Werken in de thuiszorg

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Mondy, Sica, Mjetterd, ynskek, Giolli, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:42

Sinds juni werk ik in de thuiszorg als huishoudelijk ondersteuner. Daarvoor werkte ik als schoonmaakster in kantoren/winkels/scholen/enz. Dat is veel zwaarder. Ik krijg nu 2 uur voor een appartement en daarvoor had ik 2 uur voor een heel kantoor. Wat wordt er van mij verwacht? Ik moet toiletten doen, badkamer, stoffen zuigen dweilen. Bij sommige cliënten moet ik 1x per 2 weken het bed verschonen. Incidenteel ramen lappen. Maar alleen als dat veilig kan. Ik hoef niet op een ladder om op 1 hoog de ramen te gaan lappen. Wel op een huishoudtrap . Sommige cliënten ( heb ik niet) hebben ook een wasmodule en dan moet je was in de wasmachine doen, ophangen, opvouwen, strijken. Maar daar krijg je extra tijd voor. Je hoeft echt niet elke week de badkamer van onder tot boven te poetsen. Zo nu en dan de keukenkastjes van binnen, maar dat is ook 1x in de 2/3 maanden of zo. Aanrecht en kookplaat wel regelmatig (uiteraard). Ik heb een aantal alleenstaande (oudere ) dames en die wonen nog zelfstandig. De bovenverdieping wordt dan niet zo vaak gebruikt, dus die doe ik ook niet elke week. Verder moet je sociaal doen, want ze stellen het erg op prijs als je de tijd neemt voor een kopje koffie (thee) en gezellig kletst over wat-dan-ook. Bij 1 dame begin ik met een kopje thee en we praten dan bij. Bij deze mevrouw doe ik ook wel eens iets anders, zoals laatst moest er in een klokje een nieuwe batterij in. Of ze heeft een brief die ze niet snapt, die moet ik even lezen en uitleggen. Die mevrouw is beginnend dement. Mijn dochter doet dit werk ook , wel bij een andere organisatie, maar zij moet ook wel eens boodschappen doen. Ik vind dit best dankbaar werk, want het is niet alleen poetsen. Ik werk zelfstandig, maar wel vaak in overleg met de cliënten. Ik vraag of ze nog wensen hebben, of ik iets speciaals moet doen en anders doe ik de gewone dingen. Op 1 echtpaar na waar die vrouw weinig kan, heb ik allemaal mensen van 75+. Het is best gezellig. Ik heb nu 5 cliënten, dus elke dag van de week 1. Bij dat echtpaar heb ik 2,5 uur, bij alle andere mensen 2 uur. Het is wel te doen om 2 adressen op 1 dag te hebben, maar niet elke dag. Tenminste voor mij wordt dat teveel. Ik heb tot nu toe ook niet echt meegemaakt dat het heel erg vies is in huis. Alleen in de zomervakantie had ik inval bij een jonge man die geestelijk iets minder was. Hij had een hond en het was daar best een troep. Voor de rest valt het mee.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie