Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
othelloster

Berichten: 2309
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 07:10

Goede dag lieve Bokkers,

Na lang wikken en wegen toch besloten dit topic aan te maken. Dat omdat ik al jaren vastloop ondertussen op het gebied van werk. Niet zo zeer dat ik werk te weinig heb, eerder in het feit dat ik vastloop in het hebben van werk teveel. Ik ben (helaas) een persoon wat het heel lastig vind voor Nee te zeggen. Ik houd er niet van voor een ander teleur te stellen of te kwetsen. Doordat ik altijd maar ja zeg, kom ik vaker mijzelf tegen en dat is niet de bedoeling.

Ik zal even kort aangeven hoe mijn werksituatie eruit ziet.

Ik werk in de agrarische sector, de melkveehouderij. Ondertussen al jaren werkzaam op het zelfde bedrijf. Daar ben ik een 6 dagen per week werkzaam. Waarvan 5 ochtenden per week beginnen om 5.45 en sommige dagen pas eindigen om 19.30 in de avond. Dat houd dus in dat ik de hele dag daar aanwezig ben en ik geen tijd heb voor mijn paarden. Het zijn 2 dagen per week dat ik zolang moet werken. De andere dagen ben ik om 09.00 klaar.

Een dag werk ik daar in de avond en is mijn werktijd van 15.30 tot 19.30.

Op de woensdag en vrijdag ben ik om 09.00 klaar met werken en daarna begint om 10.30 weer mijn volgende baan bij een Welkoop winkel. Super leuke plek voor te werken en daar ben ik dan ook helemaal op mijn plaats. Daar zijn mijn tijden van 10.30 tot 18.00, dat ligt overigs in het zelfde dorp als waar ik woon, het is letterlijk de straat naar boven lopen en ik ben op het werk.
Verder werk ik soms nog 2 avonden in de week van 21.00 tot 23.15 op een andere melkveehouderij.

Gemiddeld zit ik dus tussen 45 a 50 uur per week aan werk, heb ik 5 dagen per week dat ik om 5.00 mijn bed uit moet. Ben ik vaker pas om 20.00 thuis van het werk. Gemiddeld genomen ga ik rond 22.15 naar bed, voor voldoende slaap te hebben als ik om 05.00 weer moet opstaan.

Verder heb ik zoals vele andere bokkers ook een paarden hobby. Ik heb een lieve paint merrie van 3 jaar oud en een c pony ruin die al 12 jaar in mijn bezit is. Verder heb ik hobbymatig nog 3 a 4 miniatuur paardjes lopen. De mini's lopen op een weiland vlakbij mij in de buurt. De merrie en de ruin staan een 17 km verderop op stalling. Het bedrijf waar ik 6 dagen per week werk ligt juist weer 13 km de andere kant op. Werk en paarden ligt dus bijna 30 km bij elkaar uit de buurt.

De merrie en ruin staan 5.5 dag per week op volpension. In het weekend op de zaterdag moet ik ze zelf binnenhalen en de stallen mesten en op zondag moet ik alles zelf verzorgen.

Verder komt de verzorging van de mini's er ook nog iedere dag bij kijken. Nu kan ik ze ook wel eens rustig een dagje overslaan maar gevoelsmatig houd ik daar niet van. Ik vind de dieren moeten verzorgd worden, gewoon iedere dag opnieuw.

Verder heb ik nog een lieve vriend die mij ook nog wel eens graag wilt zien gedurende week. Heb ik ook nog een handjevol lieve echte vrienden die mij ook nog eens graag zien.

Verder woon ik nog bij mijn moeder, samen met mijn tweelingzusje en oudere broer. Mijn oudere zus is al het huis uit. Mijn vader leeft helaas al 20 jaar niet meer.

