Wat wil jij weten over een beroep?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:34

Palmboom95 schreef:
Zijn er hier mensen aan het werk (geweest) als vergunningverlener (bouw)projecten?

Nee, ik spreek ze wekelijks (en soms vaker).

Wellicht kan ik je dus wel iets vertellen maar of dat ook is wat je zoekt, is een tweede.

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 23:46

ikke schreef:
Palmboom95 schreef:
Zijn er hier mensen aan het werk (geweest) als vergunningverlener (bouw)projecten?

Nee, ik spreek ze wekelijks (en soms vaker).

Wellicht kan ik je dus wel iets vertellen maar of dat ook is wat je zoekt, is een tweede.


Ik ben op dit moment aan het overwegen om (deels) in deze functie te gaan werken, dus ik ben vooral benieuwd naar ervaringen op dat gebied :D

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 00:15

Palmboom95 schreef:
ikke schreef:
Nee, ik spreek ze wekelijks (en soms vaker).

Wellicht kan ik je dus wel iets vertellen maar of dat ook is wat je zoekt, is een tweede.


Ik ben op dit moment aan het overwegen om (deels) in deze functie te gaan werken, dus ik ben vooral benieuwd naar ervaringen op dat gebied :D

Het zal afhangen van welke versie maar degenen waar ik mee te maken heb, hebben een verantwoording in de openbare ruimte, beheer van kabels en leidingen en aanverwante openbare aangelegenheden.

Ik werk voor een netbeheerder en ontwerp het hoofdnet MS en LS en soms ook het gasnet. Dat ontwerp moet op enig moment ook gemaakt worden en dan komt de vergunningverlener in beeld. Ik zal het in de ik-vorm schrijven maar we zijn natuurlijk met velen; ik ontwerp echt niet heel NL in m'n uppie :D
Ik neem even de gemeente als voorbeeld, maar dat kan ook de provincie, het waterschap en/of Rijkswaterstaat zijn en soms allemaal tegelijk :D

Ik maak een plan, zet dat uit op tekeningen en die tekeningen, tesamen met relevante info, gaat naar de betreffende gemeente. Zij toetsen het ontwerp aan de geldende regelgeving van de plaats waar het gemaakt wordt. Denk hierbij aan zaken als (bouwkundige) stabiliteit van de ondergrond, bekende obstakels, aanwezige vervuiling, gevolgen voor de verkeersafhandeling en wat verder relevant is. Is dat allemaal akkoord, wordt de vergunning verleent.

Maar ik gooi dit plan natuurlijk niet zomaar over de schutting :D Meestal maak ik een schets, stuur die naar de vergunningverlener en maak een afspraak voor overleg, we gaan kijken op lokatie (schouwen) met de aannemer, bespreken lastige situaties die we voorzien, bekijken bijvoorbeeld of een opgesteld verkeersplan wel kan werken.

Als we een nieuw transformatorhuisje gaan plaatsen (en dat doen we aan de lopende band) dan hebben we daarvoor overleg gehad met de gemeente. We hebben een stuk grond gekocht (van de gemeente of een particulier) waarop het huisje mag staan. Er is afgesproken welke kleur het huisje krijgt, hoe het afgewerkt wordt en hoe de kabels er naartoe gaan lopen.
Dat komt allemaal op de tekening te staan en dan wordt de vergunning verleent.

Is de impact groot voor de direct omwonenden, gaat de vergunningverlener met ons en de aannemer in gesprek met de omwonenden, bijvoorbeeld op een informatie avond. Ieder brengt daar z'n kennis in om de omwonenden te informeren en soms komen er ook goede ideeën vanuit de omwonenden die weer in het plan verwerkt worden.

In mijn werk is de vergunning, strik genomen, een formaliteit die nooit geweigerd wordt. Het werk zit 'm aan de voorkant om met elkaar een werkbaar plan in elkaar te zetten. Dat plan moet uitvoerbaar zijn, niet onnodig duur maar wel goed en veilig.
Ik zorg voor de technische veiligheid, de vergunningverlener toetst dat mijn werk veilig in de omgeving staat.

