Verwijtbaar werkloos, niet overstappen uitzendbureau

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zonnebloem18

Berichten: 24830
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Verwijtbaar werkloos, niet overstappen uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-21 19:37

Ik gooi het even in de groep, we nemen nog contact op met het UWV, maar in het verleden hebben we daar op 1 graag soms wel 3 verschillende antwoorden gekregen.

Mijn man is nu al 2,5 jaar werkzaam bij een bedrijf via uitzendbureau A. Het bedrijf gaf aan niet meer verder te willen met uzb A omdat die met een andere CAO werken. Mijn man moest dan overstappen naar uzb B.

Nadat we de CAO's vergeleken en bekeken hebben bleek dat het uurloon bij uzb B lager ligt en de reiskostenvergoeding minimaal is. Bij overstappen zou er qua reiskosten alleen al 60 euro per week op achteruit gaan.

Voor mijn man is overstappen dus geen optie. Waarop het bedrijf aangegeven heeft dan niet met hem verder te gaan na een bepaalde datum.

Nu vragen wij ons af of hij hierdoor verwijtbaar werkloos is en hij daardoor wellicht geen aanspraak kan maken op een WW uitkering. Aan de andere kant zegt het bedrijf de samenwerking met uzb A op dus zou je kunnen zeggen dat het in dat geval niet verwijtbaar is.

Zijn er mensen die hier misschien ervaring mee hebben?

Er zal sowieso gesolliciteerd worden, maar met de rugzak van mijn man is een andere baan niet heel makkelijk gevonden. Er is wel een kans dat hij terug moet vallen op een WW uitkering.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥


Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Verwijtbaar werkloos, niet overstappen uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:42

Het feit dat de cao lager uitvalt hoeft niet direct te betekenen dat dit ook zal gebeuren in de praktijk bij overnemen van een medewerker.
Is je man het gesprek bij bureau B al aangegaan?
Is het evt een optie de mindering in loon te accepteren wanneer er wel tegemoetkoming is qua reiskosten?
Middelen dus. Bedrijf wil je man niet overnemen?

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:45

Waarom wil het bedrijf na 2,5 jaar je man geen contract binnen eigen bedrijf geven?

Ik zou met dit verhaal ook eens contact opnemen met het juridisch loket voor advies.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 25-10-21 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

zonnebloem18

Berichten: 24830
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-21 19:47

Er zijn al collega's overgegaan, die zijn allemaal terug gegaan in vergoedingen. Ze geven al 1 euro meer dan in de CAO staat en vinden dat erg schappelijk. Alleen als je regelmatig 170km moet rijden is die vergoeding een lachertje. Ze willen dat alle uitzendkrachten allemaal hetzelfde verdienen dus andere afspraken maken is waarschijnlijk geen optie.

Ineke2 schreef:
Waarom wil het bedrijf na 2,5 jaar je man geen contract binnen eigen bedrijf geven?

Het bedrijf gaat hem niet overnemen daar zijn ze heel duidelijk in. Raar beleid, want ze zijn wel tevreden over hem, maar het draait allemaal om het geld. De logica is ver te zoeken.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41530
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Verwijtbaar werkloos, niet overstappen uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:50

Je man wordt niet verwijtbaar werkloos. Het contract is aangegaan met het uitzendbureau, het contract met dat uitzendbureau wordt opgezegd. Daar kan je man niks aan doen.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:52

Volgens mij heeft het bedrijf waar ik werk ook zoiets pas gedaan.
Meerdere uitzendbureaus en verder met 1 waardoor veel collega’s weg moesten en bij mijn weten hebben zij een uitkering gekregen.
(Weet het niet voor 100%)

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:52

:) Officieel moet het trouwens gelijke monniken, gelijke kappen zijn conform de inlenersbeloning.

Ook overige rechten (StiPP pensioen etc.) Zou in dit geval onder opvolgend werkgeverschap vallen.

Onder welke constructie zit je man er? Want het uitzendbureau is bij gewoon uitzenden officieel de werkgever. Einde opdracht is in fase A / 1/2 wel eens einde contract, maar niet zonder meer.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Verwijtbaar werkloos, niet overstappen uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 19:56

Is hij toevallig lid van de vakbond? Dit lijkt me bij uitstek iets om het daarneer te leggen. En ik denk dat het punt van Douce goed is om uit te zoeken.

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 20:01

Lees dit stuk even, er is niet zo makkelijk een duidelijk antwoord op te geven want het hangt van verschillende factoren af: https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... de-arbeid/

Als je je baan kwijt raakt en een andere baan aangeboden krijgt, dan mag je die niet weigeren als het om een passende baan gaat. Een baan die minder oplevert dan ww mag je wel weigeren. Wat precies wel of niet passend is daar zitten allerlei afwegingen aan vast.

Ik zou in dit geval echt advies gaan zoeken bij mensen die inhoudelijk naar de verschillende contracten kunnen kijken. Juridisch advies via de vakbond bijvoorbeeld als hij daar lid van is.

zonnebloem18

Berichten: 24830
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-21 20:09

Dat opvolgend werkgeverschap is iets om uit te zoeken bedankt.

Mijn man zit in fase 2, geen idee of dat verder nog verschil maakt.

We willen het zeker nog verder uitzoeken. Aan de andere kant moet je jezelf afvragen of je voor een bedrijf wilt werken waar ze zo met goed personeel om gaan. Zonde want hij heeft fijne collega's en een fijne werkplek.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 20:16

https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... endkracht/

't Is best ingewikkeld als je niet alle informatie hebt. Eens met San87 en met Douce, je mag dit niet zomaar gebruiken om de arbeidsvoorwaarden te verslechteren. Maar dwing dat maar eens af... Bel eens met het juridisch loket :j En hou het contract bij de hand als je belt.

