Ervaringen sta-mat bij staand werken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Ervaringen sta-mat bij staand werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 12:30

Ondertussen heeft heel thuiswerkend Nederland vast een redelijk ergonomische werkplek ingericht. Mijn werkgever is late to the party, maar ondertussen is er bij ons ook toegezegd dat we een tegemoetkoming krijgen voor het inrichten van een thuiswerkplek.

Nu wil ik een zit-sta bureau aanschaffen. Ik heb er op kantoor ook eentje en dat werkt prettig. Nu zou dat thuis betekenen dat ik op de laminaatvloer sta en met mijn voetjes die gevoelig zijn voor plantar fasciitis/peesplaat overbelasting is dat niet jofel.

Dus zoals de titel al doet vermoeden ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met zogenaamde sta-matten. Ze beloven de wereld, maar ik ben benieuwd of het in de praktijk veel uitmaakt of dat ik net zo goed op een tapijt van Ikea kan gaan staan werken.

Dit zijn voorbeelden van sta-matten:
https://www.worktrainer.nl/Stamatten
https://www.ergowerken.nl/zit-sta-werkp ... dheidsmat/

Groeten!

Muisbal

Berichten: 2361
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 12:44

Ik heb ook wel eens gehoord dat iemand gewoon op zo'n yogamatje gaat staan en dat dat ook helpt.
Mijn eerste gedachte was: waarom? Schoenen aantrekken kan ook als je iets onder je voeten wil :)

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 14:23

Ohja Muisbal, goeie!
Ik vind het niet fijn om m'n schoenen thuis aan te houden, maar m'n yogamat is een goede optie.Thanks!

Licor

Berichten: 2949
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Ervaringen sta-mat bij staand werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 14:54

Ik heb ooit in een fabriek gewerkt waarbij ik 8 uur langs de lopende band stond.. ik vond die matten dan wel prettig.. zeker ook omdat veiligheidsschoenen ook niet de wereld zijn..
Ik begon de dienst vaak zonder mat en pakte de mat er dan later bij

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Ervaringen sta-mat bij staand werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:30

Over thuis geen schoenen aan. Op je werk draag je wel schoenen? Ik zie het verschil niet? Je bent nu toch ook aan het werk?

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Ervaringen sta-mat bij staand werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:31

Misschien een vreemd idee dan, maar steunzolen in sloffen? Sta mat heb ik nog niet eerder van gehoord dus geen ervaring mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:42

Marie111 schreef:
Over thuis geen schoenen aan. Op je werk draag je wel schoenen? Ik zie het verschil niet? Je bent nu toch ook aan het werk?

Ja, en? Je bent nog steeds in je eigen huis, ik snap best dat mensen geen zin hebben om daar met hun schoenen doorheen te banjeren. Geeft ook meteen meer rommel. Denk je dat ik op mijn naaldhakken loop nu met thuiswerken? Lekker voor m’n houten vloer en m’n benedenburen. :')

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:53

Marie111 schreef:
Over thuis geen schoenen aan. Op je werk draag je wel schoenen? Ik zie het verschil niet? Je bent nu toch ook aan het werk?


Op het werk draag je ze wel ja, maar thuis? hier mogen schoenen niet verder komen als de gang :+

@ts mijn man heeft ook zo'n mat op werk en vind het toch een goed verschil maken

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Ervaringen sta-mat bij staand werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 23:59

Ik had een collega die op kantoor ook heerlijk op sokken liep :D Wel of geen schoenen... Zolang de werkomgeving het toelaat, prima!


Geen ervaring met de stamatten.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Ervaringen sta-mat bij staand werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 07:56

Ik heb ook geen ervaring met sta-matten, maar wel met een sta-bureau. Ik draag inderdaad mijn steunzolen ook in mijn sloffen! Daarnaast heb ik een deskbike voor onder mijn stabureau. Het fietsen maakt mijn onderrug los en ik vind het heerlijk voor mijn heupen en benen om te kunnen bewegen. Gewoon statisch staan vind ik topsport voor mijn rug/lijf (5 maal dubbele hernia en 2 rugoperaties gehad).

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:19

Bij ons op het kantoor mag je je sloffen aan *\o/*

Ik vraag me wel af of je inderdaad niet net zo goed een yoga at kunt gebruiken of een dun traagschuim kussen of iets dergelijks? Ik vind ze behoorlijk aan de prijs. Maar als ik het zo lees of je het misschien niet zelf te betalen?

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen sta-mat bij staand werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:00

Ik werk als operatie assistent (op de OK) en wij hebben ook deze matten liggen. Er zijn een aantal collega's die hem erbij pakken bij lange operaties, hun klompen uit doen en dan daar op gaan staan. Zij zweren erbij en ik kan mij er eigenlijk wel in vinden. Je voeten zijn de basis, als die al niet 'goed staan', volgen meer lichamelijke klachten.

Echter blijft het aller belangrijkste nog regelmatig verstappen of het liefst gewoon even een rondje lopen. Niks slechter dan een statische belasting. Dus gewoon soms even een paar keer je plaats gaan stappen of even je voeten richting je billen.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:23

Misschien een paar lichtgewicht schoenen die je alleen in huis draagt? Dan blijft de vloer ook schoon.

