excel. Ik heb mijn havo diploma behaald in 1987 en mijn meao diploma (beide opleidingen bedrijfs. adm. + bedr. economie) in 1989. Nu werk ik al weer wat jaren op een afdeling waar we fysieke materialen inkopen en daarvoor de hedging doen op een beurs. Deze functie is ook op laag HBO niveau. Mijn baas heeft oorspronkelijk rechten gestudeerd, is een aantal jaren advocaat geweest en daarna bedrijfsjurist en daarna dus een andere richting ingeslagen. Een collega van mij (inkoper) heeft HBO technische bedrijfskunde gedaan.
Komt er veel wiskunde aan te pas bij MER? Ik heb recentelijk een aantal wiskunde boeken gekocht om mijn wiskunde weer eens wat op te krikken, is dat een goed idee?
Denk je dat MER een goede opleiding voor mij zou zijn met deze achtergrond?

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: MER, opleiding management, economie & recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:16

Zit in mn 2e jaar (ga t niet afmaken maar das weer een heeel ander verhaal) en vind het een leuke opleiding. Veel juridische aspecten en niet achterlijk veel wiskunde.
De wiskunde die erbij komt heeft vooral betrekking op de dingen die je moet beheersen om bedrijfsadministratie enz te kunnen.
Persoonlijk zou ik er vooral voor gaan om mn Nederlands op te krikken (niet nav jouw teksten hoor, laat dat ff duidelijk zijn) aangezien je behoorlijk creatief met taal moet zijn om t wetboek te begrijpen :P

Wiskunde wordt vrij basaal opgestart, gaat eigenlijk verder waar je in het 3e jaar havo gebleven bent.. Als je er echt een kruk in bent is het tactisch om nog even in de boeken te duiden, zeker voor statistiek en wat basic formules..

Het is in ieder geval een hele veelzijdige opleiding :)

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: MER, opleiding management, economie & recht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 10:51

Amyz, bedankt! Zo te horen moet het met de wiskunde dan wel gaan lukken. Ik had wiskunde, bedr. admin en bedr. economie in mijn eindexamen pakket op de meao.
Kan je me misschien nog iets meer vertellen, met het Nederlands opkrikken, bedoel je daarmee woordenschat of grammatica?

stunning

Berichten: 2433
Geregistreerd: 01-04-08
Woonplaats: Ruinerwold

Re: MER, opleiding management, economie & recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:58

Vooral bij rapporteren word er goed gelet op je nederlands. Ik weet niet of dat bij elke MER opleiding is, maar ik heb startvaardigheden toetsen moeten maken voor nederlands, engels en wiskunde. Had je het met een voldoende afgesloten, hoefde je niet naar de cursus. Had je een onvoldoende moest je "bijscholen" in dat vak. Ze letten er vooral op d- en t-fouten, meervouden enz.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: MER, opleiding management, economie & recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:00

Ik doe ook de MER, in Groningen. Ben tweedejaars inmiddels.
Het eerste jaar was erg simpel, het tweede jaar werd echt moeilijk.

Ik heb wel gehoord dat INHolland heel anders is dan de Hanze.

stunning

Berichten: 2433
Geregistreerd: 01-04-08
Woonplaats: Ruinerwold

Re: MER, opleiding management, economie & recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:03

Ik doe ook MER op de Hanze Janine, en tegen mij hebben ze gezegd dat eerste jaar moeilijker en veel meer is om de mensen die misschien willen stoppen eruit te pikken, zodat ze in het tweede jaar verder gaan met wat meer gemotiveerde mensen.. Maar tweede jaar wordt dus nog zwaarder?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:07

stunning schreef:
Ik doe ook MER op de Hanze Janine, en tegen mij hebben ze gezegd dat eerste jaar moeilijker en veel meer is om de mensen die misschien willen stoppen eruit te pikken, zodat ze in het tweede jaar verder gaan met wat meer gemotiveerde mensen.. Maar tweede jaar wordt dus nog zwaarder?


In het eerste jaar krijg je een volledig beeld van de opleiding. Je krijgt van alles wat. Maar de mensen die de MER als 'vluchtopleiding' hebben gekozen, verdwijnen snel hoor.
Maar het tweede jaar vind ik erg zwaar. Ik weet niet in welk jaar je zit?

stunning

Berichten: 2433
Geregistreerd: 01-04-08
Woonplaats: Ruinerwold

Re: MER, opleiding management, economie & recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:10

Ik zit in het eerste jaar. Ik vind het eerste jaar al veel, maar AMV vind ik ook dat je daar veel uur voor moet maken.. Heb je dat in het tweede jaar ook nog steeds?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:13

stunning schreef:
Ik zit in het eerste jaar. Ik vind het eerste jaar al veel, maar AMV vind ik ook dat je daar veel uur voor moet maken.. Heb je dat in het tweede jaar ook nog steeds?


Nee, je hebt nog wel PO/PV, maar geen AMV meer...
Je krijgt wel praktijkpunten voor soortgelijke dingen, die kan je krijgen door bij Homerus te gaan, sprekers uitnodigen of gewoon bijwonen etc.
Je moet in de laatste drie jaar 4 punten halen. Die punten bestaan elk uit 28 uur..

