Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 12:54

Ik zit in de WW en ik heb de mogelijkheid om een eigen bedrijf op te starten vanuit het UWV. Daar zitten namelijk een aantal voordelen aan.

Maar er komt zoveel bij kijken zie ik (ik heb de training op de site van het UWV afgerond), oa een ondernemingsplan schrijven. Daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten (wel een ondernemingsplan van Credits opgeslagen als voorbeeld). Aan de ene kant denk ik laat maar, ik heb toch wat reacties op sollicitaties of reacties op mijn CV op het UWV. Maar aan de andere kant zou ik het wel graag willen proberen maar ik ben zo onervaren op dit gebied.

Is er hier iemand die vanuit het UWV voor zichzelf is begonnen die mij kan helpen?

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:57

Als het goed is heb je vanuit het UWV een klantmanager oid die je daarbij helpt?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 13:00

Dat weet ik niet, ik moest eerst die training doorlopen om in aanmerking te komen. Ik weet gewoon niet of ik hiermee door moet gaan en zo ja, moet ik eerst die onderzoeksperiode doen of gelijk beginnen met de start periode?

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:16

Bellatrix schreef:
Dat weet ik niet, ik moest eerst die training doorlopen om in aanmerking te komen. Ik weet gewoon niet of ik hiermee door moet gaan en zo ja, moet ik eerst die onderzoeksperiode doen of gelijk beginnen met de start periode?
voor dit soort dingen is je klantmanager. Vanuit je WW heb je die toegewezen gekregen, hij/zij kan je daarmee helpen. Of anders vanuit je werkmap?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 13:16

Bedankt, dan ga ik daar even naar kijken! :)

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:16

Ik heb het destijds ook vanuit de WW gedaan. Ik had toen nog 3 maanden ww te gaan en dacht 'ach dit hebben we nog niet geprobeerd' . Het ondernemingsplan was wel een gedoetje idd. Maar op zich heel niet verkeerd want het dwingt je om gewoon even goed na te denken over je nieuwe bedrijf en hoe je dingen kunt aanpakken. De casemanager van het UWV had ook nog wat goede suggesties en opbouwende kritiek (en je kunt het niet fout doen, dat scheelt)
Als jij een goed of leuk idee voor een eigenbedrijf hebt en je denkt er echt zometeen je brood mee te kunnen verdienen dan zou ik het gewoon proberen. Als het niet lukt kun je na verloop van tijd gewoon weer een normale baan zoeken. Maar als je daar toch wat aan twijfelt en je hebt nog wat maanden WW te goed, dan kan het misschien een betere keus zijn om gewoon door te solliciteren. Ik weet eigenlijk niet of je vanuit een eigenbedrijf wel weer WW recht opbouwt namelijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 13:18

Ja, volgens mij kan je na je startperiode van 26 weken beslissen of je door gaat en zo ja volledig of gedeeltelijk of helemaal stopt. Dan loopt je WW gewoon verder. Dat heb ik namelijk net geleerd tijdens die training. :+

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:41

ah ok :-) ja ik zat toen al de maximale periode in de WW dus het was voor mij sowieso niet van toepassing. Maar dat is toch een heel fijn en veilig vangnet nog? Eigen baas zijn is wel een heel gedoe er komt veel bij kijken, maar het is ook wel heel fijn. Geen gezeur met managers, je kunt je werk naar eigen goedbevinden doen, op de tijden die jij wilt. Heerlijk! En dat ondernemingsplan, ach dat valt eigenlijk ook wel mee. Ik ben eigenlijk wel blij dat ik dat toen gemaakt heb. Het gaf een goede duidelijke start.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:51

Ik ben een aantal jaar terug ook vanuit de WW gestart en een poosje later mijn broer ook. Als je vragen hebt hoe wij het gedaan hebben mag je altijd even contact opnemen. Ik vond het erg prettig omdat je idd nog iets hebt om op terug te vallen de eerste maanden, stukje "veiliger" starten.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 13:57

Geen ervaring met het starten van een bedrijf vanuit de ww, wel met het runnen van een bedrijf. Heb je wel al een idee wat voor bedrijf je dan zou willen starten?

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:04

Ik ga even meelezen.

Voor mij op dit moment nog iets verder van mijn bed, maar mogelijk gaat dit in de toekomst wel spelen.


(Recent volledig afgekeurd, ga in september wél aan een opleiding beginnen, ergens in de rúime toekomst verwacht ik wél weer te kunnen werken. En dan gaat de keus komen in loondienst of zelfstandig. Voor mij dus op zijn vroegst over een jaar of twee, maar ik kijk graag vooruit)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:13

Ik heb hetzelfde gedaan destijds :j
Ik werd erg goed geholpen vanuit het UWV. Het ondernemingsplan valt wel mee. Ik had het op school al eens eerder moeten doen, maar ook zonder dat je er ervaring mee hebt is het prima te doen met een beetje hulp eventueel.
Mijn eigen ondernemingsplan heb ik vast nog ergens staan, dus als iemand het wil doorlezen om ideeën op te doen dan kan ik het doorsturen.
Uiteindelijk is mijn bedrijf een iets andere kant op gegaan dan hoe ik het eerst voor ogen had, maar ik ben nog steeds bezig en mijn bedrijf loopt prima (op corona na dan, heb nu even geen opdrachten :+ )

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:15

Twee jaar geleden ben ik een bedrijf begonnen vanuit de WW, precies wat jij op het oog hebt, de startersregeling waarbij je na een half jaar desgewenst weer de WW in kunt. Ik vond het goed te doen. E-learning gedaan, ondernemingsplan geschreven, gesprek gehad, en ik kon starten.