Mocht iemand hier vragen over hebben, stel ze gerust.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:18

_Lois_ schreef:
Ik ben nieuwsgierig naar mensen die pedagoog/orthopedagoog/gedragswetenschapper/of iets soortgelijks zijn maar geen functie als behandelaar hebben. Of weinig zelf behandelen. Ik zit nu in de studie pedagogische wetenschappen en ben aan het kijken wat er in het vakgebied is naast de voor de hand liggende functies :)

Edit; ik ben zelf overigens afgestudeerd als ergotherapeut en heb 2 jaar met kinderen gewerkt, mocht iemand daar vragen over hebben kan je me een berichtje sturen :D


Ik ben afgestudeerd als (school)psycholoog (bestaat inmiddels niet meer als afstudeerrichting; het is een beetje een combi van pedagogische wetenschappen en psychologie), ben erkend als klinisch psycholoog en heb eveneens het lerarendiploma behaald.
Ik heb al meerdere banen gedaan: ik heb gewerkt als psycholoog / orthopedagoog in de gehandicaptenzorg (in een leidinggevende functie, pedagogische ondersteuning van de opvoeders, handelingsplanning e.d.), heb les gegeven aan jongeren met een meervoudige beperking, heb in een school gewerkt als zorgcoördinator (opvolging van leerlingen en klasgroepen, contacten met externen, pedagogische aansturing van leerkracht enz), heb gewerkt als ondersteuner van leerlingen met een beperking die les volgen in het regulier onderwijs (in Nederland heet dit Ambulant Onderwijskundig Begeleider (AOB'er), al houdt de functie in België en Nederland niet helemaal hetzelfde in) en als psycho-pedagogisch consulent in een Centrum voor LeerlingBegeleiding (CLB) (samen met het schoolteam bekijken welke zorg leerlingen nodig hebben, doorverwijzing naar andere hulpverlening en daar ook contacten mee onderhouden, toeleiding naar time-out projecten, vraagverheldering,...).
Stuur gerust een pb als je meer wil weten !

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:26

ikke schreef:
Palmboom95 schreef:

Ik ben op dit moment aan het overwegen om (deels) in deze functie te gaan werken, dus ik ben vooral benieuwd naar ervaringen op dat gebied :D

Het zal afhangen van welke versie maar degenen waar ik mee te maken heb, hebben een verantwoording in de openbare ruimte, beheer van kabels en leidingen en aanverwante openbare aangelegenheden.

Ik werk voor een netbeheerder en ontwerp het hoofdnet MS en LS en soms ook het gasnet. Dat ontwerp moet op enig moment ook gemaakt worden en dan komt de vergunningverlener in beeld. Ik zal het in de ik-vorm schrijven maar we zijn natuurlijk met velen; ik ontwerp echt niet heel NL in m'n uppie :D
Ik neem even de gemeente als voorbeeld, maar dat kan ook de provincie, het waterschap en/of Rijkswaterstaat zijn en soms allemaal tegelijk :D

Ik maak een plan, zet dat uit op tekeningen en die tekeningen, tesamen met relevante info, gaat naar de betreffende gemeente. Zij toetsen het ontwerp aan de geldende regelgeving van de plaats waar het gemaakt wordt. Denk hierbij aan zaken als (bouwkundige) stabiliteit van de ondergrond, bekende obstakels, aanwezige vervuiling, gevolgen voor de verkeersafhandeling en wat verder relevant is. Is dat allemaal akkoord, wordt de vergunning verleent.

Maar ik gooi dit plan natuurlijk niet zomaar over de schutting :D Meestal maak ik een schets, stuur die naar de vergunningverlener en maak een afspraak voor overleg, we gaan kijken op lokatie (schouwen) met de aannemer, bespreken lastige situaties die we voorzien, bekijken bijvoorbeeld of een opgesteld verkeersplan wel kan werken.