Nu hebben we ook nog de vette pech dat eergisteren mijn tweelingzusje omver gerend is geworden door een paard van haar stal genoot. Daardoor heeft ze een gecompliceerde breuk in haar rechterhand opgelopen en daarbij is ze ook nog eens rechtshandig. Mijn zusje heeft ook meerdere paarden, en zij moet alles zelf doen kwa verzorging. Dus mesten, voeren etcetc.

Nu komt het er dus op neer dat de verzorging van haar paarden ook grotendeels op mij terecht gaan komen. Helaas kan ik mijn moeder daar niet in vragen, want ze is bang voor paarden.


Puntje bij paaltje.... Ik heb een werkweek van gemiddeld minimaal 45 uur en meestal 50 uur. Heb ik de verzorging van een halve veestapel aan paarden in mijn handen liggen. En ik weet even niet hoe ik dat ga recht breien. Het werk bij de Welkoop doe ik onwijs graag en bij de melkveehouderijen het zelfde. Maar afgelopen jaren heb ik mijn eigen paarden al heel vaak aan de kant gezet vanwege het werk. Mijn c pony staat meer stil dan dat er iets mee gedaan wordt en dat is gewoon eeuwig zonde. Beestje is namelijk op en top braaf en geniet er echt van als er iets met hem gedaan word.

De paarden hobby kost mij ook rond de 500 euro per maand, en om dan maar iedere maand niets met de paarden te doen is letterlijk geld weggooien. De hobby is te duur voor er niets mee te doen. En verkopen dat ik ze niet. Geen haar op mijn lijf die daar aan denkt.

Maar ik sta er wel eventjes bij over hoe ik moet gaan doen.... Ik heb eindelijk na 2 hele zware jaren terug de rust terug in mijn lijf. 2 jaar terug heb ik mijn zielsmaatje Daantje de palomino shetlander moeten laten inslapen... Dat is voor mij zo een klap geweest dat ik daardoor er helemaal doorheen gezeten heb.

Door afgelopen maanden professionele hulp te hebben gezocht heb ik eindelijk de rust terug gevonden en kan ik weer genieten van mijn leven en mijn paarden. Maar nu ik alle combinaties van werk, paarden en alle andere verplichtingen. Begin ik weer gevoelsmatig op mijn tenen te lopen. En ik vertik het voor alweer mijn paarden te gaan verwaarlozen in aandacht. Wat betreft de situatie van mijn tweelingzusje, dat is pure onmacht daar kan niemand ook wat aan doen en dat is verder ook niet z'n probleem. Daar vinden we wel weer een weg in, en dat is ook voor de komende 3 maanden.

Maar wat ik nu met mijn hele verhaal wil zeggen is... Ik ren 24/7 de dagen door voor alles gedaan te krijgen ( voornamelijk werkgerelateerd)en het gaat nu eindelijk weer goed met mij. Ik ben gewoon bang dat als ik weer op het oude pad verder ga, ik weer in een negatieve spiraal beland. En dat wil ik gewoon echt niet. Ondertussen al het alweer een heel verhaal geworden maar het voelt wel even prettig voor mijn ei kwijt te kunnen.

Wat zouden jullie in mijn werksituatie doen? Wat zouden jullie doen als jullie zo klem zouden zitten kwa tijd ? Ergens is het beste voor minder te gaan werken. Maar 1 van de 3 bedrijven heeft al personeel te kort, als ik daar dus minder ga werken staan ze al helemaal te kijken hoe ze het gedaan gaan krijgen.

Alvast enorm bedankt voor het leven van mijn verhaal, kan misschien wat rommelig geschreven staan. Maar toch enorm bedankt voor het lezen.

Momenteel ben ik op vakantie in Canada, voor even helemaal te kunnen afschakelen en na te denken over hoe nu verder in de toekomst. Het afschakelen is goed gelukt, maar de keuze wat betreft werk en daarbij nog een normaal leven kunnen leven is nog niet gelukt. Vandaar dit topic.

Bedankt alvast en ik hoor het graag.

