Ervaringen studie MER?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zqw39
Berichten: 1444
Geregistreerd: 08-01-07

Ervaringen studie MER?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 22:19

Na al een tijdje te kijken bij allerlei opleidingen kwam ik via de hanze hogeschool uit bij de opleiding management, economie en recht.
Het wordt voorgesteld als een hele brede opleiding, waarbij je alle kanten nog op kan.
En omdat ik toch nog niet precies weet wat ik wil gaan doen, trekt dat me wel aan in de opleiding. :)
Nu ben ik erg benieuwd naar ervaringen met deze studie, of de studie inderdaad zo breed is, of er mensen zijn die daarna een universitaire opleiding hebben gedaan, en of je heel veel je in groepen werkt.

alvast bedankt!

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ervaringen studie MER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:18

Ik doe deze studie, ben nu tweedejaars...
Wat wil je precies weten?

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:19

de vorige eigenaresse van mijn paard verkocht hem juist vanwege deze studie door tijdtekort...

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ervaringen studie MER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:28

Nou, ik rij er twee, ik werk, past allemaal met gemakt...
Moet eerlijk zijn, ben niet de meest gemotiveerde student, maar daarvan geef ik de schuld aan één klasgenoot...

Zqw39
Berichten: 1444
Geregistreerd: 08-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 17:53

Sorry voor de late reactie. :o

Ik ben vooral benieuwd of het proberen te halen van een propedeuse in het eerste jaar een reeël doel is, of niet. Veel mensen zeggen toch wel dat dat amper lukt, maar als je je nou een jaar erg inzet zou het toch niet onmogelijk zijn?
De havo gaat me (tot nu toe) nog erg makkelijk af, (gemiddelde van een 7,4) , vwo had er misschien ook wel ingezeten.
En hoe het zit met de verdeling van zelfstandig werk (ligt me toch het beste), en het werken in groepen. Wat doe je het meest? :)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ervaringen studie MER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:55

Je werkt voornamelijk in groepen, en dan ook echt heel veel. Zelfstandig hoef je alleen maar te leren voor je tentamens.

Je P in het eerste jaar is haalbaar, maar er zitten een aantal gemene toetsen bij, en als die je niet echt liggen, dan is het erg lastig. Vooral de rechtentoetsen die meerkeuze zijn zijn niet leuk :n
Je hoeft je volgens mij niet extreem in te zetten, tenzij je gelijke resultaten als een klasgenote wilt hebben (10en!).
Mij is het niet gelukt het eerste jaar, ik zit nog steeds met 1 toets... :\

RozanneJarig

Berichten: 8160
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ervaringen studie MER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:57

Ik heb mij ook ingeschreven voor deze opleiding.
Ik ga het doen op Inholland Alkmaar.

Dus ga dit even volgen!

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:58

Mijn vriend doet ook de studie in het eerste jaar en ik doe Vastgoed en Makelaardij ook aan de Hanze. Beide opleidingen beginnen het eerste jaar met vrijwel dezelfde vakken en projecten. Projecten doe je inderdaad in groepen, vaak rond de 7 man. Voor de rest heb je per blok, ongeveer 3 vakken, die maximaal 3 uur per vak per week worden aangeboden. Veel van de MER vinden de opleiding te moeilijk en ik weet dat ze al veel klassen aan het samenvoegen zijn, omdat er al veel mensen zijn afgevallen. Daarnaast zijn er ook weinig mensen die in het eerste jaar hun P halen.

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:06

Naar welke school wil je dan gaan?

Hier op de (HvA) HES in A'dam kan je een dag meelopen. Dat is ook goed voor je eigen indruk en kan je de MER studenten alle vragen stellen die maar in je op komen de gehele dag. En hier heb je trouwens keuze in twee locaties in A'dam met twee soorten van aanpak in de studie. Ene locatie (Leeuwenburg) is heel vrij en weinig contacturen .. de andere locatie (Fraijlemaborg) is heel gericht op veel contacturen en heel streng.
Ik vind zelf dat locatie Leeuwenburg echt lui lekkerland is. Ik vind het belangrijk dat je goed geleid wordt .. Heb je ook veel meer kans je P te halen in 1 jaar. Maar die mening is voor iedereen verschillend.

