VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:53

Hallo,

Ik heb mijn MBO diploma (paardenhouderij en nu MBO+ paraveterinair, waarmee ik over 2 weken klaar hoop te zijn), alleen nu zit ik erover te denken om diergeneeskunde te gaan studeren, maar hiervoor heb ik VWO certificaten nodig. Ik zou mijn propedeuse op HBO kunnen gaan halen in 1 jaar en daarnaast de benodigde VWO vakken bijspijkeren, maar dit zijn er zoveel (natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde B) dat ik dacht dat het misschien net zo handig was om gewoon versneld mijn gehele VWO diploma te gaan halen.
Alleen ik kan de opties hier niet voor vinden. Ik heb gevonden op internet dat deze mogelijkheid bestaat bij het VAVO (volwassen voortgezet onderwijs), maar ik kan niet vinden waar het precies wordt aangeboden en wat de eisen zijn die gesteld worden om het in 1 jaar te mogen doen.
Weet iemand hier meer van?

WhiteRose
Berichten: 1091
Geregistreerd: 10-08-05
Woonplaats: Seattle

Re: VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:40

Je kunt de ROC's, het James Boswell Instituut en het Luzac College zien als mogelijkheden, voor de plannen die je noemt.

Ik zie in je post eigenlijk wel 2 dingen waar ik niet zo zeker van ben:
Is een Hbo propedeuse + exacte vakken genoeg voor Diergeneeskunde? Geneeskunde ziet dit niet als afdoende en vraagt vrolijk een volledig VWO-diploma, propedeuse of niet.
Verder vraag ik me af of het mogelijk is om van het MBO naar het VWO te gaan, en of je daar niet eerst een jaar HAVO voor moet doen. Dat lijken me beide wel belangrijke stukjes info om uit te zoeken voor je ergens aan begint.

Overigens bestaat er best een redelijke kans dat je met Wiskunde A klaar bent, of zelfs dat dat verplicht is. Ik ben van voor die tijd, dus weet dat niet helemaal zeker Knipoog
Overigens is het Luzac College een particuliere school en daarmee ook heel kostbaar...

Succes ermee!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re: VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 21:43

Nee dat heb ik allemaal wel uitgezocht. Wiskunde B deel heb je nodig, en je kan met een HBO propedeuse plus de vakken die ik net noemde op VWO niveau meeloten voor Diergeneeskunde.

Wat jij zegt of dat mogelijk is van MBO naar VWO vraag ik me idd ook af, daarom vroeg ik ook of iemand weet wat de mogelijkheden zijn, zou me namelijk idd voor kunnen stellen dat je eerst een jaar HAVO moet doen of dat je wel meteen op het VWO kunt beginnen (ook ivm leeftijd, ben 20 jaar, 21 jaar aan het begin van het nieuwe schooljaar), maar dat je dan 2 jaar nodig hebt ipv 1.

Wendel87

Berichten: 111
Geregistreerd: 20-01-08
Woonplaats: Enschede

Re: VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:53

Hoi,

Dit is idd mogelijk. Ik heb mijn natuurkunde 1 (vwo) gehaald via de VAVO, dit was één vak, maar heel vwo kan ook. Bij ons had je dagonderwijs en avondonderwijs. Dit is mogelijk bij het ROC. Even informeren bij het ROC in je buurt dus.
Realiseer je wel dat het heel zwaar is om 3 jaar in 1 jaar te behalen. Je moet dan namelijk een stuk of 8 a 9 vakken volgen. Daarnaast beslist je eindcijfer ook je lotingsklasse dus je moet zo hoog mogelijk proberen te halen.

En volgens mij kan iedere volwassene gewoon beginnen aan de VAVO, je hoeft niet eerst havo te doen. (d8 ik). Je doet namelijk het 'hele' vwo.

Succes!!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re: VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 21:56

Ja ik begrijp dat het zwaar gaat worden, maar ik denk wel dat het haalbaar is als ik het écht graag wil. Het ROC bij ons biedt dit niet aan.. En ze kunnen me ook niet echt verder helpen in waar ze het wel aan bieden, dus daar ben ik helaas niet veel mee opgeschoten Scheve mond

WhiteRose
Berichten: 1091
Geregistreerd: 10-08-05
Woonplaats: Seattle

Re: VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:17

Ik heb geen idee waar je vandaan komt, maar weet dat ze het in mijn regio van mijn ouderlijk huis op de ROC's wel aanbieden (Rotterdam eo).

