2 banen, bij een ontslag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petpa

Berichten: 1677
Geregistreerd: 13-07-09

2 banen, bij een ontslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 09:23

Mijn huishoudelijke hulp werkt "wit" bij mij.

Naast haar baantje bij mij verricht ze seizoenswerk in een strandpaviljoen, dit werk is ook "wit".

Haar werkzaamheden bij het strandpaviljoen is gestopt per 1-12 en zij heeft recht op een WW-uitkering voor dit inkomen.

Hoe zit het nu?

Worden haar werkzaamheden bij mij gekort op haar WW-inkomen of wordt dit niet gekort omdat er sprake was van 2 banen tegelijk?

Zij heeft 2x met het UWV gebeld en 2x een ander antwoord gekregen.

De een zegt dat er niet gekort wordt en de ander zegt dat er wel gekort wordt.

Wie o wie kan mij vertellen hoe dit zit?

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: 2 banen, bij een omslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:25

Ik weet het juiste antwoord niet, maar bij een uitkering moet je ALLE inkomsten melden, dus ook je 2e baan.

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:26

Kan ze de vraag niet schriftelijk aan het UWV stellen zodat ze het antwoord op schrift heeft?
Dat is toch de instantie die wel of niet gaat korten. Dus daarvan zou ik het antwoord zwart op wit willen hebben.

Ik krijg toch wel een heel ander beeld bij 2 bananen tegelijk :+
Laatst bijgewerkt door Sure_lee op 02-12-21 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:27

Wanneer je huishoudelijke hulp bij jou werkt moet ze haar inkomsten doorgeven aan het uwv. Dit wordt dan verrekend met haar WW.

Petpa

Berichten: 1677
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 09:38

purny schreef:
Wanneer je huishoudelijke hulp bij jou werkt moet ze haar inkomsten doorgeven aan het uwv. Dit wordt dan verrekend met haar WW.


Weet je dit zeker?
Een vriendin van mij werkte zo'n 5 jaar jaar terug voor 2 werkgevers als verpleegkundige.
Bij beide werkgevers werkte zij circa 18 uur.
Op het moment dat ze bij een van de werkgevers ontslag kreeg ontving ze een ww-uitkering over 18 uur.
Het werk bij de andere werkgever werd niet gekort.
Maar ik weet niet of er in de loop der jaren wat gewijzigd is op dit gebied.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:40

purny schreef:
Wanneer je huishoudelijke hulp bij jou werkt moet ze haar inkomsten doorgeven aan het uwv. Dit wordt dan verrekend met haar WW.

Het is geen Bijstand waar je gekort wordt omdat je een ander inkomen hebt.
https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... uitkering/

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 09:56

Hoeveel uren verliest ze bij die andere baan?
Als dat meer dan 5 per week is, dan heeft ze over die uren mogelijk recht op WW. Dat hangt verder nog af van haar persoonlijke arbeidsverleden.

Het dienstverband bij jou staat hier verder buiten.

Petpa

Berichten: 1677
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 10:00

Dees schreef:
Hoeveel uren verliest ze bij die andere baan?
Als dat meer dan 5 per week is, dan heeft ze over die uren mogelijk recht op WW. Dat hangt verder nog af van haar persoonlijke arbeidsverleden.

Het dienstverband bij jou staat hier verder buiten.


Bij haar andere baan verliest ze 22 uur

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:05

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering

Ww is geen moeilijke regelgeving. Zo speelt er geen vermogenstoets of verrekening van andere inkomsten. Je verliest onvrijwillig werkuren, voldoet aan de andere voorwaarden en voila, je krijgt ww uitkering over de verloren inkomsten (wel aanvragen).

Bij seizoenswerk wil het nog wel eens lastig zijn om te voldoen aan de 26 uit 36 wekeneis.

Petpa

Berichten: 1677
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 10:14

Dees schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering

Ww is geen moeilijke regelgeving. Zo speelt er geen vermogenstoets of verrekening van andere inkomsten. Je verliest onvrijwillig werkuren, voldoet aan de andere voorwaarden en voila, je krijgt ww uitkering over de verloren inkomsten (wel aanvragen).

Bij seizoenswerk wil het nog wel eens lastig zijn om te voldoen aan de 26 uit 36 wekeneis.


Deze link had ik ook gevonden.
Maar ik kan hier niet in terugvinden of het loon van een 2de baan gekort wordt, of lees ik verkeerd?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:16

Dienstverband bij jou doet totaal niet ter zake. Het gaat om WW, niet om WWB (in de volksmond 'bijstand' genoemd)
Ze krijgt een uitkering voor het aantal uren dat ze kwijtgeraakt is, mits ze aan de regels daarvan voldoet (aantal jaren uit jaren, weken uit jaar en aantal urenverlies). Punt. Wat ze bij jou doet heeft daar totaal niks mee te maken.


purny schreef:
Wanneer je huishoudelijke hulp bij jou werkt moet ze haar inkomsten doorgeven aan het uwv. Dit wordt dan verrekend met haar WW.

Onzin.

Snippergroen

Berichten: 6680
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 10:21

Heel simpel gezegd is het als volgt: Ze krijgt WW over de uren die wegvallen bij haar andere werkgever. Dus ze krijgt gewoon het salaris van haar werk bij jou, zoals altijd, en dan een WW uitkering over de weggevallen uren.

In feite vult de WW aan tot haar normale wekelijkse contracturen.