Zqw39
Berichten: 1444
Geregistreerd: 08-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:14

Okee, dus het eerste jaar komt overeen met meerdere opleidingen, kun je tijdens het eerste jaar nog wisselen van opleiding dan? :)
Dat zou mooi uitkomen, omdat ik toch niet precies weet wat ik wil, en de kans dat het toch niet is wat ik wil, is zeker aanwezig.

Maximaal 3 uur per vak per week, ligt dat aan mij of is dat wel erg weinig. Dan moet je voor zelfstudie wel een erg goede dicipline hebben. :=

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:16

Zqw39 schreef:
Okee, dus het eerste jaar komt overeen met meerdere opleidingen, kun je tijdens het eerste jaar nog wisselen van opleiding dan? :)
Dat zou mooi uitkomen, omdat ik toch niet precies weet wat ik wil, en de kans dat het toch niet is wat ik wil, is zeker aanwezig.

Maximaal 3 uur per vak per week, ligt dat aan mij of is dat wel erg weinig. Dan moet je voor zelfstudie wel een erg goede dicipline hebben. :=


Nou je hebt ongeveer 10-15 contacturen per week geloof ik. Daarnaast veel project waar je de stof op moet toepassen. Valt echt heel erg mee.
Ik weet niet of je kunt wisselen het eerste jaar, ik dacht van niet....

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:30

Zqw39 schreef:
Okee, dus het eerste jaar komt overeen met meerdere opleidingen, kun je tijdens het eerste jaar nog wisselen van opleiding dan? :)
Dat zou mooi uitkomen, omdat ik toch niet precies weet wat ik wil, en de kans dat het toch niet is wat ik wil, is zeker aanwezig.

Maximaal 3 uur per vak per week, ligt dat aan mij of is dat wel erg weinig. Dan moet je voor zelfstudie wel een erg goede dicipline hebben. :=


Het is mij ook erg meegevallen. Maar ze gaan er wel vanuit dat je 15 uur per week in het project stopt (kom je moeilijk aan) en af en toen heb je een keer een vergadering met je studieloopbaanbegeleider. Ik weet niet of je halverwege nog kan switchen, meestal is er 1 vak per blok dat wel verschilt van de andere opleidingen (V&M heeft dan bijvoorbeeld iets vastgoedkundigs, terwijl de MER meer managementvakken heeft).

Zqw39
Berichten: 1444
Geregistreerd: 08-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 18:40

__KELLY schreef:
Naar welke school wil je dan gaan?

Hier op de (HvA) HES in A'dam kan je een dag meelopen. Dat is ook goed voor je eigen indruk en kan je de MER studenten alle vragen stellen die maar in je op komen de gehele dag. En hier heb je trouwens keuze in twee locaties in A'dam met twee soorten van aanpak in de studie. Ene locatie (Leeuwenburg) is heel vrij en weinig contacturen .. de andere locatie (Fraijlemaborg) is heel gericht op veel contacturen en heel streng.
Ik vind zelf dat locatie Leeuwenburg echt lui lekkerland is. Ik vind het belangrijk dat je goed geleid wordt .. Heb je ook veel meer kans je P te halen in 1 jaar. Maar die mening is voor iedereen verschillend.


Ik wil naar de hanze in groningen gaan, of misschien naar stenden in leeuwarden. Die meeloopdagen zijn idd een goede tip! Ik heb het idee dat je daar een veel betere indruk krijgt dan bijv. bij een open dag of korte studievoorlichting. :) Dat iets strengere past mij ook iets beter, maarja ik heb qua school niet echt veel keuze.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ervaringen studie MER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:50

Dat strenge past mij ook beter, maar je gaat nu naar een opleiding die je voor jezelf doet. En dat zeggen de leraren ook: Je moet het zelf doen, ik doe het niet meer voor je.

In het tweede jaar kom je wel met gemak aan 15 uur per week voor je project... Het eerste jaar is gewoon veel minder werk...