Voor wat betreft wiskunde B nodig hebben: dat vind ik heel sterk. Mijn zusje kiest nu een profiel en móet wis A (of D) doen om toegelaten te kunnen worden. Statistiek is namelijk in z'n geheel uit wis B geknikkerd en wordt toch wel als elementair gezien voor zowel Geneeskunde als Diergeneeskunde. Deze verandering werd doorgevoerd toen ik mijn vakken aan het bijhalen was, 2 jaar geleden. Clown

Inderdaad, als je écht wilt, kun je veel. Besef je alleen wel dat als je het een kans tot slagen wilt geven, je er veel voor op zult moeten geven (tenzij je agenda nu al leeg is Knipoog ). Maar, het is maar een jaar, en das te overzien. In mijn geval ging de tijd zo verschrikkelijk snel dat de examens er al waren toen ik het gevoel had dat mijn "dip" nog moest komen. Ik had niet eens de tijd om bang te zijn dat ik niet ging slagen Cool

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re: VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 22:21

Het is echt zo hoor, het staat op de site van de faculteit en ik heb er ook nog over gemaild, wiskunde B deel heb je nodig Knipoog

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:25

Ik volg op het moment een VAVO opleiding, maar dan Havo, heb wel contacten met de VWO leerlingen Knipoog
Ik heb hun roosters gezien, en die zijn niet mis... Je moet er echt alles voor geven. Als je dat niet doet haal je het niet. Je hebt totaal niet zo veel begeleiding als op de middelbare school. Voor een tentamen moet je geen hoofdstuk leren, maar krijg je gelijk een heel boek voorgeschoteld... Je volgt in feite 2 jaren in 1.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Re: VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 22:28

Ik begrijp dat het veel is en dat het niet gemakkelijk word.

Maar wat ik graag wil weten, is waar het aangeboden word en of iemand weet wat de mogelijkheden zijn voor een MBO'er, of het in een jaar haalbaar is of dat het sowieso 2 wordt..

Woon overigens in Overijssel, meen me te herinneren dat iemand daar net naar vroeg Tong uitsteken

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:31


WhiteRose
Berichten: 1091
Geregistreerd: 10-08-05
Woonplaats: Seattle

Re: VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:45

Climax schreef:
Het is echt zo hoor, het staat op de site van de faculteit en ik heb er ook nog over gemaild, wiskunde B deel heb je nodig Knipoog


Op site onder "Eindexamen vanaf 2010" staan de regels die zeer hoogstwaarschijnlijk óók gelden als jij komend jaar vakken haalt en direct examen doet. Het lesprogramma kan dan namelijk al aangepast zijn, maar jij bent gewoon eerder klaar dan de rest. Het beste kun je hierover navraag doen bij de school waar je deze vakken wilt halen (wel of geen statistiek in wis B), ik zou niet al te veel vertrouwen op de voorlichtingsdienst van een uni. Dat klinkt heel bot en wonderlijk, maar die afdelingen zijn er voor de gemiddelde student, niet voor hen die een bijzonder studiepad volgen.
Ik heb voor mijn studie, met mijn "bijzondere weg" ook uiteindelijk alles zelf maar uitgezocht, anders had de IB-groep mijn loting (en plaatsing!) niet eens toegankelijk verklaard. Nu ik voorlichting geef aan nieuwe studenten vanwege mijn werk, merk ik dat de regels soms zo tegenstrijdig zijn dat je niet iedereen kunt vertellen hoe het exact zit.
't Zou érg zonde zijn als je voor "niets" een vak doet wat je niet ligt, of uiteindelijk op procedurele gronden geweigerd wordt bij lotin...

Ik kan zo snel de regelgeving van MBO-Vavo niet vinden, maar ik kan me indenken dat het geen toegang geeft tot het VWO. Bel desnoods eens het Luzac en vraag of daar algemene regelgeving omheen is, of dat iedere opleidingsinstelling daar zelf in mag kiezen...

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:57

Ik doe ook de VAVO maar dan vmbo, volgens mij kan je niet van mbo naar vwo, anders had een meisje uit mn klas (ook 20 jaar) daar denk ik wel gezeten.. Zowiezo leeftijd heeft er NIKS mee te maken. Zit met zowel mensen van 16 tot hele oude mensen in de klas. En het is idd 2 jaar in één. En per toets vaak 1 boek leren.. Ik weet dat het vwo écht super zwaar is. En ze doen deze opleiding maar op weinig scholen. Bij mij komen ze ook uit verwegistan enzo. Ik doe hem in Amersfoort.

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Re: VWO versneld, volwassenenonderwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 00:59

absque_dubio schreef:
Ik doe ook de VAVO maar dan vmbo, volgens mij kan je niet van mbo naar vwo, anders had een meisje uit mn klas (ook 20 jaar) daar denk ik wel gezeten.. Zowiezo leeftijd heeft er NIKS mee te maken. Zit met zowel mensen van 16 tot hele oude mensen in de klas. En het is idd 2 jaar in één. En per toets vaak 1 boek leren.. Ik weet dat het vwo écht super zwaar is. En ze doen deze opleiding maar op weinig scholen. Bij mij komen ze ook uit verwegistan enzo. Ik doe hem in Amersfoort.

Ik heb ook mijn Havo gehaald bij een VAVO. Maar als je een MBO opleiding afgerond hebt (niveau 4 neem ik aan?) Mag je volgens mij gewoon beginnen met het VWO hoor, dit staat ong. gelijk aan een HAVO diploma.
Daarnaast keken ze waar ik de opleiding deed ook voornamelijk naar je wilskracht en inzettingsvermogen. Omdat VWO sprint idd wel een zwaar jaar is (ik zit zelf er ook nog aan te denken om nog een jaar VWO er aan vast te knopen trouwens Nagelbijten / Gniffelen)