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 11:13

Amyz, waar volg jij je opleiding, Amsterdam, Alkmaar of Haarlem?
Op zich heb ik altijd meer een talenknobbel gehad dan een cijfermatige knobbel. Op de havo heb ik eindexamen gedaan in Nederlands, Engels, Frans en Duits en mijn cijfers waren respectievelijk een acht, een acht, een acht en een zeven. Taal pik ik makkelijker op dan vakken waar getallen bij komen kijken. Echter ben ik in mijn werk voornamelijk de cijfermatige richting in geslagen en dat gaat me al doende nu goed af, de praktijk is toch leerzamer geweest voor mij dan school. De theorie ging veel meer leven toen ik werkte en ik ging veel meer de logica van dingen zien.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: MER, opleiding management, economie & recht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 11:17

Ik heb eerder al een topic geopend over werk, studie en paard. Ik werk nu fulltime en moet ook wel de nodige uren maken om de hypotheek, mijn auto en paard te bekostigen. Vermoedelijk zal het te zwaar voor me worden om werk, studie en paard te combineren.
Heeft iemand een idee hoeveel tijd je ongeveer kwijt bent wanneer je de studie in deeltijd doet?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:18

Himyar schreef:
Ik heb eerder al een topic geopend over werk, studie en paard. Ik werk nu fulltime en moet ook wel de nodige uren maken om de hypotheek, mijn auto en paard te bekostigen. Vermoedelijk zal het te zwaar voor me worden om werk, studie en paard te combineren.
Heeft iemand een idee hoeveel tijd je ongeveer kwijt bent wanneer je de studie in deeltijd doet?


Geen flauw idee, maar in Groningen kan je de opleiding werken-leren doen geloof ik. Kan dat bij INHolland niet ook???

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: MER, opleiding management, economie & recht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 11:21

Is dat niet iets dat voornamelijk wordt gedaan door jongeren?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:22

Himyar schreef:
Is dat niet iets dat voornamelijk wordt gedaan door jongeren?


Zou niet weten waarom dat alleen voor jongeren is hoor...

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 11:24


stunning

Berichten: 2433
Geregistreerd: 01-04-08
Woonplaats: Ruinerwold

Re: MER, opleiding management, economie & recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:29

Hoeveel uur ga je dan ongeveer werken? Misschien kan je op de zaterdag gaan werken en dan wat uurtjes doordeweeks? Zodat je doordeweeks ook tijd hebt voor de studie?

Ik weet dat als je deeltijd gaat doen, je waarschijnlijk meer werkt dan het gemiddelde bijbaantje. Maar als je deeltijd doet ga je ook minder na school neem ik aan?
Bij mij is het op moment voornamelijk school, werk en paard wat prima te combineren is, ik denk dat het dan bij jou voornamelijk werk, school en paard zal zijn. Denk dat het wel te combineren is :). Maar nogmaals, ik weet niet hoeveel je werkt en hoeveel uur je naar school moet als je deeltijd doet :).

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: MER, opleiding management, economie & recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:14

Ik zit in Haarlem, hoewel ik moet zeggen dat het niveau van de opleiding daar niet om over naar huis te schrijven is.. Ze zijn daar nogal ongeorganiseerd met als gevolg dat wij in het eerste jaar het alfabet Engels moesten leren... Dieptriest eigenlijk hihi. Verder moet ik ook eerlijk zeggen dat veel leraren wel heel goed weten waar ze over praten, wij hadden net de pech dat het vak Engels nogal raar liep. Maar goed, dat is dus typisch InHolland Haarlem...

Als je een talenknobbel hebt komt het wel goed. Zelf ook meer van de taal en heb nooit bijster veel moeite gehad met het wetboek. Anderen uit mijn klas konden het echter niet fatsoenlijk lezen omdat recht voornamelijk wordt geformuleerd door middel van ellenlange zinnen zonder leestekens. Om dan te kunnen achterhalen wat ze nou eigenlijk bedoelen moet je wel redelijk behendig zijn met de Nederlandse taal, vandaar het opkrikken van je Nederlands :)

Verder vind ik de studie niet noemenswaardig zwaar, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Dit jaar heb ik er door omstandigheden een potje van gemaakt dus daar kan ik niet echt over oordelen, maar het eerste jaar heb ik heel netjes gedaan (2 onvoldoendes) en was per week naast de lesuren denk ik iets van 5 uur kwijt aan school.. En dan voornamelijk aan de projecten. Nou moet ik wel zeggen dat ik iemand ben die sowieso altijd sneller werkt dan dat ergens gemiddeld voor staat, dus ik weet niet of ik in die zin het beste voorbeeld ben :P

In ieder geval lijkt het mij goed te doen in deeltijdvorm, maar ik denk wel dat het behoorlijk zwaar zal zijn om alles te combineren..

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: MER, opleiding management, economie & recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:05

Opleidingsniveaus zijn sowieso niet om over naar huis te schrijven, en ongeorganiseerd zijn alle scholen helaas...

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:31

Janine1990 schreef:
Opleidingsniveaus zijn sowieso niet om over naar huis te schrijven, en ongeorganiseerd zijn alle scholen helaas...



Maar ik moet toch zeggen dat Inholland Haarlem er een ernstig zooitje van maakt hoor.. De HES was dan toch nog een stuk beter geregeld :)