Als we een nieuw transformatorhuisje gaan plaatsen (en dat doen we aan de lopende band) dan hebben we daarvoor overleg gehad met de gemeente. We hebben een stuk grond gekocht (van de gemeente of een particulier) waarop het huisje mag staan. Er is afgesproken welke kleur het huisje krijgt, hoe het afgewerkt wordt en hoe de kabels er naartoe gaan lopen.
Dat komt allemaal op de tekening te staan en dan wordt de vergunning verleent.

Is de impact groot voor de direct omwonenden, gaat de vergunningverlener met ons en de aannemer in gesprek met de omwonenden, bijvoorbeeld op een informatie avond. Ieder brengt daar z'n kennis in om de omwonenden te informeren en soms komen er ook goede ideeën vanuit de omwonenden die weer in het plan verwerkt worden.

In mijn werk is de vergunning, strik genomen, een formaliteit die nooit geweigerd wordt. Het werk zit 'm aan de voorkant om met elkaar een werkbaar plan in elkaar te zetten. Dat plan moet uitvoerbaar zijn, niet onnodig duur maar wel goed en veilig.
Ik zorg voor de technische veiligheid, de vergunningverlener toetst dat mijn werk veilig in de omgeving staat.

Mocht iemand hier vragen over hebben, stel ze gerust.


Dankjewel voor je uitgebreide uitleg!

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:32

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zich hebben omgeschoold naar full stack, front-end of back-end developer.

Ik heb op zich een goede baan, maar overweeg steeds vaker om me om te scholen in die richting. Ik ben vooral op zoek naar ervaringen, tips en tricks.

Een vriendin van mij heeft het 10 jaar geleden gedaan, maar die ervaring is niet echt meer van toepassing. (Na afstuderen had zij twee jaar een reguliere baan en toen via een traineeship omgeschoold). Mijn vaste lasten zijn zodanig dat 100% terug naar school gaan geen optie is en dat een traineeship niet genoeg oplevert om de vaste lasten te kunnen dekken.

Ik kom uit een heel andere hoek, maar heb interesse in deze richting. Pik snel dingen op, kan goed zelfsturend leren. Streven is om de omscholing naast mijn werk te doen.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:44

Luxorvalkje schreef:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zich hebben omgeschoold naar full stack, front-end of back-end developer.

Ik heb op zich een goede baan, maar overweeg steeds vaker om me om te scholen in die richting. Ik ben vooral op zoek naar ervaringen, tips en tricks.

Een vriendin van mij heeft het 10 jaar geleden gedaan, maar die ervaring is niet echt meer van toepassing. (Na afstuderen had zij twee jaar een reguliere baan en toen via een traineeship omgeschoold). Mijn vaste lasten zijn zodanig dat 100% terug naar school gaan geen optie is en dat een traineeship niet genoeg oplevert om de vaste lasten te kunnen dekken.

Ik kom uit een heel andere hoek, maar heb interesse in deze richting. Pik snel dingen op, kan goed zelfsturend leren. Streven is om de omscholing naast mijn werk te doen.


Een van de collega’s bij een van mijn opdrachtgevers was chef-kok en wordt nu in het werk omgeschoold naar een developer.

Er is een gigantisch te kort aan devs, wat je zou kunnen doen is kijken of je bij een bedrijf aan de slag kan die jou in de omscholing tijdens het werk wilt ondersteunen.

Zelf werk ik in fintech, hier zijn veel mogelijkheden en enorme tekorten aan devs. Remote werken is daarin ook helemaal niet gek. Er zullen zeker bedrijven zijn die openstaan voor bepaalde constructies.

Ik ben zelf geen dev, maar werk wel veel met developers. Wat ik veel hoor is dat je snel veel kan leren als je gewoon echt gaat doen. Youtube en dergelijke kan je al erg op weg helpen!

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:49

Dat is goed om te horen!

De bedrijven die ik benaderd heb bieden helaas onvoldoende.
Ik snap natuurlijk dat zij in mij investeren met een opleiding. En ook dat ik nog geen werkervaring heb in het vakgebied. Het salaris is daar een afspiegeling van.

Maar helaas voor mij is het salaris gewoonweg te laag (komt vaak overeen met een generiek startsalaris voor het WO. Daar ben ik tien jaar geleden al op begonnen en mijn vaste lasten zijn zodanig dat ik met een dergelijk salaris gewoon geen geld over houd voor boodschappen.

Het komt misschien elitair over, maar zo is het zeker niet bedoeld. Een goedkoper huis zit er niet zomaar in, en snijden in mijn vaste lasten gaat eigenlijk niet meer. Vandaar dat ik wil proberen om zelf kwalificaties te behalen. Misschien niet handig om ergens een voet tussen de deur te zetten. Maar ik ben verantwoordelijk voor de vaste lasten.

Deeltijd werk met opleiding bestaat zover ik kon vinden niet. Vind ik wel logisch natuurlijk. Maar als ik een dag of drie mijn huidige salaris zou verdienen, dan is de terugval minder groot.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:58

Luxorvalkje schreef:
Dat is goed om te horen!

De bedrijven die ik benaderd heb bieden helaas onvoldoende.
Ik snap natuurlijk dat zij in mij investeren met een opleiding. En ook dat ik nog geen werkervaring heb in het vakgebied. Het salaris is daar een afspiegeling van.

Maar helaas voor mij is het salaris gewoonweg te laag (komt vaak overeen met een generiek startsalaris voor het WO. Daar ben ik tien jaar geleden al op begonnen en mijn vaste lasten zijn zodanig dat ik met een dergelijk salaris gewoon geen geld over houd voor boodschappen.

Het komt misschien elitair over, maar zo is het zeker niet bedoeld. Een goedkoper huis zit er niet zomaar in, en snijden in mijn vaste lasten gaat eigenlijk niet meer. Vandaar dat ik wil proberen om zelf kwalificaties te behalen. Misschien niet handig om ergens een voet tussen de deur te zetten. Maar ik ben verantwoordelijk voor de vaste lasten.

Deeltijd werk met opleiding bestaat zover ik kon vinden niet. Vind ik wel logisch natuurlijk. Maar als ik een dag of drie mijn huidige salaris zou verdienen, dan is de terugval minder groot.

Ik snap je helemaal. Ik ben ook van industrie veranderd, maar echt door zelfstudie naast de baan die ik destijds had. Ik ben van journalistiek naar fintech gegaan. Tot nu toe loopt de beloning voor mij alleen maar op, heb geen moment hoeven inleveren :D .

Check dit anders eens… redelijk betaalbaar en vanaf starters niveau. Wellicht misschien eerst iets om te doorlopen naast je huidige baan zodat je een bepaalde basis hebt? Dit is wel echt gericht op development van blockchain technology / fintech.
https://academy.moralis.io

Succes, aanhouder wint *\o/*

Soepblik
Berichten: 1151
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:18

Mochten hier mensen zijn die meer willen weten over de reclamewereld en alles eromheen, stuur me vooral een berichtje.

Ik ben zelf creatief, maar er zijn momenteel grote tekorten in onder andere account management, project management en productie, en als je enigszins goed kan regelen en managen en creatief kan denken, ben je al gauw zeer welkom, ook als je vanuit een ander werkveld komt. Probleem is dat het een redelijk dichtgetimmerde wereld is waar mensen niet snel aan denken en weinig over weten.

denisesilver

Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:26

Soepblik schreef:
Mochten hier mensen zijn die meer willen weten over de reclamewereld en alles eromheen, stuur me vooral een berichtje.

Ik ben zelf creatief, maar er zijn momenteel grote tekorten in onder andere account management, project management en productie, en als je enigszins goed kan regelen en managen en creatief kan denken, ben je al gauw zeer welkom, ook als je vanuit een ander werkveld komt. Probleem is dat het een redelijk dichtgetimmerde wereld is waar mensen niet snel aan denken en weinig over weten.

Ik wilde net vragen wie er hier in projectmanagement zit :')

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe dat in de reclame wereld uitziet, wat je taken en verantwoordelijkheden zijn etc.