Maak je niet druk om dat ondernemingsplan. Als je een idee hebt wat je met je bedrijf wilt, kun je dat plan makkelijk schrijven. Je schreef dat je al een voorbeeld gedownload hebt, gebruik dat als sjabloon. Vul de verschillende onderdelen in met je eigen gegevens en ideeën. Sommige onderdelen moet je als eenpitter wat eenvoudiger maken dan een groot bedrijf. Zo was mijn financiële plan eenvoudigweg een inschatting van nodige inkomsten, verwachte inkomsten en verwachte uitgaven. Bij doelgroepen en marketing is het even nadenken aan wie je je product aan wilt bieden, waar die mensen zitten en hoe je ze wilt bereiken.

Als je concrete vragen hebt, mag je me altijd een bericht sturen. Vond het erg leuk om mijn eigen bedrijf te runnen. Zeker met het vangnet van de WW de moeite waard om het te proberen. Ik heb zelf een onverwachte carrièreswitch gemaakt, waardoor ik weer in loondienst ben, maar anders was ik nog steeds een blije zzp'er!

ETA: als je wilt, kan ik je mijn plan ook sturen ter voorbeeld

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:23

Lief, graag!

Ik wil dan toch proberen om met mijn fotografie mijn geld te gaan verdienen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:40

Bijzonder dat mensen zo makkelijk over een ondernemingsplan plan denken... De mijne is nu al 60 pagina's en ik ben nog lang niet klaar. Ik moet ook alles financieel compleet onderbouwen met schatting voor de eerste drie jaar. En de exploitatie begroting is daarin echt een bitch :')

Edit: :o oh ja fotografie ligt ook wel een stukje gemakkelijker dan mijn briljante idee om vanuit het niks een zadelmakerij omhoog te trekken...

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:43

Die van mij was in totaal 33 pagina's lang. Het zal ook liggen aan het type onderneming die je wil starten.
Het is veel typwerk, zeker, maar ik vond het niet enorm lastig, en bij de begroting kun je hulp krijgen bij het UWV.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:46

Ik heb hem even doorgelezen. Damn zeg. Ik vind het knap dat je dat kan , dit is iets waar ik echt hulp bij moet hebben.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:36

Het is echt makkelijker dan het lijkt als je gewoon een template gebruikt en de hoofdstukken maar hoeft in te vullen. Dan kom je al een heel eind.
Je mag mij ook altijd een pb sturen als je ergens vast hangt. Foto en film is niet zo verschillend.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 15:38

Ik heb dus die template die idd sterk op jou plan lijkt. Maar juist het financiële plaatje kan ik niet inschatten...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 15:50

Autumnn schreef:
Bellatrix schreef:
Dat weet ik niet, ik moest eerst die training doorlopen om in aanmerking te komen. Ik weet gewoon niet of ik hiermee door moet gaan en zo ja, moet ik eerst die onderzoeksperiode doen of gelijk beginnen met de start periode?
voor dit soort dingen is je klantmanager. Vanuit je WW heb je die toegewezen gekregen, hij/zij kan je daarmee helpen. Of anders vanuit je werkmap?



Ik kan nergens op de site iets vinden over een klantmanager...

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:54

Bellatrix schreef:
Ik wil dan toch proberen om met mijn fotografie mijn geld te gaan verdienen.

*\o/* *\o/*

Ik kan je niet helpen met hoe het zit om dit vanuit het UWV te doen maar alsnog; stoer en succes!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 15:54

Ik had het je nog niet verteld omdat ik nog zo twijfel. :o
Ben ik wel goed genoeg...maar proberen kan altijd natuurlijk!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 15:56

Bellatrix schreef:
Ik heb dus die template die idd sterk op jou plan lijkt. Maar juist het financiële plaatje kan ik niet inschatten...

Ik heb die van mij ook gewoon met de hulp van een template gemaakt, dat kan zomaar dezelfde zijn :j
De financiering is voor een deel toch een gok. Het is de bedoeling dat je zo goed mogelijk probeert in te schatten wat je gaat verdienen, en wat je uitgaves zijn voor het bedrijf, maar dat zal toch nooit precies kloppen. En dat hoeft ook niet. Als je zelf maar het idee hebt dat je er genoeg aan kan verdienen en overhouden om je vaste lasten te kunnen betalen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 16:00

Ik heb het UWV maar even een bericht gestuurd met wat vragen. Beetje jammer dat de site weer problemen heeft. :x

Juist dat inschatten vind ik zo moeilijk. Ik weet niet eens waar ik precies aan moet denken... :\
Bestaat er niet een persoon die mij kan begeleiden met elke stap?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:05

Bij onze UWV kon je destijds elke dinsdag en donderdag langs gaan voor vragen of hulp. Ik denk dat er zeker wel iemand is die je van begin tot eind kan begeleiden :j Heb je een vaste contactpersoon of is dat niet meer?