Post-its ordenen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 23:03

Aangezien bokt nog weleens geniale tips heeft..

Mijn bureau ligt altijd vol met post-its, gerust een stuk of 30/40. -O- En tot overmaat van ramp, ik ben eigenlijk heel netjes en opgeruimd dus ik word hier helemaal niet blij van. :')

Ik heb een to do list en een aantekeningen boekje, maar de zaken op de post its vallen een beetje tussen wal en schip.. Er staan vaak kleine taken op die ik vandaag niet moet vergeten te doen, zoals iemand bellen. Of iets wat ik in de gaten moet houden, maar geen concrete taak nu voor mezelf is, maar wat ik dus niet mag vergeten om te doen. Of een interessant idee waar ik in de toekomst misschien wat mee kan.

En als ik bovenstaande allemaal op mijn to do list zet, dan wordt de lijst veels te lang (50+ taken zeker). Vervolgens ben ik dus gaan werken met verschillende to do lijsten per onderwerp, maar dat zorgde ervoor dat ik belangrijke taken over het hoofd zag..

Digitaal heb ik ook geprobeerd, Trello en Taken. Dat gaat best goed, totdat ik het druk krijg en in mijn oude patroon terugval..

Ik wil echt graag van deze post it overdaad af, maar ik weet even niet meer zo goed wat ik nog kan proberen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:04

Goede planner kopen?

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:05

Hiervoor gebruik ik mijn bullet journal. Vind ik echt een heel fijn systeem.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:09

Een bulletjournal starten, een bonnetjes prikker kopen of een prikbord ophangen?

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:11

Wij werken met Google tasks.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:17

Ik heb een Bambook. Heb een to-do gedeelte, een lijntjes gedeelte en (omdat ik veel schetsen maak) een bullet journal gedeelte. Ik vind het ideaal. Dingen die weg kunnen veeg ik uit, dingen die ik wil bewaren laat ik staan.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:25

Magneetbord/prikbord en ze daar op hangen?

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:42

Van de nood een deugd maken, en een soort scrumbord-achtig-iets ophangen waar je die post iets op de goede plek op kwijt kan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:45

Ik dacht ook aan een soort magneetbord.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:56

Bambook. Heb ik ook, werkt heel fijn. Vooral omdat je ook meteen weg kan vegen wat gedaan is.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 05:47

Wordt je niet heel onrustig met zoveel taken nog te doen? Ik zou zeggen een uitwisbare to do lijst, met bv 10-15 to do vakjes, en is die vol dan zul je eerst wat weg moeten werken voor je verder gaat?
Blijft het overzichtelijk en, lijkt mij, meer rustig in je hoofd?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 06:09

Idd scrumbord of KanBan achtig iets maken, of wat ik altijd doe: in m’n Outlook-agenda die taken onderaan de dag zetten (na 17u). Alles krijgt 30 minuten, want das weinig extra moeite. Als ik iets gedaan heb, verplaats ik het naar de tijd in mijn agenda waarop ik dat item gedaan heb. Dingen die ik vandaag niet hoef te doen of waar ik bijv volgende week pas aan hoef te denken, zet ik op die dag neer. Als ik ergens vandaag niet aan toe kwam, schuif ik het naar de volgende werkdag.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:36

boeflover schreef:
Wordt je niet heel onrustig met zoveel taken nog te doen? Ik zou zeggen een uitwisbare to do lijst, met bv 10-15 to do vakjes, en is die vol dan zul je eerst wat weg moeten werken voor je verder gaat?
Blijft het overzichtelijk en, lijkt mij, meer rustig in je hoofd?


Dit ja. Eerst taken gaan wegwerken voor je er andere taken opzet.
Of een lange termijn takenlijstjes maken en de huidige houden voor echt korte termijn acties.
Ik heb het gewoon op de kalender staan in de keuken of anders op een briefje op het aanrecht. Maar meer dan 5 punten staan daar vaak niet op.
Ik vraag me dan echt af hoe je aan 50 dingen komt.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:13

Prrrr schreef:
Bambook. Heb ik ook, werkt heel fijn. Vooral omdat je ook meteen weg kan vegen wat gedaan is.

Dit ja... geeft veel voldoening.

Duhelo

Berichten: 28540
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:19

ik heb een soort uitwisbaar magneetbordje onder mijn scherm, ik zet daar de dingen op die normaal op post-its komen (zoals de, terugbellen naar dingetjes)
Dingen die op langere termijn moeten opgevolgd worden zet ik gewoon in de agenda en reserveer elke dag een periode om die dingen te bekijken, als er geen actie moet ondernomen worden gaat die naar de dag erop, dingen die gedaan worden worden afgepunt), zo zie ik deze niet een ganse dag in mijn blikveld en worden ze wel systematisch bekeken en afgewerkt.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:40

Is een ouderwetse kaartplanner geen idee?
Zoiets? *link*

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:32

Suzanne F. schreef:
Ik vraag me dan echt af hoe je aan 50 dingen komt.

