Ervaringen research master en Phd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 14:31

:wave:

Ik zit nu in mijn 2e jaar van mijn bachelor en ben al een beetje naar masteropleidingen aan het kijken.
Nu zag ik een interessante research master die ook nog eens de kans bied om klinische ervaring op te doen, zodat je zowel richting de onderzoekskant en richting de beroepspraktijk kan.
Ik doe pedagogische wetenschappen en zou in principe orthopedagogiek willen doen.
De master die ik op het oog heb is deze https://www.uva.nl/shared-content/progr ... earch.html

Ik vroeg me dus af of er Bokkers zijn die een research master gedaan hebben (en eventueel daarna een Phd) en hoe dat is bevallen.
Viel het je mee/tegen, was het niveau hoog of vergelijkbaar met een bachelor opleiding, heeft het voordelen opgeleverd voor je (loop)baan daarna?
Was het haalbaar om er naast te werken?
En mbt phd, is dit in de praktijk nou echt als een baan qua uren en salaris?

Wat voor mij twijfelpunten zijn;
-omdat je ook een klinische stage moet doen duurt de master 2,5 of 3 jaar. Ik ben dan 30 als ik klaar ben :+ (heb al een hbo opleiding afgemaakt dus ben geen doorsnee student :Y) )
Als ik de 'gewone' orthopedagogiek master doe zou ik klaar zijn als ik 28 ben. Dus niet zo'n heel groot verschil, maar toch.

-statistiek is tot zover niet helemaal vanzelf gegaan. En ik realiseer me dat onderzoek heel veel statistiek is. Dat is dus iets waar ik goed over na moet denken en zin in moet hebben.

-wat is het voordeel/de meerwaarde van deze master als ik uiteindelijk geen phd wil doen.

-wil ik nog zo 'lang' studeren. Ik begon toen ik 17 was op het hbo, door omstandigheden 5 jaar over gedaan. Dus klaar toen ik 22 was, 2 jaar gewerkt in mijn vakgebied, toen weer gaan studeren.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hun ervaringen willen delen :D

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 15:01

Ik heb een research master afgerond en ben aan een PhD begonnen maar daarmee gestopt. Wel in een heel ander vakgebied. Voor een aantal dingen zoals de specifieke meerwaarde van deze master zou ik contact opnemen met die opleiding en kijken of je wat alumni kan spreken oid.

Qua niveau master: ik vond de master makkelijker dan de bachelor, maar dat kwam juist door het research stage aspect waar ik het 'makkelijker' vind om mijn kwaliteiten te laten zien en daar een leuk cijfer voor te halen. Dat ervaarde ik in die zin makkelijker dan m'n bachelor met heel veel vakken waar altijd wel een rot tentamen tussenzit of een vak wat je echt niet ligt maar wel moet halen. Er naast werken lukte tijdens de stage periodes alleen niet meer, omdat tijdens die research stages wel werd verwacht dat je je fulltime daarvoor inzet. In de avonduren of weekenden bijklussen had dan wel gekund maar dan had ik ook geen rust of tijd voor mn priveleven overgehouden, dus ik heb het niet gedaan. Dat is denk ik ook iets waar de specifieke opleiding je meer over kan vertellen, wat de verwachte tijdsinvestering is tijdens de verschillende fases van de MSc en of je het zelf haalbaar acht daar nog naast te werken.
Leeftijd is echt geen issue imo. Ik had medestudenten die ook ouder waren en zo rond hun 28e of 30ste klaar waren met de master. Qua baan zoeken heeft dat hun niet belemmerd. Het enige is dat je dan wel met mensen op je opleiding zit die wat jaartjes minder levenservaring hebben en potentieel nog net op een andere manier in het leven staan, maar of je dat effectief zo ervaart en of dat dan ook vervelend is is zo afhankelijk van de specifieke persoon en situatie.

De meerwaarde van een research master ervaarde ik wel, ondanks dat ik nu met die PhD ben gestopt heb ik een andere baan gevonden waarbij de WO MSc wel een harde eis was. Er zijn meer banen in research dan PhD/academische traject volgen, vaak wordt daar een PhD voor gevraagd maar met een MSc en juiste motivatie of connecties kom je op sommige plekken ook binnen. Daarnaast toon je er toch een bepaald niveau en ervaring mee aan en is het soms ook een vereiste als je iets geheel buiten research gaat doen.