Qua mat: geen ervaring mee. Ik ken wel iemand die er een heeft aangeschaft om dezelfde reden als jij en die is er tevreden over.

noordje

Berichten: 2208
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Ervaringen sta-mat bij staand werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:38

Ik gebruik stamatten op m'n werk,zoveel beter als de hele tijd op de harde vloer staan. Echt een wereld van verschil.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:41

Toen ik nog staand werk had maakte de sta-matten wel degelijk een enorm verschil. En ik had toen prima veiligheidsschoenen waar ik ook gewoon gerust na 8 uur staand/lopend werk nog en uurtje of 2 mee met de hond ging wandelen. Maar stilstaan is zo veel zwaarder voor je voeten dan lopen.

Nu ik bureau werk doe met een sta zit bureau wissel ik houdingen af en heb ik niet perse behoefte aan zo'n mat. Ik heb wel naast een stoel ook een grote bal voor wat meer afwisseling.

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:43

DewiRox schreef:
Ik werk als operatie assistent (op de OK) en wij hebben ook deze matten liggen. Er zijn een aantal collega's die hem erbij pakken bij lange operaties, hun klompen uit doen en dan daar op gaan staan. Zij zweren erbij en ik kan mij er eigenlijk wel in vinden. Je voeten zijn de basis, als die al niet 'goed staan', volgen meer lichamelijke klachten.

Echter blijft het aller belangrijkste nog regelmatig verstappen of het liefst gewoon even een rondje lopen. Niks slechter dan een statische belasting. Dus gewoon soms even een paar keer je plaats gaan stappen of even je voeten richting je billen.


Ik werk ook als ik-assistent en kende deze matten nog niet op de ok. Toen ik de titel las vroeg ik me al af of het iets voor ons zou zijn, maar als ik jouw verhaal zo lees is het dus wel iets om aan onze ergocoaches voor te leggen :D

paars

Berichten: 5562
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:14

enny schreef:
DewiRox schreef:
Ik werk als operatie assistent (op de OK) en wij hebben ook deze matten liggen. Er zijn een aantal collega's die hem erbij pakken bij lange operaties, hun klompen uit doen en dan daar op gaan staan. Zij zweren erbij en ik kan mij er eigenlijk wel in vinden. Je voeten zijn de basis, als die al niet 'goed staan', volgen meer lichamelijke klachten.

Echter blijft het aller belangrijkste nog regelmatig verstappen of het liefst gewoon even een rondje lopen. Niks slechter dan een statische belasting. Dus gewoon soms even een paar keer je plaats gaan stappen of even je voeten richting je billen.


Ik werk ook als ik-assistent en kende deze matten nog niet op de ok. Toen ik de titel las vroeg ik me al af of het iets voor ons zou zijn, maar als ik jouw verhaal zo lees is het dus wel iets om aan onze ergocoaches voor te leggen :D
zeker met die vaak slechte uniforme klompen die je moet dragen. Goed idee zeg. Aan tafel sta je echt bijna 100% op 1 plek.

Voor TS: ik zou idd kiezen voor een paar goeie schoenen die je alleen in huis draagt. Ben je nog iets flexibeler achter je stawerkplek dan dat je alleen op de grootte van de mat kan bewegen. Ik loop vaak nog even een minirondje terwijl ik wacht op een concall of opstarten van programma’s. Zelf heb ik een zit-sta updesk. En doe binnen schoenen aan. Ideaal. Fijn dat je werkgever eindelijk ook “to the party” is gekomen idd!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 10:41

Sta- matten van enkel vlak schuim hebben wat mij betreft geen betere werking dan een yoga matje, fijne schoenen of een dik tapijtje, ze zijn vooral veel duurder :D

Matten met een soort reliëf erin (net als koeien matten of in een hit actief stal worden gebruikt maar dan voor mensen) hebben wel meerwaarde. Door dat reliëf en kleine verplaatsingen van je voeten worden toch weer andere spierhoudingen aangenomen waardoor de statische belasting van staan iets doorbroken wordt. Ik heb die echter pas 1 keer gezien op de werkplek en ben de merknaam vergeten :=

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 13:14

enny schreef:
DewiRox schreef:
Ik werk als operatie assistent (op de OK) en wij hebben ook deze matten liggen. Er zijn een aantal collega's die hem erbij pakken bij lange operaties, hun klompen uit doen en dan daar op gaan staan. Zij zweren erbij en ik kan mij er eigenlijk wel in vinden. Je voeten zijn de basis, als die al niet 'goed staan', volgen meer lichamelijke klachten.

Echter blijft het aller belangrijkste nog regelmatig verstappen of het liefst gewoon even een rondje lopen. Niks slechter dan een statische belasting. Dus gewoon soms even een paar keer je plaats gaan stappen of even je voeten richting je billen.


Ik werk ook als ik-assistent en kende deze matten nog niet op de ok. Toen ik de titel las vroeg ik me al af of het iets voor ons zou zijn, maar als ik jouw verhaal zo lees is het dus wel iets om aan onze ergocoaches voor te leggen :D


Wat leuk dat ik jullie op ideeën heb gebracht! Ja, bij ons zijn er best een aantal die ze gebruiken. Geloof dat wij er 2 of 3 in de berging hebben liggen :))

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Ervaringen sta-mat bij staand werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 11:57

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik gebruik momenteel m'n yogamatje en dat gaat lekker. Misschien koop ik later nog een echte sta-mat met relief, maar voorlopig werkt dit :)