Oud-werkgever wil gegevens voor subsidies

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Oud-werkgever wil gegevens voor subsidies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 18:59

Afgelopen week kreeg ik nogal een bijzondere mail van mijn voormalig werkgever waar ik al bijna twee jaar niet meer werk. Deze was volgens mij verstuurd aan alle oud-medewerkers. Ze vroegen of ik een vragenlijst in wilde vullen over mijn arbeidsverleden, want voor het aannemen van mensen die een uitkering hebben ontvangen of boven de vijftig zijn kunnen ze subsidies en kortingen ontvangen.
Blijkbaar gaan ze met terugwerkende kracht bekijken of ze misschien in aanmerking komen voor subsidies. Het geld dat ze ontvangen willen ze 'investeren in het realiseren van onze ambities'.

Ik heb een beetje een vreemd gevoel bij dit mailtje. Het zal misschien wel legaal zijn wat ze doen, maar het lijkt me niet de bedoeling van deze subsidies. Het gaat hier om een groot bedrijf dat filialen heeft door het hele land. Ik ben bij het bedrijf weggegaan vanwege de hoge werkdruk door weinig personeel op de werkvloer en ik heb van een andere oud medewerker begrepen dat ze nog meer op personeel gaan bezuinigen. En dan willen ze nu geld opstrijken omdat ze misschien toevallig mensen hebben aangenomen die uit de bijstand kwamen? Ik vind het echt niet netjes.

Ik ga de vragenlijst in ieder geval niet invullen (ik heb ook nooit een uitkering oid ontvangen), maar ik vraag me af of dit zomaar mag. Zou ik dit ergens kunnen melden?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Oud-werkgever wil gegevens voor subsidies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:13

Ik kan niets zeggen over of het mag of niet, maar ik zou hier ook een nare smaak van in mijn mond krijgen. Ik zou iig niet meewerken hier aan.

weslyjune

Berichten: 696
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Het Noorden van het Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:16

Ik kan je helaas niet helpen, ik vind het wel een boeiende vraag.

Ik kan me voorstellen dat je deze papieren niet gaat invullen. Dikke doei.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Oud-werkgever wil gegevens voor subsidies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:23

Ik zie er het probleem niet zo van in. Is toch alleen maar fijn als een bedrijf nog subsidie kan aanvragen? In deze tijd moeten bedrijven ook creatief zijn om het hoofd boven water te houden. Een restaurant is creatief met afhaalmaaltijden en dit soort bedrijven met subsidies aanvragen....
Invullen van die vragenlijst kost je hoogstens een paar minuten waarmee je een bedrijf kan helpen

Michelle_

Berichten: 3186
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:23

Ik heb iets soortgelijks van mijn huidige werkgever gehad.
Die heeft inderdaad een subsidie gekregen omdat ik nog geen werk had toen ik solliciteerde.

Maar als je er niet meer werkt zou ik er niet op ingaan.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:30

Autumnn schreef:
Ik zie er het probleem niet zo van in. Is toch alleen maar fijn als een bedrijf nog subsidie kan aanvragen? In deze tijd moeten bedrijven ook creatief zijn om het hoofd boven water te houden. Een restaurant is creatief met afhaalmaaltijden en dit soort bedrijven met subsidies aanvragen....
Invullen van die vragenlijst kost je hoogstens een paar minuten waarmee je een bedrijf kan helpen


Dit soort subsidies zijn bedoeld om bedrijven te motiveren mensen aan te nemen die uit te bijstand komen, of die bijvoorbeeld een arbeidshandicap hebben. Voordat je ze aanneemt dus. Het is niet bedoeld om jaren nadat mensen uit dienst zijn gegaan alsnog extra geld binnen te halen.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 19:37

Vjestagirl schreef:
Autumnn schreef:
Ik zie er het probleem niet zo van in. Is toch alleen maar fijn als een bedrijf nog subsidie kan aanvragen? In deze tijd moeten bedrijven ook creatief zijn om het hoofd boven water te houden. Een restaurant is creatief met afhaalmaaltijden en dit soort bedrijven met subsidies aanvragen....
Invullen van die vragenlijst kost je hoogstens een paar minuten waarmee je een bedrijf kan helpen


Dit soort subsidies zijn bedoeld om bedrijven te motiveren mensen aan te nemen die uit te bijstand komen, of die bijvoorbeeld een arbeidshandicap hebben. Voordat je ze aanneemt dus. Het is niet bedoeld om jaren nadat mensen uit dienst zijn gegaan alsnog extra geld binnen te halen.