Dát! Hoe dan? En dat dagelijks.... wat voor soort taken heb je het dan over?

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:35

Ik verwerk mijn to-do's in aparte lijstjes van m'n bullet journal. Helpt ook om de juiste deadlines bij de juiste weken/dagen te houden!

Sodera

Berichten: 5302
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:41

cissy schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik vraag me dan echt af hoe je aan 50 dingen komt.

Dát! Hoe dan? En dat dagelijks.... wat voor soort taken heb je het dan over?

Ik heb een vergelijkbaar probleem..
Bij mij gaat alles op een lijstje/post it want chaoot/hoofd als een vergiet..
Dus dat gaat van een email sturen/beantwoorden tot iemand bellen tot een blog, een nieuw onderzoek of een literatuuroverzicht. Dus van alles van 5 min werk tot iets wat over meerdere maanden verspreid gaat.

Ik denk dat een bullet journal of meerdere to-do lijstjes toch werken..
En dan dus je taken verdelen naar vandaag/deze week/deze maand/wanneer ik tijd heb/brain dump (voor de ideeen) of iets dergelijks.
Of een memobord, whiteboard of een muur waar je dus die categorieen maakt en dan post its plakt op het juiste vakje.

Duhelo

Berichten: 28540
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 08:46

Sodera schreef:
Ik heb een vergelijkbaar probleem..
Bij mij gaat alles op een lijstje/post it want chaoot/hoofd als een vergiet..
Dus dat gaat van een email sturen/beantwoorden tot iemand bellen tot een blog, een nieuw onderzoek of een literatuuroverzicht. Dus van alles van 5 min werk tot iets wat over meerdere maanden verspreid gaat.

Ik denk dat een bullet journal of meerdere to-do lijstjes toch werken..
En dan dus je taken verdelen naar vandaag/deze week/deze maand/wanneer ik tijd heb/brain dump (voor de ideeen) of iets dergelijks.
Of een memobord, whiteboard of een muur waar je dus die categorieen maakt en dan post its plakt op het juiste vakje.



- emails beantwoorden doe ik standaard iedere morgen een halfuur. Alles die binnen de 2 minuten af te handelen is doe ik direct, de dingen die langer duren zet ik een vlaggetje op.
Andere mails die in de loop van de dag binnenkomen idem, dingen die dringend zijn doe ik tussendoor, de rest zet ik een vlaggetje op.
de vlaggetjes zijn heel simpel: alles dat vandaag nog moet opgepakt worden. Dingen die langlopend zijn of op een bepaald tijdstip moeten zet ik als afspraak in mijn agenda.

- mijn vaste due-dates staan ook vast in de agenda, afhankelijk van de hoeveelheid werk meestal een dag tot een paar dagen tot wanneer het moet afgeleverd worden.

- alles die langlopender is en waar langer werk in kruipt reserveer ik blokken voor in de agenda. Die blokken kunnen wel wat schuiven op het moment zelf, maar als ik er aan begin is het enkel voor die specifieke taak, de rest kan dan even wachten (korte blokken van max 2 uur).

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:36

Ik heb een mapje notities op mijn computer bureau. Zodra ik 5 minuten tijd heb en anders standaard iedere avond transformeer ik mijn fysieke post-its in een notitie bestandje op mijn Pc.

Alles wat niet behandeld is blijft op mijn bureau staan en zodra het behandeld is gaat het in de mapjes 'in progress' of 'finished'. Of als het simpele informatie is dan gaat het is het 'notes' mapje.

Vanuit mijn notities creëer ik meestal herinneringen op mijn outlook. En verder voor mails inderdaad de vlaggetjes functie.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 19:45

Ik zou het dan redelijk dicht bij je 'natuurlijke' neiging voor post-its houden, maar vooral kijken of je een manier kunt vinden om die alvast op een bepaalde manier te ordenen. En dat kan simpel beginnen: met schilderstape een paar vakken op je bureau afplakken en eens kijken wat een handige ordening is. Misschien helpt het om alle korte taken bij elkaar te stoppen en die dan op een bepaald moment weg te werken (of juist om ze te doen als je geen grotere dingen wilt of kunt.)
Misschien helpt het om het te verdelen in 'dit dagdeel' 'vandaag' 'deze week' 'misschien ooit' (Voor dingen die verder in de toekomst liggen zou ik vooral een reminder in je agenda zetten en het pas weer op een briefje zetten als het in de buurt van actieve dingen komt)
Misschien organiseer je liever per onderwerp.

