Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101270
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:59

Dat kan ik nog niet doen. Althans, dat lijkt mij niet handig. Ik zit tot en met 8 aug aan mijn boekhoudprogramma vast en zolang blijf ik ook ingeschreven bij het KVK. Dan is mijn zakelijke rekening wel handig. Weet niet hoeveel gedoe het is om dat op te heffen en dan mijn boekhoudprogramma te linken aan mijn normale rekening.


Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 21:45

Bellatrix schreef:
Dat kan ik nog niet doen. Althans, dat lijkt mij niet handig. Ik zit tot en met 8 aug aan mijn boekhoudprogramma vast en zolang blijf ik ook ingeschreven bij het KVK. Dan is mijn zakelijke rekening wel handig. Weet niet hoeveel gedoe het is om dat op te heffen en dan mijn boekhoudprogramma te linken aan mijn normale rekening.


....mmm lastig, misschien toch even een belastingadviseur raadplegen wat je het best kan doen.
Ik ben alleen opgeleid voor particuliere belastingzaken.

Particulieren die zich bij ons melden met inkomsten uit overige werkzaamheden hebben daar geen zakelijke rekening voor, dus dan doet dit probleem zich ook niet voor. Het lijkt mij logisch dat het geld van deze rekening niet in box 1 zou moeten vallen aangezien je voor de belastingdienst geen ondernemer bent en het geld op de zakelijke bankrekening tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend wat natuurlijk raar is als je geen onderneming hebt. (snap je hem nog ? )

Je zou het risico kunnen nemen om de rekening niet te noemen als deze niet vooraf ingevuld is.
Maar ik durf niet te garanderen dat je daar geen gezeik over krijgt als ze je controleren.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

KimD

Berichten: 20337
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 22:01

Nymphe schreef:
Wij krijgen dit jaar voor het eerst geen geld terug maar moeten betalen, weten jullie hoe dat werkt?
Moet je in juli als de aangifte verwerkt is in een keer het hele bedrag betalen of kan dat in termijnen? En kun je ook voor die tijd alvast een gedeelte of het gehele bedrag betalen?


In de brief die je krijgt staat dat uitgelegd, maar je kunt altijd wel bellen voor een betelaingsregeling. Je moet het heel bont hebben gemaakt wil je die niet krijgen.

Mijn lieftallige wederhelft moest tot twee jaar tor zorgtoeslag terug betalen, dat was best een hoog bedrag en kon hij gewoon een betalingsregeling voor treffeb met een minimaal bedrag van €23,- per maand. Meer kon altijd, minder niet.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

paars

Berichten: 5471
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 23:09

Sosha schreef:
Kijk ook even of bij de woningen de juiste optie is gekozen, als het goed is krijg je dan de vraag bij de nieuwe woning (leegstaand) of het voor een bepaalde datum jouw hoofdverblijf gaat worden.

Alles nagekeken met een boekhoudster. Zij heeft een ander invulprogramma en eea nagekeken. Ze denkt dat het met een hypotheekdeel met bouwdepot en renteaftrek te maken heeft. Ik moest het recht op renteaftrek nee zetten en dan klopte het bij haar wel. Maar vanavond gecheckt en bij mij stond het al op ‘nee’ en klopt het nog steeds niet.
Maandag neem ik wel weer contact op met haar. Want dan laat ik het wel via haar programma lopen :+ .
Wel heel gek.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 23:28

paars schreef:
Alles nagekeken met een boekhoudster. Zij heeft een ander invulprogramma en eea nagekeken. Ze denkt dat het met een hypotheekdeel met bouwdepot en renteaftrek te maken heeft. Ik moest het recht op renteaftrek nee zetten en dan klopte het bij haar wel. Maar vanavond gecheckt en bij mij stond het al op ‘nee’ en klopt het nog steeds niet.
Maandag neem ik wel weer contact op met haar. Want dan laat ik het wel via haar programma lopen :+ .
Wel heel gek.


Dat is wel heel raar, want als de hypotheek geheel voor de nieuwe woning is, heb je wel recht op renteaftrek. Over het bouwdepot moet je dan ook de ontvangen rente opgeven. De eerste 6 maanden van het bestaan van het bouwdepot is alle rente aftrekbaar, na 6 maanden wordt de ontvangen rente daar vanaf getrokken. Na 2 jaar is de rente betaald over het resterende gedeelte van het bouwdepot niet meer aftrekbaar.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

veerledec

Berichten: 6674
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 08:08

Bellatrix schreef:
Dat kan ik nog niet doen. Althans, dat lijkt mij niet handig. Ik zit tot en met 8 aug aan mijn boekhoudprogramma vast en zolang blijf ik ook ingeschreven bij het KVK. Dan is mijn zakelijke rekening wel handig. Weet niet hoeveel gedoe het is om dat op te heffen en dan mijn boekhoudprogramma te linken aan mijn normale rekening.

Dat is ook helemaal niet nodig.

Bij RuoW heb je ook gewoon een balans, alleen geen administratieplicht. Dus zakelijk vermogen hoort in Box 1, ook bij RuoW. Je moet dus alleen wel de vraag kunnen beantwoorden dat dit ondernemingsvermogen is.

paars

Berichten: 5471
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 08:34

Sosha schreef:
Dat is wel heel raar, want als de hypotheek geheel voor de nieuwe woning is, heb je wel recht op renteaftrek. Over het bouwdepot moet je dan ook de ontvangen rente opgeven. De eerste 6 maanden van het bestaan van het bouwdepot is alle rente aftrekbaar, na 6 maanden wordt de ontvangen rente daar vanaf getrokken. Na 2 jaar is de rente betaald over het resterende gedeelte van het bouwdepot niet meer aftrekbaar.