Afbeelding


Ik zet even een foto van mij erbij. De pony die je op de foto ziet was mijn zielsmaatje wat ik 2 jaar terug op 4 jarige leeftijd heb moeten laten inslapen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:14

Een of twee verzorgsters? Dan is de druk er al meer af wat betreft de paarden/pony's en kun jij je op de paarden van je zus concentreren voor zolang dat nodig is.

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:17

othelloster schreef:
Wat zouden jullie in mijn werksituatie doen? Wat zouden jullie doen als jullie zo klem zouden zitten kwa tijd ? Ergens is het beste voor minder te gaan werken. Maar 1 van de 3 bedrijven heeft al personeel te kort, als ik daar dus minder ga werken staan ze al helemaal te kijken hoe ze het gedaan gaan krijgen.


Dit is nooit jouw probleem. Daar mag je nooit je keuze van laten afhangen.

Ro0sje
Berichten: 538
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:19

Kort gezegd. Stel jezelf de vraag; werk je om te leven óf leef jij om te werken?

Als je het financieel kan missen, kun je wellicht wat gaan snijden. Personeels tekort is overal, in iedere sector en mag jouw probleem uiteindelijk niet zijn.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:20

Ik word al moe als ik het lees! Zeker omdat het bij allemaal verschillende werkgevers is.

Zelf zou ik sowieso, als dat financieel kan, stoppen met die twee avonden bij die andere melkveehouder. Qua uren voegt dat toch niet zoveel toe financieel, maar het is wel net rottig dat je twee avonden kwijt bent.

Voor de paarden eventueel een verzorger zoeken.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:26

Ik kan je maar 1 tip geven, en dat is luister naar jezelf. Je ervaart dat het te veel is, anders open je dit topic uiteraard niet. Ergens geef je aan dat 1 van de bedrijven al personeelstekort heeft. Dit soort 'problemen' mogen nooit boven je eigen gezondheid staan.

Persoonlijk zou ik heel simpel gezegd op rij zetten wat welke baan je brengt aan 1. inkomsten, 2. werkplezier en 3. hoeveelheid energie dat het kost. Op basis daarvan 1 baan opzeggen.
Als het financieel dan niet rondkomt, kijken of je ergens eventueel wat uur bij kan krijgen (uiteraard niet zoveel dat je weer klem komt te zitten voor je gevoel haha).
Het allermooiste zou zelfs zijn om niet meer te werken dan je nodig hebt qua inkomsten. Dan hou je de meeste tijd voor de mooie dingen.

Ik hoop dat je snel wat meer balans vindt.
En wat een prachtige foto!
Geniet van je vakantie.

Melzazu
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:29

Even helemaal los van het feit dat het je veel te veel wordt gaan hier denk ik ook enkele dingen mis rondom de arbeidstijdenwet. Ik ben zelf werkgever dus dat viel mij op.

Die avonden dat je bijvoorbeeld tot 23.15 werkt, als jij de ochtend erna dan weer om 5.45 bij de andere werkgever staat dan gaat er iets mis met je wettelijke recht op rust.

Als 1 van die werkgevers ooit een keer de arbeidsinspectie op de stoep heeft staan kunnen ze hoge boetes krijgen.

Ga ik er dus wel even vanuit dat je bij alle 3 netjes op de loonlijst staat.

Dit gezegd hebbende is het denk ik niet zo moeilijk. Nee leren zeggen en dat het ene bedrijf personeelstekort heeft dat is heel vervelend en komt op dit moment bij veel bedrijven voor maarrr…. Dit is niet jouw probleem. Het is niet jouw bedrijf en als jij eventueel uitvalt (waar het op wachten is met jouw werkschema) dan ben je nog veel verder van huis.

Edit: typefoutje

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:32

Als je kijkt naar de arbeidstijdenwet mag je over 16 weken gemiddeld 48 uur maximaal werken, kom je daar overheen en een ongeval zou gebeuren heeft dit ook voor je werkgevers consequenties.