Ik zou zeggen: probeer dat vooral eerst eens uit, ook al is de oplossing nog lelijk en vol papiertjes. Als je een beetje doorhebt wat voor jou fijn werkt in ordening, kun je de oplossingen mooier maken. En dan komen al die opties van hierboven wellicht van pas, desnoods naast elkaar. Ik denk bijvoorbeeld dat een magneetbord en een bambook elkaar goed kunnen aanvullen: een bambook voor de meer directe dingen in het nu, een groter bord waar je meer ruimte hebt om dingen gewoon op te hangen die verder weg zijn. Maar de uitvoering van details is volgens mij stap 2 nadat je een tijdje hebt uitgeprobeerd wat voor jou werkt.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 15:23

Thanks voor al jullie reacties!

Ja gut, hoe ik eraan kom. :') Ik denk dat t euvel is dat ik diverse projectachtige zaken onder mijn hoede heb en nauwelijks routine werk heb. Eigenlijk staan dus ook al andermans taken op mijn to do lijst. En zodra die collega dan iets heeft gedaan, sluis ik het weer door naar de volgende collega. De realiteit is alleen dat in de helft van de gevallen ik er eerst achteraan moet voordat het daadwerkelijk wordt gedaan en ik het dus nauwlettend in de gaten moet houden. -O-

Het varieert van iemand moeten terugbellen, tot in de gaten houden of iemand iets doet, het moeten wachten tot iemand iets heeft gedaan totdat ik mijn taak kan doen, het nog even moeten uitwerken van een verslagje na een meeting oid maar daar direct na de meeting geen tijd voor te hebben ivm volgende meeting of ander spoedje, het ' even' opschrijven van een idee, het niet vergeten toe te voegen van een bepaald onderwerp aan een algemene e-mail die ik later moet versturen of ga bespreken met iemand, maar ook vooral een post-it over wat ik vooral niet moet vergeten vandaag te doen omdat het verdwijnt tussen de andere taken :D

Zo'n prikbord oid lijkt me echt fantastisch! In de realiteit hebben wij flexplekken en werk ik wisselend thuis en op kantoor. Het prikbord meenemen wordt 'm dan niet echt. -O- Geopperd wordt om een goede planner te nemen. Heeft iemand suggesties?! Ik ben alleen bekend met dat To do schrift (deze: https://www.office-deals.nl/p/things-today-atlanta-a5707-210x-297x104mm-125vel?adSource=bingShopping&msclkid=283626083b0e10e19f01468164115680&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=kantoorartikelen%20roas%20testgoogle%20shopping%20import&utm_term=4582283434375531&utm_content=kantoorartikelen%20doel%20roas) maar daar passen maar een paar taken op een pagina dus daar ben ik niet zo fan van.

Maarrr, jullie heb me wel geinspireerd. Ik ben in de weer met de Taken functie van Outlook. Veel van mijn post its zijn namelijk dingen die ik dus niet moet vergeten, niet zozeer echt 'uitwerk' taken. De uitwerk taken kan ik prima kwijt op een normale to do list, maar vooral de ' achter de broek aanzitten' en 'moet ik later niet vergeten even te doen, maar is nu vandaag geen prio/kan ik vandaag nog niet doen omdat de ander eerst iets moet doen'. Ik probeer nu al deze dingen als Taak toe te voegen en heb Taken ook weer aan mijn inbox toegevoegd. Ik moet dan gewoon elke dag zorgen dat de taken in Taken ( :+ ) weg zijn gewerkt bij Vandaag of zijn verplaatst naar een andere datum waardoor ik duidelijk overzicht hou wat ik vandaag niet moet vergeten!

Alleen.. dan zit ik nog met de 'ideeën'. Ik heb de post-its met ideeën nu ' per project' op elkaar gestapeld :+ .. Het is wel overzichtelijker, maar hier kan ik nog wel wat inspiratie voor gebruiken.. Vooral omdat er 'korte' termijn ideeën bij zitten en 'lange' termijn ideeën.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:35

Oh ik lees even mee, ben hier zelf ook een ramp mee. Ik schrijf alles op, maar kan daardoor vaak iets niet meer vinden :')

Eleeke

Berichten: 2030
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Post-its ordenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 15:38

Ik gebruik twee tools hiervoor

- todoist , daar zet ik ook @waitingfor taken in met een datum zodat ik weet wanneer ik iemand weer even om een update moet vragen als ik niets hoor

-Remarkable2 . de ultimate gadget die al mijn notitieblokken en andere papieren zaken voorgoed heeft vervangen.