Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 00:05

paars schreef:
Heb een overbruggingshypotheek


Rente betaald voor een overbruggingskrediet is wel aftrekbaar mits je binnen 3 jaar in de nieuwe woning
gaat wonen.

zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -aftrekken

Misschien heb je het niet goed ingevuld bij je aangifte, kijk daar nog even naar of je de juiste opties hebt gekozen.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o


secricible

Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 07:34

Ik kreeg vandaag ineens vanuit de belastingdienst geldgestort als teruggave bijdrage zvw.
Ik lees er wel wat over op bd maar snap het nog niet zo goed... is dit nav mijn aangifte iets? Hoe check ik of ik hier wel recht op heb?

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:26

Inloggen bij Mijn belastingdienst en alle correspondentie en aanslagen nakijken.

secricible

Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:13

Daar hen ik dus geen bericht hierover, vandaar dat ik confused ben waar ik moet zoeken...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:14

Mijnoverheid.nl

Veel vermiste berichten blijken daar wel te zijn ingeschoten.
Waardeloos iets, die site. Je kunt ze bellen dat je het voortaan ook op papier wilt ontvangen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:27

De aanslagen moeten er staan, bij de belastingdienst.

secricible

Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 10:56

rien10 schreef:
De aanslagen moeten er staan, bij de belastingdienst.

de aanslagen staan er ook wel, maar daar zie ik niks over een teruggave bijdrage zvw terug, of iig niet iets wat ik daarheen kan herleiden.


Dees schreef:
Mijnoverheid.nl

Veel vermiste berichten blijken daar wel te zijn ingeschoten.
Waardeloos iets, die site. Je kunt ze bellen dat je het voortaan ook op papier wilt ontvangen.

daar zie ik ook niks over deze teruggave.

En ander gaat het lekker naar de spaarrekening en hoor ik het wel als het onterecht is...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:34

secricible schreef:
de aanslagen staan er ook wel, maar daar zie ik niks over een teruggave bijdrage zvw terug, of iig niet iets wat ik daarheen kan herleiden.


Staat het niet op de laatste definitieve aanslag IB die je hebt gehad ?

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

secricible

Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:37

Nee, helaas niet.
Via pb wel wat uitleg gehad van mensen dus ik ga er maar vanuit dat het klopt, hopelijk komt er nog een brief over.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:27

Sosha schreef:
paars schreef:
Heb een overbruggingshypotheek


Rente betaald voor een overbruggingskrediet is wel aftrekbaar mits je binnen 3 jaar in de nieuwe woning
gaat wonen.

zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -aftrekken

Misschien heb je het niet goed ingevuld bij je aangifte, kijk daar nog even naar of je de juiste opties hebt gekozen.

Het gekke is dat eigenlijk alles is vooringevuld, ik moet bij de verschillende hypotheekdelen een datum intypen en dan verschijnen alle bedragen eronder.

De overbruggingshypotheek is niet aflossingsvrij; ik betaal die terug na verkoop van de woning.

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:29

secricible schreef:
En ander gaat het lekker naar de spaarrekening en hoor ik het wel als het onterecht is...

Tot je zekerheid hebt lijkt me dat verstandig.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 15:28

paars schreef:
Het gekke is dat eigenlijk alles is vooringevuld, ik moet bij de verschillende hypotheekdelen een datum intypen en dan verschijnen alle bedragen eronder.


Kijk ook even of bij de woningen de juiste optie is gekozen, als het goed is krijg je dan de vraag bij de nieuwe woning (leegstaand) of het voor een bepaalde datum jouw hoofdverblijf gaat worden.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:47

Ik ben nu met mijn aangifte bezig en ben bij de rekeningen. Nu heb ik 2 betaal rekeningen en een spaarrekening. Daaronder vragen ze of ik nog een bankrekening heb. Ja, een zakelijke. Moet ik die hier ook opgeven? De aangifte is persoonlijk, niet zakelijk. Ik hoef zakelijk geen inkomstenbelasting te doen aldus de boekhouder. Wel heb ik mijn inkomsten daaruit opgegeven. Maar moet ik aangeven dat ik een zakelijke rekening heb?

manonutjuh

Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:49

Volgens mij valt deze dan in box 1 en hoef je die dus niet op te geven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:52

Ok, bedankt!

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 18:55

Mijn man had hem ook ingevuld, we leven van spaargeld en prepensioen. Blijkt dat er veel te veel premie was ingehouden dus echt een lekker bedrag terug.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

secricible

Berichten: 25680
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 19:46

secricible schreef:
Ik kreeg vandaag ineens vanuit de belastingdienst geldgestort als teruggave bijdrage zvw.
Ik lees er wel wat over op bd maar snap het nog niet zo goed... is dit nav mijn aangifte iets? Hoe check ik of ik hier wel recht op heb?


Ik had de brief vandaag in de bus!