Een PhD is een 'echte' baan qua uren en salaris als je die als Nederlander in Nederland gaan doen. Je krijgt best een leuk startsalaris, al is die vaak wel lager dan het startsalaris van studiegenoten die wel direct het bedrijfsleven instappen. Wil je naar het buitenland voor een PhD houd er dan rekening mee dat dit niet overal als baan wordt beschouwd. In sommige landen krijg je alleen een relatief lage vergoeding en/of moet je met je eigen onderzoeksgeld, een beurs oid komen. Verder is een PhD vooral kei- en keihard werken (je contract is vaak 36-40 uur maar reken maar dat veel mensen op regelmatige basis zo 60+ uur aan hun project werken, ik overdrijf niet) en ik ben een beetje teruggekomen van het hele academische leven en academisch onderzoek en het ideale beeld wat ik daar bij had. Als je veel plannen hebt voor je leven buiten je carriere om houd er dan rekening mee dat je die misschien on hold moeten voor 4 jaar of dat het heel pittig wordt om eea te combineren. Overigens is de competitie om PhD plekken in vrijwel elk vakgebied enorm groot en is het niet vreemd als er 200 sollicitaties voor 1 leuke PhD baan binnenkomen. Wil je heel graag een PhD gaan doen, houd daar dan al rekening mee tijdens je master zodat je een leuk CV op kan bouwen/connecties kan leggen en daardoor makkelijker viavia in een PhD plek kan rollen.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 15:36

Ik heb een research master en PhD gedaan in een beta vakgebied.
Ik vond de master vooral een verdieping van de bachelor, ik heb het nooit als moeilijk ervaren.

Het promotie traject was totaal anders. Het is feitelijk een erg slecht betaalde baan waar je constant onder immense druk en spanning staat. Ik maakte bijna altijd 60 uur maar 80+ was ook geen uitzondering.
Toch ben ik blij dat ik het gedaan heb, in mijn vak heeft er echt een meerwaarde. Het slechte salaris is daarna ruimschoots goed gemaakt.

Ik heb me later omgeschoold naar een totaal ander vak en overweeg nu opnieuw te gaan promoveren. Ik heb het wat keren vervloekt en op het punt gestaan om te stoppen maar als je eenmaal je proefschrift mag gaan verdedigen dan vergeet je alle ellende snel.

Ik wil je aanraden om nu al vooruit te gaan kijken. In mijn vak was cum laude bachelor en master echt nodig en zelfs toen was de concurrentie groot. Zorg dus voor goede cijfers en ga kijken wat je nu al kan doen qua werk zodat je een stapje voorblijft op de toekomstige concurrentie.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 19:31

@Memories bedankt voor je uitgebreide reactie!
Kan je een beeld geven van wat je aan werkzaamheden doet gedurende die 60 uur? Dat vind ik me nog wat lastig voor te stellen.
Is het dan veel schrijven/literatuur lezen of?
En wat was jouw ideale beeld wat niet bleek te kloppen?

@Tazzey
Voor jou dezelfde vraag, wat waren je werkzaamheden tijdens phd?
Wat gaaf dat je in een ander vak opnieuw wil promoveren, dat is wel toewijding zeg!
Dankje voor de tip, ik zag inderdaad al toen ik googlede dat er goede resultaten verwacht worden.

Wat ik me ook nog afvroeg was hoe zit het met onderwerpen, hebben jullie gesolliciteerd op iets wat je interessant leek of zelf een voorstel geschreven?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 19:51

Een master is altijd wel zinvol voor je carriere.
Een PhD, moet je echt vanuit een ijzeren wilskracht doen. Zolang het nog direct een commercieel toepasbaar gebied is kan het helpen daarna, maar een fundamente wetenschap PhD werkt in eerste instantie sterk tegen het vinden van een „echte“ baan.
Ik heb daarna eerst nog een postdoc gedaan.

Ik weet niet de salarissen nu liggen maar ik kreeg destijds voor een PhD in de fundamentele wetenschap minimum loon voor 36 uur betaald met zo‘n 50-60 uur werkweek.
In verhouding tot veel andere landen waar je niets krijgt of iets op uitkeringsniveau was dat veel.
Ik ben er redelijk goed doorgekomen (enkel een milde burnout :+ )
Maar er zijn gemiddeld erg veel (niet geregistreeerde) burnouts en mensen die psychisch daarna aan de grond zitten door o.a. veel grensoverschrijdend gedrag.
Voordeel is in zekere zin dat het daarna allemaal meevalt in het normale bedrijfsleven :')
Ik (en niet allen ik) was zo gewend dat mensen afgekaffert werden dat een beetje onfatsoenlijk gedrag in de industrie niet zo zwaar valt.

Het grootste probleem zit/zat hem in het niet betaald krijgen tijdens het schrijven van het proefschrift.
Ik ken ook aardig wat mensen die daarna nog onbetaald onderzoeken hebben afgemaakt.

Ik zou heb absoluut nog een keer doen maar afhankelijk van het vakgebied kan het echt een „way of life“ zijn.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:12

Ik zal later even uitgebreider reageren.
Sizzle, ik ben er ook goed vanaf gekomen, heb maar drie maanden overspannen thuis gezeten na de verdediging. Ik heb veel oud collega's die er minder goed vanaf gekomen zijn.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:36

Ik doe op dit moment een PhD en heb ook een Research Master gedaan (twee zelfs). Wel technische richting, dus vrij praktische masters denk ik. Veel vakinhoudelijke kennis, waar de bachelor te breed voor was.
Wbt PhD staan de salarissen gewoon online, cao van Nederlandse universiteiten. Iedereen krijgt hetzelfde, en je krijgt elk jaar standaard verhoging. Het kan wel anders zijn met een beurs maar normaalgesproken ben je gewoon in dienst van de universiteit. De 60 urige werkweken verschillen per faculteit en afdeling. Bij ons werken de meeste mensen gewoon 40 uur, soms wat overwerk en soms heb je weken waarin je minder te doen hebt. De normale werkweek is 38 uur dus je krijgt nog 13 vakantiedagen erbij. Ook valt het bij ons heel erg mee met burnouts en dergelijke. Die komen vrij weinig voor. We hebben een fijne afdeling waar iedereen op elkaar let en ook echt voor overwerk wordt gewaarschuwd. Ook mijn vriend, die een PhD die heeft gedaan op een andere universiteit en deze al af heeft, heeft hetzelfde verhaal. Heeft ook geen langdurige stress of uitval ofzo gehad. Afkafferen en dergelijke herkennen wij ook beide niet. Mijn supervisors zijn beide heel vriendelijk en letten ook goed op hoe het met mij mentaal gaat.
Maar het is echt afhankelijk van de afdeling dus zoek dat uit. Op de uni waar ik werk was een kennis ook begonnen, maar die was binnen een paar maanden al weg vanwege de vreselijke werkdruk op de afdeling waar zij zat. Dat wil je dus niet... De universiteiten proberen er wel op te letten, maar ja de cultuur binnen bepaalde afdelingen is gewoon niet oke.
Maar het kan dus wel hoor, een PhD kan gewoon leuk zijn, met veel betaalde (buitenlandse) reisjes, en met wat plannen kan je dus naar Australië of Canada op vakantie, zonder je vluchten te betalen ;) .


Edit: ik heb op twee PhD posities gesolliciteerd, gewoon op plekken die ik leuk vond. Bij ons hoort daar dan ook gewoon funding bij en word je werknemer van de uni. Vrijwel al mijn collegas zitten in dit soort constructies, de ruimte (veelal personeelsgebrek bij begeleiding) en de lucratieve projecten (de meesten bij ons worden betaald via geld opgehaald met projecten van rvo, nwo etc). Een directe collega zit wel op de "1e" geldstroom, direct van de uni. Zij kwam wel via intern, bij ons gebeurt het niet meer zo vaak. Maar volgend mij zijn hier grote verschillen per universiteit en richting van je onderzoek.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:42

Ik ken uit mijn directe omgeving ook vooral positieve verhalen over phd's. Het zal echt aan de uni en afdeling liggen. En vergeet niet dat het starten in bijvoorbeeld een corporate omgeving ook hard werken en lang niet altijd leuk is.