Overweeg je om minder te gaan werken? Kijk dan voor jezelf waar je zowel financieel als qua tijd het meeste te winnen hebt.
Verder als het enkel nu voor tijdelijk de bedoeling is;
Neem vakantie dagen op
Bespreek met je werkgever of je tijdelijk wat minder uren ingepland kan worden
Neem een verzorger voor je eigen paarden of die van je zus
Vraag bij de melkveehouders of je ms je paarden daar kunt zetten, dat scheelt al veel tijd qua reistijd als je niet het terrein af hoeft en helpt hem dus ook om een werknemer te behouden?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:40

Goed dat je hierbij stilstaat want jouw schema is inderdaad zo vol dat het voor de meeste mensen ondoenlijk is. Het is voor je geestelijk welzijn heel belangrijk dat je ook tijd hebt voor hobby's en vriendschappen.

Ik zou met de baan van twee avonden stoppen, dat levert financieel waarschijnlijk een niet al te groot probleem op maar geeft je wel direct meer tijd.

Verder zou ik ook nadenken over je paarden. Zoek een betrouwbare verzorger die je helpt. Al je paarden naar één plek verplaatsen in plaats van dat ze verspreid staan zou kunnen helpen.

De situatie van je zus is natuurlijk heel naar maar waarom moet jij in je eentje al het werk opvangen? Heeft ze op de stal waar ze staat geen paardenvrienden die ook een dag in de week kunnen bijspringen? Elke dag die je extra hulp hebt die scheelt weer. Of misschien kan de staleigenaar tijdelijk de verzorging overnemen tegen extra betaling?
Natuurlijk wil je je zus helpen :j maar het is háár verantwoordelijkheid om een alternatieve verzorging te regelen nu haar hand gebroken is. Je kan ook aangeven dat je bijvoorbeeld 3 dagen per week kan helpen, maar ze voor de andere dagen hulp aan een ander moet vragen. Je kan niet in je eentje de hele wereld draaiende houden :(:) Ook in maar drie maanden kan je een boel kapotmaken in je lijf.


Tenslotte: Ik snap dat je van je eigen paarden niks wilt verkopen. Ik zou je wel willen aanmoedigen om goed na te denken over hoeveel plezier je nu hebt van je complete paardenbestand. Het lukt je nu voor je eigen gevoel niet goed genoeg om voor alle paarden te zorgen. Er spreekt veel schuldgevoel uit je bericht, en dat is niet de bedoeling van een hobby :) Het is geen schande om tot de conclusie te komen dat je meer lol en minder schuldgevoel hebt als je een keuze maakt om enkele paarden te verkopen, zodat je voor de paarden die je houd kan zorgen op een manier die je wél goed genoeg vind.

Kairos
Berichten: 2710
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:43

Ik zou zeker minder gaan werken, ik denk dat je gevoel dan wel het beste zegt waar je het beste kunt stoppen. Verder zou je kunnen kijken of iemand (een van de) paarden wilt leasen voor bv 3 dagen, dat je wel wat extra geld krijgt, maar ze niet hoeft te verkopen :)