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 20:29

Bellatrix schreef:
Ik ben nu met mijn aangifte bezig en ben bij de rekeningen. Nu heb ik 2 betaal rekeningen en een spaarrekening. Daaronder vragen ze of ik nog een bankrekening heb. Ja, een zakelijke. Moet ik die hier ook opgeven? De aangifte is persoonlijk, niet zakelijk. Ik hoef zakelijk geen inkomstenbelasting te doen aldus de boekhouder. Wel heb ik mijn inkomsten daaruit opgegeven. Maar moet ik aangeven dat ik een zakelijke rekening heb?


Heb je helemaal geen inkomsten dat je zakelijk geen aangifte hoeft te doen?
Ben je volgens de belastingdienst dan wel een ondernemer ?
Zo niet zou je je zakelijke inkomsten en onkosten op moeten geven bij inkomsten uit overig werk. Dan krijg je bij bankrekeningen vanzelf de vraag of het een zakelijke rekening is of niet.

Kijk wel even of je met alle rekeningen bij elkaar meer dan 31.747 euro had (of x 2 als je samen met een partner aangifte doet) Want anders is het eigenlijk niet van belang voor toeslagen. Het heffingsvrij vermogen is in box 3 is 50.650 dus als het daar onder blijft is het voor de belasting niet van belang.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 20:41

Ja, ik had wel inkomsten maar niet genoeg om daarvoor aangifte te doen. Ik moest de inkomsten wel opgeven bij 'inkomsten uit overig werk'. Dat heb ik dus gedaan. Ik ga wel stoppen met mijn onderneming maar in 2022 had ik wel inkomsten.

Met de spaarrekening erbij zit ik boven het bedrag van €31.747 ja. Net maar toch. En dat is zonder het bedrag op mijn zakelijke rekening.

Steenbok12
Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 20:56

secricible schreef:
secricible schreef:
Ik kreeg vandaag ineens vanuit de belastingdienst geldgestort als teruggave bijdrage zvw.
Ik lees er wel wat over op bd maar snap het nog niet zo goed... is dit nav mijn aangifte iets? Hoe check ik of ik hier wel recht op heb?


Ik had de brief vandaag in de bus!

Zo dan, die is rap!! Hier deze maand het geld eigenlijk al uitgegeven en de offerte moeten we eind april betalen, dus kan niet wachten :') .


veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:24

Bellatrix schreef:
Ja, ik had wel inkomsten maar niet genoeg om daarvoor aangifte te doen. Ik moest de inkomsten wel opgeven bij 'inkomsten uit overig werk'. Dat heb ik dus gedaan. Ik ga wel stoppen met mijn onderneming maar in 2022 had ik wel inkomsten.

Met de spaarrekening erbij zit ik boven het bedrag van €31.747 ja. Net maar toch. En dat is zonder het bedrag op mijn zakelijke rekening.

Heb je het geld op je bankrekening nodig/bestemd voor je werkzaamheden. Zo ja, box 1 (zie je dan idd niet). Zo nee, box 3

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:31

Bellatrix schreef:
Ja, ik had wel inkomsten maar niet genoeg om daarvoor aangifte te doen. Ik moest de inkomsten wel opgeven bij 'inkomsten uit overig werk'. Dat heb ik dus gedaan. Ik ga wel stoppen met mijn onderneming maar in 2022 had ik wel inkomsten.

Met de spaarrekening erbij zit ik boven het bedrag van €31.747 ja. Net maar toch. En dat is zonder het bedrag op mijn zakelijke rekening.


Dan moet je die rekening gewoon opgeven en de vraag is dit een zakelijke rekening met ja beantwoorden.

Zolang je onder de 50.650 met alle rekeningen bij elkaar blijft, valt het zo wie zo onder de vrijstelling van box 3.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101361
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 05:56

Nee, dat geld had ik niet nodig voor mijn werkzaamheden (het geld op de zakelijke rekening).
Als ik de vraag met ja beantwoord moet ik een stuk meer betalen. :+ Box 3 is leeg zie ik maar ik ga dan opeens van €126 betalen naar €789. :\

Nymphe

Berichten: 501
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: omgeving Emmen

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 15:46

Wij krijgen dit jaar voor het eerst geen geld terug maar moeten betalen, weten jullie hoe dat werkt?
Moet je in juli als de aangifte verwerkt is in een keer het hele bedrag betalen of kan dat in termijnen? En kun je ook voor die tijd alvast een gedeelte of het gehele bedrag betalen?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 17:55

Bellatrix schreef:
Nee, dat geld had ik niet nodig voor mijn werkzaamheden (het geld op de zakelijke rekening).
Als ik de vraag met ja beantwoord moet ik een stuk meer betalen. :+ Box 3 is leeg zie ik maar ik ga dan opeens van €126 betalen naar €789. :


Als je dat geld niet nodig had voor de werkzaamheden, dan maar nee invullen.
Blijkbaar telt de belastingdienst het dan bij je inkomen op (wel raar hoor).

Ik zou die rekening dan nu wel leegmaken en opheffen, voor het geval ze er ooit vragen over gaan stellen.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, SannevZ en 9 bezoekers