Het salaris vind je eenvoudig met Google, het is niet slecht maar ook niet heel veel.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:48

Ik zie dat het salaris gelukkig beter is nu.
Ik kreeg 1200 euro per maand (dat was destijds minimum loon).

Gemiddeld is het wel een beetje zo dat hoe beter een afdeling internationaal erkend is, hoe slechter de omstandigheden.

Als ik opnieuw zou zoeken dan zou ik ook meer kijken naar menselijkheid, want dat was vaak ver te zoeken. Postdoc (niet in NL) was wat dat betreft niet beter. Echt bizar hoe er met mensen omgegaan werd. In sommige gevallen worden volledige carrieres bewust kapot gemaakt.
Een collega is opgenomen geweest in een psychiatrische inrichting. Het commentaar van de werkgever is iets in de trand van „hij is gewoon niet geschikt“. Ivm de korte contracten raak je „falende“ mensen zonder probleem weer kwijt.
Toen ik zwanger werd werd ik niet gefeliciteerd maar aangebitched en werd met 2-maandse contractjes aangehouden tot exact de 9e maand.

Ofwel, kijk heel goed waar je terecht komt en vraag ook naar ervaringen op de afdeling buiten gehoor van hun begeleiders. Mijn man had het gelukkig ook een stuk beter getroffen (afgezien dan van 6 maanden gratis werken op het laatst).

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:13

Mijn man heeft een geweldige tijd gehad tijdens zijn promotietraject :j Superleuke vakgroep en vooral de mede promovendi maakten de onderlinge sfeer super. Iedereen hielp elkaar, natuurlijk werd er ook hard gewerkt, maar niet harder dan later in het bedrijfsleven :n En er was ook zeker tijd voor gezelligheid, uitjes etc. Veel van het onderzoek daar was ook extern gefinancierd trouwens, 3e geldstroom vanuit het bedrijfsleven. Dus niet echt fundamenteel onderzoek ook, denk dat dat ook uit maakt.
Ikzelf heb het nooit geambieerd, de sfeer op mijn faculteit was ook heel anders heb ik daarna gehoord van anderen die er wel aan begonnen zijn (veel uitval daar ook!).
Het leuke is dat mijn man zijn huidige baan heeft kunnen krijgen dankzij het feit dat hij een promotie achter zijn naam heeft staan, weliswaar in een ander vakgebied, maar het is wel een selectiecriterium voor deze functie: hij is associate lector op een hogeschool sinds een half jaar. Daarvoor 15 jaar in het bedrijfsleven gewerkt na zijn promotie.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:25

Ik denk dat het qua begeleiders geluk of pech hebben is, en alles daar tussen. Ik zou de MA en RMA naast elkaar leggen en vergelijken, en kijken wat de verschillen zijn. Daarnaast zou ik ook kijken naar de CV's van PhD's in jouw vakgebied om te kijken wat zij gedaan hebben.

Het nadeel in Nederland is dat er in sommige vakgebieden weinig PhD vacatures aangeboden worden. Je kan dan wel willen, maar als er geen openingen zijn dan houdt het alsnog op. Ik zou nu al kijken of er onderzoeken of stages zijn waar jij je als BA student bij kunt aansluiten. TA-ship of RA-ship misschien? Data invoeren? Maakt niet uit, zolang je maar in de buurt komt van de professoren die in de commisies zitten.

Ik kon prima naast mijn RMA werken, maar die stelde ook niet zo veel voor. Ik was 31 toen ik met mijn PhD begon en ben hopelijk 37 als ik klaar ben. Ja, het duurt lang, maar het is ook heel erg intensief en stressvol en dat had ik op jongere leeftijd niet gekund.

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:48

Ik ben nu bezig met mijn PhD in de natuurwetenschappen (biologie). De negatieve verhalen hoor ik ook van anderen, maar dat is gelukkig niet mijn ervaring. Ik werk idd hard en soms ook lange dagen of weekenden (werk met levende dieren die je tijdens een experiment niet zomaar uit kan zetten), maar mag dat altijd erna compenseren door wat extra vrije dagen te nemen. Sowieso is de flexibiliteit een van de fijne dingen aan werken in de academische wereld. Heb ik een keer een doktersafspraak overdag, of zin om paard te rijden omdat de zon schijnt? Prima! Die uren haal ik dan gewoon in de avond of een andere dag in. Zolang ik maar bij afspraken en andere belangrijke dingen aanwezig ben maakt het verder niemand uit waar of wanneer ik mijn werk doe :D (binnen het redelijke natuurlijk). Mijn collega's, zowel mede-promovendi als mijn begeleiders en andere groepsgenoten zijn allemaal heel fijn en er heerst een fijne sfeer op de afdeling. Mijn werk is heel gevarieerd, met praktisch werk in het lab of het veld, data analyseren, schrijven en lesgeven. Kortom, ik hou van mijn baan <3

Echter, er is natuurlijk ook een andere kant. Veel mensen hebben deze positieve ervaring niet, en het is dus ook erg belangrijk om te zoeken naar een fijne begeleider en vakgroep. Verder is (zover ik weet van mijn vakgebied) de baanzekerheid in de academische wereld om te huilen. Ook na je PhD ben je vaak nog lang afhankelijk van korte contracten, en de kans op een vaste baan is erg klein, zeker als je niet bereid bent om naar het buitenland te vertrekken wanneer nodig. Misschien is dit anders als je een vakgebied kiest wat meer toegepaste mogelijkheden heeft, maar dat geluk heb ik helaas niet :') .

Denk dus vooral ook alvast na over wat je na een eventuele PhD wil doen, en of je daar ook echt een PhD voor nodig hebt. Het is voor mij de mooiste baan die ik kan bedenken, maar het is zeker niet de makkelijkste weg :D

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:16

De flexibiliteit en je verlengde sociale „studentenleven“ waren absoluut onvervangbaar :j

Ik heb wat dat betreft ook een super tijd gehad hoor.
In 2021 was er geloof ik een onderzoek dat 1 op de 5 promovendi te maken krijgt met ongewenst gedrag.
Dat betekend omgekeerd dat het grootste gedeelte daar geen last mee heeft.
In sociale studies en toegepast onderzoek zijn er beduidend minder problemen.
Fundamenteel onderzoek is een beetje de underdog helaas en dat gaat ook niet snel veranderen ivm de knalharde competitie.

Ik zou gewoon beginnen met de master, daarna kun he altijd nog beslissen wat je doet.
Zorg dat je met mensen aan de praat komt en begin op tijd met informeren naar beurzen.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:41

Firebug schreef:
Echter, er is natuurlijk ook een andere kant. Veel mensen hebben deze positieve ervaring niet, en het is dus ook erg belangrijk om te zoeken naar een fijne begeleider en vakgroep. Verder is (zover ik weet van mijn vakgebied) de baanzekerheid in de academische wereld om te huilen. Ook na je PhD ben je vaak nog lang afhankelijk van korte contracten, en de kans op een vaste baan is erg klein, zeker als je niet bereid bent om naar het buitenland te vertrekken wanneer nodig. Misschien is dit anders als je een vakgebied kiest wat meer toegepaste mogelijkheden heeft, maar dat geluk heb ik helaas niet :') .

Denk dus vooral ook alvast na over wat je na een eventuele PhD wil doen, en of je daar ook echt een PhD voor nodig hebt. Het is voor mij de mooiste baan die ik kan bedenken, maar het is zeker niet de makkelijkste weg :D


Daar ben ik het mee eens. Veel van mijn medestudenten van de MA zijn wat anders gaan doen, en zelfs na de PhD zie je het vaak. Als je in een vakgebied zit met een goede industrie dan zijn bv ook daar mogelijkheden in, maar ik doe culturele antropologie dus de opties daarin zijn beperkt. Veel van mijn huidige medestudenten zijn jarenlang universitair docent voor dat ze ergens een vaste aanstelling vinden (als dat uberhaupt al lukt).

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:49

Ik denk dat het inderdaad verschilt per uni en faculteit. Ik heb mijn eerste PhD gedaan in de natuurkunde en dat is best een pittige omgeving. Ik had het niet willen missen maar er zijn echt momenten geweest dat ik ermee wilde stoppen.

Ik overweeg nu om de aangeboden plaats op de rechten faculteit aan te nemen. De sfeer schijnt daar heel anders te zijn.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 23:03

Spannend! Pro's en con's van die plek?

Ik doe mijn PhD in de VS en de lastige dingen hier zijn dat je eerst 2-3 jaar lessen moet volgen, en daarna beurzen bij elkaar moet rapen om je onderzoek mee te betalen, daarna qualifying exams doen voordat je jezelf een candidaat mag noemen, ondertussen TA of instructeur bent (daarmee verdien je je basisbeurs), en dat allemaal voor $950 netto per maand.

Nynkex01
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 23:11

Ik ben ook tweedejaars pedagogische wetenschappen en zou me er eigenlijk eens wat meer in moeten verdiepen, maar volgens mij kun je ook promoveren na de master orthopedagogiek? Ik weet wel dat bij ons nogal hoge eisen gesteld worden aan de research master, onder andere dat je met minimaal een 7,5 gemiddeld je bachelor afrondt, daar haak ik dus al af :') een klasgenoot wil het wel en ik vind het vooral allemaal heel ingewikkeld klinken! Ik dacht dat ze zei dat hij in Groningen twee jaar duurt

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 23:32

Maar een 7.5 is toch wel haalbaar? Dat was bij ons ook de eis.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 00:50

Om trouwens ff een voorbeeld te geven, ik zit nu om een uur 's nachts samen met mijn mentor aan een beursaanvraag te werken. Voor haar is het vier uur 's middags (in de VS), voor mij is het natuurlijk nacht, maar we zitten in de laatste ronde van deze beurs dus we moeten ff doorzetten. Dat soort dingen horen er bij.

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 09:03

Sizzle schreef:
Ik zie dat het salaris gelukkig beter is nu.
Ik kreeg 1200 euro per maand (dat was destijds minimum loon).

Gemiddeld is het wel een beetje zo dat hoe beter een afdeling internationaal erkend is, hoe slechter de omstandigheden.

Als ik opnieuw zou zoeken dan zou ik ook meer kijken naar menselijkheid, want dat was vaak ver te zoeken. Postdoc (niet in NL) was wat dat betreft niet beter. Echt bizar hoe er met mensen omgegaan werd. In sommige gevallen worden volledige carrieres bewust kapot gemaakt.
Een collega is opgenomen geweest in een psychiatrische inrichting. Het commentaar van de werkgever is iets in de trand van „hij is gewoon niet geschikt“. Ivm de korte contracten raak je „falende“ mensen zonder probleem weer kwijt.
Toen ik zwanger werd werd ik niet gefeliciteerd maar aangebitched en werd met 2-maandse contractjes aangehouden tot exact de 9e maand.

Ofwel, kijk heel goed waar je terecht komt en vraag ook naar ervaringen op de afdeling buiten gehoor van hun begeleiders. Mijn man had het gelukkig ook een stuk beter getroffen (afgezien dan van 6 maanden gratis werken op het laatst).


Een jaar of 10-15 geleden was het startsalaris inderdaad al iets van 2.200 euro.

Jouw verhalen herken ik gelukkig niet van een goede vriendin, die na een promotie (neuropsychologie) een aantal postdocs heeft gedaan.

@Juniper: het is toch best logisch dat als je in de VS promoveert dat je rekening moet houden met hun werktijden?

@Tazzey: volgens mij is de sfeer op rechtenfaculteiten inderdaad een stuk beter. Anderzijds speelt daar natuurlijk veel minder de druk van internationale publicaties met hoge impactfactor. Ben benieuwd naar je ervaringen als je gaat promoveren, het is echt wel een andere manier van onderzoek doen dan in de beta wetenschappen.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 09:58

@Sizzle
Klopt het dat postdoc inhoudt dat je na je phd verder gaat met onderzoek doen?
Hoe moet ik me dat voorstellen, word je afgekaffert als je een fout maakt ofzo?

Dat is wel bizar, in een inrichting terecht komen :=

@LoveBodin
Fijn om een positievere ervaring te lezen! In welk vakgebied zit je?