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:01

Heel eerlijk? Ik zou dit niet trekken en ik zou eens een lange termijn visie plan maken. Je woont nog bij je moeder zeg je. Wil je dit blijven doen of wil je op jezelf? Wat verdien je nu met je werk? Het kost dus veel tijd en energie maar je hebt 2 banen en de opbrengsten daarvan gaan dus naar alle paarden. Kan je nog sparen voor een eigen huis? Ik heb het idee dat je alles maar wilt, maar je wilt nergens concessies doen. Je voelt zelf ook dat het zo eigenlijk niet gaat. Dan moet je ergens iets gaan veranderen. Dus of een andere baan of paarden gaan minderen. Je zegt dat je dit niet wilt maar ze kosten veel geld en je woont nog steeds bij je moeder. Ik zou zelf mijn leven radicaal omgooien als ik in jouw schoenen stond. Dit is niet iets wat je tig jaar volhoudt. Ik zou een opleiding gaan doen zodat ik betere baankansen had, dan een goede baan zoeken en dan gaan sparen. Zodat je uiteindelijk ooit zelf een huisje kan kopen en misschien wel met paarden erbij aan huis.
Ik heb ook jaren een soort van ‘vastgezeten’ in zo’n situatie. En ik kon/wilde er niet uit. Pas nadat ik ongepland een kindje kreeg ging het kwartje vallen: ik had nu iets waar ik een goede toekomst voor moest verzorgen, ik had een verantwoordelijkheid, ik kon niet 5 paarden blijven houden en bij mijn moeder blijven wonen. En dat was niet leuk, maar het beste wat ik heb kunnen doen voor mijn eigen ontwikkeling en toekomst.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:03

ben je in loondienst bij de melkveehouders? of is het zzp / uitzendwerk?

Ik begrijp heel goed dat je overloopt met alles wat je op je bordje hebt. Een makkelijke oplossing zou ik zo niet weten als je alles wat je doet graag wilt blijven doen. Een verzorgster voor de pony's erbij zou wel handig zijn denk ik.

othelloster

Berichten: 2309
Geregistreerd: 30-12-12
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 08:04

Ik wil ten eerste even aangeven, al mijn loon gaat absoluut niet naar de paarden! Dat wil ik ook niet. Ik werk niet alleen maar voor mijn paarden. Verder ben ik werkzaam als Zzp'r.

Mijn vriend en ik zouden graag in de komende maanden samen willen gaan wonen. Maar daar staat geen moeten op. We zijn stilletjes aan het rond kijken of we iets leuks vinden.

Verder antwoord ik morgen even terug op iedereen. Hier is het nu 23.00 in de avond (Canada).

Heel erg bedankt alvast iedereen! Daar heb ik veel aan!

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:08

Het probleem van teveel is eigenlijk nu pas de druppel omdat je de paarden van je zus erbij hebt om te verzorgen?

Dat is dan ook stap één. Je zus vertellen dat met jou werktijden dat niet kan en dat ze iemand anders daarvoor moet zoeken.

Dan heb je ook wel veel werkuren en dat geef je zelf ook aan. Als het financieel lukt zou ik een baantje laten varen.

Succes.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:32

Je bent minder onmisbaar dan je denkt. Klinkt banketstaaf, maar zo is het nou eenmaal. Je bent er nu ook niet dus ze zullen het nu ook zonder jou moeten redden.

Ik zou in elk geval je baantje bij de Welkoop schrappen. Dan heb je weer een extra middag om iets met de paarden te doen. Ook de 2 avonden op de andere melkveehouderij zou ik schrappen, goede slaap is belangrijk, daar helpt deze baan niet aan mee.

Maar ja dat zeg ik makkelijk van buitenaf, ik denk vooral dat je jezelf af moet vragen hoe je de toekomst voor je ziet. Als je samenwoont of misschien wel kinderen wil, hoe ga je dit dan combineren.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:36

Dat het je teveel wordt lijkt me niet gek, een schema zoals dit houdt niemand op de lange termijn vol.

Het advies van Suzanne F sluit ik me helemaal bij aan, kijk naar wat je wilt op de lange termijn en wat je daarbij nodig hebt. Laat daarbij de belangen van anderen (werkgevers, familie etc.) eerst even volledig buiten beschouwing. Hoe wil jij je leven inrichten, waar wordt je gelukkig van en hoe blijf je op de lange termijn gezond. Uiteraard zit daar dan ook de vraag bij hoe je dat bekostigd.

Uit je verhaal krijg ik de indruk dat je heel veel bezig bent met anderen, maar je heb maar één leven en één lijf, daar moet je zuinig op zijn.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:49

Stel dat dit verhaal van iemand anders was en die persoon vraagt jou het te lezen en wil graag jouw advies. Wat zou je dan zeggen?