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:17

Je moet het zelf doen maar een duwtje in de goede richting is niet verkeerd :P

Oké ja dat zijn toch ook goede scholen? Stenden en Hanze? :j
En je krijgt inderdaad dan een goede indruk. Je kan zo via de mail je bij de meeste scholen opgeven voor zo'n dag. Dan regelen ze meestal dat dan een leerling contact met je opneemt waar je dan mee mag meelopen.

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Ervaringen studie MER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:20

Hoi,
ik doe nu ook de MER ik ben 2de jaars op de inholland te Rotterdam. Ik kan zeggen dat de opleiding me heel erg bevalt. Je heb een aantal vaste contact uren maar docenten zijn altijd bereid om extra uitleg te geven. Verder heb je ook veel "vrij"(zelfstudiedagen). In deze dagen doe ik altijd mijn schoolwerk, de projecten en mijn zelfstandige werk. Verder heb ik een eigen paard waar ik ruim de tijd voor heb.

Ondertussen moeten wij ook onze minors gaan kiezen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Als je nog dingen wil weten kan je altijd vragen of pben.

Anieke89

Berichten: 2138
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:21

Ik zit momenteel in het 3e jaar van de MER. Tot nog toe valt het mij allemaal heel erg mee. Als ik bekijk naar het percentage dat in het eerste jaar de P heeft gehaald is dat niet heel veel. Onze klas begon met een stuk of 30 man en daarvan hebben er 5 de P in het eerste jaar gehaald.
Waar wij begonnen met 5 volle MER klassen, zijn er nu slechts 2 van over :+
Zelf ben ik eigenlijk vrij weinig tijd kwijt aan de studie. Heb tijd om 3 paarden te rijden en nog te werken en tot nog toe niet met de studie in de problemen gekomen :)
Om even op je vragen in de beginpost terug te komen:
Wij moeten elk blok 1 of 2 onderzoeken uitvoeren, dit is grotendeels groepwerk. De opleiding is echt heel erg breed, wat maakt dat ik na 3 jaar nog niet weet wat ik wil :o Qua doorstuderen zijn er genoeg mogelijkheden. Wil je de rechtenkant op heb je bij de meeste universiteiten wel een schakeljaar die je moet volgen. Voor bedrijfskunde weet ik eerlijk gezegd niet wat de criteria zijn om door te stromen. Bij ons zijn er speciale programma's opgesteld met de Universiteit Twente, wellicht dat dat bij jouw Hogeschool ook zo is?

Zqw39
Berichten: 1444
Geregistreerd: 08-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 19:33

Hehe, dat is dan dus het nadeel van de brede opleiding, het kiezen wordt er niet gemakkelijker op. :P
Ook bij de hanze is een schakeljaar naar de universiteit aanwezig, en dan kun je ook nog verschillende kanten op.
Moet eerlijk zeggen dat de reacties dat de opleiding niet heel veel tijd kost, me stiekem ook wel bevallen. :+

Door alle reacties wordt het allemaal wel een stukje duidelijker. :)

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Ervaringen studie MER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:17

Je moet alleen niet vergeten dat elke school een de MER in een andere context geven. Het is geen standaard pakket.
Zo lees ik hierboven bijvoorbeeld wel dat er projectenworden gegeven, de groepswerken, maar wij krijgen ook echte opdrachten van echte bedrijven. Zo hebben wij al een keer een onderzoek voor the greenery moeten doen en de gemeente rotterdam, en ook werkelijk voor de directie van the greenery en de burgermeester moeten presenteren.

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:56

Jeetje dat is nog eens leuk!! Dan heb je dan behalve voor jezelf ook nog een echt doel waar je het voor doe.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:32

wessjuhh schreef:
Je moet alleen niet vergeten dat elke school een de MER in een andere context geven. Het is geen standaard pakket.
Zo lees ik hierboven bijvoorbeeld wel dat er projectenworden gegeven, de groepswerken, maar wij krijgen ook echte opdrachten van echte bedrijven. Zo hebben wij al een keer een onderzoek voor the greenery moeten doen en de gemeente rotterdam, en ook werkelijk voor de directie van the greenery en de burgermeester moeten presenteren.