@juniper
Dit is wel een goede ja, ik zat wat te googlen maar kon niet bijster veel vinden op het gebied van pedagogische wetenschappen. Maar ik weet ook niet heel goed waar ik zoeken moet :P
Zou het kunnen dat er in sociale wetenschappen sowieso wat minder phd posities zijn? In vergelijking met medische en andere richtingen?
Bedoel je met TA en RA teaching assistant/research assistant?


@Firebug
Wat mooi dat je het zo leuk vind :D
De flexibiliteit van het student zijn bevalt me ook heel goed, dat is ook iets wat me tegen staat aan een 'gewone' baan :')
Dat praktische is dus wat mij aan deze master aanspreekt, ik haal dan toch de basis kwalificaties om als orthopedagoog aan de slag te gaan. Dit zou dan mijn 'backup' zijn, mocht ik phd niks vinden of mochten er geen plekken zijn, dan kan ik de praktijk in.
Heb daarnaast ook een diploma als ergotherapeut dus kan daar ook de praktijk mee in.

@Nynkex01
Ja ik zag inderdaad ook bij de UvA dat je minimaal een 7,5 moet staan, dat zal het probleem niet worden. Geloof dat het in Groningen idd 2 jaar is omdat dat dus puur research is, in de Uva heb je dus de combi van de klinische master, waardoor je dus ook stage moet lopen en dan komt er dus sowieso een halfjaar bij.


Overigens nog iets waar ik over nadenk, gaan mensen altijd direct na een master een phd doen? of kan het ook zo zijn dat je dat pas later doet?
Ik heb wel een kinderwens en mocht ik na deze master een jaar of 4 met phd bezig zijn, dan ben ik klaar rond mijn 34e.
Ik wil niet op die leeftijd pas aan kinderen beginnen (mocht het ons gegund zijn), dus dat is ook nog iets om bij stil te staan.
Zijn er mensen hier die tijdens/voor/na deze tijd kinderen hebben gekregen?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:05

Tijdens je PhD zwanger worden is volgens mij zo ongeveer de beste timing die er is ;)
Je hebt over het algemeen een contract voor de duur van je onderzoek (vaak 4 jaar) en aangezien je bij zwangerschapsverlof via UWV bekostigd wordt zou die tijd er gewoon weer bovenop moeten komen.
Artsen worden bijna allemaal zwanger tijdens hun PhD of de vervolgopleiding (tot specialist of huisarts), dan heb je er financieel de minste impact van en zit je ook niet met tijdelijke contracten die niet worden verlengd.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:10

Postdoc is inderdaad vervolgonderzoek na je PhD.
Ik heb een academische loopbaan overwogen, heb ook leuk gepubliceerd maar in mijn vakgebied vond ik de algemene sfeer zo naar en competatief dat ik toch maar uitgestapt ben. Tevens vond ik het in mijn vakgebied niet compatibel met een kind.

Ik denk dat je in de pedagogiek een totaal andere sfeer hebt en het lijkt me dat kinderen hebben daar juist een pro zou moeten zijn :D

Ik zal niet in detail gaan maar je kunt het gedrag wat ik om me heen gezien heb aardig vergelijken met psychopatisch gedrag. Mensen continue vertellen hoe dom en lui ze zijn. Uitkafferen vanwege tonen van emoties. Niet toestaan dat je buiten een reistijd van 20 minuten van het lab woont omdat je anders in het weekend niet komt ( 8)7 ) etc.

Of zwanger zijn een goed idee is, is afdeling afhankelijk, bij ons was het niet gebruikelijk (understatement). In een PhD die geen lab data nodig heeft lijkt het me juist ideaal.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 30-05-23 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Ervaringen research master en Phd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:12

In mijn sector was dat 15 jaar geleden ook niet iets dat je in dank werd afgenomen, maar inmiddels is dat wel veranderd. En kan me voorstellen dat het in de sector waar TS zich op richt ook een geaccepteerd iets is.

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:16

Zwanger zijn in mijn vak was ook niet gewoon. Ik weet van geneeskunde vriendinnen dat het vaker voorkomt in die hoek.

Tiggs, het zal wennen zijn dat het internationale aspect grotendeels wegvalt. Ik heb de indruk dat het allemaal wat meer relaxed is. De mensen zijn ook iets meer sympathiek.