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:11

Toen ik dit las dacht ik..hoe houdt je dit vol?

Het klinkt echt als veel te veel bij elkaar in mijn ogen..waarom werk je zoveel? Er is niks mis met werken hoor maar ik ben bang dat als je het in zo'n tempo blijft doen dat je over een paar jaar niks meer kunt. Het is ook belangrijk om te ontspannen en lekker tijd met je paarden door te brengen etc.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:23

boeflover schreef:
Als je kijkt naar de arbeidstijdenwet mag je over 16 weken gemiddeld 48 uur maximaal werken, kom je daar overheen en een ongeval zou gebeuren heeft dit ook voor je werkgevers consequenties.

Dit ben ik niet met je eens. TS werkt bij verschillende werkgevers en weten dus niet van elkaar hoeveel TS werkt. Dit wordt ook nergens gecontroleerd, want wie gaat dit doen, niemand heeft daar zicht op. Dat geldt ook voor de opmerking van Melzazu. Als TS bij de een tot 23.15 werkt en de volgende dag bij de ander om 5.45 uur begint is dat niet de verantwoording vd werkgevers. Ze zullen het niet van elkaar weten en kunnen daar ook niet op aangepakt worden. Door wie? Als ik overdag gewoon van 8 tot 17 in de zorg werk en ik ga s,avonds nog in de Horeca werken heeft niemand daar zicht op. Dat is puur eigen verantwoording.
Niet dat ik het met TS mee ga om zoveel te werken no way. Ik werk om te leven, en als ik met 32 uur kan rondkomen ga ik niet meer werken.
TS kan proberen om zoveel mogelijk in het weekend of avond of vroeg te werken. Dat zijn de best betaalde uren en kun je met minder werken hetzelfde verdienen.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:40

TS: Je probleem zit niet alleen in depaarden van je zus, ik snap dat je die wilt helpen maar je mag best je grenzen aangeven: "Ik kan dag XYZ helpen maar voor de andere dagen moetje een verzorger vinden want anders hou ik geen tijd over voor mijn eigen paarden."

Daarnaast werk je dus bizar veel, je hoofdbaan bij de veehouderij komt al op 38.5 uur. Ik proef in je tekst dat je de baan bij de welkoop ook erg leuk vind. Ik zou dan in ieder geval de extra baan in de avonduren schrappen, dat is tijd die je met je vriend kan spenderen en bovendien tijd die je nodig hebt om te slapen als je zo vroeg op moet.

Verdiend je baan bij de welkoop of de veehouder beter, en welke vind je leuker? Indien de welkoop zou ik ook kijken of je misschien kan minderen bij je hoofdbaan zodat je met de welkoop en de veehouder samen niet op meer dan 40 uur per week komt. Vind de veehouder vast niet leuk, maar als het alternatief is ziek uitvallen met een burnout dan moet hij ook inzien dat dat beter is.

Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:47

Ik lees eigenlijk een beetje tussen de regels door dat je van alles voor iedereen aan het doen en aan het regelen bent. Maar zoals al gezegd, wat wil je zelf? Daar draait het uiteindelijk om. Leef je mooiste leven! Het kan allemaal zomaar voorbij zijn.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:47

Bedenk dat niet alleen jouw geest maar ook jouw Lichaam op een duur eronder door gaat.

Mijn broer is nu 57, CEO van een internationaal bedrijf, werkt 14 tot 16 uur per dag, vliegt de hele wereld rond.
Verdient bakken met geld...

2 weken geleden in het hotel waar hij "woont " als hij in de buurt van het hoofdkantoor moet zijn... viel hij flauw.
Compleet weg, alles laten lopen.
Met Ambu spoed naar het ziekenhuis.
Nacht gebleven, daarna compleet door de molen.
Niets te vinden.
Artsen houden het op "stress".