Mochten er anderen zijn die in projectmanagement/projecten zitten met name op HBO niveau richting food en agro. Andere sectoren ook, brand los O:)

Soepblik
Berichten: 1151
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:48

denisesilver schreef:
Soepblik schreef:
Mochten hier mensen zijn die meer willen weten over de reclamewereld en alles eromheen, stuur me vooral een berichtje.

Ik ben zelf creatief, maar er zijn momenteel grote tekorten in onder andere account management, project management en productie, en als je enigszins goed kan regelen en managen en creatief kan denken, ben je al gauw zeer welkom, ook als je vanuit een ander werkveld komt. Probleem is dat het een redelijk dichtgetimmerde wereld is waar mensen niet snel aan denken en weinig over weten.

Ik wilde net vragen wie er hier in projectmanagement zit :')

Ik ben heel erg benieuwd naar hoe dat in de reclame wereld uitziet, wat je taken en verantwoordelijkheden zijn etc.

Mochten er anderen zijn die in projectmanagement/projecten zitten met name op HBO niveau richting food en agro. Andere sectoren ook, brand los O:)



Werkdagen zijn als PM'er/AM'er redelijk gevarieerd. Je hebt meestal met redelijk wat klanten te maken (of bent verantwoordelijk voor één grote klant) en bent een tussenpersoon tussen klant en creatie/strategie. Zo heeft mijn bureau bijvoorbeeld bol.com en FrieslandCampina als klant, en de account manager heeft dan contact met de klant en zorgt dat bij strategie en creatie alle feedback goed wordt doorgegeven. Tegelijkertijd probeert creatie vaak de klant een beetje uit te dagen om een wat gedurfder idee te maken, en een goede account manager kan een heel groot aandeel leveren in het "ompraten" van de klant. Verder bestaat je baan veel uit plannen, zorgen dat de juiste mensen aan het project meewerken, en basically zorgen dat alles geolied loopt.

Ondertussen hou je ook warm contact met de klant en probeer je zo om er meer werk uit te krijgen. Zovan: "kom op jongens, laten we nog een campagne maken". Ook kan je creatie ook goed achter z'n broek aanzitten om het onderste uit de kan te halen, om echt goed werk te leveren.

Het leuke aan de reclamewereld en wellicht ook hetgeen wat 't zo anders maakt dan andere werkvelden, is dat welk werk je ook doet, heel erg kan lonen in de vorm van prijzen. Soms krijg je een briefing waar gewoon véél mee mogelijk is, en ondanks dat creatie degene is die het idee uiteindelijk moet bedenken, kan een goede PM'er/AM'er er een enorm aandeel in hebben dat het idee ook echt gekozen en gemaakt wordt op de manier dat het het beste gaat werken. En dat soort creatieve werk wordt ook echt goed gevierd, aangezien er talloze reclameprijzen zijn. Al moet je wel bij een bureau zijn wat daar geïnteresseerd in is; de ene plek meer dan de andere.

Verder zijn veel bureaus enorm hecht. Je hebt kleine boutique bureaus van +-30 man wat echt een soort familie is, al voelt dat bij mijn bureau van 140 man eigenlijk net zo. :) Het is in ieder geval gewoon een enorm gevarieerde, open minded wereld waarin echt veel mogelijk is.

Edit: vacature ter voorbeeld even van een (erg leuk, op creatief, prijswinnend) bureau geplukt:

Afbeelding

En nog eentje:

Afbeelding

haffiefreak

Berichten: 1646
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:25

Is er iemand van de landmacht die in voertuigen rijd die op de openbare weg mogen?

denisesilver

Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:28

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, Soepblik!

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:56

Mensen die bij de douane werken? Heb wel wat vragen, mag evt via pb

8Eveline

Berichten: 3208
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 21:29

Iemand die werkt in online marketing? Of iemand kent die erin werkzaam is?

Ik zou wel eens met iemand willen sparren hoe werkdag eruit ziet en bv welke opleidingen goed zijn om te behalen.

Anoniem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:10

Welk deel van online marketing, 8Eveline? Het is best breed namelijk, van affiliate en influencer marketing tot de meer technische kant ervan als PPC en SEO. Die laatste twee heb ik ervaring in; een specifieke opleiding is niet per se nodig (ik ben historica), maar je moet wel vrij analytisch zijn aangelegd en niet bang zijn voor data en getallen.