Klopt :j

Maar de Hanzehogeschool staat met de MER opleiding op een hele hoge plek, begreep ik vorig jaar... Sommige mensen hebben daarvoor voorde Hanze gekozen in mijn oude klas...

Ik ben nu blok 3 aan het afronden, en in blok 4 gaan we een SWOT analyse van een bedrijf maken. Dat is opzich ook best leuk.

Petra83

Berichten: 149
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Leerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:44

Ik ben 4 jaar geleden afgestudeerd aan MER. Het eerste jaar was het moeilijks, wanneer je je P hebt, haal je ook vrij zeker je diploma. En je P in 1 jaar is te doen, als je er voor gaat. Bij mij zijn er zeker veel mensen uitgevallen, maar eerlijk gezegd waren dat wel de mensen die niets deden. Je moet wel gemotiveerd zijn om iets te doen in de tijd buiten de lessen om. Wij hadden weinig contacturen. Vooral in het derde en vierde jaar misschien 10 uur per week. Ik was altijd aanwezig en dat is gewoon een voordeel omdat je weet wat je moet leren e.d. Als je niet gaat is het gewoon lastiger. Degene vanaf het MBO hadden het ook moeilijker als degene van de HAVO.

Ik vond het een leuke opleiding en ook in het arbeidsproces zie ik het als een voordeel dat ik MER heb gedaan

En geloof me ik heb nog nooit zoveel tijd voor mijn paard gehad als toen ik op de MER zat.

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:50

__KELLY schreef:
Jeetje dat is nog eens leuk!! Dan heb je dan behalve voor jezelf ook nog een echt doel waar je het voor doe.


Dat zeker, je heb een ECHT doel en niet een fictieve opdracht. Zo was onze opdracht voor rdam om uit te zoeken of het haalbaar zou zijn om de winkeltijdenwet aan te passen en de winkels elke zondag open te stellen. Dat is op dit moment een hot-topic vooral met de val van het kabinet, gemeenteraadsverkiezingen, rechtzaak tegen alexandrium etc. Om die reden kregen we ook elke keer nieuwe informatie/jurisprudentie.

RozanneJarig

Berichten: 8160
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:52

Petra83 schreef:
Ik ben 4 jaar geleden afgestudeerd aan MER. Het eerste jaar was het moeilijks, wanneer je je P hebt, haal je ook vrij zeker je diploma. En je P in 1 jaar is te doen, als je er voor gaat. Bij mij zijn er zeker veel mensen uitgevallen, maar eerlijk gezegd waren dat wel de mensen die niets deden. Je moet wel gemotiveerd zijn om iets te doen in de tijd buiten de lessen om. Wij hadden weinig contacturen. Vooral in het derde en vierde jaar misschien 10 uur per week. Ik was altijd aanwezig en dat is gewoon een voordeel omdat je weet wat je moet leren e.d. Als je niet gaat is het gewoon lastiger. Degene vanaf het MBO hadden het ook moeilijker als degene van de HAVO.

Ik vond het een leuke opleiding en ook in het arbeidsproces zie ik het als een voordeel dat ik MER heb gedaan

En geloof me ik heb nog nooit zoveel tijd voor mijn paard gehad als toen ik op de MER zat.


En jij kwam dus van de HAVO af? Klinkt wel aantrekkelijk (heb me dus al ingescheven en proef gestudeerd, maar toch leuk om die ervaringen te lezen!)

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Ervaringen studie MER?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:42

Let wel op, hierboven wordt iets gezegd over na de MER kunnen doorschakelen naar een master rechten met een schakeljaar. Voor MER studenten is dit niet langer mogelijk!! De slagings kansen op succes waren naar verhouding te klein.

Wat je ook in de gaten moet houden is de kans op een baan. Ken een aantal mensen die MER hebben gedaan en na 2 jaar nog steeds geen baan hebben. En dat is niet omdat ze niet gemotiveerd zijn.