Inmiddels ben ik doodsbenauwd, maar dring gewoon niet tot hem door...
Hij verschuild zich erachter dat hij onmissbar is.
Potverdorie het bedrijf is in familiebezit (niet onze)en zodra hij echt zou uitvallen, hebben die binnen no time een ander maar dat ziet hij niet.
Dan " hij moet voor zijn kinderen zorgen"...
Die zijn nota bene beiden al in de 30 en beiden eigen (van paps gefinancierd uiteraard) appartement en werken is een vreemdwoord.
Hij heeft hun niet eens zien opgroeien door al het werk.
Compenseert met geld en zo echte verwende monsters geschapen.

Maar nu met pas 57 gaat zijn gezondheid eraan en het is op zich alleen afwachten voordat er een hartaanval of dergelijke gebeurt.
Ohja, smoes nr 3 : zo kan ik vroeger stoppen met werken en de rest van mijn leven genieten.

Niet dus als het lichaam het al lang begeeft..
Werkelijk, ik ben doodsbenauwd en het helpt ook niet echt dat wij 500km uitelkaar wonen.

Een tijdje stress ,veel werk is ok - maar echt niet structureel.

Lees jouw openingspost zelf nog een keer ... en lees het als of het door iemand anders geschreven is.
Zou je die persoon niet ook adviseren om een stap terug te nemen?
Naar zich zelf te luisteren.

Je kunt het niet iedereen naar de zin maken - wel jezelf.
Hard werken ? Niets mis mee, mits dat je jezelf hierover niet vergeet.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:59

pillow schreef:
boeflover schreef:
Als je kijkt naar de arbeidstijdenwet mag je over 16 weken gemiddeld 48 uur maximaal werken, kom je daar overheen en een ongeval zou gebeuren heeft dit ook voor je werkgevers consequenties.

Dit ben ik niet met je eens. TS werkt bij verschillende werkgevers en weten dus niet van elkaar hoeveel TS werkt. Dit wordt ook nergens gecontroleerd, want wie gaat dit doen, niemand heeft daar zicht op. Dat geldt ook voor de opmerking van Melzazu. Als TS bij de een tot 23.15 werkt en de volgende dag bij de ander om 5.45 uur begint is dat niet de verantwoording vd werkgevers. Ze zullen het niet van elkaar weten en kunnen daar ook niet op aangepakt worden. Door wie? Als ik overdag gewoon van 8 tot 17 in de zorg werk en ik ga s,avonds nog in de Horeca werken heeft niemand daar zicht op. Dat is puur eigen verantwoording.
Niet dat ik het met TS mee ga om zoveel te werken no way. Ik werk om te leven, en als ik met 32 uur kan rondkomen ga ik niet meer werken.
TS kan proberen om zoveel mogelijk in het weekend of avond of vroeg te werken. Dat zijn de best betaalde uren en kun je met minder werken hetzelfde verdienen.



als je zzper bent mag je zelf je werktijden invullen. dus ben je verder niet gebonden aan arbeidstijdenwet oid.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Lastige keuze maken wat betreft werk, wie heeft raad voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:24

Ik zou persoonlijk die twee avonden op die andere melkveehouder loslaten. Dat zal je al iets meer rust geven gok ik. Plus dat dat je slaap ook ten goed komt.
Ik heb ook om de week dat ik om 5 uur op moet maar dan wil ik echt niet pas om 12 uur op bed liggen :=

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:24

Wat ik zou doen?
Je zus uitleggen dat ze iemand anders moet vinden voor haar paarden omdat je je leven rigoreus gaat omgooien en eens voor jezelf en je eigen gezondheid gaat kiezen. Ontslag nemen bij de melkveebedrijven met hun onmogelijke tijden en korte diensten. En gewoon lekker vaste tijden gaan werken bij welkoop en daarna heel hard gaan genieten bij je paarden.