Maar je laatste tekst, daar heb je helemaal gelijk in. Ik hoop dat hij snel ander werk vindt.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt


Anoniem

Re: Verwijtbaar werkloos, niet overstappen uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:49

Even los van je vraag, er is bakken met werk, als hij elders gaat solliciteren, hoe zijn dan zijn kansen? Waarom ligt de focus alleen op dit bedrijf?

zonnebloem18

Berichten: 24830
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Verwijtbaar werkloos, niet overstappen uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-21 14:52

Naast het feit dat hij het hier erg naar zijn zin heeft is het met zijn verleden en rugzak lastig om ergens anders werk te vinden wat bij hem past en lang vol te houden is.

Overstappen naar het andere uzb was sowieso geen optie, maar hij zal zeker gaan solliciteren in de hoop dat de WW niet nodig is.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:53

Relaxed schreef:
Even los van je vraag, er is bakken met werk, als hij elders gaat solliciteren, hoe zijn dan zijn kansen? Waarom ligt de focus alleen op dit bedrijf?


Ze geeft in de tekst aan dat haar man een rugzak heeft en ander werk vinden moeilijk is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 14:54

zonnebloem18 schreef:
Naast het feit dat hij het hier erg naar zijn zin heeft is het met zijn verleden en rugzak lastig om ergens anders werk te vinden wat bij hem past en lang vol te houden is.

Overstappen naar het andere uzb was sowieso geen optie, maar hij zal zeker gaan solliciteren in de hoop dat de WW niet nodig is.


Ah ok, dat maakt het idd lastig :) En de werkgever neemt geen mensen zelf in dienst? Want uiteindelijk mag je sowieso niet onbeperkt via het uitzendbureau werken bij dezelfde werkgever. Hier worden mensen dan uiteindelijk overgenomen van het uitzendbureau en komen ze bij ons in dienst.

zonnebloem18

Berichten: 24830
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Verwijtbaar werkloos, niet overstappen uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-21 14:59

Nee het bedrijf gaat hem zelf niet aannemen, dat is al meerdere keren gevraagd. Toen mijn man aangaf dat hij niet ging overstappen was het van jammer, maar we hebben mensen genoeg dus we kunnen je wel missen. Ik weet zeker dat zijn leidinggevende en collega's daar heel anders over denken, maar op kantoor zien ze dat niet. Hij zou dolgraag op deze plek blijven, maar niet als het straks zo'n beetje geld gaat kosten om te werken.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Benzz
Berichten: 2882
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Verwijtbaar werkloos, niet overstappen uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 15:24

Zoals al gezegd is, er is sprake van opvolgend werkgeverschap. Dus het nieuwe uzb moet jouw man over nemen met de huidige arbeidsvoorwaarden. Let er ook op dat het huidige uzb een transitievergoeding betaald, daar heb je recht op.

Douce

Berichten: 3505
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Verwijtbaar werkloos, niet overstappen uitzendbureau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 16:04

Nou ja, huidige arbeidsvoorwaarden, dat geldt niet voor alle arbeidsvoorwaarden.

Ik denk dat het sowieso goed is om uit te zoeken hoe het komt dat hij nog in fase 2 zit. Normaal gesproken zou je na 2,5 jaar al wel in fase 3 moeten zitten.

Daar bovenop is het goed om te weten dat de officiële werkgever het uitzendbureau is. Zij zijn dan ook (afhankelijk van het contract, geldt niet voor uitzendbeding) verplicht om je man door te betalen, tot zijn contract eindigt. Als ze die inderdaad niet verlengen is een transitievergoeding verplicht.

Het is overigens niet zo dat na een tijd verplicht bij de opdrachtgever in dienst moet, vaak zijn er zelfs afspraken vastgelegd tussen opdrachtgever en uitzendbureau waardoor dit belemmert wordt. Een uitzendbureau mag de flexwerker hier niet in belemmeren, maar ze mogen wel een vergoeding vragen aan de opdrachtgever.

Ik denk dat het beste advies inderdaad is om iemand met juridische kennis mee te laten kijken naar het contract van je man.

“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 16:17

zonnebloem18 schreef:
Er zijn al collega's overgegaan, die zijn allemaal terug gegaan in vergoedingen. Ze geven al 1 euro meer dan in de CAO staat en vinden dat erg schappelijk. Alleen als je regelmatig 170km moet rijden is die vergoeding een lachertje. Ze willen dat alle uitzendkrachten allemaal hetzelfde verdienen dus andere afspraken maken is waarschijnlijk geen optie.


Maar dat weet je dus nog niet zeker gezien jullie niet met het uzb gesproken hebben. Ik zou daar toch echt eens beginnen!

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 16:53

De inleenovereenkomst met het bedrijf houdt op maar de arbeidsovereenkomst met het uitzendbureau niet. Het arbeidscontract en wat daarin is afgesproken blijft geldig.

Het is inderdaad niet zo dat een bedrijf verplicht is om werknemers van het uitzendbureau over te nemen. Het kan maar hoeft niet. Indien de uren gewerkt zijn gaat vaak het inleentarief van het uitzendbureau flink naar beneden. Daardoor wordt het blijven inlenen via het uitzendbureau aantrekkelijk voor werkgevers. Ze betalen "niet zo heel veel extra" en dragen minder risico dan wanneer iemand in dienst komst. Zo blijft het uitzendbureau bijvoorbeeld verantwoordelijk indien de werknemer langdurig ziek wordt.

Aangezien het arbeidscontract geldig blijft, is er misschien een mogelijkheid dat de uitzendbureau ander werk aanbiedt?
Het is lastig te zeggen wat het precies in de praktijk betekent, dat is grotendeels afhankelijk van wat er in de arbeidsovereenkomst staat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 43 bezoekers