Momenteel werk ik voor een klant meer aan branding, social media en de bredere marketingstrategie, wat weer een stuk creatiever is.

8Eveline

Berichten: 3208
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:26

Mkango schreef:
Welk deel van online marketing, 8Eveline? Het is best breed namelijk, van affiliate en influencer marketing tot de meer technische kant ervan als PPC en SEO. Die laatste twee heb ik ervaring in; een specifieke opleiding is niet per se nodig (ik ben historica), maar je moet wel vrij analytisch zijn aangelegd en niet bang zijn voor data en getallen.

Momenteel werk ik voor een klant meer aan branding, social media en de bredere marketingstrategie, wat weer een stuk creatiever is.


Nou dat is dus precies wat ik lastig vindt, alles lijkt maar te vallen onder de term online marketing. Maar als je dan verder leest verwachten ze allemaal wat anders.

Mag ik je een pb sturen met wat vragen?

Mettee

Berichten: 3093
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-23 22:33

8Eveline schreef:
Iemand die werkt in online marketing? Of iemand kent die erin werkzaam is?

Ik zou wel eens met iemand willen sparren hoe werkdag eruit ziet en bv welke opleidingen goed zijn om te behalen.


Ik werk als online marketeer (inderdaad ook richting ppc, seo en content). Voor vragen mag je pb’en!

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 19:36

Niet perse een vraag voor een specifiek beroep.
Maar ik heb een vraag aan mensen die als ZZP’er werken, hoe het zit met opdrachtgevers en als je daarnaast in loondienst bent.
Ik zou graag iemand een scenario voorleggen om over te sparren :)

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 13:32

Iemand die werkt als landschapsontwerper of iets in die richting die ik eens wat vragen mag stellen?

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 14:01

Iemand die meubelmaker is?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 19:06

thirteenn schreef:
Iemand die meubelmaker is?

Nee, wel een familielid die er een leuke boterham mee verdient.
Ik weet er dus wel een beetje van, misschien genoeg maar wellicht ook niet.

thirteenn

Berichten: 2082
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 20:28

ikke schreef:
thirteenn schreef:
Iemand die meubelmaker is?

Nee, wel een familielid die er een leuke boterham mee verdient.
Ik weet er dus wel een beetje van, misschien genoeg maar wellicht ook niet.

Ik ben vooral benieuwd naar de boterham :+ is ervan te leven? Wat maakt ie? Etc

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 23:20

thirteenn schreef:
ikke schreef:
Nee, wel een familielid die er een leuke boterham mee verdient.
Ik weet er dus wel een beetje van, misschien genoeg maar wellicht ook niet.

Ik ben vooral benieuwd naar de boterham :+ is ervan te leven? Wat maakt ie? Etc

Hij maakt wat jij vraagt. Wat zijn ogen zien, maken z'n handen.
Ja, er is een prima boterham mee te verdienen, maar je moet iets te bieden hebben. Je moet die twee stappen meer kunnen zetten dan de rest.

Je moet datgene kunnen en durven maken waar de rest voor terug deinst. Heb je die klantenkring, dan kom je een heel eind.

Klein voorbeeldje: iemand had een antieke boekenkast, heel mooi stukje werk. Hij wilde er zo'n identieke kast bij. Juist, dat ga je niet meer vinden. Mijn neef maakte een Kopie die niet van het origineel te onderscheiden was.

maar ook heel banaal: iemand kocht een huis en daar zat een compleet uitgewoonde keuken in. Waar iedereen dat ding eruit gesloopt zou hebben, zag mijn neef dat de basis in hele goede staat was, maakte een set nieuwe deurtjes in de hele keuken en voor een fractie van de prijs had die klant weer een keuken die het nog jaren gedaan heeft.

Er zit ook een nadeel aan zijn kwaliteit: de steektrap die hij "er even tussendoor" zou maken voor mij, die gaat wat langer duren :+