Precies, dit is waarom ik er een naar gevoel van krijg. Daarnaast wordt dit bedrijf niet erg getroffen door de corona maatregelen. Ze mogen gewoon open blijven en hebben het juist extra druk. Ik voel me eigenlijk niet erg geroepen om ze te helpen, ik ben er weggegaan vanwege de slechte arbeidsomstandigheden.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 19:38

ja krijg ik ook wel eens gewoon weggooien want ze krijgen het toch niet of je moet puur wajong zijn en zo

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Oud-werkgever wil gegevens voor subsidies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 20:56

Ik snap dat je er beetje een raar gevoel bij krijgt, zeker als je er al 2 jaar niet meer werkt. Zelf had ik hem dan ook niet ingevuld.

miisshOrse

Berichten: 1956
Geregistreerd: 13-12-04
Woonplaats: Hoekse Waard

Re: Oud-werkgever wil gegevens voor subsidies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 21:02

Ik heb de vraag ook meerdere keren per mail als per telefoon gekregen. Maar meen me te herinneren dat er nogal wat persoonlijke vragen in stonden. Om te checken of het dan klopte kon ik mijn oude werkgever bellen. Maar ben er niet tevreden weggegaan dus besloten er niet in te investeren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:18

Petra_O schreef:
ik vraag me af of dit zomaar mag. Zou ik dit ergens kunnen melden?

Je zou misschien eens kunnen informeren bij de instantie die de subsidies zou verstrekken?

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:34

Het kan ook zijn dat ze het nodig hebben / willen gebruiken om te kunnen aantonen dat ze niet ook in het verleden al veel werknemers met een uitkeringsverleden of boven de 50 in dienst namen?

Voor mij zou het afhankelijk zijn van de filosofie en moraal van de organisatie of ik de vragenlijst zou invullen.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 23:54

Qerty schreef:
Het kan ook zijn dat ze het nodig hebben / willen gebruiken om te kunnen aantonen dat ze niet ook in het verleden al veel werknemers met een uitkeringsverleden of boven de 50 in dienst namen?

Voor mij zou het afhankelijk zijn van de filosofie en moraal van de organisatie of ik de vragenlijst zou invullen.


Het draait bij dit bedrijf vooral om veel geld verdienen. Ook een van de redenen dat ik er niet meer werk. Ze zeggen letterlijk dat ze het geld wat ze krijgen willen gebruiken om hun ambities te realiseren.


GDG schreef:
Petra_O schreef:
ik vraag me af of dit zomaar mag. Zou ik dit ergens kunnen melden?

Je zou misschien eens kunnen informeren bij de instantie die de subsidies zou verstrekken?


Dat is wel een goede suggestie. Ik ga even zoeken!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Oud-werkgever wil gegevens voor subsidies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 00:17

Ik zou hier niet aan meewerken. Je werkt er immers niet meer dus erg rare actie om dan subsidie te willen krijgen op basis van oudwerknemers.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:40

Autumnn schreef:
Ik zie er het probleem niet zo van in. Is toch alleen maar fijn als een bedrijf nog subsidie kan aanvragen? In deze tijd moeten bedrijven ook creatief zijn om het hoofd boven water te houden. Een restaurant is creatief met afhaalmaaltijden en dit soort bedrijven met subsidies aanvragen....
Invullen van die vragenlijst kost je hoogstens een paar minuten waarmee je een bedrijf kan helpen

Wat niet iedereen zich realiseerd is dat dit geld ook besteed kan worden aan investeringen in de zorg of het onderwijs. Subsidies is gemeenschapsgeld, dat je er met wat creativiteit aanspraak op kan maken betekend niet dat het moreel juist is om dat toe te eigenen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Oud-werkgever wil gegevens voor subsidies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:03

Als je nog wel een oké band hebt met het bedrijf, zou ik persoonlijk wel een belletje naar het bedrijf doen om te horen hoe of wat. Op Bokt kan niemand je vertellen of dit legaal en netjes is of niet. Waarschijnlijk gaan de meesten hier juist meegaan in jouw vreemde gevoel, want negativiteit is nu eenmaal leuker dan positiviteit en je openingspost geeft natuurlijk een bepaalde framing mee. Dus, bellen naar het bedrijf om uitleg: is je vreemde gevoel weg, lekker formulieren invullen, voel je aan je water dat er iets is, dan laat je het hoe het nu is.