Ik heb nav je reactie idd het knopje op ‘ja’ gezet en nu lijkt het terug te ontvangen bedrag meer op wat ik verwacht; vrijwel gelijk aan vorig jaar en tweede huis in aanbouw niet meer zichtbaar (althans, wel in de aangifte natuurlijk). Zal maandag de boekhouder bellen. Ik heb het wellicht verkeerd verstaan toen ze belde.
Dank Sosha!!

rien10
Berichten: 14362
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 15:58

Bellatrix schreef:
Dat kan ik nog niet doen. Althans, dat lijkt mij niet handig. Ik zit tot en met 8 aug aan mijn boekhoudprogramma vast en zolang blijf ik ook ingeschreven bij het KVK. Dan is mijn zakelijke rekening wel handig. Weet niet hoeveel gedoe het is om dat op te heffen en dan mijn boekhoudprogramma te linken aan mijn normale rekening.

Boekhoudsoftware kan niet aan een prive rekening gekoppeld worden.

manonutjuh

Berichten: 3000
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 16:21

En aan de andere kant is een zakelijke rekening niet verplicht.


assie

Berichten: 9474
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 16:55

rien10 schreef:
Bellatrix schreef:
Dat kan ik nog niet doen. Althans, dat lijkt mij niet handig. Ik zit tot en met 8 aug aan mijn boekhoudprogramma vast en zolang blijf ik ook ingeschreven bij het KVK. Dan is mijn zakelijke rekening wel handig. Weet niet hoeveel gedoe het is om dat op te heffen en dan mijn boekhoudprogramma te linken aan mijn normale rekening.

Boekhoudsoftware kan niet aan een prive rekening gekoppeld worden.

Tuurlijk wel. Beetje afhankelijk hoe, maar je kunt in allerlei programma's simpel xml/camt053/mt940/csv'tjes inlezen.
Maar lijkt me hier verder nogal overbodig, zie reactie van veerledec

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Muze
Berichten: 5211
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 18:46

Net aangifte gedaan. Ik ben geen ondernemer voor de inkomstenbelasting dus was even beetje zoeken.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, en meer..

Charaz

Berichten: 24252
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 15:48

Nog niemand die bericht heeft gehad? Als ik het me goed herinner waren vorig jaar half april de eerste al

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Animal

Berichten: 8437
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:13

Charaz schreef:
Nog niemand die bericht heeft gehad? Als ik het me goed herinner waren vorig jaar half april de eerste al


Vorig jaar had ik idd al op 16 april bericht :D Nu helaas nog niet.. Kan wederom haast niet wachten op mijn teruggave :o

Beat drums, not people!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:19

Ook nog niks gehoord en ik was er dit jaar toch snel bij.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Storm

Berichten: 20816
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 19:53

Hier ook nog niks. Eerste dag meteen aangifte gedaan.

Is het al lente?

chanicha

Berichten: 12032
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:00

Vorig jaar had ik de 28e al geld terug, nu nog niet eens een brief :n

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

MyWishMax

Berichten: 24994
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:09

Ik doe nooit de 1e dag, wel de 1e week en heb altijd pas de 2e week van mei bericht := hoop dat ze opschieten haha

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

zonnebloem18

Berichten: 24811
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:31

Vorig jaar hadden we 26 april en 8 mei het geld erbij. Hopelijk zijn ze dit jaar ook weer snel.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

KimD

Berichten: 20337
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 20:55

Er zijn in de afgelopen jaren nog nooit zoveel aangiftes ingestuurd als in maart van dit jaar, dat voorspelt dus veel goeds. :=


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Benzz
Berichten: 2872
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:00

MyWishMax schreef:
Ik doe nooit de 1e dag, wel de 1e week en heb altijd pas de 2e week van mei bericht := hoop dat ze opschieten haha

Ik heb het tegenovergestelde: Doe er maar heel lang over :+

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:28

Ik moet het nog steeds doen *schaam*
Beetje veel op mn bord momenteel en nu niet meer met alleen wachtwoord inloggen. En als mn man in de buurt is om die code te geven hebben we het druk of weet ik wat
Zaterdag zijn we thuis, kinderen logeren, dan zal ik het eindelijk eens in orde maken

Geld heeft geen haast hier, dat scheelt. Is voor de verbouwing van de schuur, en momenteel toch veel naar de camping dus te weinig thuis om even door te pakken

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

Steenbok12
Berichten: 7806
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:50

Ik zat er ook wel een beetje op te wachten :')

Yv_
Berichten: 19114
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:52

Benzz schreef:
MyWishMax schreef:
Ik doe nooit de 1e dag, wel de 1e week en heb altijd pas de 2e week van mei bericht := hoop dat ze opschieten haha

Ik heb het tegenovergestelde: Doe er maar heel lang over :+

Ditto _O-
Al heeft de boekhouder het bedrag wel nog met zo'n 700 euro omlaag weten te krijgen. Dus jeeejjj, nog "maar" 5700 betalen :') _O-

♥ Rewrite the Stars ♥

MyWishMax

Berichten: 24994
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:02

Benzz schreef:
MyWishMax schreef:
Ik doe nooit de 1e dag, wel de 1e week en heb altijd pas de 2e week van mei bericht := hoop dat ze opschieten haha

Ik heb het tegenovergestelde: Doe er maar heel lang over :+


Haha, dat snap ik! Maar ik wil het geld graag, heb het nodig, dus doe teruggave maar snel en de rest lekker langzaam?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Relaxed

Berichten: 26401
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:03

Ik wacht ook nog even met indienen tot volgende week :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers